رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ دی ۱۴۰۲

نقش برجسته تنگ بتا اندیکا

اشتراک گذاری

نقش برجسته تنگ بتا واقع در دشت شیمبار می باشد . این نقش برجسته با ۱۲ نقش هشت‌ و‌ نیم متری و یک نقش ۱۴۰ سانتی‌ متری در ارتفاعات کوه دلا در شهرستان اندیکای خوزستان قرار دارد. این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۸۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. در اندیکا نزدیک به ۷۰۰ محوطه و بنای تاریخی و باستانی، شناسایی شده است.

نقش برجسته تنگ بتا

تنگ بتا از متفاوت‌ ترین نقش برجسته‌ های خوزستان است. نوع پوشش و آرایش موی انسان‌ هایی که در این نقش برجسته‌ ها به تصویر کشیده شده، باعث شده تا متخصصان قدمت آن را به دوران اشکانیان مربوط بدانند. این نقش برجسته‌ های زیبا از دو سنگ نگاره تشکیل شده است. بر روی یکی از این سنگ نگاره ها تصویر یک نفر مشخص است و در دیگری تصویر ۱۲ نفر مشاهده می ‌شود. در این نقش برجسته ۹ نفر هم ‌قد و ۳ نفر دیگر قد کوتاه‌ تری در مقایسه با دیگران دارند.

در میانه‌ نقش این ۱۲ انسان، کتیبه، گرز و پایه‌ آتشدان دیده می ‌شود. بر سر دو نفر از آنها تاجی قرار دارد که این دو نفر را از بقیه ممتاز می‌ کند. به نظر می‌ رسد که ملکه یا همسر شاه باشند. حالت افراد به نحوی است که گویی در حال انجام مراسم مذهبی هستند. متاسفانه قاچاقچیان ۲ پیکره مهم آنرا با پتک به طمع وجود اشیاء قیمتی در زیر نقش برجسته ها خرد کرده اند و همچنین مورد اصابت گلوله‌ های شکارچیان قرار گرفته است؛ این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی خوزستان هیچ گونه اقدامی جهت حفاظت از بنای فوق صورت نداده است و این بنای تاریخی همانند سایر بناها روند نزولی تخریب را طی می کند.

نقش برجسته تنگ بتا

نحوه دسترسی به نقش برجسته تنگ بتا

نقش برجسته تنگ بتا در شهرستان اندیکا، دهستان للر و کتک و یک کیلومتری جنوب روستای مورت پادلا واقع شده است.

نقش برجسته تنگ بتا

نقش برجسته تنگ بتا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *