جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نیازمند مشارکت های مردمی در حفاظت از میراث فرهنگی هستیم

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ تیر ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۴/۲۰-قربانعلی سعادت روز شنبه در نشست با مسوولان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و اعضای انجمن میراث فرهنگی استان افزود: استفاده از ظرفیت های مردمی و مشارکت جوامع محلی در صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی می تواند تاثیر چشمگیری در جلوگیری از غارت این آثار توسط افراد سودجو داشته باشد.

وی بیان کرد: حفاظت از میراث فرهنگی در استان می تواند نقش مهمی در بسط و گسترش موضوع همدلی و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد چرا که نیاکان ما دارای میراث مشترک تاریخی و فرهنگی با افرادی هستند که در گذشته از اقوام و ادیان مختلف در استان به صورت مسالمت آمیز زیست می کردند.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: انقلاب اسلامی میراثی گرانبهاست که پایه گذار آن امام راحل(ره) بود و شهدا و مردم میراث داران آن هستند که این میراث با جانفشانی های بسیاری در این عرصه حفظ شده است.

سعادت با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب نیز خود میراثی عظیم است، اظهار کرد: روز گذشته در استان شاهد راهپیمایی و همایش عظیم مردم استان در عرصه و حفاظت از دستاوردهای نظام بودیم که جای قدردانی و تشکر دارد.

وی گفت: روز قدس و اعلام برائت از صهیونیست های غاصب و حامیان بین المللی آنان حرکتی ماندگار در تاریخ نظام اسلامی و استان است که ضروری است در راستای حفظ میراث انقلاب از این گونه رفتارها استفاده و آنها را تقویت کنیم.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: همفکری برای حفظ دستاوردهای میراثی که نتیجه تلاش، زندگی، افکار و اندیشه های اجداد و نیاکان ماست، نقش تاثیرگذاری در حفظ هویت ملی منطقه ای و استانی ما دارد.

وی اظهار کرد: اکنون ما در شرایط سختی قرار داریم به گونه ای که در کشورهای همسایه ما کاوش های غیرقانونی در اطراف و نزدیکی مرزها وجود دارد و ما در این شرایط باید بتوانیم به بهترین وجه از آثار کشورمان در مقابل تاراجگران محافظت کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این نشست اظهار کرد: بر اساس سند تحول آموزش پرورش مقرر شد تا در استان ها موزه مدرسه تشکیل شود که آذربایجان غربی در این زمینه پیشقدم بود.

فریدون سیدمصطفوی اظهار کرد: اکنون فاز اول اولین موزه مدرسه کشور در محل مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی راه اندازی شده که در آن آثاری از تاریخ آموزش و پرورش استان از صد سال گذشته تاکنون به نمایش گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: اکنون تعدادی از مدارس استان نیز با قدمت ۹۰ سال تحت عنوان مدارس ماندگار توسط خود آموزش و پرورش استان محافظت و نگهداری می شود.

آذربایجان غربی ۱۴۷۲ بنا، تپه، محوطه و اثر تاریخی دارد که در ردیف میراث ملی و جهانی به ثبت رسیده است.

از جمله این آثار می توان به آثار جهانی قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب اشاره کرد.

علاوه بر این بناهای تاریخی تپه هایی مانند تپه حسنلوی نقده، گوی تپه ارومیه، تپه هفتوان و اهرنجان سلماس نیز از تپه های قدیمی و تاریخی استان به شمار می رود.

آثاری مانند مسجد جامع ارومیه، بنای سه گنبد ارومیه، کاخ موزه سردار ماکو نیز جزو آثار ثبت شده در ردیف میراث فرهنگی آذربایجان غربی است.

2483 نیازمند مشارکت های مردمی در حفاظت از میراث فرهنگی هستیم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد