رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ فروردین ۱۴۰۲

مزار عبدالرزاق چناران

اشتراک گذاری

مزار عبدالرزاق چناران در روستای گاه واقع شده است. از نظر مردم محلی احتمالاً این آرامگاه متعلق به یکی از عرفای ناحیه توس بوده است. این بنا به شماره ۳۳۳۷۶ و به تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در فهرست آثار واجد ارزش ملی ایران ثبت شده است.مزار عبدالرزاق در بخش مرکزی چناران، دهستان بقمچ، بر روی تپه ای در شمال شرق، مشرف به روستا و در فاصله ۳۵۰ متری روستای گاه قرار دارد. مزار خواجه عبدالرزاق در روستای گاه شهرستان چناران به شماره ۳۳۳۷۶ در فهرست آثار واجد ارزش ملی به ثبت رسید.

مزار عبدالرزاق چناران

معماری مزار عبدالرزاق چناران

این بنا شامل یک فضای مربع شکل معروف به مزار عبدالرزاق و یک نمازخانه کوچک در سمت شرق آن است که بنا به گفته اهالی احتمالا این آرامگاه متعلق به یکی از عرفای ناحیه توس بوده است. از پیشینه این اثر تاریخی سند مکتوبی در دست نیست ولی با توجه به سبک معماری آن و برخورداری از فرم ساده، مصالح بومی، کتیبه های خط کوفی تزئینی آن، قدمت بنا به قرون اولیه اسلامی و حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال پیش بازمی ‌گردد. آرامگاه عبدالرزاق بنایی با مصالح سنگ و ملات گل ساخته شده است. ضخامت جرزهای آن یک متر بوده و سقف آن تاقی است که با همان سنگ و ملات گل ساخته شده است.
ورودی بنا در ضلع جنوب غربی و رو به بافت روستا و رودخانه است، ارتفاع بلند ترین قسمت تاق آن حدود ۵ متر است. این آرامگاه به واسطه فرم منحصر به فرد و قدمت زیادی که دارد، از بناهای ارزشمند و قابل توجه استان است. هر چند در سالهای ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ اقدامات استحکام بخشی و مرمتی مفیدی بر روی این بنا انجام شده است. ولی ضرورت دارد هم اکنون، که اثر در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده، برنامه‌های تکمیلی مرمت آن تدوین و اجرا شود.

نحوه دسترسی

آدرس : خراسان رضوی ، چناران ، دهستان بقمچ، بر روی تپه ای در شمال شرق، مشرف به روستا و در فاصله ۳۵۰ متری روستای گاه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *