رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ مرداد ۱۳۹۴

مرمت ترک ششم گنبد مسجد امام اصفهان آغاز شد

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۵/۱۸-به گزارش واحد خبر پایگاههای ثبت جهانی میراث فرهنگی استان اصفهان فریدون اله یاری روز یکشنبه گفت: تاکنون پنج ترک از ۱۶ ترک گنبد مسجد امام به اتمام رسیده است.
وی افزود: هر ترک از گنبد مسجد امام اصفهان از حدود ۲۰هزار قطعه تشکیل شده که برای مرمت و بازسازی هر ترک حدود شش ماه وقت صرف می شود .
وی با اشاره به اینکه مواد اولیه ساخت ترک ها از نره خاکی و با قالبگیری در ابعاد کوچک صورت می گیرد، افزود: ساخت ترکهای گنبد مسجد امام همانند ساخت پازل با قطعات کوچکی است که بر اساس اندازه و رنگ کنار یکدیگر قرار می گیرد و با ملات گچ بر روی گنبد محکم می شود .
اله یاری با اعلام اینکه برای مرمت هر ترک بالغ بر دو میلیارد ریال هزینه می شود، اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار پیش بینی می شود کار ساخت و نصب ترکها بر روی گنبد در حدود دو سال دیگر به اتمام برسد و تا ۲۰ سال دیگر گنبد مسجد امام نیاز به مرمت نخواهد داشت.
مهدی پاکدل استادکار کاشی و مرمت گنبد مسجد امام نیز گفت: قطعات ترکهای گنبد در ابعاد مختلف ساخته می شود که کوچکترین ابعادآن ۱ در ۵/۱ سانتیمتر و بزرگترین ابعاد ۷ در ۱۶سانتیمتراست .
به گفته وی، این قطعات در پنج رنگ فیروزه ای ، لاجورد، سفید ، زرد و سبز و بر اساس شماره بندی کنار یکدیگر چیده می شود تا یک ترک از گنبد ساخته شود .
وی با اشاره به اینکه برای ساخت هر ترک ۱۵ مرمت گر در کارگاه گنبد مسجد امام در شبستان زیر گنبد مشغول فعالیت هستند ، افزود: ترکهای ساخته شده باید در ارتفاع ۵۴ متری از سطح زمین بر روی گنبد نصب شود.
گنبد مسجد یکی از شاهکارهای ساخته شده در مسجد امام می باشد که به صورت دو پوسته (دو پوش) بنا گردیده است، بدین گونه که مابین دو پوسته گنبد فضایی خالی است. ارتفاع داخلی گنبد ۳۸ متر و از سطح خارجی ۵۴ متر است.
از نکات قابل ذکر می توان به استفاده از سنگ مرمر برای تزئینات داخل گنبد و هم برای منبر اشاره کرد. ویژگی بارز گنبد خاصیت آکوستیکی آن می باشد، به صورتی که در داخل گنبد و بر روی سنگی که دقیقا در نقطه مرکزی زیر گنبد قرار دارد، انعکاس صوت را می توان شنید.
در انتها نیز بر گردنه گنبد به خط بنایی معرق لاجوردی بر زمینه سفید سوره ای از قرآن نوشته شده است.
مسجدامام در مجموعه میدان امام اصفهان قرار دارد ، این مسجد به نامهای مسجد مهدی، مسجد جامع، مسجد سلطانی، مسجد شاهی، جامع کبیر عباسی و مسجد شاه معروف بوده و امروزه مسجد امام نامیده می شود که به عنوان یکی از زیباترین مساجد اصفهان و حتی ایران و جهان به حساب می آید.
این مسجد به واسطه تزئینات بسیار شگفت انگیز بکار رفته درآن ، شهرتی جهانی دارد. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است.
مسجد امام اصفهان در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با شماره ۱۰۷ در فهرست آثار ملی ایران و چهارم آبان سال ۱۳۵۸ هجری شمسی ( ۲۶ اکتبر ۱۹۷۹ اجلاس سوم ) با شمارۀ ۱۱۵همراه با مجموعه میدان امام اصفهان به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسید.

219 مرمت ترک ششم گنبد مسجد امام اصفهان آغاز شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *