رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ فروردین ۱۴۰۲

سیری در دامغان ، شهر صد دروازه

اشتراک گذاری

با سیری در دامغان همراه باشید تا با یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای پارتی ایران که در شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت اشکانیان بود آشنا شوید. این شهر به دلیل داشتن دروازه ها، کاروان سراها و قرار گرفتن در سر راه جاده ابریشم از اهمیت بالایی برخوردار بود و به شهر صد دروازه شهرت داشت. تاریخ غنی موجب شده که دیدنی های دامغان بسیار باشد. در ضمن علاوه بر این موارد طبیعت زیبایی (پر از باغ های پسته) نیز دارد. هوای پاک و وجود مناطق طبیعی با اقلیم‌های متنوع در اطراف شهر یکی از جاذبه‌های گردشگری آن است به طوری که با طی مسافتی کوتاه در شمال دامغان، کوه و جنگل‌های انبوه قرار دارد و در جنوب دامغان، کویر و شنزار است.

سیری در دامغان

معرفی شهر دامغان

دامغان، سرزمینی است تاریخی، برخوردار از تمدنی دیرین و سرشار از آثار باستانی، جاذبه‌های تاریخی و دیدنی‌ های طبیعی فوق‌العاده و حیرت‌انگیز است که از گذشته‌های دور تا به امروز، همواره مورد توجه جمع زیادی از باستان‌شناسان، گردشگران و علاقه‌مندان به بازدید از آثار تاریخی و باستانی قرار دارد.
از این شهر که در قرون گذشته با نام‌های مختلفی از جمله «صددروازه»، و «ده مغان» نیز شناخته می‌شد، در روزگاری به‌عنوان پایتخت حکومت اشکانیان شهرت داشت نیز در کتیبه‌ «سارگون دوم آشوری پات نانه» به «گومش» یا «قومس» یاد شده است. شهری که همچنان می‌توان بقایایی از دیوار مشهور «بارو» را که روزگاری در پیرامون آن کشیده شده بود، مشاهده کرد. این شهرستان زیبا را علاوه بر پسته‌های خوشمزه و مشهورش، به چشمه‌های آب معدنی «باداب سورت» نیز می‌شناسند که امروزه به یکی از تفرجگاه‌های محبوب مردم، تبدیل شده است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۵۹٬۱۰۶ نفر (دارای۲۳۴۱۰ خانوار) بوده‌است.

سیری در دامغان

جاذبه های گردشگری دامغان

تپه حصار

این تپه در حوالی دامغان قرار دارد و یکی از تپه های مهم باستانی فلات ایران است. زندگی در این منطقه از هفت هزار سال پیش از میلاد شروع شده است. محوطه تاریخی تپه حصار بالغ بر۱۶۰هکتار است. فرهنگ حصار با هجوم اقوام بیگانه از سمت شرق نابود شده است و فقط در شاه تپه و تورنگ تپه ادامه پیدا کرده است. حدود ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد را می توان پایان فرهنگ حصار به شمار آورد. در کاوش های اولیه مشخص شد قلعه ای در منطقه وجود داشت که به آتش کشیده شده و در میان بقایای سوخته این قلعه اجساد مثله شده ای کشف شد که بعدها مشخص شد با تهاجم نخستین پدید آورندگان عصر آهن در ایران به طرز وحشیانه قطعه قطعه شده اند. این مورد از دیدنی های دامغان یکی از با ارزش ترین میراث ایران است.
آدرس: دامغان، جاده حیدرآباد

سیری در دامغان

مسجد تاریخانه

نام این مورد از دیدنی های دامغان ترکیبی از ترکی (تاری؛ خدا ) و خانه فارسی است. مسجد تاریخانه به نام مسجد چهل ستون نیز شهرت دارد، البته احتمالا می دانید که عدد چهل در سازه های ایران لزوما بدین معنی نیست که مسجد دارای چهل ستون است بلکه گوینده این است که تاریخانه ستون های زیادی دارد. این بنا شامل صحنی مربعی است چهار آن طاق هایی قرار گرفته اند و یکی از طاق نماها که عمیق تر از سایرین است جای مقصوره (مقصوره غرفه ‌مانندی بود محصور که پیش‌ نماز در آن می‌ ایستاد) مسجد است و به همین دلیل رو به روی قبله است.
نقشه این مسجد از ساده ترین و خالص ترین و حتی می توان گفت علمی ترین مساجد صدر اسلام است. مناره‌ آجری ۳۰ متری آن که در سال ۴۱۸ هجری ساخته‌ شده، دارای تزئیناتی بسیار ظریف و چشم‌ نواز است. آنچه اکنون از مسجد تاریخانه مانده است ۲۶ ستون است که ضخامت هر یک چهار متر و به ارتفاع ۲متر و ۸۴ سانتی متر است و شش دهانه طاق و یک طاق بزرگتر که محل منبر و محراب بوده است.
آدرس: دامغان، میدان امام خمینی، خیابان شهید مطهری

سیری در دامغان

خانه لطفی

خانه لطفی از بناهای دوره قاجار است که شامل قسمت‌ های مختلفی از جمله حیاط بیرونی، اندرونی، حیاط پشت، حیاط اندرونی، خانه مستخدمین و اصطبل می شود که هرکدام شامل بخش‌ هایی دیدنی است. این مورد از دیدنی های دامغات در بالا محله قرار دارد و دارای تزییتان آجری است. تماشای این ساختمان قدیمی برای علاقه ‌مندان به تاریخ و بناهای تاریخی ایرانی، جالب و دوست ‌داشتنی خواهد بود.
آدرس: دامغان، خیابان ۱۲ فروردین

سیری در دامغان

دیوار بارو

دیوار باروی دامغان دیواری به طول ۱۶کیلومتربود که در حال حاضر تنها ۸کیلومتر از آن به جای مانده است ، دیواری به قدمت مسجد تاریخانه دامغان و یا حتی فراتر از آن است و برخی قدمتش را به دوران پیش از اسلام نسبت می دهند. دامغان یک راه ارتباطی در جاده ابریشم بود و علاوه بر آن به خاطر عبور و مرورهای زیاد بین شرق و غرب نیاز به دیواری استوار برای حفاظت از شهر داشت. در این بارو در فواصل مختلف می توان برج ها رامشاهده نمود که به وسیله ۵ دروازه به داخل باره راه پیدا می کرده است.
آدرس: دامغان، بلوار بسیج

سیری در دامغان

برج طغرل

برج طغرل یکی از دیدنی های دامغان است که در قرن ۹ ساخته شده است. در آجر کاری آن دقت و مهارت زیادی استفاده است به نحوی که هم اکنون پس از ۹۳۵ سال تیزی لبه تزئینات قرنیز با آن همه پیچ و خم آن از مسافت چندین متری قابل مشاهده است و در تزئینات آجری آن خصوصا حاشیه قرنیزهای بالای آن قطعات بزرگ آجر را طوری تراشیده اند که گویی مانند چوب به وسیله اره کار کرده باشند و تمام پیچ و خم ها و چین خوردگی های آجرها را با لبه های تیز از کار درآورده اند.
مردم محلی به این برج امام زاده سر بر ندار نیز می گویند ،چرا که این برج سقف ندارد جالب است بدانید که چندین بار بر روی آن سقف زده شده اما هر بار خراب شده است، آن ها معتقدند این برج مزار امام زاده قاسم از اولاد امام موسی بن جعفر(ع) می باشد، اما کاربری این برج کاملا مشخص نیست و گویا بیشتر جنبه نمادین داشته است.
آدرس: دامغان، جنوب روستای مهماندوست، بین روستای مهماندوست و روستای امام آباد

سیری در دامغان

قلعه دولت آباد

این قلعه در روستای دولت‌آباد، کنار جاده تهران قرار گرفته است و از آثار تاریخی و جذاب شهر دامغان مربوط به اواخر دوره صفوی تا اوایل دوره قاجار محسوب می‌شود.
آدرس: دامغان، بخش امیریه، دهستان قهاب صرصر، روستای دولت‌آباد

سیری در دامغان

بازار دامغان

بازار دامغان در خیابان امام واقع شده است و دارای سه دهنه ورودی از خیابان امام و یک دهنه از طرف بلوار جنوبی و دهنه ورودی دیگر از سمت میدان امام است. اکثر مغازه‌های این بازار دارای سقف گنبدی هستند.
آدرس: دامغان، خیابان امام

سیری در دامغان

چشمه علی

چشمه علی یکی از دیدنی های دامغان است که از اصلی ترین تفریح گاه های ایران به شمار می رود. این فضا یک مجوطه محصور است که برای تفریحات تابستانی پادشاهان قاجار ساخته شده یود درون آن دو ساختمان قراول خانه و سازه درون آب دیده می شود که در زمان صفویان ساخته شده اند. در زمان‌ های گذشته به این چشمه هزارچشمه یا علی بولاغ نیز می ‌گفتند. این مکان برای گردشی در طبیعت همراه با خانواده بسیار مناسب است و در آن امکانات رفاهی از جمله سوییت و کلبه برای استراحت مسافرین، پارکینگ، سوپر مارکت، بستنی فروشی (یکی از معروف ترین بستنی فروشی های دامغان)، لباس های محلی، رستوران سنتی، و… احداث شده است.
آدرس: بزرگراه ۷۰ آسیا، ۳۰ کیلومتری شمال غرب دامغان

سیری در دامغان

چشمه قل قل

چشمه دیدنی و زلال قل قل در ۶۰کیلومتری شمال غرب این شهر قرار گرفته است. برای رفتن به این چشمه باید از چند منطقه کوهستانی با نام‌های تویه، دروار و دهخدا عبور کنید و در نهایت در کنار مرکز مخابرات روستای دهخدا وارد مسیر ورودی به چشمه قل قل شوید. پس از طی حدود ۵ کیلومتر به سمت شمال غربی، به این چشمه می‌رسید. چشمه قل قل در بین دو صخره بزرگ و در داخل شکافی با ارتفاع ۷ متر قرار دارد.
از آنجایی که چشمه در تنگه‌ای کوچک و سرسبز و از درون شکاف صخره‌ها ‌‌می‌جوشد و قل قل ‌‌می‌کند، اهالی این ناحیه نام این چشمه را چشمه قل قل گذاشته‌اند. با وجود کم‌آبی و خشک‌سالی شدید در این منطقه، هنوز هم چشمه قل قل یکی از چشمه‌های پرآب دامغان و یکی از جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آید. این چشمه با حجم آب‌دهی ۴۵ لیتر در ثانیه بسیاری از باغات و درختان تویه و دروار را هم سیراب می‌کند.

سیری در دامغان

غار چاه دیو

غار چاه دیو، در مزرعه فرح‌زاد، در فاصله ۱۰کیلومتری شهر دامغان قرار دارد. این غار منحصربه‌فرد بر خلاف دیگر غارها که در کوه هستند، در یک دشت وسیع و داخل یک چاه واقع شده است. در واقع ورودی غار و دهانه آن در داخل یک چاه قرار دارد. قدمت این غار بسیار زیاد است. وجه تسمیه نام این غار، آن است که به باور اهالی این منطقه، در این چاه، دیو وجود دارد و حتی این چاه و غار به دست همان دیو کنده شده است.
از گذشته تا کنون این نام و افسانه‌های مختلفی درباره این غار به گوش گردشگران و علاقه‌مندان به ماجراجویی رسیده است. مثلاً به عقیده بعضی از مورخان این غار با هدف اتصال دو روستای تاریخی طاق و جزن حفر شده است. برخی هم می‌گویند این راهرو ساخته شده که سربازان در زمان جنگ یا غارت دشمنان، جای امنی داشته باشند و به آن فرار کنند. البته عده‌ای دیگر عقیده دارند این غار در مسیر قنات‌های کهن قرار دارد و جریان آب طی سال‌ها باعث پدیدآمدن چنین غاری درون زمین شده است.
فارغ از هر نظر یا فلسفه‌ای، دیدن این غار را به گردشگران توصیه می‌کنیم و امیدواریم که سازمان میراث فرهنگی جدیت و تلاش بیشتری برای حفاظت از این غار تاریخی و افسانه‌ای به خرج دهد و از تخریب و آسیب این غار به دست افراد سودجو جلوگیری کند.
آدرس: ۱۰ کیلومتری از شهرستان دامغان

سیری در دامغان

جنگل سیاه خانی

جنگل سیاه خانی در بخش‌های شمالی شهرستان دامغان و در محدوده مسیر دیباج به گلوگاه قرار گرفته است. برای دسترسی به جنگل سیاه خانی باید از مسیر اصلی خارج شوید و به سمت مسیر فرعی در سمت راست جاده حرکت کنید. بعد از پیمودن مسافتی ۲کیلومتری چشمه سیاه خانی دیده می‌شود. این چشمه در دره‌ای سرسبز و پوشیده از درختان بلوط و سنجد قرار گرفته و اطراف آن را سرتاسر، کوه‌های بلند احاطه کرده‌اند.
به‌خاطر نامطلوب‌بودن وضعیت جاده و آب‌وهوای خاص این منطقه، حتماً باید با ماشین‌های مجهز و راهنمای آشنا به منطقه، به این جنگل سفر کرد. ضمناً برای ماجراجویی در این نواحی باید وسایلی مانند قطب‌نما، چادر مسافرتی، چاقو، مواد غذایی و آب کافی به همراه داشته باشید؛ زیرا در محدوده جنگل سیاه خانی ممکن است تلفن هوشمند، جی‌پی‌اس و اینترنت از کار بیفتد و در پیداکردن راه و مسیریابی دچار مشکل شوید. همچنین سعی کنید حتماً به اندازه کافی لباس گرم با خود ببرید؛ زیرا در این منطقه، حتی در تابستان هم در بسیاری از اوقات با مه شدید و بارندگی روبه‌رو خواهید شد.

سیری در دامغان

سد شهید شاهچراغی

سد شهید شاهچراغی در نواحی شمالی و فاصله ۱۲کیلومتری از دامغان، روی رودخانه منشعب‌شده از چشمه علی دامغان، با هدف تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی نواحی جنوبی این شهر احداث شده است. احداث این سد، باعث مهار آب‌های سطحی و آبادانی مزارع اطراف و از همه مهم‌تر ایجاد محیطی مفرح برای گذراندن اوقات فراغت و بستری مناسب برای جذب توریست و تفریحاتی مانند ماهیگیری و قایق‌رانی شده است. اگر به شهر دامغان سفر کردید ‌‌می‌توانید از جاذبه‌های این منطقه بهره ببرید.
آدرس: ۱۲ کیلومتری شمال شهر دامغان، مجاورت تنگه بز پل و کوه چکل شیر، روی رودخانه چشمه علی

سیری در دامغان

تنگه زندان

تنگه زندان یکی از جاذبه‌های گردشگری و کوهستانی شهرستان دامغان است که در میان اهالی سفر و گشت‌وگذار هم نام‌آشناست. در بهار و تابستان افراد فراوانی برای تفریح و طبیعت‌گردی به این تنگه سفر ‌‌می‌کنند. شاید یکی از دلایل این استقبال، مسیر دسترسی آسان و قطعاً دلیل مهم‌‌تر آن زیبایی و شکوه تنگه زندان و آبشار آن است.
دیواره‌های صخره‌ای، سنگ‌های بزرگ، آب‌وهوای خنک و دشت‌های سرسبز از ویژگی‌های بارز این منطقه است. آب گوارا و خنک و وجود گیاهان دارویی و سبزی‌های کوهی و معطر و دیگر جاذبه‌های طبیعی از جمله عواملی هستند که گردشگران بی‌شماری را به این منطقه جذب می‌کنند. برای رفتن به تنگه زندان باید ۱۷ کیلومتر از شهر دیباج به سمت شرق بروید. با یک برنامه‌ریزی خوب، ‌‌می‌توانید بازدید از تنگه زندان را همراه با جنگل سیاه‌خانی و شهر دیباج، در زمانی کوتاه انجام دهید؛ چرا که هر سه ناحیه در یک مسیر و در فاصله کمی ‌از هم قرار دارند.
آدرس: دامغان، ۱۷ کیلومتری دیباج

سیری در دامغان

مسجد جامع دامغان

این مسجد یکی از مسجدهای زیبا و از جاهای دیدنی دامغان است که با وجود سالم بودن ظاهر مسجد، قدمتی حدود یک هزار سال دارد. در این مسجد مناره‌ای آجری و اعجاب‌انگیز وجود دارد که تاریخ ساخت آن به اواسط قرن چهارم هجری می‌رسد.
آدرس: دامغان، خیابان شهید مطهری

سیری در دامغان

چشمه انگورستانی

این چشمه در شمالی‌ترین قسمت دره سرسبز تویه دروار قرار گرفته است. آب این چشمه به‌دلیل اینکه از کوه‌ها سرچشمه می‌گیرد، بسیار گوارا و قابل شرب است. سرسبزی اطراف این چشمه و پدید آمدن چشم‌اندازهای طبیعی، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و این چشمه را به محلی مناسب برای تفریح خانواده‌ها تبدیل کرده است.
آدرس: دامغان، ۴۹ کیلومتری شهرستان دامغان، منطقه تویه دروار، شمال روستای دهخدا

سیری در دامغان

پایگاه نجوم دامغان

اگر از علاقه‌مندان علم ستاره‌شناسی و نجوم هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از پایگاه نجوم دامغان دیدن کنید. از امکانات این مجموعه می‌توان به بهترین ادوات نجومی و همچنین مجرب‌ترین کارشناسان نجوم اشاره کرد.
آدرس: دامغان، کیلومتر ۵ محور دامغان به اصفهان

سیری در دامغان

امامزاده بکیر ابن اعین

این امامزاده یکی از زیارتگاه‌های شهر دامغان است که مدفن عالم برجسته و متقی «بکیر ابن اعین» است. «بکیر ابن اعین بن سنسن کوفی» از خاندان با فضیلت و معروف به تشیع و از شاگردان و اصحاب نامدار «امام محمد باقر» است.
آدرس: دامغان، خیابان شهدا، مجاور مسجد النبی

سیری در دامغان

مسجد شکرالله

مسجد شکرالله در نزدیکی مسجد تاریخانه قرار گرفته است و از بناهای خشتی شهر دامغان به شمار می‌رود. پلان بنای این مسجد به مربع شکل است و سقف آن به‌صورت گنبدی ساخته شده است.
آدرس: دامغان، خیابان مطهری

سیری در دامغان

کاروانسرای سپه سالار امیریه

این کاروانسرا در سه کیلومتری جاده آسفالته دامغان به سمنان واقع شده و از آثار تاریخی دوران قاجار است. کاورانسرای سپه‌سالار همچنین به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آدرس: ۳ کیلومتری جاده آسفالته دامغان به سمنان

سیری در دامغان

تپه های مریخی

تپه‌های مریخی، تپه‌هایی واقع در جنوب شهر دامغان هستند که فضانوردان روسی و اوکراینی آن را شبیه‌ترین نقطه کره زمین به مریخ می‌دانند. اگر به دامغان دیدنی سفر کنید، حتما سر راه رسیدن به آن، این تپه‌ها را خواهید دید.
آدرس: ۵۷ كیلومتری شمال دامغان، دهستان تویه رودبار

سیری در دامغان

گنبد زنگوله

گنبد زنگوله از بناهای به یادگار مانده از قرن هفتم هجری است و از خشت خام ساخته شده است. وجود چند نمای قبر مانند در داخل بنا و عدم شناخت هویت واقعی بنا، روایت زیادی را در مورد مدفونین زیر این گنبد به وجود آورده است. برخی شخص مدفن در این بنا را یکی از سرداران «یعقوب لیث صفاری» به نام «زنگارود» می‌دانند و نام زنگوله را تغییری از همین نام می‌دانند.
آدرس: دامغان، خیابان شهید فلاحی

سیری در دامغان

کاروانسرای قوشه

کاروانسرای قوشه از بناهای مهم دامغان است که در زمان صفویه به سبک معماری چهارایوانی ساخته شده است. در مقابل این کاروان‌سرا نیز آب‌انباری تاریخی نیز وجود دارد.
آدرس: ۳۸ کیلومتری جنوب غربی دامغان، روستای قوشه

سیری در دامغان

دریاچه نمک دامغان

دریاچه نمک در جنوب شهر دامغان نزدیک روستای حسن‌آباد قرار دارد و از جاهای دیدنی استان سمنان به شمار می‌رود. در طول مسیر رسیدن به این دریاچه از روستاهای زیبایی چون ورکیان، کلا، صلح‌آباد، صیدآباد و امامزاده هفتنان عبور خواهید کرد که هریک از قلعه‌ها و یخچال‌های گِلی بسیار زیبایی برخوردار هستند.
آدرس: ۴۳ کیلومتری جاده اصفهان، روستای حسن آباد

سیری در دامغان

روستاهای دامغان

روستای دروار

روستای توریستی و کهن ‌دروار، در نواحی غربی دامغان و در فاصله ۴۵کیلومتری از این شهر قرار دارد. نشانه‌هایی همچون معبد چهل دختر و حمام قدیمی و آبراه‌های کهن که آب شهر صد دروازه را تأمین ‌‌می‌کردند و گورستان باستانی زرتشتیان با نام رمه، حاکی از قدمت زیاد و پیشینه تاریخی دروار است. روستای دروار در گذشته محلی برای شکار پادشاهان اشکانی بوده و در کتاب‌های تاریخی از این منطقه به‌عنوان دروازه خزر یاد شده است.

سیری در دامغان

روستای خورزان

یکی از جاذبه های استان سمنان که هرساله گردشگران را در خود میپذیرد روستای خورزان است. در رابطه با این روستا میتوان گفت که در اطراف ان جنگل های قیچ و خار است.آب فراوان دارد. این روستا و اداب و رسوم مردمان این دیار سبب این شده که در این روستا ی هدف گردشگری هرساله ما گردشگران زیادی را داشته باشیم .روستای مذکور چشمه های فراوان آب و مکان های دیدنی یزیادی داریم. در ۳۰کیلومتری جنوب شرق دامغان است و بسیار دیدنی و جالب توجه می باشد.

سیری در دامغان

روستای نمکه

این جاذبه زیبا در استان سمنان و شهرستان دامغان است. در اخرین روستای این منطقه میتوان نام این روستا را اورد در این منطقه زیبا و دیدنی یکی از جذابیت های ان جاده ان است در این مسیر یک جاده پر از پیچ و خم داریم که دل هر گردشگری را به وجد میاورد در این موقعیت زیبا و جالب انچه که در اریم این روستای زیبای هدف گردشگری است در داخل این روستا یک قلعه داریم که خانه های ان در اطراف این این قلعه قرار گرفته اند و نمایی جالب توجه را برای گزدشگران عزیز به وجود اورده اند در این روستا بعد از چند کیلو متر به استان مازندران میرسیم

سیری در دامغان

روستای معلمان

این روستا در دل کویر است که برای انکه بیشتر دربارهی ان بدانیم خواهیم داشت در این روستا از غرب یا کلاته رشم همسایه است و از جنوب با خندق و در این روستا انچه میتوان فهمید ان است که کوتاهترین مسیر برای گذران کاروانیان در گذشته بوده است برای انکه در کویر کمتر دچار باران های ناگهانی شوند و زودتر از کویر عبور کنند در این رابطه برای انکه بدانیم چه اتفاقی باید بیافتد ان است که کاروانیان ابتدا از خندق عبور کرده و سپس به این روستا میرسیده اند و از این طریق کمتر در کویر میمانندند و بهتر عبور میکردند .

سیری در دامغان

غذاهای محلی دامغان

سبزی پلو دامغانی

معمولا سبزی پلو همراه با ماهی میل می‌شود و تفاوت سبزی پلوی دامغان در این است که این غذا با گوشت‌ چرخ‌کرده تهیه می‌شود. سبزی پلو دامغانی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ است که از قدیم در بین مردم دامغان بوده است. متاسفانه امروزه به فراموشی سپرده شده است و جاش در سفره ها خالی می باشد. سبزی پلو دامغانی بسیار عطر و بوی فوق العاده ای دارد و بسیار لذیذ وخوشمزه می باشد. این غذا بسیار سریع و آسان پخت می شود

سیری در دامغان

مانی پلو

یکی از غذا های خوشمزه شهر دامغان می باشد، دامغانی ها به لا به لای پلو مانی می گویند. این پلویی رنگارنگ و خوشمزه و بسیار اشتها برانگیر می باشد شما می توانید برای تهیه مانی پلو از مرغ یا گوشت استفاده کنید اگر هیچ کدام از مواد گوشتی یا مرغی را در دسترس نداشتید می توانید بدون آنها تهیه کنید.

سیری در دامغان

خورش هویج و پسته دامغانی

این خورش خوشمزه یکی از غذاهای محلی دامغان و استان سمنان است که طعم و رنگی بینظیر دارد. می توان به عنوان یکی از خوشمزه ترین غذاهای این استان از آن نام برد.

سیری در دامغان

خورش اسفناج گردو

خورش گردو اسفناج یکی دیگر از خورشت های سنتی ایرانی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد. در اصل این خورش برای دامغان می باشد و از مخلوط گردو و اسفناج تهیه می شود. این خورش در اصل با گوشت تهیه می شود و شما می توانید به دلخواه با مرغ یا به صورت گیاهی این خورش را تهیه کنید. برای چاشنی این خورش می توانید از رب انار و آبغوره استفاده کنید. در انتها می توانید خورشت را تست کنید . بنا به ذائقه خود میزان ترشی و شیرینی خورش را تنظیم کنید. این خورشت به واسطه داشتن اسفناج که یک سبزی فوق العاده می باشد خواص خوبی نیز دارد.

سیری در دامغان

کشک و گوجه

اسم این غذا کشکِ گوجه و برای شهر شاهرود و دامغان یکی از شهرهای شمال شرقی کشورمان است. این غذا به راحتی آماده می‌شود و غذای گرانی نیست. زیرا گیاهی است و پایه اصلی غذا هم از مواد ارزانی تشکیل شده است. این غذا برای کسانی که به تندی علاقه بسیار زیادی دارند. غذای بسیار محبوبی خواهد بود اما می‌توان تندی آن را کنترل کرد.

سیری در دامغان

خلال پلو دامغانی

خلال پلو یکی از غذاهای محلی شهر دامغان است. به‌دلیل داشتن خلال بادام، خلال پسته، خلال پرتقال، خلال هویج، زعفران و گوشت، غذایی خوش‌آب‌ورنگ و مناسب برای مجالس و مهمانی‌ها محسوب می‌شود.

سیری در دامغان

استامبولی دامغانی

استامبولی یکی دیگر از غذاهای محلی دامغانی است که بنابر فصل می‌توانید از آلوچه، آلو، چاقاله، زردآلو یا قیصی در آن استفاده کنید.

سیری در دامغان

خورش کدو گردوی دامغانی

این خورش غذای بسیار ساده، سریع و سالمی است که می‌توانید آن را در کنار برنج ساده یا رشته پلو نوش جان کنید.

سیری در دامغان

خورش پسته

این خورش در سمنان به‌شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود که از آن جمله می‌توان به خورش پسته و هویج، خورش پسته و کدو و… اشاره کرد.

سیری در دامغان

هتل های دامغان

هتل جهانگردی دامغان

این هتل در سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد. این هتل دارای ۱۴ واحد اقامتی است که در طبقه همکف واقع شده‌اند. هتل جهانگردی دارای معماری سنتی با سقف‌های گنبدی شکل می‌باشد که فضای دل‌نشینی را برای اقامت گردشگران فراهم ساخته‌است. این هتل عضو گروه هتل‌های جهانگردی نیز می‌باشد.
آدرس: دامغان-چهارراه لاله – -بلوار شمالی – -جنب پارک ملت

سیری در دامغان

سوغات دامغان

پسته

مشهورترین سوغات دامغان پسته دامغان است. نام پسته دامغان را همه شنیده‌اید! این محصول فوق العاده با کیفیت در شهر دامغان، بیش از ۷۰۰ سال است که برداشت می‌شود. درواقع پسته دامغان نقش اصلی را در اقتصاد این شهر ایفا می‌کند، تا جایی که قسمت عمده‌ای از محصول آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

سیری در دامغان

باقلوا

باقلوا یکی از شیرینی‌های معروفی است که در بخش‌های مختلفی از ایران به خصوص استان‌های ترک نشین پرطرفدار است. در دامغان، اما به خاطر وجود پسته با کیفیت، شیرینی باقلوا پسته‌ای بسیار خوشمزه‌ای وجود دارد که اکثر مسافران آن را به عنوان سوغات خریداری می‌کنند.

سیری در دامغان

برشتوک

شیرینی برشتوک نیز از آن دسته خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که در چندین شهر مختلف در ایران از جمله نیز اصفهان یافت می‌شود. برشتوک دامغان نیز بسیار خوشمزه و لذیذ است. برای تهیه آن معمولاً از آرد نخودچی، روغن جامد، پودر هل، پودر کاکائو، شکلات سفید و خلال پسته استفاده می‌کند. برشتوک سنتی تولید خود دامغان را می‌توانید از بیشتر شیرینی فروشی‌هایی این شهر تهیه کنید.

سیری در دامغان

صنایع دستی دامغان

گلیم، جاجیم و قالی بافی

کارگاه‌های فراوانی در شهر و روستا‌های دامغان وجود دارد که در اکثر آن‌ها زنان هنرمند این خطه در حال بافت انواع مختلف گلیم، جاجیم و فرش‌های نفیس هستند. کیفیت محصولاتی که در دامغان تهیه می‌شود بسیار بالاست. عمده تفاوت آن نیز با گلیم و فرش‌های سایر نقاط کشور را می‌توان در طرح‌های خاص و منحصر به فرد منطقه دانست. در اینجا بیشتر طراحی‌هایی که در محصولات استفاده می‌شود به نام‌های خشتی، شکارگاه، لچک ترنج، گلدانی و گل و مرغ است. اکثر این قابی و جاجیم‌ها با رنگ‌های روشن و زمینه ساده بافته می‌شوند.

سیری در دامغان

سفالگری

بهترین سوغات دامغان سفال است. سفالگری در ایران قدمت فروانی دارد. در شهر تاریخی دامغان، عجیب نیست که هنوز این هنر زیبا و اصیل پابرجا مانده است و جزء بهترین سوغات دامغان است. هنرمندان کهنسال و حتی جوان دامغانی در این صنعت مشغول به کار هستند. نکته ویژه‌ای که در ظروف سفالی دامغان می‌توان دید و به آن اشاره کرد، انجام نقاشی‌هایی با رنگ روغن و حتی آب طلا روی بدنه این ظروف است. حتی داخل برخی از این ظروف زیبا که فقط جنبه تزیینی پیدا می‌کند را با مجسمه سازی‌های کوچک و برجسته پر کرده‌اند.

سیری در دامغان

معرق کاری

معرق کاری در شهر دامغان از جایگاه خاصی برخوردار است. این هنر قدیمی همچنان در کارگاه‌های این شهر زنده است و اگر وارد یکی از آن‌ها شوید، بوی خوش چوب تراشیده شده شما را به اعماق تاریخ خواهد برد. هنرمندان معرق کار دامغان با استفاده از خلاقیت خود محصولاتی، چون مبل، صندلی، تابلو، ظروف چوبی، مجسمه و … را به زیبایی هرچه تمام‌تر می‌سازند. با خرید یکی از این محصولات می‌توانید یک سوغات نفیس از شهر دامغان را با خود به خانه ببرید.

سیری در دامغان

رستوران های دامغان

رستوران هتل جهانگردی دامغان

رستورانی که در هتلی در شهری که نمی‌شناسیم قرار دارد، همیشه گزینه‌ی مطمئنی است. این رستوران منوی متنوعی ندارد، اما کیفیت غذاها خوب است.
آدرس: دامغان، میدان آزادی، بلوار شمالی، کنار پارک شهر

سیری در دامغان

رستوران قاجاریه

رستوران‌ قاجاریه یکی از رستوران‌های خوب دامغان است که منوی ایرانی دارد. مشتریان کباب را بیشتر از غذاهای دیگر پسندیده‌اند. این غذاخوری چیدمانی سنتی دارد و از مرکز شهر دور است.
آدرس: کیلومتر یک جاده دامغان – شاهرود

سیری در دامغان

رستوران باباحیدر

در رستوران باباحیدر منوی ایرانی سرو می‌شود. بسیاری از مشتریان کباب‌های این رستوران را بسیار می‌پسندند.
آدرس: دامغان، خیابان امام خمینی

سیری در دامغان

کافه رستوران میریان

صبحانه یکی از وعده‌های مهم روز است که انرژی برای گشت و گذار در شهر را تامین می‌کند. در رستوران میریان صبحانه‌های خوش‌مزه سرو می‌شود. وعده‌ی ناهار و شام منوی ایرانی دارد.
آدرس: دامغان، بلوار ولیعصر

سیری در دامغان

رستوران آرا خان

یکی از گزینه‌های خوب در دامغان، رستوران آراخان است. کیفیت غذاها قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد و کباب‌های خوبی دارد.
آدرس: دامغان، خیابان شهید بهشتی، ابتدای خیابان بنی هاشم

سیری در دامغان

رستوران زیتون

زیتون از غذاخوری‌های معروف دامغان است که منوی ایرانی ارائه می‌کند. کیفیت خوراکی‌ها در حد قابل قبول خوب است و نه بیشتر .
آدرس: دامغان، میدان امام حسین

سیری در دامغان

بهترین زمان سفر به دامغان

آب‌وهوای دامغان در دو ناحیه مختلف، به دو صورت متفاوت بروز کرده است. در شمال دامغان به علت نزدیکی به البرز، هوا خنک‌ و معتدل است؛ در حالی که در جنوب آن شاهد کویر خشک و گرم هستیم. بخش کویری دامغان تا حدودی گرم و خشک است و این موضوع ممکن است در روزهای گرم سال برای مسافران آزاردهنده باشد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به این شهر را دارید، یکی از روزهای بهار یا پاییز را برای سفر خود انتخاب کنید. در زمستان نیز هوا بسیار سرد و خشک است و این موضوع شما را اذیت خواهد کرد.

روش های سفر به دامغان

سفر به دامغان با اتوبوس

اتوبوس‌ها معمولاً از مسیر اتوبان امام رضا به سمت دامغان می‌روند. شما می‌توانید مستقیماً سوار اتوبوس‌هایی با مقصد دامغان شوید یا از اتوبوس‌هایی که به سمت شاهرود یا سبزوار می‌روند استفاده کنید. اتوبوس‌ها معمولاً فاصله تهران تا دامغان را در ۴ تا ۴.۵ ساعت طی می‌کنند.
انواع اتوبوس‌های معمولی، ولوو، اسکانیا و VIP در مسیر تهران- دامغان کار می‌کنند و می‌توانید با توجه به هزینه و سطح رفاهی که دارند،‌ سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنید. این اتوبوس‌ها به صورت منظم و بیش از پنج بار در روز از تهران به سمت دامغان در رفت و برگشت هستند. البته تعداد سرویس‌ها به روز حرکت و حجم مسافران نیز بستگی دارد.

سفر به دامغان با خودروی شخصی

اگر قصد مسافرت با خودروی شخصی را داشته باشید، می‌توانید هرکدام از مسیرهایی که توضیح دادیم را انتخاب کنید که از بین تمام آن‌ها، ورود به اتوبان امام رضا از بدو خروج از تهران، ساده‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر است. اما مسیر دوم با وجود طولانی‌تر بودن، جاذبه‌های بیشتری دارد؛ زیرا از مناطق سرسبز دماوند و فیروزکوه عبور می‌کند.

سفر به دامغان با هواپیما

در شهر دامغان هیچ فرودگاهی وجود ندارد. به همین دلیل مسافرت از تهران به این شهر با هواپیما ممکن نیست و نزدیک‌ترین فرودگاه‌های نزدیک به این شهر در سبزوار و سمنان قرار دارند. فاصله ۲۲۰ کیلومتری تهران تا سمنان هم به اندازه‌ای نیست که بتوان آن را با هواپیما طی کرد. پس مسیرهای زمینی و ریلی تنها راه دسترسی از تهران به دامغان هستند. اما اگر قصد دارید از شهرهای دورتر به دامغان سفر کنید، می‌توانید تا سمنان را با هواپیما بروید و بعد از آن مسیر ۱۱۴ کیلومتری باقی‌مانده را به صورت زمینی بروید.

سفر به دامغان با قطار

قطارهایی که در مسیرهای ریلی تهران، اصفهان، مشهد و سمنان هستند از دامغان عبور می‌کنند. طی کردن فاصله تهران تا دامغان با قطار به ۶ ساعت زمان نیاز دارد؛ قطارها معمولاً علاوه بر دامغان در شهرهای سمنان، پیشوا و گرمسار هم توقف می‌کنند.

بهترین جاهای دیدنی دامغان کدامند؟

چشمه علی، چشمه قل قل، آبشار نیزوا، شهر دیباج، غار چاه دیو، جنگل سیاه خانی، برج طغرل، مسجد جامع و غیره.

بهترین زمان سفر به دامغان چه موقع است؟

بهترین فصل بهار و پاییز است.

مهمترین سوغات دامغان چیست؟

پسته از مهمترین سوغاتی های این شهر می باشد.

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *