جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ویژگی و روحیات مردم سمنان

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ مهر ۱۳۹۸

استان سمنان در دامنه های جنوبی سلسله جبال البرز قرار گرفته است و ارتفاع آن از شمال به جنوب کاهش می یابد و به دشت کویر ختم می شود . شهر سمنان ؛ مرکز این استان که در فاصله ۲۲۱ کیلومتری شرق تهران واقع شده است . از دیر زمان محل رفت و آمد طایفه های مختلف بوده و در کتاب های تاریخی بارها از آن نام برده شده است .در آغاز قرن چهارم هجری سمنان جزو قلمرو آل زیار بود بعد از انقراض این سلسله به تصرف آل بویه در آمد . در این دوره شهرهای قومس جز منطقه دیلم به شمار می آمد .در سال ۴۲۷ هجری قمری ترکان غز خرابی های زیادی به شهر وارد ساختند و در سال ۶۱۸ قمری در اثر حمله مغول ویران شد . شهر دیگر این منطقه گرمسار است که فاصله اش تا تهران ۱۰۷ کیلومتر و در دشت واقع شده است ، روستاهای این شهرستان از ریزابه های حبله رود مشروب می شوند .
این شهر در گذشته یکی از بلوکات خوار بوده و در بهمن ماه ۱۳۳۷ به شهرستان تبدیل شد .

سمنان 1 ویژگی و روحیات مردم سمنان

آداب و رسوم سمنانی ها

از آیین های کهن مردم این خطه سفره های مرسوم آن است که شهرت بسیار و گونه های فراوان دارند ، هر یک از سفره ها و خوراکی های آن به مناسبتی تهیه می شون که از ارزش های مردم شناسانه برخوردارند ، برای نمونه موارد زیر قابل تاملند :
– شله زرد را در شب ۲۸ ماه صفر درست می کنند و با دارچین شعارهای مذهبی روی آن می نگارند.
– در اول هر ماه برای گشایش کار اهل خانواده آش رشته می پزند .
– دیگ امام چهارم (ع)ویژه بیماران است ، نزدیکان بیمار شوربایی درست می کنند که روضه امام چهارم را در آن می خوانند .
– حلوای حضرت زهرا (س) را برای سالگرد وفات آن حضرت می پزند .
– ولیمه امام زمان را در ۱۵ ماه شعبان آماده می کنند ، کسانی که در خاانه منبر روضه خوانی دارند ، منبر را مزین و چراغانی می کنند و شیر برنج می پزند و مولودی می خوانند و نقل و خرما و شیرینی بین زنان پخش می کنند .
– زنان برای رفع اختلاف خانوادگی سفره شاهزاده قاسم می اندازند . در سفره ای سفید خرما ، گل و شیرینی می چینند و ازحاضران با کشمش پلو پذیرایی می کنند .
– سفره بی بی رقیه در شب های زوج هفته انداخته خمی شود ، شمعی روشن می کنند و نان و خرمایی می گذارند و روضه بی بی رقیه می خوانند .
– زنی که حاجت دارد ، سفره بی بی زینب می اندازد آش رشته می پزد و ملایی نیز بر سفره روضه می خواند و با ملاقه آش را تقسیم می کند .
– سفره بی بی حور و بی بی نور را برای هر حاجتی می توان انداخت . آش نذری این سفره را با مقداری آرد و شکر درست می کنند و صبح دو سه تا زن مومنه روی آن را برمی دارند و بین حاضران پخش می کنند .
– در هنگام نوروز همه اهل خانواده بر سر سفره هفت سین دور هم جمع می شوند که با شمع و چراغ و سمنو و سبزه مزین شده است و با خواندن دعا به پیشواز سال نو می روند. پس از تحویل سال بزرگ تر خانه بیرون میرود و آب و سبزه را به داخل خانه می آورد .
– سمنانی ها تا حدودی دیر آشنا هستند .این دیرجوشی و دیر آشنایی گاه مردم شهرهای پیرامونشان را به انتقاد از آنان واداشته است ، چنان که گفته اند :
حیف از آن مسجد که در سمنان بود                  یوسفی ماند که در کنعان بود

سمنان ویژگی و روحیات مردم سمنان

برگرفته از کتاب رفتار شناسی ایرانیان نوشته دکتر کیومرث فلاحی ص ۹۹

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسین مقدم

    مردم سمنان فرهنگی شبیه خراسانی دارند

    ۱۱ تیر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *