رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ دی ۱۴۰۲

دژ اسدخان اندیکا

اشتراک گذاری

دژ اسدخان اندیکا یا قلعه ملکان که سابقه آن به پیش از اسلام می ‌رسد. این قلعه به وسعت ۲۰۰ هکتار بر فراز یک کوه بلند در مرز اندیکا و لالی استان خوزستان بنا شده است. وجود یک محوطه تاریخی و چشم انداز به دشت مخملی، این دژ را منحصر به فرد کرده است.

دژ اسدخان اندیکا

تاریخچه دژ اسدخان اندیکا

پیشینه دژ مستحکم و وسیع اسدخان که مشرف به دشت دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربعی اندیکای خوزستان است. بنایی بازمانده از دوره ساسانی است که آن را “دژ ملکان” نیز می نامند. به دلیل صعب العبور بودن مسیر آن، تنها بیست درصد از بنا دستخوش تخریب و ویرانی شده است. مصالح به کار رفته در این دژ پرهیبت، سنگ و گچ است و بخشهای زیادی از آن به شکل دو طبقه ساخته شده است. این قلعه در پنج کیلومتری ” بنه وار ” در مرز اندیکا و لالی واقع می باشد.

این مکان به دلیل دارا بودن موقعیت استراتژیک مقر حکومت محلی خوانین بختیاری بود. در دوران اتابکان لر نیز این دژ مقر حکومت اتابکان بوده است. پس از انقراض حکومت اتابکان، خانواده ای از قوم آسترکی بختیاری مقر و حکومت خود را به بنه وار منتقل کرد که از این دژ شش کیلومتر فاصله داشت. در دوران قاجار نیز “اسدخان بهداروند” در این دژ حکومت می کرد و علت نام گرفتن آن با عنوان دژ اسدخان نیز همین است. این دژ با موقعیت مهم و چشم انداز زیبا پس از این همه مدت همچنان محکم و استوار سر پا است.

دژ اسدخان اندیکا

آب انبارهای دژ اسدخان اندیکا

دژ اسدخان دارای دو آب انبار بوده و همچنین در درون محوطه دژ بناهای دیگری به نامهای “برج” و خانه “بی بی ستاره” وجود دارد که به لحاظ معماری ویژگیهای جالب توجهی دارند. دژ اسدخان هم از مناظر پایین و هم از چشم انداز بالای کوه دارای موقعیت زیبایی است و روستاهای سرسبز «دور آب» در نزدیکی این دژ قرار دارد.

دژ اسدخان اندیکا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *