جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد شنبدی بوشهر

تاریخ بروزرسانی :
۹ آذر ۱۴۰۱

مسجد شنبدی بوشهر از مساجد تاریخی و قدیمی بوشهر می باشد که مراسم عزاداری محرم و صفر در این مسجد با شکوه و عظمت بسیار زیادی برگزار می ‌شود. قدمت این مسجد به دوره زندیه برمی‌ گردد. برگزاری مراسم مذهبی توسط کانون جوانان مسجد کوی شنبدی بوشهر در سطح شهرستان بوشهر از جایگاه ویژه ‌ای برخوردار است.

محله شنبدی

به سمت نوک شبه جزیره بوشهر، به محله و “مسجد شنبدی” می رسیم. سراشیبی بلند جلوی مسجد، نشانه خوبی برای افرادی است که آدرس این مسجد را جستجو می کنند. در تاریخ شفاهی نقل شده قدمت بنای این مسجد به اواسط دوره زندیه برمی گردد. این مسجد اول خیلی کوچک بوده و در اندازه یکی از رواق های آن فضا داشته که بعدها زمین های اطراف نیز به آن اضافه شد و به شکل کنونی درآمده است. برای مسجدی که بیش از سیصد و اندی سال قدمت دارد، تنها اطلاعاتی از صد سال پیش و آن هم به صورت پراکنده از کتب مختلف گردآوری شده است. یکی از بزرگترین صدمات این مسجد، هجرت اهالی قدیمی آن بود.

البته اهالی قدیمی به دلیل عِرقی که به محل دارند سعی می کنند همیشه حضور پررنگی در مراسم و آیین های برگزار شده داشته باشند. برگزاری مراسم عزاداری حسینی یکی از جلوه‌ های بی نظیر در این مسجد است که هر سال در ایام محرم و صفر مردم این محله و همچنین افرادی از دیگر محلات در این مسجد گرد هم جمع شده و به عزاداری می ‌پردازند. از جمله برنامه ‌های عزادارای در این مسجد می‌ توان به سینه ‌زنی سنتی بوشهری، زنجیرزنی، روضه‌ خوانی، پامنبری ( ذکر)، سنج و دمام، حجله قاسم، شام غریبان و پخت آش اشاره کرد. شبستان این مسجد از نظر بافت و زیبایی در نوع خود کم ‌نظیر است.

مسجد شنبدی بوشهر مسجد شنبدی بوشهر

تاریخچه مسجد

بر اساس روایت‌ های شفاهی و گفته‌ های اهالی کوی شنبدی، شخصی به نام «شنبه ‌بن صالح آل عصفور» که فردی شیعه عرب و اهل کشور مصر بوده است. با خانواده‌ راهی ایران و در نهایت بندر بوشهر می ‌شود. در همین محله کنونی یعنی کوی شنبدی اقامت می‌ کند. شنبه آل عصفور به کمک اهالی محل و با هزینه خود مسجد کوچکی بنا می‌ کند. بعدها محل هم به اسم وی «شنبدی» نامگذاری می‌ شود. سدید السلطنه کبابی بندرعباسی در کتاب خود از مسجد در این محله نام برده است. محله شنبدی از قدیمی ‌ترین محلات ناحیه مرکزی بوشهر به شمار می‌ رود.

سال‌ های بعد یعنی در سال ‌های ۱۲۷۰-۱۲۷۱ هجری شمسی در زمان مرحوم سید محمدرضا کازرونی زمین ‌های بیشتری در اطراف مسجد خریداری می ‌شود . این مکان بزرگتر شده و به شکل امروزی درمی‌ آید و چون مسجد توسط وی نوسازی شده بود. از آن زمان به «مسجد نو» معروف می ‌شود.

مسجد شنبدی بوشهر6 مسجد شنبدی بوشهر

نام مسجد پس از انقلاب به سید الشهداء (ع) تغییر یافته است. این مسجد بارها در سال ‌های ۱۳۱۷، ۱۳۲۵، ۱۳۳۲، ۱۳۴۱ و ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ و سال ۱۳۸۹ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. از بانیان این مسجد از گذشته تاکنون می ‌توان به بانی مسجد سید امیر امامزاده ‌ای، آمیرزاده، کل محمد ابراهیم جفتک، شمسایی، حاج اسماعیل شکیبازاده. حاج ماشالله شریفیان و سعید خرمایی پور اشاره کرد. «ناخدا عباس دریانورد» کاپیتان کشتی پرسپولیس و مظفری از نوحه خوان های این مسجد در دوران قاجار بوده است. وی یکی از نوحه سرا ها و همچنین ابداع گر و بنیانگذار عزاداری سنتی بوشهری است.

نحوه دسترسی

مسجد سید الشهدای کوی شنبدی بندربوشهر در منتهی الیه شرق شبه ‌جزیره بوشهر واقع شده که در جنوب شرقی آن گمرک و در شرق قدمگاه موسوم به عباسعلی قرار دارد.

مسجد شنبدی بوشهر1 مسجد شنبدی بوشهر

مسجد شنبدی بوشهر3 مسجد شنبدی بوشهر

مسجد شنبدی بوشهر4 مسجد شنبدی بوشهر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *