رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ اسفند ۱۳۹۵

میراث فرهنگی در تئاترشهر نامحرم است!

اشتراک گذاری

«معتقدم میراث فرهنگی را نامحرم می‌دادند که اجازه نمی‌دهند وضعیت مجموعه تئاترشهر و ایمن‌سازی آن را بررسی کند.»

به گزارش ایسنا، تیر ماه سال ۸۶ بود که یکی از نخستین جلسات میان نماینده‌ی میراث فرهنگی تهران و مدیران تئاتر شهر برگزار شد، جلسه‌ای که نمایندگان مدیریت و متولی بنا به نتیجه رسیدند تا درباره مسائلی مانند ساخت‌وساز در کنار مجموعه‌ی تئاتر شهر، عبور مترو از زیر مجموعه و ساماندهی و ایمن‌سازی فضای داخلی بنای تاریخی تئاتر شهر به تفاهم برسند.

در آن جلسه که در خبرگزاری ایسنا و با حضور «مهدی معمارزاده»، مشاور مسئول اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران و «حسین پارسایی»، مدیر اداره‌کل هنرهای نمایشی‌ برگزار شد، تاکید شد تا اداره کل هنرهای نمایشی، طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای بازسازی و بهسازی مجموعه تئاترشهر به سازمان میراث فرهنگی استان تهران ارائه دهد؛ اقدامی که به گفته‌ معمارزاده، هنوز انجام نشده و میراث فرهنگی استان تهران هیچ طرح و برنامه‌ای از نتایج آن جلسه در دست ندارد، شاید به همین دلیل وی معتقد است «متولیان مجموعه تئاترشهر، میراث فرهنگی را نامحرم می‌دانند و هیچ طرحی به آن‌ها ارائه نمی‌دهند.»

از سوی دیگر با وقوع حریق کوچک و چند دقیقه‌ای که روز ۱۱ اسفند در زیرزمین یکی از سالن‌های تمرین در زیرزمین مجموعه‌ تئاتر شهر رخ داد، زنگ هشدار قدیمی که ۹ سال پیش برای آخرین‌بار به صدا درآمده بود، بار دیگر در گوش مسئولان میراث فرهنگی و شاید تئاتر شهر پیچید، هشداری که به راحتی می‌تواند بوق ممتد فاجعه پلاسکو را یادآوری کند.

معمارزاده که کارشناس ناظر این بنای تاریخی نیز هست، در این زمینه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در نخستین قدم باید ایمن‌سازی ساختمان تئاترشهر انجام شود، اقدامی که کل ساختمان تاریخی تئاتر شهر نیاز دارد.

وی ادامه می‌دهد: در جلسه‌ای که چند سال پیش میان دو دستگاه میراث فرهنگی و مدیریت تئاتر شهر برگزار شد، قرار بود مقاوم‌سازی لازم انجام و در همه مراحل طرح زیر نظر مشاور اجرایی شود، براساس تصمیمات و صحبت‌هایی که در چند سال گذشته داشتیم باید کف‌پوش‌ها ضدحریق می‌شد و مسائل ایمنی را به طور کامل رعایت می‌کردند.

او با بیان این‌که پس از آخرین جلسات در گذشته قرار بود از میراث فرهنگی دعوت کنند تا طرح‌های اقدامات ایمن‌سازی بررسی و سپس اجرائی شوند، می‌گوید: هنوز هیچ دعوتی از میراث فرهنگی انجام نشده است. معتقدم ما را نامحرم می‌دادند که اجازه نمی‌دهند وضعیت مجموعه تئاترشهر را بررسی کنیم.

وی با بیان این‌که یکسری از فضاهای تمرین برای تئاترهای کوچک‌تر در بخش تحتانی فضای تئاترشهر برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: همیشه در زمان حضور هنرمندان در بخش‌های پائین‌تر مجموعه‌ تئاتر شهر باید یک نکته را در نظر داشت و آن احتمال وقوع هر حادثه‌ای در این مکان تاریخی با فضای نسبتا کوچک است، فضایی که به واسطه دکورهای پارچه‌ای و چوبی بسیار خطرناک می‌شود، بنابراین در این شرایط کسانی که در بخش‌های پائینی مجموعه قرار دارند، باید بتوانند به موقع و سرعت از مجموعه خارج شوند.

او که کارشناس ناظر این بنای تاریخی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران است، با تاکید بر این‌که امنیت بالا از نظر اعلام و اطفای حریق در این مجموعه باید مد نظر باشد اضافه می‌کند: راه‌های خروج، اعلام و اطفای حریق باید مورد توجه قرار گیرند تا امنیت هنرمندان مستقر در تئاترشهر فراهم شود.

«معمارزاده» با بیان اینکه در طرح‌های گذشته مدیریت تئاترشهر قرار بود سیستم اطفای حریق در این مجموعه اجرایی شود، ادامه می‌دهد: با آن سیستم اگر حتی درِ تئاترشهر بسته بود و کسی متوجه حریق نشد آن سیستم می‌تواند به صورت اتوماتیک حریق را کنترل کند و همیشه آماده باشد تا هر مشکلی را برطرف کند.

وی با اشاره به سیستم اولیه‌ای که برای این بنای تاریخی در نظر گرفته شده بود، می‌گوید:‌چون در گذشته استقبال از این نوع فضاها کمتر بود شاید توجه چندانی به اینکه باید به صورت اتوماتیک چنین فضایی مدیریت شود، نبود. اما حالا با توجه به استقبال زیاد باید این نوع مدیریت‌ها اعمال شوند و سیستم‌های امنیتی اتوماتیک استفاده شوند.

این کارشناس ارشد اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تلاش کرده تا در بخش‌های نظارتی و کارشناسی همراه با مسئولان تئاترشهر باشد، گفت: با این وجود دوستان برخی کارها را از طریق مشاور انجام دادند اما براساس قولی که داده بودند نقشه‌های تأسیساتی را به ما ارائه ندادند تا آن‌ها را بررسی کنیم.

به گزارش ایسنا، صحبت‌های معمارزاده مبنی بر انجام نشدن اقدامات مناسب برای امین‌سازی مجموعه‌ی تئاتر شهر را مسعود معمار، سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تائید می‌کند.

او جمعه ۱۳ اسفند و دو روز بعد از وقوع این حریق به ایسنا گفت: نصب سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق در سالن‌های بازسازی شده‌ی تئاتر شهر پیگیری و انجام شده است اما با توجه به کمبود اعتبار و انجام نشدن بازسازی در بعضی دیگر از بخش‌های این مجموعه، هنوز چیزی به سیستم مرکزی وصل نیست و ما در برنامه خود داریم تا این مساله به فوریت در تئاتر شهر اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه برای انجام یک سری اقدامات در تئاتر شهر اخیرا بودجه‌ای فراهم شده است، افزود: در حال حاضر حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار با توجه به کمبودهایی که در این بخش داریم، تامین کرده‌ایم تا هم تکمیل این سیستم و هم بخشی از کارهای مربوط به بازسازی انجام شود.

معمار در پاسخ به این که با توجه به اتفاق اخیر در تئاتر شهر که با وجود مختصر بودن می‌توانست در تئاتر شهر به یک فاجعه تبدیل شود،‌ چه زمانی برای نصب سیستم اطفاء حریق پیش بینی شده است؟ گفت: تا قبل از عید نوروز ممکن است این کار تکمیل نشود اما با گروه‌های تاسیساتی مجرب صحبت کرده‌ایم و در برنامه‌های آتی خود به فوریت اقدام می‌کنیم.

 میراث فرهنگی در تئاترشهر نامحرم است!

 میراث فرهنگی در تئاترشهر نامحرم است!

 میراث فرهنگی در تئاترشهر نامحرم است!

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *