رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نخود پلو مازندرانی

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۴۰۰

طرز تهیه نخود پلو مازندرانی را برایتان آورده ایم تا به لیست غذایی خود بخصوص سر سفره های افطار و سحر ماه رمضان اضافه کنید .در بعضی از شهرهای ایران به عنوان وعده ناهار عید فطر این برنج تهیه می شود . می توانید نخود پلو با کشمش پلویی بر اساس سلیقه و موادی که در دسترس دارید با گوشت قرمز گوسفندی، مرغ و گوشت چرخ کرده (کوفته قلقلی) درست کنید. کشمش و نخود با خواص عالی و بی نظیرشان، موادی مقوی و در عین حال خوشمزه به حساب می آیند و اتفاقا با هم ترکیب فوق العاده ای را تشکیل خواهند داد. البته انواع مختلفی از نخود پلو وجود دارند. حتی از نخود فرنگی هم در طرز تهیه نخود پلو استفاده می شود که نباید با این غذا اشتباه گرفت. همچنین در نخودفرنگی پلو معمولا از کشمش استفاده نمی شود.

نخود پلو با کشمش که شباهت زیادی هم به باقالی پلو دارد، یک غذای محبوب مازندرانی است که به عنوان وعده اصلی و برای ناهار یا شام به کار می رود. این غذای خوشمزه و مقوی آن قدر بین مردم شمال کشور جا افتاده است که به عنوان یک غذای مناسب در دورهمی هایشان هم به کار می برند. البته کل نواحی شمالی کشور، این غذا را به خوبی می شناسند و به دلیل طرز پخت راحت، در گیلان و دیگر شهرها هم به عنوان غذای مخصوص سحر ماه رمضان درست می کنند.

مواد لازم
برنج: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
نخود: ۲/۳ لیوان دسته دار فرانسوی
کشمش: ۲/۳ لیوان دسته دار فرانسوی
گوشت چرخ کرده گوسفندی: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد متوسط
زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری
پودر دارچین: ۱/۳ قاشق چای خوری
پودر زیره: ۱/۳ قاشق چای خوری
نمک و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
طرز تهیه
در اولین مرحله از طرز تهیه نخود پلو با کشمش، قبل از هر چیز نخود را بخیسانید. از یک شب قبل و حداقل به مدت ۸ ساعت نخود را در آب نگه دارید و در این فاصله، چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن تا حد ممکن گرفته شود. در آخر نخود را از آب بکشید و در یک قابلمه بریزید.روی نخود را به اندازه کافی آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب آن جوش آمد، درِ ظرف را بگذارید و اجازه دهید نخود کاملا بپزد و نرم شود. وقتی نخودها کاملا پختند، نخود پخته شده را آبکش کنید.کشمش را در مقداری آب، به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در آب سرد بخیسانید و بعد آبکش کنید تا آب آن خشک شود. یکی از پیازها را نگینی یا خلالی خرد کنید و با مقداری روغن در تابه سرخ کنید. وقتی پیازها حالت چیپسی و طلایی به خود گرفتند، کشمش را به آن اضافه کنید.
یک قاشق از زعفران دم کرده، دارچین و پودر زیره را در همین مرحله از طرز تهیه نخود پلو با کشمش اضافه کنید. بعد از اینکه کمی تفت خورد، حرارت را خاموش کنید.
یک پیاز دیگر را رنده کنید و آب آن را با دست بگیرید. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و با نمک و زردچوبه ورز دهید. بعد از این که مخلوط یکدستی به وجود آمد، با آن کوفته قلقلی درست کنید.کوفته ها را خیلی درشت نکنید چون موقع پخت، مغز کوفته ها خام می ماند. بعد از این که کوفته ها آماده شدند، آن ها را در تابه و با مقداری روغن سرخ کنید تا به رنگ طلایی دربیایند.
برنج ها را از قبل در مقداری آب ولرم و نمک بخیسانید. در این مرحله از طرز تهیه نخود پلو با کشمش، یک قابلمه آب روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب جوش بیاید. برنج را از آب بکشید و در قابلمه بریزید. کمی روغن و نمک به قابلمه اضافه کنید و بگذارید برنج نرم شود. سپس آن را آبکش کنید.
یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و کف آن را روغن، کمی نمک و زردچوبه یا زعفران دم کرده بریزید. کف قابلمه را لایه های سیب زمینی حلقه حلقه شده قرار دهید یا هر چیزی که می خواهید با آن ته دیگ داشته باشید. مقداری از برنج را روی سیب زمینی ها بریزید. کشمش سرخ شده به همراه پیاز داغ، نخود و گوشت های قلقلی را روی لایه اول برنج بریزید.
لایه سوم را دوباره برنج بریزید. لایه چهارم را مخلوط نخود و کشمش و گوشت و لایه پنجم را دوباره برنج بگذارید. همه لایه ها را تکرار کنید تا مواد تمام شوند. روی برنج را بقیه زعفران دم کرده و کمی ادویه دیگر (دارچین و زیره) بریزید.
روی درب قابلمه دم کنی بگذارید و بعد از این که داخل قابلمه بخار تشکیل شد، حرارت را کم کنید. ترجیحا از شعله پخش کن استفاده کنید. حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت صبر کنید تا نخود پلو با کشمش کاملا بپزد و دم بکشد. بعد از پختن، روی برنج را روغن مایع یا روغن کنجد بریزید و در ظرف مناسب سرو کنید.

-پلو-با-کشمش-پلویی-800x420 نخود پلو مازندرانی

طرز تهیه نخود پلو با گوشت گوسفندی یا مرغ

نخود پلو با کشمش را می توانید همراه با گوشت فیله گوسفندی و مرغ هم درست کنید.یک پیاز متوسط خرد کنید و در تابه تفت دهید. تکه های گوشت یا مرغ را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن ها تغییر کند. به جز نمک، ادویه های دیگر را اضافه کنید.
بعد از این که تفت دادید و خامی آن ها گرفته شد، مقداری آب اضافه کنید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت کاملا بپزد.
برای پخت گوشت گوسفندی حدود ۱ ساعت زمان نیاز خواهید داشت و برای پختن مرغ به ۳۰ تا ۳۵ دقیقه. برای این که مراحل پخت را سریع تر طی کنید می توانید گوشت و نخود را در زودپز بپزید.
گوشت یا مرغی را که در طرز نخودپلو با کشمش استفاده می کنید می توانید به صورت سالم و درسته یا به صورت ریش ریش در آورید و به مواد اضافه کنید. سپس نخود پلو با کشمش را دم کنید. یا می توانید آن را به صورت جداگانه و بعد از سرو روی نخود پلو بگذارید. نخود و کشمش را هم می توانید با مواد مخلوط نکنید و موقع سرو روی برنج بریزید.

فوت و فن های طرز تهیه نخود پلو با کشمش

به طرز تهیه نخود پلو با کشمش می توانید از ادویه های محلی شهر خود اضافه کنید. استفاده از مقداری پودر زنجبیل و ادویه پلویی هم به غذا طعم متفاوتی خواهد داد.
کشمش را خیلی سرخ نکنید چون احتمال دارد بسوزد و طعم تلخی بگیرد. در حدی که طعم خام آن گرفته شود، کافی است.
در برخی مواقع به مواد میانی (گوشت، کشمش و نخود) چند قاشق رب انار هم اضافه می کنند تا طعم ملس بگیرد. اضافه کردن رب انار به طبع و سلیقه شما بستگی دارد و می توانید آن را از دستور پخت نخود پلو با کشمش خذف کنید.
به نخود پلو با کشمش می توانید انواع سبزی های معطر و محلی هم اضافه کنید. در این صورت سبزی های تازه ای مثل جعفری و تره را ساطوری خرد کنید و بعد از سرخ کردن گوشت، آن ها را در تابه تفت دهید. سپس به مواد داخل برنج اضافه کنید. می توانید از سبزی های خشک مثل ترخون هم استفاده کنید. البته در مصرف آن زیاده روی نکنید چون باعث تلخی نخود پلو با کشمش خواهد شد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *