رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ شهریور ۱۴۰۰

موزه مردم شناسی مهریز

اشتراک گذاری

موزه مردم شناسی مهریز در ابتدا در حمام تاریخی استهريج قرار داشت و طی سال های گذشته به محل باغ جهانی پهلوان پور منتقل گردید. باغ جهانی پهلوانپور یکی از ۹ باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو میباشد. این بنای تاریخی فرهنگی با مساحتی بالغ بر ۵ هکتار شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن، عمارت شربتخانه ( کوشک) در وسط، عمارت زمستانخانه و ساختمان سرایداری میباشد.

موزه مردم شناسی مهریز

ارزشمندترين بخش باغ ، عمارت كوشک يا شربت خانه در سه طبقه و به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع می باشد . عمارت كلاه فرنگی کوشک با كاربندی پركاری زينت داده شده و از نفیس ترین قسمت های بنای شربتخانه به شمار می رود . اين عمارت بر اساس ضوابط و اصول باغات ايراني بر محور اصلي باغ قرار گرفته است .جوی آب هميشه روان اين باغ كه از قنات جهانی حسن آباد مهريز تغذيه مي شود و درختان چناری كه در پای جوی قرار دارند و محور اصلی باغ را تعريف می كنند . محيط بسيار دلگشايی را خلق نموده اند . تلاقی باغ و قنات مهمترین ویژگی است که باعث شده دو اثر ثبت جهانی با هم دراین مکان قابل مشاهده باشند.

موزه مردم شناسی مهریز

آنچه در اين موزه حائز اهميت و فراموش نشدنی می باشد، اين است كه بيشتر اشيای موزه به همت مردم فرهنگ دوست مهريز به موزه تقديم شده است که در مجموع بيش از ۴۰۰ اثر در این موزه موجود می باشد و در این میان می توان به ابزار و ادوات جنگی و کشاورزی، پوشاک سنتی، اسناد و قباله های قدیمی، ظروف شیشه ای و سفالی اشاره کرد. همچنین ابزار و وسایل مربوط به مشاغل سنتی در زمینه های ریسندگی، پارچه بافی، گیوه دوزی، سبد بافی، چاقو سازی و انواع ظروف شیشه ای طبخ نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

مجسمه های انسانی که بخشی از آداب و رسوم مهریز را نشان می‌دهند در این موزه برای علاقمندان و به ویژه نوجوانان بسیار دیدنی است.اين موزه که با هدف معرفی فرهنگ مردم منطقه و آداب و رسوم آنان راه‌اندازي شده در طول سال به خصوص تعطيلات نوروزی پذیرای مسافران و گردشگران است.

بخشی از این باغ زیبا پس از مرمت و تجهیز به موزه مردم شناسی شهرستان تبدیل شده که در آن علاوه بر نمایش اشیای مردم شناسی مرتبط با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی، مولاژهای مختلف مشاغل سنتی و … اشیای بی بدیل و باستانی از تمدن اشکانی غربالبز که در حفاری های باستان شناسی به دست آمده نیز به نمایش درآمده است.

موزه مردم شناسی مهریز

آثار به نمایش درآمده در موزه

در مجموع بيش از ۴۰۰ اثر شامل ابزار و وسايل مربوط به مشاغل سنتی ، ظروف فلزی و شيشه‌ای طبخ و صرف غذا، كتيبه و سنگ‌ نبشته‌های قديمی، اسناد و قباله‌های قديمی، پوشاك سنتی مردم منطقه و وسايل استحمام و ابزار جنگ در موزه جمع‌آوری شده است.

نحوه دسترسی

آدرس: یزد، مهریز، خیابان مطهری، باغ پهلوانپور

ساعت کاری : ۸-۱۲ و ۱۵ -۱۹

موزه مردم شناسی مهریز

موزه مردم شناسی مهریز

موزه مردم شناسی مهریز

موزه مردم شناسی مهریز

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *