رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد شیخ سعدون بوشهر

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ خرداد ۱۴۰۰

مسجد شیخ سعدون بوشهر یکی از مساجد قدیمی و تاریخی این شهر است که از درمیان مساجد تاریخی این شهر از شهرت بیشتری برخوردار است .مسجدی که در محله کوتی‌های بوشهر قرار دارد و به دستور شخصی به نام شیخ سعد در دوره قاجار ساخته شده است. این مسجد با وجود قدمت بیش از صد سال، هنوز هم برای اقامه نماز و برگزاری رسوم مختلف مورد استفاده مسلمانان قرار دارد و همه روزه درهایش را در فضایی ساده و صمیمی به روی آنها می‌گشاید. یکی از نکات جالب در مورد معماری این مسجد، نداشتن مناره و گنبد است که دلیل این امر را باید در تاریخچه شهر بوشهر جستجو کرد. گفته می‌شود در زمان‌های قدیم، بوشهر همیشه در معرض هجوم دزدان دریایی قرار داشته و به همین دلیل برای اینکه هیچ دزدی نتواند جایی را نشان کند تا بعد از غارت در آنجا جمع شوند، هیچ مسجدی با مناره و گنبد ساخته نمی‌شده است.

-شیخ-سعدون-بوشهر1 مسجد شیخ سعدون بوشهر

سیر تاریخی و فرهنگی مسجد شیخ سعدون

بنای تاریخی و مذهبی مسجد شیخ سعدون از شهرت بسیاری برخوردار است که متعلق به عصر قاجاریه می‌باشد. این مسجد به دستور شخصی به نام شیخ سعد آل مذکور؛ فرزند شیخ ناصر ابومهیری آل مذکور ساخته شده است و دارای بیش از دو قرن قدمت می‌باشد.

در حال حاضر این مسجد، همه روزه محل اقامه‌ی نماز است و هم‌چنین محل برگزاری مراسم مختلف مانند عزاداری برای امام حسین (ع)، عزاداری برای دیگر امامان بزرگوارمان و برگزاری جشن‌های مختلف از جمله جشن شکوهمند برای میلاد حضرت مهدی (عج) که در نیمه‌ی شعبان است می‌باشد. درهای مسجد شیخ سعدون،‌ در تمامی روزها به روی مردم عزیز گشوده است و همگی در محیطی عرفانی، ساده و صمیمانه در کنار یکدیگر هستند.

-شیخ-سعدون-بوشهر3 مسجد شیخ سعدون بوشهر

معماری مسجد شیخ سعدون

نکته‌ی جالب معماری مسجد شیخ سعدون، نداشتن گنبد و مناره است که البته می‌توان دلیل آن را در تاریخچه‌ی بوشهر بررسی نمود. گفته می‌شود در زمان‌های قدیم، بوشهر همیشه در معرض خطر حمله‌ی دزدان دریایی و بریتانیایی‌ها بوده است. به همین دلیل معماری این مسجد حالت دفاعی دارد و به علت این موضوع که هیچ دزدی بعد از غارت نتواند جایی را نشان کند تا در آن‌جا جمع شوند، هیچ مسجدی با مناره و گنبد بنا نمی‌شده است.

سبک معماری این مسجد بیت میلانی است؛ این نوع سبک را در بوشهر و سایر شهرهای مهم خلیج فارس مشاهده می‌نماییم. در سبک معماری بیت میلانی، بام خانه‌ها مسطح می‌باشد و در حاشیه‌ی آن‌ها دیوارهای کوتاه مشبکی به چشم می‌خورد. تمامی بنا با سنگ‌های مرجانی (آهکی) و ملات گچ ساخته شده‌اند و درهای ورودی آن‌ها اکثرا دو لنگه و از جنس چوب جنگلی است که با حاشیه‌های زیبایی تزئین شده‌اند.

شهر بوشهر شامل چهار بافت قدیمی (کوتی، شنبدی، بهبهانی و دهدشتی) است. این بافت‌های تاریخی در دل خود اثرهای تاریخی و فرهنگی زیادی را جای داده‌اند که نشان‌دهنده قدمت و پیشینه‌ی بوشهر است. پس از دیدن مسجد شیخ سعدون که مسجدی بدون گنبد و مناره است، در این محله از عمارت دهدشتی (عمارت روغنی) بازدید کنید که دومین موزه‌ی تاریخ پزشکی ایران است. هم‌چنین می‌توانید از عمارت نوذری دیدن کنید که تلفیقی از معماری قدیم و جدید است. در آن نزدیکی می‌توانید به کنار ساحل خلیج فارس بروید و از دیدن آن همه زیبایی و عظمت دریا به شگفت آیید و در آن‌جا آب انبار قوام به چشمتان می‌خورد که در حال حاضر کاربری آن به رستوران تغییر کرده و مکان مناسبی برای صرف غذا و گذرندان وقت با خانواده و دوستان است.

-شیخ-سعدون-بوشهر4 مسجد شیخ سعدون بوشهر

نحوه دسترسی به مسجد شیخ سعدون

آدرس :استان بوشهر، بندر بوشهر، محله کوتی، میدان شهید کوی، کوچه نسیم ۳، جنب درمانگاه علی ابن ابیطالب، کوچه انقلاب ۶

-شیخ-سعدون-بوشهر2-1 مسجد شیخ سعدون بوشهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *