رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

پارک جنگلی وکیل آباد

اشتراک گذاری

پارک جنگلی وکیل آباد که از گردشگاه های قدیمی مشهد است، در انتهای بلوار وکیل آباد واقع شده است. این پارک با انبوهی از درختان کاج، چنار و تبریزی درون دره ای باصفاو خوش آب و هوا جای دارد و نهر های متعددی در ان جاری است که از قنات های وکیل اباد آب می گیرند. در بالادست پارک وکیل آباد باغ وحشی نیز وجود دارد که در آن انواع پستانداران، پرندگان، چرندگان و خزندگان نگداری می شوند. باغ وحش وکیل آباد همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ پذیرای بازدیدکنندگان است و بازدید از آن تنها با خرید بلیت امکان پذیر است.

پارک جنگلی وکیل آباد

برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری مشهد پیشنهاد می کنیم مطلب جاهای دیدنی مشهد را مطالعه بفرمایید.

پارک جنگلی وکیل آباد

تاریخچه پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد را در گذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل آباد می شناختند. در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی ، این پارک توسط مالک آن، آقای حسین ملک، به صورت رسمی وقف استفاده عموم گردید و به شهرداری شهر مشهد واگذار شد و اکنون در محدوده خدماتی منطقه ۹ این شهر قرار دارد.
حاج حسین آقا ملک، فرزند حاج کاظم ملک التّجار، هرچند به اندازه پدرش شهرت سیاسی نداشت. اما با فضل و ادبی که برخوردار بود و نیز وقف املاک و اشیاء نفیس و کتابخانه ای گرانقدر به عموم مردم ایران، توانست نام خود را جاودانه سازد. زمین های اهدایی و موقوفات او که عمدتا در تهران و خراسان، به خصوص شهر مشهد واقع شده اند. عبارتند از: باغ صبای تهران، قصر ملک شهر ری، باغ وسیع وکیل‌آباد و باغ ملی مشهد، اراضی اهداء شده به فرهنگیان مشهد، بیمارستانهای چناران و تربت‌جام (و موقوفات آن دو). و خانه وی در خیابان امام خمینی که اخیراً در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته ، بازسازی و مرکز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی شده است.
پارک وکیل آباد که دارای ۲۵۹۶۵۹ متر مربع مساحت است با آب قنات آبیاری می شود. این پارک قدیمی با پستی و بلندی های طبیعی و درختان کاج و چنار از گذشته های دور به عنوان یکی از مراکز ییلاقی حاشیه مشهد به شمار می رود.

پارک جنگلی وکیل آباد

باغ وحش وکیل آباد

در جنوب غربی مشهد و هم جوار با پارک جنگلی وکیل آباد ، باغ وحش وکیل آباد ، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوی قرار دارد . این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار ، علف خوار ، آبزی ، خزنده و پرندگان مختلف است. وکیل آباد به علت قدمت و انبوهی از درختان کاج، چنار ، سرو و قرار گرفتن در دره ای باصفا و خوش آب و هوا و همچنین نهرهای متعددی که در آن جاری است از قدیم ، مورد توجه ساکنین شهر و مسافران بوده است.

پارک جنگلی وکیل آباد

پوشش گیاهی

وکیل آباد دارای یک باغ طبیعی پر از درختان نار و کاج و درختان کهنسال و رودخانه فصلی می باشد. که آب این رودخانه از طریق چشمه وکیل آباد که سرچشمه آن بند گلستان است، تامین می‌شود. پیش از آنکه پل مهندس پرتوی روی رودخانه احداث گردد. راه ارتباطی مشهد به ییلاقات طرقبه و شاندیز از کنار این منطقه عبور می کرد که جاده ای باریک به همراه درختانی تنومند و سر به فلک کشیده بود.
آبان ماه سال ۱۳۹۲ با مصالح طبیعی، این پارک مورد بازسازی قرار گرفت. همزمان با مطالعات اولیه مشخص گردید که سنگ بستر پارک جنگلی وکیل آباد از سنگ خارا یا گرانیت ساخته شده است. ضمن زیبایی، از استحکام و مقاومت بالایی نیز برخوردار است. کف سازی، پله‌ ها و نماکاری‌ های پارک نیز از همین سنگ استفاده شده است. همچنین یک چشمه قدیمی و فعال با سه دهانه در پارک وجود داشته که بازسازی و ترمیم گردیده و از برداشت غیر قانونی آب از آن جلوگیری شده است.

وکیل آباد پارک جنگلی وکیل آباد

امکانات پارک

سنگ بستر پارک جنگلی وکیل آباد از سنگ خارا یا گرانیت ساخته شده است. ایمن سازی بستر قدیمی پارک، ساخت آبنما، بازسازی استخرها، پارکینگ، بدنه سازی و دیوار حائل. احداث پل، ساخت ۶۰ سرویس بهداشتی، کف سازی و پیاده رو سازی، پله ‌های متعدد. گلخانه و باغ گیاه شناسی تنها بخشی از فعالیت هایی هستند که در سال‌های گذشته در پارک جنگلی وکیل آباد انجام شده اند. این پارک زیبا علاوه بر اینکه هر هفته تعداد زیادی از شهروندان مشهدی را به سمت خود می کشاند. از زائرین حرم امام رضا (ع) نیز میزبانی به عمل آورده تا آنها نیز بتوانند ساعات و ایام خوشی را در این پارک سپری نمایند.
در صورتی که تمایل دارید به شهر مشهد سفر و از مکان های دیدنی آن بازدید کنید. به شما توصیه می کنیم که حتما از پارک وکیل آباد نیز دیدن نمایید.

نحوه دسترسی به پارک جنگلی وکیل آباد

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

وکیل آباد پارک جنگلی وکیل آباد

وکیل آباد پارک جنگلی وکیل آباد

وکیل آباد پارک جنگلی وکیل آباد

وکیل آباد پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد

           
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    این پارک یکی از زیباترین پارکهای مشهد است و مخصوصا در فصل بهار دیدنی است، اما ما از باغ وحشش دیدن نکردیم

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    اين پارك يكي از زيباترين پاركهاي مشهد است و مخصوصا در فصل بهار ديدني است، اما ما از باغ وحشش ديدن نكرديم

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    حیوانات تنوع تقریبا خوبی دارند ولی شرایط نگهداری خوبی ندارند و همه افسرده و کثیف هستن متاسفانه اغلب حیوانات به نظر بیمار و ضعیف هستن

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    پارك زيبا و ديدني مناسب براي هر سني با انواع گوناگون حيوانات با درختاني زيبا و كهنسال

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار ، علف خوار ، آبزی ، خزنده و پرندگان مختلف است.

    ۱۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مسعود آ

    پارک جنگلی وکیل اباد مشهد یکی از بهترین پارک ها و بزرگترین پارکهای مشهده، فضاهای خیلی قشنگی داره.

    ۱۱ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *