رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ اسفند ۱۳۹۹

راههای جلوگیری از دریازدگی در سفر دریایی

اشتراک گذاری

یکی از مشکلاتی که در سفرهای دریایی گریبانگیر مسافران می شود دریازدگی می باشد . زمانیکه از کشتی یا قایق برای مسافرت استفاده می کنید باید بدانید که شاید دچار دریازدگی شوید . ما در این مطلب راههای جلوگیری از دریازدگی در سفر دریایی را برایتان آورده ایم تا با خواندن آن سفر راحتتری را داشته باشید .

راههای مقابله با دریازدگی

دلیل دریازدگی در سفر دریایی

وقتی درون کشتی یا قایق در حال حرکت هستیم، مایع داخل گوش میانی، به خاطر حرکت های متعدد کشتی، درون گوش جابه جا می شود. با جابجایی این مایع در گوش میانی، پیام های مختلفی از وضعیت تعادل شخص به مغز ارسال می شود. بهم خوردن ارسال پیام های متعدد و هم چنین تداخل حس گرهای مختلف، موجب می شود که حسگرهای دیگر بدن که حالت تهوع و استفراغ در انسان به وجود می آورند نیز به کار بیفتند.

راههای مقابله با دریازدگی

علائم دریازدگی

۱- سرگیجه، سردرد

۲- به هم ریختن معده و حالت تهوع

۳- حالت خواب آلودگی

۴- خشکی دهان

۵-کمی تعرق و حالت سرخ شدگی و تب

۶-ضعف و سستی

راههای مقابله با دریازدگی

مصرف داروی ضد دریازدگی و حالت تهوع ۲۴ ساعت قبل از سفر

یکی از بهترین روش هایی که به شما کمک می کند تا در طول سفر دریایی خود با مشکلاتی مثل دریازدگی و یا حالت تهوع مواجه نشوید، این است که ۲۴ ساعت قبل از شروع سفر به دکتر خود مراجعه کرده و از او بخواهید تا داروهایی را برای شما تجویز کند که مانع از دریا زدگی می شود. بی شک مصرف این دارو به شما کمک می کند تا بتوانید این چالش جدی را حل کنید.

پیش از سفر دریایی خود آب، نوشابه های انرژی زا و میوه بخورید

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث دریازدگی افراد می شود، کم بودن آب بدن در طول سفر است و به همین دلیل برای حل این مشکل پیشنهاد می شود تا قبل از سفر خود حتماً آب، نوشابه انرژی زا و میوه بخورید. عمل کردن به این موارد و توصیه ها باعث می شود تا آب بدن شما تامین شده و در طول سفر با مشکل دریازدگی مواجه نشوید.

غذاهای نشاسته دار بخورید

یکی دیگر از روش هایی که به بدن شما کمک می کند تا دچار دریازدگی نشوید، این است که غذاهای نشاسته دار مثل نان تست و یا سیب زمینی آب پز مصرف کنید. خوردن این غذاها باعث می شود تا هم انرژی بدن شما تامین شده و هم با مشکل دریازدگی مواجه نشوید.

لباس های مناسب فصل و آب و هوا بپوشید

شاید برای تان عجیب باشد، اما نوع لباس پوشیدن شما نیز تاثیر مستقیمی بر روی شانس دریازدگی تان خواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد می شود تا لباس هایی متناسب با فصل و آب و هوا بپوشید. اگر در فصل تابستان هستید، پوشیدن لباس خنک باعث می شود تا بدن شما در معرض هوای آزاد قرار گرفته و با مشکل دریازدگی مواجه نشوید.

چشمان خود را ببندید

هر زمان که در طول سفر دریایی تان احساس کردید که حالت تهوع به شما دست داده، برای حل این مشکل بهتر است تا کمی چشم های خود را ببندید. بستن چشم ها باعث می شود تا مغز لازم نباشد تا تصاویر دریافتی از چشم را تحلیل و بررسی کند و همین موضوع باعث می شود تا با مشکل دریازدگی مواجه نشوید.

به فواصل دور نگاه کنید

یکی دیگر از تکنیک های بسیار مهمی که به شما کمک می کند تا با مشکل دریازدگی مواجه نشوید، این است که در طول سفر دریایی خود هر زمان که احساس کردید کم کم در حالت بدی قرار گرفته اید، به فواصل دور نگاه کنید. این کار باعث می شود تا مغز شما برای ارتباط برقرار کردن با چشم های تان کار راحت تری داشته باشد.

در راستای کشتی و یا قایق دراز بکشید

یکی از تکنیک های بسیار مهمی که به شما کمک می کند تا مشکل دریازدگی را مهار کنید، این است که در راستای کشتی و یا قایق دراز بکشید، یعنی سر شما باید هم راستا با کشتی و یا قایق باشد. این کار باعث می شود تا بتوانید به راحتی یک سفر دریایی بدون دریازدگی را تجربه کنید. این نکته و تکنیک براساس تجربیات افرادی است که در طول سال بارها و بارها سفر دریایی را تجربه می کنند.

راههای مقابله با دریازدگی

صندلی درست برای خود انتخاب کنید

تجربه ثابت کرده به هر میزانی که صندلی شما در هنگام سفر دریایی تکان بخورد، بیشتر با مشکل دریازدگی مواجه خواهید شد. به همین دلیل حتماً یک صندلی کاملا ثابت و بدون لق زدگی را انتخاب کنید.

به صفحه موبایل، تبلت، لپ تاپ و… خیره نشده و مطالعه نیز نکنید

زمانی که شما به صفحه موبایل، تبلت، لپ تاپ و… خیره می شوید و یا سعی می کنید تا کلمات بر روی کتاب را بخوانید این موضوع باعث می شود تا کلمات ثابت باقی بمانند اما شما تکان بخورید. در این شرایط مغز برای ارتباط برقرار کردن با محیط دچار اختلال می شود و شانس شما برای دریازدگی افزایش پیدا می کند.

به خود تلقین نکنید

قدرت تلقین یکی از موضوعات بسیار مهمی است که همواره علم روانشناسی تلاش کرده تا آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهد. روانشناسان ثابت کرده اند که تلقین کردن یک موضوع باعث می شود تا برای فرد آن اتفاق بیافتد و به همین دلیل اگر به خودتان تلقین کنید که در حالت دریازدگی هستید، شانس شما برای بروز این مشکل افزایش پیدا می کند.

هوای آزاد بخورید و به دوردست ها نگاه کنید

زمانی که بر روی صندلی نشسته اید و احساس می کنید که در حال دریازدگی هستید، بهتر است تا به روی عرشه کشتی رفته و کمی هوای آزاد بخورید، انجام این کار باعث می شود تا مغز شما کمی آرامش پیدا کند و بتوانید مشکل دریازدگی خود را برطرف کنید.

خواب کافی داشته باشید

یکی از مهم ترین موضوعات لازم به ذکر این است که حتما شب قبل از سفر دریایی خواب کافی داشته باشید، چرا که بر اساس تحقیقات صورت گرفته افرادی که پیش از سفر خواب کمی داشته باشند، مستعدتر برای دریازدگی هستند.

مواد غذایی شیرین مصرف کنید

یکی از مواردی که به شما کمک می کند تا با مشکل دریازدگی مواجه نشوید، این است که حتما پیش از سفر و در طول سفر از مواد غذایی شیرین استفاده کنید. مصرف این مواد غذایی باعث می شود تا احتمال بروز مشکل دریازدگی برای شما به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

زنجبیل مصرف کنید

مصرف زنجبیل قبل از سفر دریایی و یا در حین سفرهای دریایی طولانی‌مدت، برای افراد حساس بسیار توصیه می‌گردد.از زمان‌های قدیم، مصرف زنجبیل به‌عنوان یکی از راه‌های دارویی برای غلبه بر مشکلات ایجاد شده در حین مسافرت (بیماری حرکت) به‌شمار می‌رود. مصرف زنجبیل ۱۲ تا ۲۴ ساعت قبل از سفر دریایی توصیه می‌گردد.

به محض بروز حالت تهوع، ذهن خود را بر روی زیبایی های دریا متمرکز کنید و نفس عمیق بکشید و با ثابت نگه داشتن نگاه خود بر روی شیئی خارج از کشتی (شی ساکن) سعی کنید بر حالت تهوع خود غلبه کنید.هنگام شروع حرکت قایق و یا کشتی می توانید آب نبات لیمویی میل کنید. این آبنبات، سبب تنظیم قند خون شما می شود.

راههای مقابله با دریازدگی

اگر با در نظر گرفتن تمام موارد گفته شده در بالا، باز هم دچار حالت تهوع و دریازدگی شدید، می توانید به پزشکی که معمولا در کشتی های بزرگ اقامت دارد مراجعه کنید و درمان را شروع کنید.اگر قرار است مدت زمان طولانی با کشتی سفر کنید، باید به بدن خود فرصت دهید تا با شرایط جدید سازگاری پیدا کند. پس از مدتی با رعایت مواردی که گفته شد بهبودی ایجاد می شود.در طی بروز حملات دریازدگی، سریعا دراز کشیده و نفس عمیق بکشید. این کار سبب می شود تا کمی حالتان بهتر شود.

سفر دریایی در ایران

برای تجربه سفر دریایی در ایران شما میتوانید با پرواز یا قطار به بندرعباس بروید و از اسکله حقانی بندرعباس می توانید سوار شناور شده و به جزیره های قشم یا هرمز بروید.

راههای مقابله با دریازدگی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *