رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ آذر ۱۳۹۲

مسجد جامع دلگشا

اشتراک گذاری

این بنا در محله دلگشا در کناره خیابان ساحلی بندر عباس، نبش بلوار طالقانی واقع شده و ظاهرا بنای قدیمی آن در سال ۱۷۵ ه.ق توسط زین العابدین ابوالقاسم اوزی بنا شده و در حدود سال ۱۳۵۴ ه ش به غیر از بخشی از شبستان آن کاملا تجدید بنا شده و گسترش یافته است.

بنای قدیمی مسجد مشتمل بر شبستان ستون‌دار با ۱۲ ستون در میانه و ایوان های ستون‌داری در سه جبهه باختری، جنوبی و خاوری بوده است. از این بنا تاکنون بخش ستون‌داری در میانه شبستان جدید باقی مانده که تنها قسمت درخور توجه و مطالعه بناست. این بخش از شبستان دارای ۱۲ ستون با ساقه‌ای استوانه‌های و پایه‌ای مکعب است که ستون ها در بالا توسط قوس های جناغی به هم‌دیگر اتصال یافته و زمینه را برای برپا داشتن مسطح تیر پوش فراهم ساخته اند.

ساقه و پایه ستون ها در تعمیرات اخیر با قطعات سنگ نما پوشش یافته است. سر ستون ها و بخش های فوقانی آن ها دارای تزیینات گچی است. بخش های جدید بنا و خاصه نمای بیرونی آن فاقد اصالت تاریخی و هنری است.

بخش قدیمی دارای ستونهای متعدد با سر ستون‌های گچبری شبیه به مسجد گله‌داری و مسجد دژگان است. عملیات بازسازی مسجد جامع دلگشا در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در سال ۱۳۸۷ به اتمام رسید. این بنا به شماره ۱۵۹۹ به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌است

آدرس: بندرعباس، بلوار طالقانی

دلگشا مسجد جامع دلگشا

دلگشا2 مسجد جامع دلگشا

دلگشا4 مسجد جامع دلگشا

دلگشا5 مسجد جامع دلگشا

دلگشا6 مسجد جامع دلگشا

دلگشا7 مسجد جامع دلگشا

دلگشا8 مسجد جامع دلگشا

دلگشا9 مسجد جامع دلگشا

دلگشا10 مسجد جامع دلگشا

دلگشا11 مسجد جامع دلگشا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *