رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ دی ۱۴۰۲

روستای موری اندیکا

اشتراک گذاری

روستای موری اندیکا یکی از روستاهای زیبا در دامنه کوه بزرگ تاراز و در همجواری استان چهارمحال و بختیاری می باشد. معماری و شیوه ساخت روستا و باغستان های این روستا سنتی و با قدمتی چند صد ساله است . روستای موری دارای چندین جاذبه گردشگری است که آبشار “توف کما ” واقع در شمال روستای موری از معدود آبشارهای مرتفع استان خوزستان محسوب می شود. روستای موری در نزدیکی آبشار طوف کما در منتهی الیه غربی استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته است. مردم این روستا از قوم بختیاری ( هفت لنگ ) هستند اغلب اهالی آن نام ” خدری ” را با خود دارند.

روستای موری اندیکا

معماری روستا

روستای موری به صورت ترکیبی از خانه های سنگی و چادرهای متفرق در شیب دامنه های سبز و زیبای کوه شکل گرفته است. همه جا، سبزه و گیاه از لابلای سنگ های رسوبی و زیبای دامنه کوه بیرون زده و چشم انداز بسیار زیبایی را از بهار این منطقه مهیا کرده است.

جوی آبی از پایین دست آبشار به سوی روستا روان است و در سر راه خود باغات ییرامون روستا را آبیاری می کند. قسمت هایی از ابتدای این جوی آب را بر لب پرتگاه های پایین دست آبشار طوف کما ساخته اند. این قسمت از جویبار، زیبایی مضاعفی پیدا کرده است. ابتدای مسیر پیمایش به سمت آبشار نیز از طریق لبه های سیمانی جویبار در این مسیرهای پرتگاهی است.

روستای موری اندیکا

پوشش گیاهی و گونه های جانوری

در گذشته نه چندان دور حیوانات بومی و وحشی در این منطقه زیاد بودند اما امروزه در نتیجه شکار بی رویه این حیوانات بسیار کم یاب و رو به انقراض قرار گرفته اند. پوشش گیاهی روستای موری را عموما درختان بلوط و بادام کوهی پوشانده و درختان و گیاهان دیگری مانند ارزن، زالزالک، چنار، انجیر وحشی و انواع قارچ و کرفس محلی و باغ های انگور، گردو، توت و انار در این منطقه وجود دارد. در فصل بهار انواع گلهای وحشی مانند شقایق، نرگس، سنبل و بابونه زیبایی و طراوت خاصی را به این منطقه می بخشد.

روستای موری اندیکا

جاهای دیدنی روستای موری

این روستا جاذبه های گردشگری زیادی دارد که آبشار “توف کما ” واقع در شمال روستای موری از معدود آبشارهای مرتفع استان خوزستان محسوب می شود. این آبشار زیبا در دامنه ارتفاعات تاراز و از کوهی به نام “کما” سرچشمه می گیرد. از به هم پیوستن سه چشمه تشکیل می شود. آبشار پس از سرازیر شدن از کوه به دره موری و نهایتا به روستای زیبای سوسن جاری می شود.

در بالای آبشار باغی نسبتا بزرگ وجود دارد که به باغ ملکان شهرت دارد و در اعتقاد مردم این منطقه این باغ باستانی و دارای قدمتی طولانی است. البته وجود بردگوری ها یا غارهای ساخته شده بدست انسان به درستی این اعتقاد مردم کمک می کند.
یکی دیگر از جاذبه های مهم این روستا بقعه متبرکه آقا سلیمان است. هر سال بسیاری از طوایف بختیاری که از این منطقه برای کوچ عبور می کنند در این روستا اتراق کرده و به زیارت این امامزاده می روند .

روستای موری اندیکا

نحوه دسترسی به روستای موری

برای دسترسی به روستای موری باید در بالای ارتفاعات گردنه تاراز در جاده بازفت به اندیکا، وارد یک جاده خاکی شد و ده کیلومتر به پیش رفت تا به نزدیکی روستای موری رسید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *