رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ شهریور ۱۴۰۱

مسجد یعقوبی یزد

اشتراک گذاری

مسجد یعقوبی یزد، مسجدی تاریخی در محله یعقوبی در ضلع شرقی خیابان امام خمینی در انتهای کوچه شهید آبشور شهر یزد واقع شده است . در کنار این مسجد ، آب انبار و حسینیه و مسجدی جدید قرار دارد.مسجد یعقوبی دارای صحن و ایوان و گنبدی نسبتاً کوتاه ، شبستان تابستانی با سقفی بلند و شبستان زمستانی با قوس هایی کوتاه است که بخش زمستانی در ضلع غربی و بخش تابستانی در ضلع شرقی صحن ، ایوان و گنبد کوچک در ضلع جنوبی صحن واقع شده اند . ورودی شبستان به حسینیه باز می شود .

237 مسجد یعقوبی یزد

معماری مسجد یعقوبی یزد

مسجد یعقوبی و قنات معروف آن از آثار ابو یعقوب ، یکی از چهار سرهنگ دستگاه حکومت علاءالدوله و پسرش ابومنصور فرامرز است . چون علاءالدوله با چهار سرهنگ و قوم خود دیالمه به یزد آمد ابو یعقوب که یکی از سرهنگان او بود ، قنات یعقوبی و ده یعقوبی را بساخت .شبستان تابستانی مسجد در سال های اخیر نوسازی و تا ارتفاع یک متری کف ، سنگ نصب شده است . شبستان زمستانی در طرفین محراب دارای نیم طبقه است ، قسمت زیرین نیم طبقه در ضلع شرقی غرفه وجود دارد و در ضلع غربی از داخل مسجد مسدود و به کوچه متصل است . در واقع کوچه ضلع غربی شبستان زمستانی مسجد مسقف شده و بر سقف کوچه ، نیم طبقه مسجد ساخته شده است .

محراب مسجد دارای کاشی کاری به رنگ های فیروزه ای در طرح شش ضلعی ( لا نـه زنبوری ) به ارتفاع یک متر است . دور این کاشی کاری ها نواری باریک ازکاشی معرق به رنگ لاجوردی و سفید وجود دارد . داخل مسجد فاقد هرگونه تزئیناتی بوده و با گچ اندود شده است . بنای مسجد را در کل می توان دو طبقه دانست . طبق گفته خادم مسجد و پیشنماز آن ، در گذشته این مسجد ، مسجد جامع محل بوده و گلدسته و دو مناره داشته که به وسیله سیل تخریب و چندین مرتبه مرمت شده است و سرانجام شبستان جدید بر روی شبستان قدیمی بنا شده است .

در گذشته دو کتیبه در مسجد مذکور وجود داشته که به سرقت رفته اند . در داخل شبستان قدیمی اتاقی وجود دارد که به اتاق حضرت عباس یا قدمگاه مشهور است و مردم در آن به چله نشینی و عبادت می پردازند .در حال حاضر این مسجد بدون مناره بوده و گنبد آن هم آجری ساده است .

236 مسجد یعقوبی یزد

احمد کاتب درمقالت هشتم کتاب تاریخ جدید یزد در مورد این مسجد چنین می نویسد :

« در زمان نصرة الدین شاه یحیی این مسجد بساختند و مناره نیکو بر آوردند و مردم یعقوبی و مریاباد و سلغر آباد و مادر امیر در آن مسجد اقامت جمعه می کردند . و این مسجد به سعی شاه یحیی تمام شد و شاه یحیی عمله را نصب فرمود و وظیفه معین گردانید . در سنه خمس و ثمانین و سبعمائه این مسجد تمام کردند » ( ۷۸۵ ه . ق )

در صفحه ۷۴ کتاب یادگارهای یزد در مورد مسجد یعقوبی چنین بیان شده است :

« این آبادی که نامش در تـلفظ محلی یا قوبی است از قسمت های قدیمی و سابقه دار یزد است و اکنون با گسترش شهر ، از محله های متصل به شهر محسوب می شود . در زمان ایجاد ، آبادی از حومه شهر بوده است . بنیاد یعقوبی و قنات معروف آن از آثار ابو یعقوب ، یکی از چهار سرهنگ دستگاه حکومت علاءالدوله و پسرش ابومنصور فرامرز است . چون علاءالدوله با چهار سرهنگ و قوم خود دیالمه به یزد آمد ابو یعقوب که یکی از سرهنگان او بود ، قنات یعقوبی و ده یعقوبی را بساخت و چون درگذشت علاءالدوله کالیجار ، ـ پدر ابو منصور فرامرز ـ در سال ۴۳۲ اتفاق افتاده پس تاریخ ایجاد یعقوبی در حدود این تاریخ بوده و با لطبع قنات یعقوبی و آبادی آن از آثار قرن پنجم یزد است .

240 مسجد یعقوبی یزد

در جامع مفیدی پس از ذکر همین مطالب گفته شده است که :

” در سنه اثنی و ثلثین و سبعمائه به سعی جمعی از اصحاب ، مشارب آب قنات مزبور زیاده گشته و اکنون معمور است … ”

اثر مهم قدیم در این محله ، مسجدی است که شرح آن به این گونه است : از ابنیه قدیم که در یعقوبی بنا شده و ذکر آن ها در کتب تاریخ یزد آمده مسجد جامع آن محل است که نصرت الدین یحیی مظفری در ۷۸۵ هجری قمری بساخت .

محراب مسجد با کاشی های مسدس آبی رنگ عصر تیموری و با حاشیه کاری معرق به رنگ های آبی و سفید نظیر آن چه در بسیاری از مساجد یزد به کار رفته تزئین شده است . یگانه اثر تاریخ داری که در این مسجد دیده می شود یک قطعه کاشی نوشته دار است که در بالای سردر کوچک شمالی مسجد نصب است و شامل وقف نامه ای به تاریخ ۱۰۳۶ هجری قمری است .

این بنا به شماره ۲۵۰۴ در فهرست آثار تاریخ ایران به ثبت رسیده است .

241 مسجد یعقوبی یزد

242 مسجد یعقوبی یزد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *