رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ آبان ۱۴۰۲

هنر کچه دوزی

اشتراک گذاری

هنر کچه دوزی، در واقع یکی از هنرهای نوین و جذاب محسوب می‌شود چراکه از چندمنظر مختلف یعنی خلاقیت در طراحی، استفاده از رنگ‌ها و ابزارهای خاص برای کار، قابل تامل است.برای کچه‌دوزی به الگویی خاص نیاز نیست بلکه باید با استفاده از خلاقیت و دقت ویژه، یک طرح را با الیاف پشم و رنگ‌های جذاب، ایجاد کنید. کچه‌دوزی بی‌شباهت به نمدبافی نیست، با این تفاوت که در نمدبافی کار بروی پارچه‌ای که از الیاف ساخته و فشرده شده، انجام می‌شود ولی در کچه‌دوزی از سوزن زدن، تنیدن و فشرده کردن الیاف که پشم طبیعی هستند، استفاده می‌شود.

هنر کچه دوزی

نقش‌های کچه بر روی پالتو، شال و … به زیبایی خودنمایی می کند و عروسک‌های کچه‌ای با بافت، رنگ و طرحی متفاوت، به‌واسطه الیاف پشمی طبیعی، تولید می‌شوند اما کچه با استفاده از سوزن‌های مخصوص کچه‌دوزی و سوزن زدن به الیاف پشمی برای فرم دادن به آن و یا استفاده از محلول آب و صابون و فشرده کردن الیاف کچه، ساخته می‌شود.

هنر کچه دوزی

ابزار کچه دوزی

با این حال، کچه‌دوزی نیاز به تجهیزات و دستگاه‌های خاص ندارد بلکه نیازمند دقت در طراحی و سوزن زدن است، ابزارهای کچه‌دوزی، سوزن ،پانچ و فرچه است و سوزن کچه با سوزن‌های معمولی متفاوت بوده و با ضربه‌های مداوم بر روی الیاف پشمی، باعث فشرده شدن آن می‌شود.

پانچ هم وسیله‌ای است که از چند سوزن یک‌جا، ساخته شده و باعث انسجام نهایی الیاف شده و فرچه هم یک ابر یا فوم فشرده است که به عنوان زیر کار استفاده می شود. کچه‌دوز، الیاف را مستقیم یا به‌واسطه پارچه‌ای که طرح را روی آن کشیده، بر روی فرچه گذاشته و با استفاده از سوزن بر روی آن ضربه می‌زند تا الیاف پشمی در هم تنیده و طرح شکل بگیرد. ابزار این کار همیشه در دسترس هست و طرحهای رنگی زیبایی با استفاده از الیاف کچه ،ساخته می شود.

ایرانیان از زمان‌های بسیار دور از پشم در ایجاد منسوجات مختلف استفاده می‌کردند و آنقدر این هنر برای آنها با ارزش و مفید بود که هرگز دست از آن نکشیده و در عوض، روز به‌روز آن را بهبود دادند و نهایتاً امروز به جایگاهی رسیدند که بسیاری از معاملات بین‌المللی آن‌ها در این زمینه انجام می شود. امروزه هنر نمددوزی و کچه‌دوزی به هنرهای پرطرفدار و پرکاربردی تبدیل شده‌اند که اکثر توریست‌ها و افرادی که خواستار اجناس خاص و یونیک هستند به شدت به دنبال آنها هستند.

هنر کچه دوزی

مواد اولیه هنر کچه دوزی

مواد اولیه هنر کچه‌دوزی و نمد دوزی، پشم گوسفند است که به‌طور طبیعی خاصیت نمدی شدن دارد و کافی است تا در محیط مرطوب قرار داده شود تا شکل زیبا و منسجمی به خود گیرد و طرحی نو ایجاد کند. کچه برای ساخت عروسک‌های حجمی و طرح‌های رنگی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است زیرا پشم‌های رنگی که در آن استفاده می شود، زیبایی طبیعی این کارها را صدچندان می کند.

هنر کچه دوزی

هنر کچه دوزی

هنر کچه دوزی

هنر کچه دوزی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *