جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مدیریت حفظ و احیاء هنرهای سنتی در سازمان میراث فرهنگی تاسیس می شود

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ آبان ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۸/۲۹-‘سید عبدالمجید شریف زاده’ روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرکز صنایع دستی و هنرهای سنتی کاشان در گفت و گو با ایرنا افزود: با تاسیس این مدیریت علاوه بر حفظ و توسعه صنایع دستی و سنتی کشور این هنرهای فراموش شده بار دیگر احیا خواهد شد.

وی اظهار داشت: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاسیس دانشگاه هنرهای سنتی ‘محمود فرشچیان’ سازمان میراث فرهنگی برنامه ریزی های خود را برای راه اندازی هرچه زودتر این دانشگاه آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم گام های اولیه آموزش صنایع دستی را گذرانده ایم، تصریح کرد: دو برنامه آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت را در راستای تخصصی کردن دوره های آموزشی با برنامه های مدون و شیوه های جدید انجام داده ایم.

وی تاکید کرد: برای توسعه و آموزش هرچه بهتر در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی باید شیوه استاد شاگردی را اجرا کنیم تا بتوان دستورات فنی و تکنیکی را درمقوله یادگیری فرا گرفت.

مدیرکل ترویج و توسعه معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: بیش از ۳۵۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی در کشور وجود دارد که اکنون با تقسیم بندی در۲۰ شاخه مختلف اقدامات پژوهشی و کارشناسی برای نگهداری و توسعه آنها درحال انجام است.

وی کمبود اعتبار را از مشکلات آموزشی صنایع دستی ذکر کرد و افزود: با احیا و ساماندهی مراکز صنایع دستی و هنرهای سنتی بدنبال مشارکت دادن بخش خصوصی برای حفظ و احیاء میراث های فرهنگی کشور هستیم.

شریف زاده در پایان خاطرنشان کرد: مرکز صنایع دستی و هنرهای سنتی در کاشان مکانی توانمند در زمینه مباحث آموزشی است که توانست مانع از فراموش شدن هنرهای اصیل ایرانی مانند ‘مخمل بافی’، ‘زری بافی’و ‘شعربافی’ شود.

* توجه به صنایع هنری اولویت دولت است

قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در حاشیه این بازدید گفت: توجه به صنایع هنری و فرهنگی جزو اولویت های دولت تدبیر و امید است.

‘سید هادی سیادتی’ اظهار داشت: این صنایع می تواند علاوه بر اشتغالزایی آسان به خروج کشور از رکود تورمی کمک کرده و اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری را تقویت نماید.

وی افزود: این ستاد در ابتدای سالجاری تشکیل شده و بطور یقین در آینده اثرات مثبت و سازنده ای را در حوزه اقتصادی فرهنگ کشور خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، حوزه های فرهنگی و هنری را که شامل ۱۷ رشته مانند سینما، تئاتر و صنایع دستی و هنرهای سنتی می باشد، برای اقتصادی کردن و حمایت از صادرات آنها تحت پوشش خود قرار می دهد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون ۵۲ طرح به ستاد توسعه فناوری نرم و هویت ساز ارایه شده است، افزود: ۱۶ طرح از این تعداد بدلیل ارتباط نداشتن با این ستاد رد و ۱۲ طرح نیز برای اجرا تصویب و بقیه در حال بررسی و مذاکره برای عملیاتی شدن است.

سیادتی خاطرنشان کرد: این ستاد از بخش خصوصی که در حوزه های فرهنگی و هنری کار اقتصادی می کنند، با رعایت قوانین و با دادن تسهیلات بانکی حمایت می کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد