رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ اسفند ۱۳۹۹

کاروانسرای تاریخی عباس آباد تایباد در راه ثبت جهانی قرار گرفت

لینک این مطلب کپی شد!

عبدالرحیم تاج محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر که در ۲۵ کیلومتری جاده تایباد – تربت‌جام قرار دارد، یکی از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان و مربوط به دوره تیموری و صفوی است که با شماره ۲ هزار و ۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تایباد

وی ادامه داد: کاروانسراهای تاریخی نمونه ای برجسته از معماری ایران قدیم به شمار می روند و نقش مهمی در زمان خود داشته اند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: بنای تاریخی رباط عباس آباد به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای خاص، کمترین آسیب انسانی به آن وارد شده و از نکات برجسته آن ۲ حیاطی بودن آن و دارا بودن حوض انبار است و قرار گرفتن این بنای تاریخی در مسیر کشور افغانستان به ایران از سوی مرز دوغارون می تواند گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کند.

وی افزود: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون هفت اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است.

تاج محمدی ادامه داد: حوض انبار ایله با شماره ۱۴۰، حوض انبار روستای سعد آباد با شماره ۱۳۲، تپه جملی در محدوده روستای محسن آباد و روستای کشک با شماره ۱۹۱، تپه قنات، تپه سیاه، تپه سفید در روستای کشک و محوطه تاریخی قبرستان روستای کشک به ترتیب با شماره‌های ۱۸۳، ۱۸۲، ۱۸۸ و ۲۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

وی گفت: با این تعداد اثر تاریخی ثبت شده در حال حاضر تعداد آثار تاریخی ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی به ۵۲ اثر رسیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد افزود: در حال حاضر این شهرستان ۷۲ اثر شناسایی شده تاریخی دارد که ۲۸ پرونده از آثار تاریخی این منطقه در مرحله بررسی کمیته های فنی جهت ثبت در آثار ملی قرار دارد.

وی به مرمت و نگهداری آثار تاریخی این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به قدمت آثار تاریخی این شهرستان، در حال حاضر ۱۰ درصد از بناهای تاریخی تایباد نیاز به مرمت دارند.

تاج محمدی گفت: برای حفاظت و نگهداری بناها و آثار تاریخی این شهرستان سالانه افزون بر ۲ میلیارد ریال مورد نیاز می باشد.

مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایباد، میل کرات و رباط تاریخی عباس آباد از مهمترین بناهای تاریخی این شهرستان هستند. شهرستان تایباد ۱۲۳ اثر طبیعی شناسایی شده دارد.

این شهرستان ۱۳۸ هزار نفری در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *