رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ شهریور ۱۳۹۸

پارک سرو کهنسال مهریز

اشتراک گذاری

سرو کهنسال شهرستان مهریز، به دومین موجود زنده یزد، بعد از سرو ابرکوه معروف است . این سرو کهنسال، با قدمتی حدود دو هزار سال، در بهار پذیرای بسیاری از مسافران و میهمانان نوروزیه که از اقصی نقاط کشور به این شهر سفر می کنند. این سرو به عنوان دومین سرو کهنسال استان یزد و نهمین اثر طبیعی ثبت شده کشور در میانه محله تاریخی منگاباد در بافت قدیم و در جوار جاده ترانزیت تهران ، بندرعباس قرار گرفته است . طی سال های اخیر به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر ، پیرامون سرو کهنسال منگاباد مهریز، پارک و فضایی مناسب برای استراحت ساخته شده و درخت سرو کهنسال مهریز، در اسفندماه ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۵۹۰ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است .

سرو کهنسال منگاباد شهرستان مهریز دارای ارتفاعی بیش از ۳۰ متر و قطر هفت متر است که به گفته اهالی محل به علت طوفان شدید بخش زیادی از آن شکسته است . سرو کهنسال منگاباد در میانه محله تاریخی منگاباد در بافت قدیم و در جوار جاده ترانزیت تهران ، بندرعباس قرار گرفته که در طول سال از خیل مسافران و میهمان داخلی و خارجی پذیرایی می کند.

یزد از قدیمی ‌ترین استانهای سرزمین ایران بشمار می‌ رود به طوریکه به نقل از برخی منابع، تاریخ سکونت انسان در این سرزمین از هزاره سوم پیش از میلاد نیز فراتر رفته است. درختان دیرزیست که عمر برخی از آنها به چند هزار سال می رسد خود گویای تمدن غنی یزد است و اکنون نیمی از درختان کهنسال کشور در استان یزد قرار دارند. در استان یزد ۶۰ درخت دیر زیست وجود دارد که نخستین آن سرو ابرکوه و دومین آن سرو مهریز است.
این درختان مقدس که در ایران غالبا درختان چنار و سرو هستند در اعتقادات مردمی قادرند باران بیاورند، خورشید را به درخشش وا دارند، گله‌ ها را افزایش بخشند، زنان را به بارداری و زایش یاری دهند و سرانجام نذری را بر آورده سازند.
درختان دیر زیست استان یزد که غالباً بین ۸۰۰ تا هزار و ۵۰۰ سال عمر دارند، سمبلی از مقاومت و پایداری مردم کویر‌نشین در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی هستند و عموماً آنها را میراث جاودان پایداری در کویر می ‌دانند. این درختان علاوه بر این که از مهمترین ذخایر ژنتیکی گیاهی به شمار می ‌روند، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی و علاقمندان به طبیعت محسوب می ‌شود و از عوامل مهم برای رونق دادن به صنعت اکوتوریسم کشور است.

مردم محله منگاباد اعتقاد دارند ،این سرو زیبا و تاریخی را فردی به نام ˈمنگˈ در کنار قنات اصلی محله غرس کرده و طی این سال های طولانی همچنان با نشاط به حیات خود ادامه می دهد. به گفته مردم منگاباد ،در سال ۱۳۴۰خورشیدی، وزش طوفان شدید و نبود حصار در کنار این درخت ،موجب شکسته شدن ۱۰متر از ارتفاع آن شده است. پیرامون سرو کهنسال منگاباد مهریز طی سال های اخیر به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر ، پارک و فضایی مناسب برای استراحت ساخته شده است .
گفته می شود سرو شهرستان مهریز پس از سرو ابرکوه از لحاظ قدمت و زیبایی دومین موجود زنده استان به شمار می رود. سرو کهنسال منگاباد شهرستان مهریز به عنوان یک اثر طبیعی هم در فهرست آثار کشور به ثبت رسیده است . از مجموع آثار و ابنیه تاریخی ،فرهنگی و طبیعی زیادی که در سطح این شهرستان وجود دارد ،قطعا سرو کهنسال منگاباد یکی از زیباترین آثار طبیعی آن به شمار می رود . علاوه بر سرو منگاباد ، چنار کهنسال در تنگچنار در بخش مرکزی مهریز و درخت زبان گنجشک بهادران هم از دیگر موجودات زنده این شهرستان به شمار می رود که دیدن آنها به مسافران و گردشگران سفارش می شود .

آدرس : یزد – مهریز نزدیک بزرگراه مهریز-انار

520 پارک سرو کهنسال مهریز

521 پارک سرو کهنسال مهریز

522 پارک سرو کهنسال مهریز

523 پارک سرو کهنسال مهریز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *