رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ خرداد ۱۳۹۳

میراث فرهنگی «تمیجان» در آستانه نابودی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ – به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، میراث فرهنگی به تمام آثار باقی مانده از گذشتگان گفته می‌شود که دارای ارزش فرهنگی است.

این میراث می‌تواند در برگیرنده آثار ملموس مانند بناهای باستانی یا آثار ناملموس نظیر آداب و رسوم یک منطقه باشد که امروزه باید در حفظ آن برای آیندگان کوشید.

حفظ و مرمت آثار تاریخی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که توجه بیشتر به آثار تاریخی می‌تواند به رونق هر چه بیشتر اقتصاد گردشگری و رونق معیشتی مردم موثر باشد.

آثار تاریخی کشورها در واقع آیینه جان، اندیشه و معنویت هر منطقه است که گاهی در معرض بی‌توجهی و نابودی قرار می‌گیرند و مهم آگاه‌سازی مردم به این میراث‌های ارزشمند و برنامه‌ریزی‌های دقیق فرهنگی، عمرانی برای نگه‌داری از آنهاست.

*تمیجان روستای تاریخی بخش مرکزی رودسر/پلی با قدمت ۷۰۰ ساله در روستای تمیجان

تمیجان از روستاهای تاریخی بخش مرکزی شهرستان رودسر و دارای پل خشتی تمیجان است.

این پل خشتی در ۶ کیلومتری جنوب غربی رودسر روی رودخانه تمیجان در زمان حکومت بهزادبیگ در گیلان و با همت او در سال یک‌هزار و ۲۰ هجری قمری احداث شده است.

از نوع طاق‌ها و مصالح به‌کار رفته در این پل تاریخی می‌توان آن را به دوره صفوی نسبت داد.

بدنه و پاهای پل خشتی آجری و کف پل سنگ‌فرش بوده و دارای چهار دهانه بزرگ است که دهانه‌های کوچک‌تری نیز در طرفین این دهانه وجود دارد.

طول پل تمیجان ۵۰ متر، عرض آن ۵ متر و در دو طرف عرض پل جان‌پناهی آجری به بلندی ۵۰ سانتی‌متر ساخته شده تا از افتادن افراد و چهارپایان جلوگیری شود.

در بدنه پل خشتی چند اتاق که طاق آنها به شیوه ماهرانه‌ای ساخته شده وجود دارد که این طاق‌ها احتمالاً محل اطراق رهگذران و کاروانیان در ایام بارندگی بوده است.

پل تاریخی تمیجان ۷۰۰ سال قدمت دارد و در فهرست آثار ملی کشور با شماره ۱۱۲۵ در سال ۵۴ به ثبت رسیده و تاکنون دو بار نیز مرمت شده است.

*نابودی پل خشتی تمیجان بر اثر بهره‌برداری غیراصولی

دهیار روستای تمیجان بخش مرکزی رودسر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس، پل تاریخی تمیجان را یک میراث فرهنگی دانست و اظهار کرد: این پل با توجه به قدمت و مصالحی که در آن به‌کار رفته معمولاً برای عبور و مرور انسان و کاروان‌های گاری و حیوانات چارپا بوده است.

محمد پارسا، با انتقاد از بهره‌برداری غیراصولی از این پل افزود: پل خشتی تمیجان برای عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری ساخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه این پل خشتی در آستانه نابودی و تخریب قرار دارد، گفت: مسئولان بهتر است این راه را مسدود کنند تا برای تردد وسایل نقلیه از راه دسترسی جدید که بالای پل خشتی احداث شده یعنی جاده «چینی‌جان به لگ موج» استفاده شود.

دهیار روستای تمیجان با تصریح بر اینکه این پل تاریخی از گذشتگان به ما ارث رسیده است، خاطر نشان کرد: مسئولیت ما به عنوان امانت‌دار در حفظ آثار باستانی به‌جا مانده از گذشته برای رساندن آن به دست آیندگان است.

وی یادآور شد: آثار ملی، فرهنگی و هنری به عنوان سند تاریخی ملت است که باید در حفظ آن کوشا باشیم.

به گفته پارسا، با حفاظت از آثار ملی برای نسل جوان و آداب و رسوم پیشینیان و مقابله با تهاجم فرهنگی می‌توان گام های موثری برداشت.

این دهیار روستای تمیجان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی دقیق و آگاه‌سازی مردم در حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند امری ضروری است.

13930306000551_PhotoA میراث فرهنگی «تمیجان» در آستانه نابودی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *