جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آب انبارهای برکه باران

تاریخ بروزرسانی :
۶ آذر ۱۳۹۲

مجموعه برکه های باران – بندرعباس
این مجموعه شامل ۵ برکه یا آب انبار می گردید که دارای گنبدهای موزون زیبا و منحصر به فردی بوده و مصالح آن سنگ و ملات ساروج است ، این برکه ها دارای چهار دهانه اصلی برای ذخیره آب بوده است. این برکه ها در فضای مشجر وسیعی درخیابان ۲۲ بهمن بندرعباس قراردارند.
آمفی‌تئاتر شدن یکی از برکه‌های باران
در محدوده‌ی دیوار‌های موزه‌ی خلیج فارس، آب‌انبار دیگری هم دیده می‌شود که وضعیت بسیار بهتری دارد و حداقل هنوز شبیه آب‌انبار است و می‌توان امید داشت که بتواند روزی سر و سامان بگیرد.
این آب انبار در زیر سقف قوسی‌شکلش‌، سکوهایی برای نشستن در یک فضای مدور با نرده‌های چوبی طراحی شده است. البته گویا ورود به این آب‌انبار حتا برای نظافت هم ممکن نیست، چراکه ورودی آن مسدود شده و حصاری فلزی تمام پنجره‌هایش را احاطه کرده است.
برکه‌های باران
دو آب‌انبار دیگر مجموعه‌ی «برکه‌های باران» خارج از محدوده‌ی موزه‌ی خلیج فارس هستند؛ یکی داخل محوطه‌ای دیوارکشی‌شده و دیگری داخل بافت شهری پشت موزه‌ی خلیج فارس.
دورتادور محوطه‌ی یکی از این دو آب‌انبار، دیوارکشی‌شده . گفته می‌شود این بنا، همان برکه و آب‌انباری است که برای تفریح در اختیار فرح پهلوی، همسر شاه مخلوع بود.
براساس گفته‌ی راهنمای محلی، این آب‌انبار در اختیار شهرداری است و آن‌ها تا کنون چندبار محوطه را صاف کرده‌اند تا بتوانند از آن استفاده کنند؛ اما باز هم همه‌چیز همان‌طور رها شده است.
دستگاه تهویه‌ی برکه‌های باران
چند متر آن‌طرف‌تر از سقف قوسی‌شکل و مدور این بنا، دیواره‌ی روی برکه کمی خراب شده و موتور برق زنگ‌زده و ازکارافتاده‌ی آب‌انبار در آب سبز لجن گرفته‌ای دیده می‌شود، حتا بقایای زنگ‌زده‌ی دستگاه تهویه بزرگی نیز در کنار دیوار محوطه به‌چشم می‌خورد. راهنمای بومی درباره‌ی دستگاه تهویه و موتور برق زنگ‌زده و خراب این برکه گفت: اینجا دستگاه تصفیه‌ای داشت که با استفاده از آب درون برکه، محوطه‌ی آب‌انبار و داخل قوسی را خنک می‌کرد؛ اما متأسفانه قبل از آن‌که سازمان میراث فرهنگی تشکیل شود، وسایل این دستگاه دزیده شد. دقیقا داستان موتور برق آب‌انبار هم به همین شکل است.
نکته‌ی جالب‌تر این است که پیرمرد‌های محلی اینجا می‌گویند، چون این آب‌انبار در اختیار فرح پهلوی بوده، اشیایی قیمتی در آن وجود داشته که به سرقت رفته است.
طبیعتا می‌توان آن‌ها را درست کرد و به شکل روز اول درآورد؛ اما گویا هزینه‌ی این کار بسیار زیاد است.
آب‌انبار چهارم این مجموعه نیز در بافت شهری پشت موزه‌ی خلیج فارس قرار گرفته است .
اخیرا اقداماتی برای مرمت این مجموعه انجام دادند . سقف‌های کاذب این برکه‌ها دچار آسیب شده و در برخی جاها فروریخته و از بین رفته بود که در این مرحله، کار اسکلت‌بندی و مرمت آنها انجام شد.

آدرس: بندرعباس، بلوار پاسداران، جنب موزه بزرگ بندرعباس

آب انبار 3 آب انبارهای برکه باران

آب انبار 4 آب انبارهای برکه باران

آب انبار 5 آب انبارهای برکه باران

آب انبار 6 آب انبارهای برکه باران

آب انبار 7 آب انبارهای برکه باران

آب انبار آب انبارهای برکه باران

آب انبار2 آب انبارهای برکه باران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *