جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نمایشگاه گردشگری با تفکیک جنسیتی بین‌المللی نمی‌شود

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ مرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۱۹ – هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته، درحالی بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از هشت سال تصمیم گرفت خود را وارد سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های این نمایشگاه کند.

معاون گردشگری کشور، دلیل این تصمیم را در نتیجه‌ی بازبینی عملکرد نمایشگاه‌های گردشگری در گذشته اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته هر سال محلی بود تا بخش‌های گردشگری و شرکت‌های خدماتی، محصولات خود را به مشتریان ایرانی عرضه کنند و بخش بین‌الملل هم سهم ناچیزی را در آن داشت، به‌ طوریکه شاید هر سال تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های گردشگری خارجی یا نمایندگان ایرانی آن‌ها در آن نمایشگاه، حضور داشتند.

آن‌طور که مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری کشور گفت: بازبینی‌ای در عملکرد گذشته‌ی نمایشگاه‌های داخلی انجام شده که براساس آن، شاخص‌ها و معیارهای جدیدی برای برگزاری نمایشگاهی در سطح بین‌الملل تعریف شده است.

شعار نمایشگاه امسال «شما را فرا می‌خوانیم» است. رحمانی‌موحد، تمرکز نمایشگاه هشتم را «کویر و جاذبه‌های آن» اعلام کرد و گفت: علاوه بر چهار روز برپایی نمایشگاه، همایشی در حاشیه با موضوعاتی چون «گردشگری سلامت‌»، «گردشگری الکترونیک» و «بازاریابی» برگزار می‌شود.

قرار بود در مراسم رونمایی از شعار و پوستر هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته، مسعود سلطانی‌فر – رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – هم حضور داشته باشد؛ اما با وجود آن‌که تا آخرین لحظه مجری برنامه امیدوارانه اعلام می‌کرد سخنران پایانی، رییس سازمان است، اما در نهایت، مراسم بدون حضور او پایان یافت.

با آن‌که نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به نام ایران در تقویم سازمان جهانی جهانگردی ثبت شده؛ اما این نمایشگاه هنوز جای خود را در میان نمایشگاه‌های بین‌المللی و فعالان حرفه‌ای این حوزه که حضوری مستمر و پیگیرانه در نمایشگاه‌های بین‌المللی دارند، باز نکرده است، تعداد و نوع شرکت‌های خارجی حاضر در هفت دور نمایشگاه بین‌المللی تهران گویای این واقعیت است، برای همین بخش خصوصی گردشگری حاضر در مراسم رونمایی نمایشگاه هشتم، فرصت را غنیمت شمرد تا انتقادها و پیشنهادهایی را وارد کند.

محمد حسن کرمانی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به این تذکر که حضور بخش خارجی در نمایشگاه بین‌المللی باید نتیجه‌ی ملموس‌تری داشته باشد، گفت: این موضوع که نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ایران در تقویم سازمان جهانی جهانگردی ثبت شده است‌، شایسته است؛ اما باید بهره‌برداری مناسبی از آن صورت گیرد و اگر تا زمان برپایی آن، یعنی بهمن‌ماه تبلیغاتی نشود، این اتفاق نخواهد افتاد.

او همچنین بیان کرد: اگر قرار است نمایشگاهی بین‌المللی برگزار کنیم باید توجه کرد که بعضی از فضاهای ایجاد شده در کشور، مثل ایستگاه امر به معروف و نهی از منکر گردشگران خارجی و یا تفکیک جنسیتی به این صنعت آسیب می‌رساند و سازمان باید جدی این مسائل را پیگیری کند تا از دادن پالس‌های منفی و بی‌خاصیت که هیچ اثری جز آسیب رساندن به این صنعت ندارد، جلوگیری شود.

کرمانی یادآور شد: گردشگری صنعتی بسیار شکننده و ظریف است که خط تولید آن انسان است، یعنی این صنعت با روح،‌ روان، درک و شعور سر و کار دارد و اگر آن را دائم مورد حمله قرار دهیم، رویدادهایی همچون نمایشگاه‌های بین‌المللی‌مان نیز بی‌خاصیت خواهند شد و شرکت‌های خارجی جذب نمی‌شود و فضا به محیطی تبدیل می‌شود که ما با خانواده‌مان در آن می‌چرخیم و بستنی می‌خوریم.

او درخواست کرد، در چند ماه باقی مانده به زمان برگزاری این نمایشگاه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تبلیغات، هزینه مستمر داشته باشد و با دستگاه‌های مرتبط هماهنگی کند و بخش خصوصی نیز به وظیفه خود بپردازد.

ابراهیم پورفرج، رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان نیز در سخنانی تذکر داد که هفت دوره‌ی این نمایشگاه بین‌المللی، فرصت گفت‌وگو را فراهم نکرده است‌ و در ادامه گفت: خوشحالم که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سرانجام تصمیم گرفت، فضای این نمایشگاه را به سمت گفت‌وگو بکشاند و از تجربه بخش خصوصی استفاده کند.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌های گردشگری ما در تمام این سال‌ها با وجود آن‌که شرکت‌های خارجی کمی در آن‌ها حضور داشتند، فرصتی برای بردن مردم به خارج از کشور بوده است و اگر تصمیم بر آن است که نمایشگاهی بین‌المللی با حضور شرکت‌های خارجی برگزار کنیم، نخست باید به این پرسش جواب بدهیم که چضدر شرایط را برای معرفی محصولات این شرکت‌ها، مثل ساحل‌، کویر و بسته‌های سفرشان در ایران می‌توانیم فراهم کنیم؟

او همچنین با تاکید بر این‌که نمایشگاه بین‌المللی گردشگری باید پاتوق گفت‌وگو شود پیشنهاد داد، برای برگزاری این نمایشگاه، باید شرکت‌های نمایشگاهی بزرگی همچون ITB برلین که موفق‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان است، به مشارکت طلبیده شود.

پورفرج اضافه کرد: امسال ۱۹۲ کشور در نمایشگاه آلمان حضور داشتند و این شرکت با کشورها و بنگاه‌های زیادی در ارتباط است که می‌تواند آن‌ها را به نمایشگاه ما جذب کند؛ اما اگر می‌خواهیم با توان و شرایط خودمان نمایشگاهی بین‌المللی را برگزار کنیم که قطعا این کار زمان‌بر و سخت خواهد بود.

او همچنین درباره تغییر ساعت برپایی این نمایشگاه، نکاتی را یادآور شد و درخواست کرد زمان برگزاری آن متناسب با ساعت تعطیلی ادارات تنظیم شود.

در ادامه، جمشید حمزه‌زاده، رییس جامعه هتل‌داران نیز با اعتراض به زمان برگزاری این نمایشگاه در زمستان گفت: این بدترین زمان ممکن برای برگزاری چنین نمایشگاهی است، چرا که پیشینه این نمایشگاه نشان داده، برف و سرما مانع بازدید مردم شده است.

او همچنین درخواست کرد نمایشگاه‌های گردشگری با محور عمومی و تخصصی آن ساماندهی شود تا از نظر زمانی، برپایی آن‌ها دچار چالش نشود.

رضایی، رییس اتحادیه صنایع دستی استان تهران نیز برای نمایش صنایع دستی در قالبی قوی، همراه با واقع‌گرایی در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرد و گفت: صنایع دستی فراسوی کلیشه‌های قانونی می‌تواند حرکتی جدی داشته باشد، آن هم در شرایطی که به قالب فنی آن کمتر توجه شده است. امیدواریم در این نمایشگاه خروجی و قالب مناسب‌تری از صنایع دستی دیده شود.

به گزارش ایسنا، امینیان، مجری این نمایشگاه نیز گزارشی کوتاه از هفت دور برگزاری این نمایشگاه ارایه کرد و افزود: در هفت سال گذشته شاهد حضور ۲۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی بودیم که از آن میان ۲۰۰ شرکت خارجی و از ۲۸ کشور دنیا بودند.

او با یادآوری این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سیاستگذاری هشتمین دوره نمایشگاه دخالت دارد،‌ گفت: هتل‌ها، مراکز اقامتی‌، شرکت‌های خدمات مسافرتی‌، صنایع وابسته گردشگری‌، مراکز آموزشی‌، علمی و فرهنگی، بانک‌ها،‌ موسسات اقتصادی‌، بیمه‌، تشکل‌های مردم نهاد‌، تشکل‌های صنایع دستی‌، اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها‌، مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی‌ و وزارتخانه‌های مرتبط با گردشگری از جمله حاضران این نمایشگاه خواهند بود.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

UTF 8 B MzMtMTM4LmpwZw  نمایشگاه گردشگری با تفکیک جنسیتی بین‌المللی نمی‌شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد