رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ اسفند ۱۳۹۹

نکات خرید قایق تفریحی در ایران

اشتراک گذاری

نکات خرید قایق تفریحی در ایران را برایتان در این مطلب آورده ایم تا اگر قصد خرید و تمکن مالی داشتید با استفاده از این نکات قایق مناسب خریداری کرده و از سفر با قایقتان لذت ببرید .قایق های لوکس تفریحی یا همان یات ها (yacht) دسته ای از شناور ها هستند که غالبا مالکیت شخصی داشته و امکانات رفاهی بسیار لوکسی در انها وجود دارد و داخل انها گاها همانند لوکس ترین خانه ها مجهز به چندین اتاق خواب و سرویس بهداشتی و حمام میباشد. این دسته از شناورها درسایز های مختلف ( از ۶ متر به بالا ) و با مدلهای بسیار متنوعی وجود دارند و شاید از برخی جهات با قایق های کاری مشابه باشند اما از نظر کارایی کاملا متفاوت هستند.

قایق لوکس

قایق های کاری از نظر ساخت و امکانات تمرکز بیشتری بروی کاری که قرار است انجام بدهند و برای ان ساخته شده اند دارند ( مسافر بری ، باربری ، یدک کش ماهیگیری و…) و امکانات رفاهی و لوکس بودن چندان برای این دسته در اولویت نیست اما یات ها کاملا برخلاف قایق های کاری اولویتشان امکانات رفاهی، اقامتی و زیبایی ظاهری شناور میباشد . نکته مهمتر این تفاوت ها اینست که در سایز های مشابه معمولا قایق های لوکس تفریحی قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع شناور دارند.

داشتن قایق لوکس تفریحی از دیرباز آرزوی بسیاری از عاشقان دریا علی الخصوص قشر مرفه بوده است و تب مالکیت این کالای بسیار لوکس همیشه داغ بوده است. در بسیاری از کشورهای دنیا بعلت وجود امکانات مناسب زیر ساختی و گردشگری دریایی و همچنین وجود بازار بسیار پویا و پر رونق انواع شناور، خرید یک قایق تفریحی حتی برای اولین بار هم چندان سخت نیست ( بعلت تعدد بالای فروشندگان و وجود گزینه های بسیار متنوع ) .

بازار خرید و فروش قایق در ایران مخصوصا برای قایق های لوکس تفریحی (یات YACHT) چندان شناخته شده نیست . عدم فرهنگ سازی مناسب و همه گیر در صنعت گردشگری دریایی ، نبود نمایندگی ها برندهای معتبر خارجی، نبود محل مناسب پارک و نگهداری قایق و تاثیر تحریمها در تهیه قطعات یدکی و موتور قایق ها و…. همگی دلایلی هستند که این بازار را به این شکل محدود کرده و کمتر کسی از آن اطلاع دارد. لذا اگر هم کسی تصمیم برای خرید شناور تفریحی داشته باشد غالبا به این جمع بندی میرسد که این امر در ایران شدنی نیست.

اما در حال حاضر اصلا اینطور نیست! در همین ایران خودمون براحتی میتوانید مالک لوکس ترین قایق های تفریحی باشید و حتی نگران محل پارک و نگهداری و سرویس دهی به قایقتان هم نباشید.نخست آنکه در طی چند سال گذشته بخش خصوصی با ساخت و راه اندازی مارینا کیش و مارینا کاسپین بعنوان نخستین مارینا های ایران در شمال و جنوب کشور مشکل محل پارک، سرویس دهی و نگهداری شناورهای لوکس تفریحی کاملا مرتفع نموده است. از این رو با توجه به اینکه میخواهید قایقتان را در کیش نگهداری کنید یا بندر انزلی میتوانید با یکی از این دو مارینا در تماس باشید و مطمئن باشید حرفه ای ترین تیم خدمات ونگهداری قایق در این دو مارینا به قایقتان رسیدگی خواهند کرد.

قایق لوکس

حال باید برای خرید قایق ( خواه قایق نو بخواهید خواه دست دوم ) دنبال فروشنده مناسب بگردید که با یک جستجوی در اینترنت میتوانید شرکتهایی که نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش این نوع قایق ها را در ایران دارند پیدا کرده و با ایشان تماس بگیرید (که تعدادشان از انگشتان یک دست هم کمتر است!) یا اینکه به فروشگاهای شهرهای ساحلی شمال و جنوب ایران سر بزنید که معمولا برای خرید قایق ها تفریحی کوچک (۶ الی ۸ متر طول) گزینه های مناسبی هستند اما یحتمل گارانتی و خدمات پس از فروش کاملی ندارند و یا اینکه به مارینا های ایران سر بزنید و مورد مناسبی برای خرید پیدا کنید . راه حل دیگر اینست که خودتان از کشورهای همسایه اقدام به خرید و واردات قایق مدنظرتان کنید که بعلت وجود موانع سخت اداره گمرک، راهی بسیار سخت و دشوار است.

توجه داشته باشید که در حال حاضر ثبت سفارش واردات قایق های لوکس تفریحی فقط و فقط در مناطق آزاد امکان پذیر است و شما نمیتوانید قایقی را برای شهرهایی به غیر از مناطق ازاد خریداری کرده و به آنجا انتقال دهید.( تازه حتما باید قایق را بنام شخص حقیقی یا حقوقی خریداری کنید که کارت بازرگانی معتبر در مناطق آزاد داشته باشد)

برای خرید قایق باید به سوالاتی جواب بدهید تا شمارا به قایق مورد نظرتان که با بودجه و سلایق شما هم همخوانی داشته باشد نزدیکتر نماید. البته ممکن است این سوالات بنا به دلایلی که در مقدمه گفته شد در بازار ایران کمی با سایر کشورها تفاوت داشته باشد پس با ما همراه باشید.

نکته مهم: تمام موارد و شرایطی که در ادامه مطرح میشوند به هیچ وجه عمومی نبستند و در نهایت خود شخص خریدار تصمیم گیرنده است ، اما به دلیل اگاهی بیشتر قبل از خرید لازم است که موارد زیر را مطالعه کنید. هدف ما اینست که به شما کمک کنیم تا با سبک سنگین کردن همه شرایط اقدام به خرید قایق نمایید.

 هدفتان از خرید قایق

پر واضح است که این یک خرید بسیار گران و لوکس میباشد ولی اگر در سایر کشورها سوال نخست بودجه مدنظر می باشد در ایران نخستین سوال این است که قصدتان از خرید قایق تفریحی چیست؟ از آنجا که بازار خرید و فروش این کالا چندان پر رونق نیست پس اگر قصد سرمایه گذاری یا خرید و فروش دارید باید به عرضتان برسانیم که آدرس را اشتباه امده اید!

اما اگر قصدتان از این خرید داشتن یک سبک زندگی جدید، لوکس و دریایی است و میخواهید بعضی از روزهای سال بدور از هیاهوی شهرها و مشغله زندگی در جایی همانند خانه خود اما در وسط دریا باشید و به ماهیگیری یا تفریحات دریایی بپردازید، این یک خرید هوشمندانه است.

اما توجه داشته باشید مالکیت قایق تفریحی با سایر وسایل نقلیه متفاوت است! قایق ها نیاز به نگهداری و رسیدگی دارند و این امر هزینه بر می باشد و اصلا نمیتوان همانند یک خودرو به آن نگاه کرد.

قایق لوکس

 محل نگهداری قایق

نکته قابل توجه بعدی اینست که آیا محلی برای نگهداری قایتان دارید؟ قایق های کوچک تا سایز ۱۰ متر الزاما نیاز به مارینا برای محل پارک ندارند هرچند برای نگهداری و رسیدگی مناسب و بموقع بهتر است قایقتان را در یک مارینا نگه داری کنید (کیش یا کاسپین) اما نکته اینجاست که این سایز قایقها را میتوان با یک خودروی مناسب به اب انداخت و یا از آب گرفت. برای اینکار به یک تریلر مناسب قایقتان نیاز دارید تا بتوانید قایقتان رابا ماشین جابجا یا به آب اندازی کنید.( غالبا تمام قایق های سایز کوچک تریلر هم دارند اگر هم نداشت ساخت ان در داخل ایران براحتی امکان پذیر است )

اما اگر قصد خرید قایقی لوکس تر و بزرگتر از این سایزها (یات) را دارید بهتر است ابتدا محل پارک و نگهداری قایق را بیابید که بازهم بهترین گزینه ها در ایران مارینا کیش و مارینا کاسپین میباشد.

بهر حال هزینه نگهداری قایق در مارینا به مراتب بیشتر از اینست که خودتان قایقتان را نگه داری و جابجا کنید، اما نکته مهم اینست که جابجایی زیاد قایق یا از اب گیری و به اب اندازی به دفعات زیاد انهم توسط افراد کم تجربه باعث صدمه دیدن شناور میشود.

 بودجه مورد نظر

حالا میرسیم به سوالی که تقریبا ۹۹ درصد علاقه مندان همان ابتدای کار میپرسند، قیمت چنده؟ اولا همانطور که توضیح دادیم این یک خرید گران است پس طبعا شما باید از سطح درامد خاصی بالاتر باشید یا اینکه پول اضافی به اندازه کافی داشته باشید. قایق های تفریحی با نوسانات ارزی یکی دو سال اخیر غالبا از ۳۰۰ میلیون تومان به بالا میباشد که با این بودجه میتوان قایق های ۵ الی ۶ متری اسپرت و بدون کابین تهیه کرد اما با حداقل بودجه نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان به بالا میتوان قایق های بزرگتر با امکانات بیشتر خرید و حتی میتوان یات هایی با قیمتهای چندین میلیاردی خریداری نمود .دقیقا همان ضرب المثل هرچقدر پول بدی آش میخوری!

خبر خوب اینکه فروشندگان داخل ایران نیز به این مشکلات اگاهند و برای خرید تسهیلاتی به شما ارائه میکنند و بطور مثال بخشی را نقد و مابقی را در اقساط یک ساله بپردازید که البته بازهم مبالغ بالایی میباشند.

مدل استفاده شما از قایق

این سوال از نظر نگارنده مهمترین قسمت خرید یک شناور است. پاسخ این سوال هر چه دقیقتر باشد قایقی که خریداری میکنید به انچه در نظر داشتید نزدیکتر خواهد بودو از صرف هزینه های بیشتر در خرید و نگهداری قایق می کاهد .

اینکه تعداد افرادی که با شما به دریا نوردی می آیند معمولا چند نفر است، مشخص میکند شما قایقی با چه تعداد کابین و اتاق نیاز دارید.

اینکه مدت زمان هربار دریا نوردی شما چقدر است، مشخص میکند ایا شما اصلا قایق کابین دار نیاز دارید یا با قایق ها بدون کابین اسپرت(که ارزانتر هم هستند) میتوانید چندین سال دریانوردی کنید.برای مثال برخی دوست دارند صبح به دل دریا بزنند و شب به مارینا بازگردند، برای این دسته از افراد قایق های کابین دار مجهز به ژنراتور و سیستم تهویه مطبوع توصیه می شود که همان یات های گران قیمت هستند اما برخی دوست دارند نهایتا دو سه ساعت به دریا بروند ماهیگیری کنند یا بنا به توانایی فردی ورزش دریایی خاصی انجام دهند یا … و سپس بازگردند، این افراد با قایق های ورزشی یا حتی قایق های کابین دار رنج متوسط میتوانند سالهای سال دریانوردی کنند.

اینکه شخصیتا چجور ادمی هستید هم روی خریدتان تاثیر گذار میباشد. برخی افراد به هر دلیلی اصلا اهل ورزش و فعالیت نیستند و ترجیح میدهند در فضایی آرام قهوه بنوشند و مطالعه کنند. این دسته از افراد حتما قایق های کابین دار نیاز دارند. اما عده ای اهل جنب جوش و ورزشهای دریایی هستند این افراد میتوانند قایق های بدون کابین ورزشی خریداری کنند زیرا شناور های کابین دار بعلت وزن بالا و همچنین امکانات لوکس و رفاهی بیشتر چندان چابک و سریع نیستند و برای ورزشهای دریایی مانند اسکی روی آب اصلا مناسب نیستند.

قایق لوکس

 نوع موتور قایق

بعد از جمع بندی از سوالات بالا حالا نوبت بررسی فنی قایقی است که قصد خرید انرا دارین زیرا این بررسی کمک شایانی در کاهش هزینه های شما دارد و همچنین باعث میشود دید روشن تری از هزینه هایی که در اینده با ان مواجه هستید داشته باشید.

قایق های با موتور بیرونی یا همان “اوت بورد” قایق هایی با طول نهایتا ۱۲ متر هستند که موتور انها در قسمت پاشنه شناور نصب می شود و تمام پکیج موتور قابل رویت است این قایقها بعضا چیزی از یاتهای لوکس کم ندارند (همانند موتور های یاماها ). نکته مهم اینست که قایق های با موتور اوت بورد از ابتدا بدون موتور ساخته میشوند و تمام پیش بینی های لازم برای نصب موتور بروی انها شده و انتخاب نوع و قدرت موتور بر اساس نظر مشتری خواهد بود .

اما بروی قایق های با طول بیشتر موتورهای داخلی یا همان “این بورد” نصب شده است که هنگام تولید قایق بروی ان نصب میشوند. این قایق های که غالبا در دسته یات قرار میگیرند قایق هایی با وزن سنگین و ابعاد بزرگتر هستند که موتور های اوت بورد توانایی کشش انها را ندارند. این موتورهای در داخل بدنه شناور نصب میشوند و فقط پروانه انها (یا همان سیستم رانش) قابل رویت است.

پس از این بررسی اجمالی درباره موتورها بهتر است به سوال اصلی برگردیم.

قایق های موتور اوت بورد سرویس و نگهداری به مراتب ساده تری دارند و اکثر قطعات یدکی انها براحتی قابل تامین است(با وجود تحریم ها) این موضوع سبب میشود نه تنها هزینه نگهداری این قایق ها کمتر شود بلکه نگهداری بسیار ساده تری دارند. پس اگر بودجه شما انقدر هم زیاد نیست بهتر است سراغ قایق های اوت بورد بروید .

قایق های این بورد همانطور که گفته شد غالبا در دسته یات قرار میگیرند اما برخی برندهای معتبر جهانی شناور های سایز های کوچک با موتور این بورد می سازند که غالبا موتور های ان از برند امریکایی مرکوری هستند که تهیه قطعات و تعمیرات ان مخصوصا در ایران سخت تر از سایر انواع موتورهای این بورد است. موتورهای اینبورد نیاز به نگهداری و رسیدگی بیشتری دارند و که مستلزم صرف هزینه های بیشتری از قایقهای موتور اوت بورد هستند اما خب پرواضح است که لذت دریا نوردی با قایقی که همانند یک هتل بسیار مجلل بروی اب میباشد به مراتب بیشتر از قایق های کوچکتر است و نهایتا خود شما با توجه به بودجه مد نظرتان برای خرید و نگهداری تصمیم گیرنده هستید.

لازم به ذکر است برخی نمایندگی های داخلی بعنوان بسته های تشویقی در صورت خرید قایق های نو از ایشان به شما یکسال خدمات و نگهداری رایگان ارائه میدهند تا در سال اول کمتر دغدغه رسیدگی به قایق را داشته باشید و بیشتر از خریدتان لذت ببرید

شرایط اب و هوایی محل نگهداری

اگر قصد دارید در دریای خزر مالک یک شناور باشید باید توجه کنید که فصول سرد و بارش های زیادی در طول سال وجود دارند و اگر قصد دارید در این فصول هم دریانوردی کنید( که البته روزهایی با دریایی مواج و غیر قابل تردد در این فصول بیشتر است) باید در نظر داشته باشید که باید قایق کابین دار تهیه کنید اما اگر همانند خیلی از مالکین قایق در اروپا(بعلت تشابه اب و هوایی با شمال ایران) در فصول سرد قایقتان را از اب بیرون میکشید یا در مارینا کاور میکنید نیازی نیست حتما قایق کابین دار بخرید و برای فصل گرما نصب یک سایبان بروی قایق برایتان کافی خواهد بود.اما اگر در جنوب ایران قصد خرید دارید باید به نکات دیگری توجه کنید. اگر هربار دریانوردی شما زمان زیادی طول می کشد حتما قایق کابین دار مجهز به ایرکاندیشن نیاز دارید اما اگر دریانوردی های بلند مدت ندارید یک قایق موتور اوت بورد با سایبان برایتان کافیست.

مشخصات فنی مهم

طول شناور : تاثیر بیار زیادی در مبلغ اجاره پارکینگ در مارینا ها دارد زیرا مبلغ اجاره در مارینا های تمام دنیا بر اساس طول قایق متفاوت است

تعداد سرنشینان استاندارد: که مشخص کننده اینست که شما نهایتا با چند نفر میتوانید دریا نوردی کنید که البته برای شرایط اب هوایی مختلف متفاوت است

حجم مخازن اب و سوخت : مدت زمان و مسافت دریا نوردی شما بسیار به این ایتم وابسته است . هرچقدر سفرهای طولانی تری داشته باشید به قایقی با مخازن با ظرفیت بیشتر نیاز دارید.

سرعت کروز: به سرعتی که قایق میتواند در مدت زمان زیادی بطور ثابت با ان حرکت کند بسته به مدل دریانوردی شما باید به این ایتم توجه کنید.

فورس دریانوردی: مشخص کننده میزان فاصله از ساحل برای دریانوردی،شرایط اب و هوایی و ارتفاع موجی است که قایق بطور ایمن میتواند در ان شرایط تردد کند

با توجه به تمام موارد گفته شده در این مقاله ،شما میتوانید با دید بازتری سراغ این خرید گران قیمت بروید تا نه تنها از صرف هزینه اضافه جلوگیری کنید بلکه بتوانید از دریانوردی با قایقتان برای همیشه لذت ببرید.

قایق لوکس

منبع : دریا ۳۶۰

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *