جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

با سیری در سمنان ، درکنار هم با جاذبه های تاریخی ، طبیعی و گردشگری این شهر زیبا آشنا می شویم. سمنان يکی از شهرهای ايران، مرکز استان سمنان و شهرستان سمنان است. اين شهر در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کويردر راه تهران به خراسان قرار گرفته است. آب و هوای آن خشک و معتدل می‌باشد . اين شهر در حد فاصل سه شهر دامغان، گرمسار و مهديشهر در طول جغرافيايی ۵۳ درجه و ۲۳ دقيقه و عرض جغرافيايی ۳۵ درجه و ۳۴ دقيقه واقع شده و ارتفاع متوسط آن از سطح دريا ۱۱۳۰ متر است. همچنين فاصله آن تا تهران ۲۱۶ کيلومتر است و به راه آهن سراسری تهران _ مشهد، متصل می‌باشد.

سمنان سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

معرفی سمنان

در گذشته‌های دور در محل آتشکده بزرگ هريس در کومش (سمنان) شهری عظيم با بت خانه‌ای بزرگ با ساختمانی رفيع و با شکوه وجود داشته است. به همين علت احتمال می‌رود که مردم اين سرزمين قبل از ظهور زرتشت، دارای مذهب «سمتي» يا «سمينه» بوده‌اند و بت خانه بزرگ آنان در محل سمنان فعلی واقع بوده است . برخی ديگر بر اين باورند که سمنان در اصل «سکنان» منسوب به طوايف سکه‌ها می‌باشد و الف و نون آن نشانه نسبت و مکان است که در واژه‌های گيلان و غيره مشاهده می‌شود .

عده‌ای ديگر از اهالی سمنان عقيده دارند که نام قديم این شهر (سيم لام) بوده که بنای آن به دست دو نفر از فرزندان نوح پيغمبر به نام‌های (سيم النبی) و (لام النبی) انجام گرفته که مقبره آنان در کوه‌های شمال شرقی سمنان در محلی موسوم به پيغمبران واقع است. بر اين اساس کلمه (سيم لام) در اثر کثرت استعمال به مرور زمان به سمنان تبديل شده است .برخی نيز افسانه بنای اوليه را به دو هزار سال قبل از ميلاد مسيح به دستور تهمورث ديوبند نسبت داده اند. در آن زمان شهر را به سمينا نام گذاری نموده‌اند که به مرور زمان به سمنان تغيير يافته است .
روايت ديگر حاکی از اين است که نام قديم سمنان در زبان محلی «سه مه نان» بوده و منظور ساکنان آن اين بوده است که محصولات کشاورزی اين منطقه نان و آذوقه اهالی را بيش از سه ماه تأمين نمی‌کند. بعدها به مرور زمان «سه مه نان» به سمنان تغيير يافته است. به هر حال آن چنان که از منابع و کتب تاريخی استنباط می‌شود این شهر يکی از مناطق کهن و قديمی ايران است که در درازای تاريخ فراز و نشيب‌های زيادی را پشت سر گذاشته است .

 1 e1673516705226 سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

مردم سمنان

جمعيت شهر سمنان بر اساس نتايج سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشيدی، برابر با ۱۸۵۱۲۹ نفر بوده‌است. نژاد مردم این شهر آريايی است و به زبان سمنانی سخن می‌گويند . زبان سمنانی به علت ويژگی خاص خود مورد توجه دانشمندان و ايران شناسان بسيار قرار گرفته است. اين زبان از زبان های ايرانی شاخه شمال باختری است. ايران‌شناسان زيادی چون پرفسور کريستن سن، هوتوم سيندلر، ويلهلم ليکر، جرج مورگن و استايرن تحقيقات جامعی درباره زبان سمنانی انجام داده‌اند. همچنين نزديک‌ترين زبان به زبان راجی، سمنانی است. نکته قابل ذکر اينکه اگرچه زبان سمنانی هنوز هم توسط مردم این شهر به کار می رود، اما نسل جديد سمنانی‌ها با وجود فهميدن آن به اين زبان باستانی کمتر سخن می‌گويند.

جاذبه های گردشگری سمنان

موزه تاریخ طبیعی سمنان

برای رسیدن به موزه تاریخی سمنان باید از خیابان قدس و میدان امام رضا (ع) این شهر گذر کنید و به سمت میدان استاندارد بروید. در اطراف میدان تابلویی از یوزپلنگان آسیایی دیده می‌شود که این یوزپلنگ‌ها نمادی از سمنان محسوب می‌شوند. برای آشنایی با گونه‌های مختلف حیواناتی نظیر پرندگان، خزندگان، پستانداران، این موزه می‌تواند گزینه خوبی باشد. موزه دارای دو بخش است که بخش اول بر روی تاریخ طبیعی استان سمنان تمرکز کرده است. فسیل‌های مربوط به گیاهان و جانوران و بقایای سیلیس شده حیوانات بسیار قدیمی در سمنان و جهان در آن نمایش داده می‌شود.
بخش دوم موزه به تنوع زیستی سمنان اختصاص یافته است و اسکلت، جمجمه، شاخ و پوست، اجزای بدن مهره‌داران و جانوران در آن در معرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه تاریخ طبیعی سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

موزه مهر و سکه کومش در سمنان

موزه تخصصی تمبر و سکه در سال ۱۳۹۲ در سمنان افتتاح شده است. برای رسیدن به این موزه با گذر از خیابان امام خمینی به تیمچه تکیه می‌رسید و موزه را جنب مسجد سلطانی پیدا می‌کنید. این مجموعه شامل سه بخش است. مهرها و اثر مهرهایی از هزاره دوم پیش از میلاد تا دوره قاجار، در بخش اول قرار دارند. برای مشاهده تاریخ ۳۰۰۰ ساله تبادلات پولی در ایران می‌توانید به بخش دوم مراجعه کنید. سکه‌های ضرب شده در مناطق قدیم سمنان یا کومش در بخش سوم این مجموعه قرار دارند.
اگر به سکه‌های تاریخی، مهرهای قدیمی و انواع ابزارهای مبادلاتی، پول‌های اولیه و قدیمی علاقه‌مند هستید. این موزه می‌تواند برای شما بسیار جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

موزه مهر و سکه سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

مسجد جامع در سمنان

از دیگر جاهای دیدنی این شهر می‌توان به قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مسجد تاریخی و اسلامی سمنان اشاره کرد. این اثر به به قرن سوم هجری قمری تعلق دارد و در دوره‌های سلجوقی، ایلخانی و تیموری گسترش پیدا کرده است. همچنین طبق بررسی‌های انجام شده و حفاری‌های صورت گرفته، این مسجد در قرن اول هجری روی خرابه‌های یک آتشکده بنا شده است. مسجد به سبک معماری آذری ساخته شده است. دارای صحن، ایوان بزرگ، مقصوره غربی و سه شبستان شمالی، جنوب و شرقی ایوان بزرگ می‌شود.
همچنین در این مسجد قدیمی‌ترین مناره‌ای که قابلیت حرکت دارد، جا خوش کرده است. در وسط این مناره، محوری چوبی قرار دارد که با حرکت دادنش، کل مناره حرکت می‌کند. برای تزیینات بنا از کتیبه آجری، تزئینات آجری، تزئینات معقلی و نقوش هندسی، زیگزاگی استفاده شده است.

مسجد جامع سمنان سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

دروازه ارگ در سمنان

این دروازه یکی از جاهای دیدنی سمنان است که در میدان ارگ شهر سمنان جا خوش کرده است. دروازه ارگ ، اثر تاریخی زیبایی است که به دوران قاجار برمی‌گردد. این دروازه بازمانده‌ی ارگ سمنان است که به دستور رضا شاه برای نوسازی و ساخت خیابان‌ها و بناهای جدید تخریب شد. ساخت این اثر در زمان بهمن میرزای بهاالدین، فرزند فتحعلی شاه شروع شد و در زمان ناصرالدین شاه قاجار به پایان رسید. این دروازه‌ی منحصر به فرد، شناسنامه‌ی شهر سمنان است و گنج با ارزشی برای اهالی این منطقه محسوب می‌شود.
دروازه ارگ شش مناره و دو نمای شمالی و جنوبی دارد. در نمای این دروازه، کاشی کاری‌ها و تنوع رنگ در نقاشی غوغا می‌کند و هر دو سردر نیم دایره‌ای ترکیب رنگ فوق‌العاده‌ای را نشان می‌دهند. نبرد رستم با دیو سفید در سردر نیم دایره‌ای شمالی این بنا و کتیبه‌ی نستعلیق در نمای جنوبی آن، زیبایی چشمگیری به ارگ بخشیده و یکی از دل‌نوازترین جاهای دیدنی سمنان به شمار می‌رود.
آدرس :سمنان – میدان ارگ -تقاطع خیابان طالقانی و شیخ فضل الله نوری

ارگ سمنان سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

پارک جنگل سوکان در سمنان

بزرگ‌ترین پارک جنگی در سمنان در جاده سمنان-دامغان، روبری دانشگاه سمنان واقع شده است. این پارک به‌خاطر موقعیت مناسبش در شهر، هر ساله پذیرای مسافران مشهد است که از جاده سمنان گذر می‌کنند. امکانات رفاهی این مکان شامل باغ وحش، باغ پرندگان، نمازخانه، امکاناتی برای نصب چادر، سرویس بهداشتی، آلاچیق، پارکینگ، جایگاه سوخت CNG و سفره خانه است.

پارک جنگلی سوکان سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

شهر زیبای شهمیرزاد

در ۲۸ کیلومتری شمال این شهر، شهری کوچک با آب و هوا و طبیعتی خارق العاده قرار دارد که به عنوان بهشت گمشده‌ای در کویر شناخته می‌شود. طبق نوشته‌های قدیمی، این شهر کوچک به نام‌های دیگری همچون شهمار، سهار و شامار معروف بوده است. همچنین این شهر قدمت ۳۰۰۰ ساله دارد، که به عنوان آبادترین شهر طبرستان معروف بوده است. شهمیرزاد دارای باغ‌های گردوی فروانی است و با قدم زدن در مسیر پر درخت نه تنها می‌توانید از منظره این باغ‌ها لذت ببرید. بلکه می‌توانید از مغازه‌هایی با انواع ترشیجات و لواشک هم خرید کنید.
درخت گردو تنومند با قدمت ۱۳ قرن، معروف به کمان رستم، هم در این شهر قرار دارد. پیاده روی در کوچه باغ‌ها با صدای پرندگان و جریان آب در این شهر لذت بخش است. همچنین قلعه تاریخی، شیر قلعه در ۵ کیلومتری شمال شرق شهمیرزاد قرار دارد. این قلعه برای حفاظت از راه انشعابی جاده ابریشم بنا شده است. محله بلبل دره، آبشار روزیه چاشم، چشمه‌های هفت چشمه از دیگر مکان‌های گردشگری شهمیرزاد هستند.

شهمیرزاد سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

بازار سمنان

بازارهای سنتی به عنوان قلب تجارت شهرها، همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند. بازار سمنان و بازار شیخ علاءالدوله متعلق به دوره قاجار در خیابان امام واقع شده‌اند. این بازار سنتی با سبک معماری کهن ایرانی با سقف‌های خشتی و آجری، طبق معماری بناهای کویری طراحی شده است. بازار به دو سمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. در بازار بالا یا شمالی، سه حمام قدیمی، ۵ مسجد و ۴ کاروانسرای و ۲۵۴ باب مغازه وجود دارد. بنای تاریخی بازار متعلق به قرن هفتم و هشتم هجری قمری است. ولی متاسفانه بخش عظیمی از آن به علت احداث خیابان امام تخریب شده است.

بازار سمنان سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

مسجد سلطانی در سمنان

اگر به هنر، تمدن، معماری اسلامی ایرانی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم از مسجد چهار ایوانی، ساخته شده در زمان فتحعلی شاه قاجار، بازدید کنید. این مسجد دارای چهار ورودی است که ورودی‌های شمالی و شرقی آن به علت وجود مقرنس‌های زیبا، جذابیت بیشتری دارند. در درب شمالی، کتیبه‌ای قدیمی به رنگ لاجوردی وجود دارد که بر روی آن اسامی معمار، کاشی ساز، تاریخ مرمت و اسم فرد مرمت کننده نوشته شده است. ورودیه  مسجد، حوضی کم عمق، حجره‌های طلاب در اطراف آن، کاشی کاری و کچکاری‌های زیبا که با به آیات قرآن مزین شده است چشم هر بازدید کننده‌ای را خیره می‌کند. در اطراف صحن هم چهار مهتابی بزرگ، باغچه و درختان زیبا دیده‌ می‌شود.
با وجود قدمت زیاد این مسجد، هنوز پابرجاست و طاق‌های آن تخریب نشده. در حال حاضر در آن برای عموم مردم باز است و فعالیت‌های مذهبی، مراسم‌های مذهبی و نماز جماعت در این مسجد برگزار می‌شود.

مسجد سلطانی سمنان سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

خانه تدین

خانه‌ی تدین با نام خانه‌ی محمدیه هم شناخته می‌شود و متعلق به یکی از تجار سرشناس سمنانی بود. این خانه‌ی تاریخی در خیابان طالقانی سمنان، در راسته بازار شمالی-جنوبی، داخل کوچه‌ای قرار دارد. خانه‌ی تدین در دوران قاجار ساخته شده و سازمان میراث فرهنگی در حال مرمت این بنا است. شما در این خانه حوض‌خانه، تالارهای زمستان‌نشین و تابستان‌نشین، اصطبل، آشپزخانه و حیاط مرکزی را می‌بینید که در آن معماری گودال باغچه به کار رفته که یکی از تکنیک‌های معماری سنتی ایرانی به شمار می‌رود.
بخش تابستان‌نشین این بنا، بادگیری بلند و حجیم دارد که یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بنا است. خانه‌ی تدین از ۲ بخش اصلی تشکیل شده است: حیاط اندرونی برای زندگی افراد خانواده و حیاط بیرونی برای پذیرایی از میهمانان و ملاقات‌های تجاری. البته فضای جانبی دیگری هم به‌عنوان بخش خدماتی وجود دارد که به حیاط اندرونی وصل است . هرکدام از این بخش‌ها، دارای ۳ در ورودی مجزا هستند. هم‌اکنون از این خانه به‌عنوان ساختمان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان استفاده می‌شود.

خانه تدین سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

دشت آفتابگردان کالپوش

از جاهای دیدنی سمنان ، دشت آفتابگردان منطقه‌ی کالپوش است که در اواسط تابستان، سرزمینی طلایی رنگ می‌شود. این دشت خوش‌رنگ با همدستی غروب خورشید، سوژه‌ی ناب عکاسی برای دوربین طبیعت دوست‌‎ها است. این منطقه در ۲۲۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود، در میامی قرار گرفته و در اواسط فصل بهار هم با رنگ سرخ شقایق‌ها نگاه گردشگرها را به خود جذب می‌کند. برای رفتن به این دشت خورشید باید در مسیر شاهرود به مشهد پیش بروید و بعد از رسیدن به میامی، بقیه‌ی مسیر را به سمت شمال در پیش بگرید تا در نهایت آفتابگردان‌های صف کشیده خودشان را به شما نشان دهند.

کالپوش سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی سمنان می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک سمنان

روستای دلازیان

این روستا ، یکی از روستاهای بزرگ و تاریخی شهرستان سمنان می باشد . روستای دلازیان در ۸ کیلومتری جنوب سمنان در سوی دیگر خط راه‌آهن تهران – مشهد و پس از روستاهای خیرآباد و رکن‌آباد جای دارد. مردم این روستا به زبان فارسی سخن می‌گویند. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت دلازیان۷۷ نفر بوده است.این روستا در دهستان حومه در بخش مرکزی شهرستان واقع است.تپه‌های دلازیان (چشمه شیخ) مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان سمنان، روستای دلازیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۷۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دلازیان سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

غذاهای محلی سمنان

سبزی پلو دامغانی

معمولاً سبزی‌پلو را در فرهنگ غذایی عمومی با ماهی میل می‌کنند، اما در سمنان قرار است با یک سبزی‌پلو متفاوت روبه‌رو شوید. سمنانی‌های یا بهتر بگوییم دامغانی‌ها، این غذا را با گوشت چرخ‌کرده می‌خورند. یک غذای بسیار اصیل و قدیمی که از موادی مثل برنج، بادمجان، کره، روغن حیوانی، سبزی‌پلویی، گوشت چرخ‌کرده، دارچین، نمک، فلفل و کدوحلوایی درست می‌شود. این غذا ارزش غذایی بالایی دارد و برای تأمین ویتامین ب بدن پیشنهاد خوبی است.

سبزی پلو دامغانی سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

مانی پلو سمنانی

مانی پلو از آن غذاهایی است که در خانه‌ی اکثر قدیمی‌ها و بزرگ‌ترهای سمنان پیدا می‌شود. البته این غذا را بیشتر می‌توان متعلق به شهر دامغان دانست اما عطر و بوی آن در خانه هر مادربزرگ سمنانی هم به مشام می‌رسد. مواد تشکیل‌دهنده این غذا برنج، لپه، کشمش‌پلویی، زرشک، زعفران دم‌کرده، گوشت گوسفند یا فیله گوساله و رشته‌پلویی است.

ته‌چین شهمیرزادی

ته‌چین یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفداری است که در همه شهرهای ایران پخته می‌شود. بعضی شهرها دستورپخت متفاوتی برای این غذا دارند و در بعضی دیگر مواد اولیه‌ای که برای تهیه ته‌چین استفاده می‌کنند، مختلف است. شهمیرزاد سمنان هم یک ته‌چین بسیار خوشمزه و پرطرفدار دارد که اگر یکبار طعم آن را بچشید، طرفدار سفت‌وسخت این غذا می‌شوید. برای پخت ته‌چین معروف شهمیرزاد از برنج، سبزی خردشده، بادمجان، گوشت، چغندر، اسفناج، سیب‌زمینی، پیازداغ، گرد غوره و ماست استفاده می‌شود.

تهچین شهمیرزادی سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

خورشت هویج و پسته

اگر اسمی از خورشت بادام کرمانشاهی شنیده باشید، حتماً با شنیدن خورشت هویج و پسته سمنانی تعجب نمی‌کنید. اگر اسمی از این غذا هم نشنیده‌اید پس بدانید با چشیدن طعم این غذای سمنانی قرار است یک تجربه بسیار خوشمزه و متفاوت داشته باشید. پسته‌های دامغان همیشه معروف بودند و هستند. دور از انتظار نیست اگر ردپای آن را در غذاهای این منطقه هم پیدا کنید. یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی سمنان، خورشت هویج و پسته است. این خورشت خوش‌رنگ و لعاب با مرغ، هویج، خلال پسته، زعفران، آبغوره و روغن حیوانی درست می‌شود. طعم بسیار لذیذی دارد و ترش‌مزه است.

ته‌چین گرمسار

از ته‌چین شهمیرزاد گفتیم اما خالی‌ازلطف نیست سری به گرمسار و غذای خوشمزه این منطقه هم بزنیم. گرمسار، یکی از شهرستان‌های سمنان، به ته‌چین لذیذش معروف است. این ته‌چین را اصطلاحاً یک ته‌چین مجلسی می‌دانند که در مراسم‌ مهم مثل عروسی‌ها سرو می‌شود. این غذا از بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه تهیه شده و بسیار لذیذ است. مواد موردنیاز برای پخت ته‌چین گرمسار، برنج، گوشت بره، زعفران، کشمش و ماست است.

چرتمه پلو

یکی از خاص‌ترین و معروف‌ترین غذاهای این منطقه چرتمه پلو است. بعید است جای دیگری به جز سمنان اسم این غذا را بشنوید زیرا که فقط مخصوص سمنان است و شبیه آن را در شهرهای دیگر خیلی کم می‌توان پیدا کرد. چرتمه پلو غذایی است که با برگ تازه درست می‌شود و بسیار چرب و پرکالری است. برای درست‌کردن این غذا ابتدا جگر سیاه و دنبه را با هم می‌کوبند و بعد ماست و سیر تازه به آن اضافه می‌کنند.

چرتمه پلو سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

هتل های سمنان

هتل گوت که مال سمنان

در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ افتتاح و عملیات اجرایی و ساخت این هتل در سال ۱۳۹۰ با همکاری بخش خصوصی و شهرداری سمنان آغاز شد. این هتل متشکل از چهار طبقه و ۵۵ باب اتاق و سوئیت می‌باشد که واحدهای اقامتی در طبقات دوم و سوم هتل واقع شده‌اند. سالن‌های رستوران ایرانی و فرنگی، کافی‌شاپ، تالار پذیرایی و پارک آبی از برخی امکانات هتل پنج ستاره گوت که مال سمنان به شمار می‌رود.این هتل در خیابان دانشگاه واقع شده‌است. دارای دسترسی آسان به مرکز شهر و راه آهن سمنان می‌باشد.
آدرس : سمنان بلوار قائم – خیابان دانشگاه

هتل گوت که مال سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

هتل جهانگردی سمنان

هتل سه ستاره جهانگردی سمنان در مرکز شهر سمنان واقع شده است. این هتل با غذاهای لذیذ و سرویس دهی عالی با امکانات رفاهی توانسته محیطی دلنشینی را برای مسافرین گرامی فراهم سازد. هتل جهانگردی به دلیل نزدیکی به بازار قدیم سمنان و مسجد امام و موزه گرمابه پهنه از محبوبیتی خاص برخوردار است. از جاذبه‌های گردشگری در شهر سمنان میتوان دروازه ارگ،بازار سمنان،مسجد جامع سمنان،منطقه ییلاقی شهمیرزاد،بافت تاریخی و… را نام برد.فاصله‌ی این هتل از فرودگاه ۱۰ کیلومتر، از ترمینال ۵ کیلومتر، از مرکز شهر ۳ کیلومتر و از پارک ۲ کیلومتر است.
آدرس: سمنان ، سمنان میدان معلم – بلوار بسیج – جنب جهاد کشاورزی

هتل جهانگردی سمنان سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

هتل ایثار سمنان

یک هتل سه ستاره است که در سال ۱۳۹۴ تاسیس شده است. این هتل یکی از بهترین هتل های شهر سمنان محسوب می‌ شود و خدمات و امکانات بسیار زیادی را به مسافران ارائه می دهد که همین موضوع باعث شده افرادی که به شهر سمنان سفر می کنند این هتل را برای محل اقامت خود انتخاب کنند. همچنین هتل ایثار در یک منطقه آرام قرار گرفته که یک موقعیت مناسب برای افرادی که قصد دارند چند روزی به دور از هیاهو و شلوغی شهر باشند بسیار مناسب است.
آدرس :سمنان میدان استاندارد پشت مصلی هتل ایثار

%name سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

هتل بوتیک اسفنجان سمنان

بوتیک هتل اسفنجان خانه تاریخی ۲۰۰ ساله از زمان ناصرالدین شاه متعلق به تاجر قند و شکر سمنان بوده که در سال ۱۴۰۰ بازسازی شده‌است. این خانه تاریخی یکی از خانه‌های زیبای این شهر است که ستون‌ها، ایوان‌ها، بادگیر کوچک زیبا، اتاق‌های تابستان‌نشین و زمستان‌نشین، عناصر تشکیل دهنده آن هستند. هتل اسفنجان در ۲ طبقه و ۲۰ واحد اقامتی با فضایی سنتی و دلنشین می‌باشد. قابل توجه مهمانان گرامی، هتل در بخش ورودی دارای تعدادی پله می‌باشد.هتل بوتیک اسفنجان در خیابان ابوذرغفاری ۳۰ واقع شده‌است و به‌صورت شبانه‌روزی به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند خانه تاریخی تدین، موزه حمام حضرت (گرمابه پهنه)، پاساژ نصر و… قرار گرفته‌است.
آدرس: سمنان ، سمنان خیابان ابوذر – ابوذر ۳۰

%name سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

سوغات سمنان

حال که با دیدنی های سمنان آشنا شدیم بیایید ببینیم این شهر زیبا چه سوغاتی‌هایی دارد. سوغاتی‌هایی این استان بخش بزرگی از سبد سوغاتی‌های ناب کشور را به خود اختصاص می‌دهند. از معروف‌ترین سوغاتی‌های خوراکی این شهر می‌توان به نان شیرمال ، نان چای ،نان کاک اشاره کرد.این خوراکی‌های خوشمزه و محلی را به راحتی می‌توانید در نانوایی‌ها و قنادی‌ها پیدا کنید. گردو و پسته از دیگر سوغاتی‌های پرطرفدار و مشهور این شهر هستند که می‌توانید در بازار سنتی این شهر پیدا کنید.

نان سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر
از صنایع دستی این شهر می‌توان به ، چوب‌های منبت کاری شده، گلیم و… اشاره کرد. صنایع دستی سمنان را می‌توانید در بازار قدیمی سمنان یا نمایشگاه‌های صنایع دستی به راحتی پیدا کنید.

منبت کاری سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

رستوران های سمنان

رستوران مجلس افروز

اگر از مردم محلی سمنان سؤال کنید که بهترین رستوران سمنان کدام است، قطعاً بسیاری به شما رستوران مجلس افروز را معرفی می‌کنند. این رستوران یکی از معروف‌ترین و بهترین رستوران های این شهر به حساب می‌آید. رستوران مجلس افروز دکوراسیون چندان خاص و لاکچری ندارد؛ اما کیفیت غذاهای آن در سطح بسیار عالی قرار دارند.
در این رستوران می‌توانید بهترین غذاها را با قیمت بسیار منصفانه میل کنید و همین موضوع باعث شهرت هرچه بیشتر رستوران مجلس افروز می‌شود. شاید حتی با دیدن قیمت‌ها متعجب شوید و با خودتان بگویید که آیا واقعاً کیفیت غذاهای رستوران مجلس افروز مطلوب است یا نه؟ اما بعد میل کردن غذا متوجه می‌شوید که سیاست مدیریت رستوران مجلس افروز، سود در فروش بالا است.
آدرس: سمنان، بلوار قدس، کنار هتل قدس

مجلس افروز سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

رستوران دارچین

رستوران دارچین یکی از بهترین رستوران های سمنان است. حتی برخی آن را به‌عنوان بهترین رستوران شهر می‌شناسند. رستوران سنتی باغ شهر فضایی بسیار شیک و دوست‌داشتنی دارد.وقتی که وارد فضای رستوران می‌شوید، ناخودآگاه جذب آرامش آن خواهید شد. این رستوران در مقایسه با رستوران مجلس افروز به‌مراتب شیک‌تر است. حتی غذاها بر‌خلاف رستوران مجلس افروز با دیزاین بسیار خاص و زیبا سرو می‌شوند. همه این‌ها در کنار کیفیت عالی باعث شده تا مشتریان بسیاری این رستوران را به‌عنوان بهترین رستوران سمنان انتخاب کنند.
البته قیمت منوی رستوران دارچین کمی از رستوران مجلس افروز بیشتر است؛ اما این تفاوت چندان محسوس نخواهد بود. در این رستوران از دیزی تا انواع کباب را می‌توانید سفارش دهید و بعد غذا سری به کافه آن بزنید تا دسر نوش جان کنید.

آدرس: سمنان، میدان مشاهیر
دارچین سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

رستوران سنتی باغ شهر

رستوران سنتی باغ شهر فضای سرپوشیده و روباز داخل باغ دارد. در فضای باغ آلاچیق‌های سنتی قرار داده‌اند و در بخش سرپوشیده انواع میز و تخت وجود دارد.فضای باز باغ بسیار آرام و باصفا است. در هنگام شب، صدای جیرجیرک‌ها به گوش می‌رسد و می‌توانید از ارامش صدای باد در گوشتان لذت ببرید. البته فقط فضای باز و زیبای رستوران سنتی باغ شهر آن را به یکی از بهترین رستوران های این شهر تبدیل نمی‌کند. بلکه غذاهای این رستوران نیز کیفیت بسیار عالی دارند و در ازای آن باید قیمت منصفانه‌ای پرداخت کنید.
آدرس: سمنان، بلوار ۱۷ شهریور
باغ شهر سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

رستوران هتل ایرانگردی و جهانگردی

این برند هتل‌های زنجیره‌ای تقریباً در تمامی شهرهای توریستی ایران شعبه دارد. ممسافران نیز این برند را به نام خدمات عالی با قیمت بسیار منصفانه می‌شناسند. رستوران هتل گردشگری سمنان نیز کیفیت بسیار عالی دارد و قیمت منصفانه‌ای بابت منوی خود دریافت می‌کند. این رستوران در سه وعده صبحانه، نهار و شام از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. همچنین استفاده از رستوران برای عموم مردم آزاد خواهد بود.
رستوران هتل ایرانگردی و جهانگردی یک برند زنجیرهای است و هیچگاه نام خود را خدشه‌دار نمی‌کند. از‌این‌رو می‌توانید بابت کیفیت و تازگی مواد اولیه آسوده‌خاطر باشید. در ضمن باید بدانید که قیمت غذاهای این رستوران از سایر رستوران‌هایی که تا به اینجا به شما معرفی کردیم بهتر است. منوی رستوران هتل ایرانگردی و جهانگردی تنوع بالایی دارد و انواع غذاهای سنتی، ایرانی و بین‌المللی را شامل می‌شود.
آدرس: سمنان، میدان معلم، بلوار بسیج

ایرانگردی سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

رستوران عمارت بادگیر

رستوران عمارت بادگیر در داخل یکی از عمارت‌های قدیمی که از بادگیر به‌عنوان سیستم خنک‌کننده استفاده می‌کردند قرار دارد. همین موضوع باعث شده تا نام رستوران عمارت بادگیر در لیست بهترین رستوران های سمنان قرار بگیرد.فضای داخلی این رستوران بسیار زیباست. حتی مشتریان رستوران از آن برای گرفتن تصاویر یادگاری استفاده می‌کنند. قدمت این سازه به دوران قاجار باز می‌گردد. در رستوران نیز از میز و صندلی‌های چوبی ساده استفاده شده است. همان طور که می‌توانید تصور کنید، انواع غذاهای سنتی و ایرانی قدیمی در این رستوران سرو می‌شود.

آدرس: سمنان، میدان ابوذر
بادگیر سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

رستوران پارس

رستوران و تالار پذیرایی پارس یک گزینه‌ی دیگر برای غذای ایرانی خوشمزه در این شهر است.
آدرس: سمنان، بلوار علم و صنعت، نرسیده به میدان استاندارد، رو‌به‌روی شرکت نفت

رستوران پارس سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

بهترین زمان سفر به سمنان

استان سمنان در دامنه جنوبی رشته‌کوه البرز و حاشیه شمالی دشت کویر قرار دارد و همین موقعیت جغرافیایی است که طبیعتی چهارفصل را برای این استان به ارمغان آورده است. آب‌وهوای گرم و خشک جنوب استان سمنان و آب‌وهوای سرد و معتدل شمال این استان، در همه فصل‌های سال، می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران با سلیقه‌های مختلف باشد.

همانطور که گفتیم این استان چهار فصل بوده و هر کدام از شهرهای آن آب و هوای مختلفی دارد. بنابراین برای بازدید از جاهای دیدنی سمنان بهتر است به آب و هوای منطقه‌ای که قصد سفر دارید دقت کنید. برای مثال برای بازدید از جاهای دیدنی سمنان در زمستان بهتر است به شهرهای کویری و گرم‌تر بروید. همچنین می‌توانید برای دیدن جاهای دیدنی این شهر در پاییز هم به شهرهایی که آب و هوای گرم یا معتدل‌تری دارند بروید.

لازم به ذکر است که سفر به شهرهایی مانند شهمیرزاد که آب و هوای معتدل و ییلاقی دارد، بهتر است در روزهای گرم‌تر سال مانند تابستان و بهار سفر کنید و از سرسبزی و طبیعت بکر آن لذت ببرید. در حالت کلی بهترین زمان سفر به سمنان بهار است که طبیعت و حتی کویر آن حال و هوای نسبتا بهتری دارد.

سمنان 2 سیری در سمنان ، تلاقی جنگل و کویر

روش های سفر به سمنان

سمنان یکی از معدود شهرهای کم جمعیت است که به سه روش زمینی، ریلی و هوایی امکان سفر به آن‌جا وجود دارد. در ادامه راه‌های سفر از تهران به سمنان را برای شما توضیح می‌دهیم. با سیری در ایران همراه باشید.

سفر با خودروی شخصی

سمنان از نظر مقصد راه های جاده‌ای شرایط بسیار مناسبی دارد. از شهر تهران سه جاده وجود دارد که به سمنان می‌رسد:

آزاد راه حرم تا حرم

آزادراه حرم تا حرم قم گرمسار یکی از این جاده هاست. این جاده از نظر امکانات رفاهی شرایط مناسبی ندارد و در واقع دو سوم انتهایی آن هیچ امکاناتی ندارد. اما در واقع آزادی و امنیتی که این جاده از آن برخوردار است، هیچ یک از جادهای دیگر ندارند. مسیر اتوبان حرم تا حرم قبل از گرمسار با بزرگراه امام رضا به هم می‌پیوندند. باید بگویم که این جاده بیشتر برای افرادی که از قم یا اصفهان به این شهر می‌روند مناسب است تا ساکنان تهران و دیگر شهر‌ها.

بزرگ راه امام رضا

افرادی که قصد حرکت از تهران به سمت سمنان را دارند بزرگراه امام رضا یک انتخاب سر راست برای آن‌هاست. امکانات رفاهی این جاده تقریبا به صورت یکسان در کل راه وجود دارد. خروجی این جاده از اتوبان امام علی تهران است و در ادامه به شهر شریف آباد، ایوانکی، گرمسار و در آخر به سمنان می‌رسد. بزرگراامام رضا که با ۲۲۱ کیلومتر کمترین مسافت را بین سه جاده دیگر با سمنان دارد برای افرادی مناسب است که می‌خواهند سریع به مقصد خود برسند و مناظر جاده زیاد برای آن‌ها مهم نیست.

جاده تهران – فیروزکوه

راه دیگری هم برای رسیدن به این شهر وجود دارد. جاده تهران – فیروزکوه از جاده‌های قدیمی و با صفای ایران است. اگر جزء افرادی هستید که سرعت کم و کوهستانی بودن جاده برای شما مهم نیست پس حتما از این راه به شهر سمنان بروید. جاده فیروزکوه – تهران از جمله جاده‌های با حال ایران است که در دل خود جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی دارد. اگر از این راه برای سفر به این شهر می‌روید پس حتما قبل از سفر از اطلاعات جاده و شرایط آن مطلع شوید، زیرا معمولا جاده فیروزکوه – تهران مسدود یا با ترافیک سنگین است. در ضمن زمانی‌که در جاده فیروزکوه به دوراهی قائمشهر و سرانزا رسیدید به سمت جاده سرانزا بروید وگرنه مقصد شما مازندران می‌شود.

سفر با قطار

همان‌طور که قبلا هم گفتم برای سفر به این شهر هر سه روش ریلی هوایی و زمینی مقدور است. اگر علاقه‌ای به جاده و سفر با ماشین ندارید همچنین هزینه زیادی را هم برای هواپیما نمی‌خواهید بدهید، پیشنهاد ما به شما سفری ایمن راحت و بدون دغدغه تا سمنان با قطار است.

سفر با هواپیما

با احداث فرودگاه پروازهای داخلی در شهر سمنان امکان سفر با هواپیما نیز در این شهر مهیا شد. همان‌طور که می‌دانید هواپیما دیگر دید و منظره خاصی ندارد و برای افرادی که زمان برای آن‌ها مهم است و هزینه بلیط برایشان اهمیتی ندارد، مناسب است. ضمن این‌که سفر با هواپیما به این شهر به هزینه زیادی احتیاج ندارد، اما بالاخره خرج بلیط آن از قطار یا اتوبوس بیشتر است.

فاصله تهران تا سمنان چقدر است؟

فاصله سمنان از پایتخت ۲۱۶ کیلومتر می باشد.

جاذبه های تاریخی سمنان کدامند؟

دروازه ارگ ، مسجد جامع ، بازار سمنان، مسجد امام ، قلعه پاچنار و…

سوغات سمنان چیست؟

نان شیرمال ، نان چای ،نان کاک ، گردو ، پسته و… صنایع دستی چون منبت کاری، پارچه قلمکار، ظروف سفالی مرغوب و..

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد