رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ آذر ۱۴۰۱

مسجد جمعه بوشهر

اشتراک گذاری

مسجد جمعه بوشهر که قدیمی ترین مسجد شبه جزیره بوشهر است به مسجد آل عصفور نیز معروف است. این مسجد که در دوره صفوی ساخته شده از نظر معماری فاقد گنبد و گلدسته می باشد.این مسجد تاریخی در سال ۱۰۱۷ هجری قمری در دوره صفویه ساخته شده است.

معماری بنا

معماری مسجد جمعه‌ی بوشهر، خاص و متفاوت است و با بقیه‌ی مساجد موجود در بوشهر قابل قیاس نیست. مسجد جمعه حالت شبستانی دارد. مصالح به‌کار رفته در بنای داخلی و بیرونی مسجد، شامل ساروج، سنگ فسیلی، آهک و گچ است. مسجد جمعه گنبد و گلدسته ندارد و از دو قوس نیزه‌ای مانند تشکیل شده است. هنگام ورود به مسجد، باید از کنار ایوان گذر کرد. سپس دو درِ چوبی و آلومینیومی را پشت سر گذاشته و در آخر، صحن داخلی مسجد نمایان می‌گردد. محراب در انتهای راسته‌ی درِ ورودی، در ضلع غربی شبستان قرار دارد.
این مسجد دارای گچبریهای زیبا و خاص میباشد. این شیوه معماری در مسجد کوفه و بابا حاجی هم دیده میشود. مسجد جمعه وقف آیت الله آل عصفور؛ نخستین رئیس اوقاف در منطقه‌ خلیج فارس است.

مسجد جمعه بوشهر

جاهای دیدنی اطراف مسجد جمعه بوشهر

هنگام ترک مسجد به کلیسای گئورک مقدس بروید که بسیار زیباست و تا مسجد، حدود ۵ دقیقه پیاده ‌روی دارد.

نحوه دسترسی

مسجد جمعه در شهرستان بوشهر، تقاطع بین خیابان انقلاب و آیت الله بلادی قرار دارد و در گذشته، به بازار قدیم بوشهر متصل بوده است.بندر بوشهر در بخش مرکزی استان بوشهر، در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا و در منطقهٔ ساحلی خلیج فارس واقع شده و آب و هوای نیمه بیابانی گرم دارد. این شهر از سمت شمال، غرب و جنوب به خلیج فارس محدود شده‌است.

مسجد جمعه بوشهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *