جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مجموعه میدان راه آهن تهران

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

مجموعه میدان راه آهن مربوط به دوره پهلوی اول است و در تهران، خیابان ولی‌عصر، میدان راه‌آهن تهران واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۶۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در حال حاضر میدان راه‌آهن در منطقه ۱۶ شهرداری قرار دارد. که از سمت شمال به سمت خیابان ولیعصر(عج) و کارگر واز شرق به شوش متصل می‌ شود.کلنگ ساختمان راه‌آهن سراسری ایران (ایستگاه مرکزی‌) در ۲۳ مهرماه سال۱۳۰۶، با حضور رضاشاه در اراضی جنوبی تهران‌، که تمامی آن بیرون از دروازه گمرک به همین منظور در نظر گرفته شده بود، به زمین زده شد. هم زمان نیز ریل‌گذاری از تهران تا خورموج در اهواز آغاز گشت‌. وسعت ایستگاه راه آهن تهران بطور تقریبی ۱۷۴ هکتار می‌باشد که محدود است به خیابان‌های شوش – کشتارگاه (بهمن) بزرگراه بعثت و خیابان ری (شهید رجایی).

معمار اصلی ایستگاه راه‌آهن یک معمار اکراینی بنام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکیی Городецкий بود که در سال ۱۸۶۳ متولد شده و در سال ۱۹۲۰ به لهستان مهاجرت می‌کند بعد توسط یک شرکت آمریکایی برای احداث ایستگاه راه آهن تهران به ایران دعوت می‌شود و در سال ۱۹۳۰ در تهران فوت می‌کند و در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده می‌شود.
البته آقای کریم طاهرزاده بهزاد (متولد ۱۲۷۶ تهران – برادر مینیاتوریست مشهور حسین بهزاد) بر کار نظارت داشته است. وی در ترکیه به تحصیل پرداخت و فارغ‌التحصیل دانشکده فنی استانبول است. در سال ۱۲۹۷ (دو سال قبل از روی کار آمدن رضاخان) به برلین رفت و پس از پایان تحصیلات در سال ۱۳۰۶ به ایران بازگشت.

بنای ایستگاه مرکزی راه‌آهن، با الهام از عظمت و شکوه معماری ایران باستان، با استفاده از شیوه اکسپرسیونیسم آرمان‌گرا ساخته شد. ورودی ایستگاه مرکزی وسیع است و این ریتم از طریق پنجره‌ها، بازشوها و جرزهای سراسری دیوارها نیز کاملاً آشکار است. ایستگاه از پی تا سقف با آهن و سیمان ساخته شده است و پنجره‌های آن از برنز و آهن برونمای خارجی آن از سنگ سفید تراورتین است که از معدن سنگ پل سفید استخراج گردیده است.از کل مساحت ایستگاه تهران مساحتی در حدود ۳۰/۰۰۰ متر مربع به ایستگاه مسافری اختصاص دارد که شامل سالن انتظار و ۵ سکوی مسافری است.

طرح ایجاد راه‌آهن سراسری برای اتصال جنوب به شمال و شرق به غرب ایران بود که به این منظور مجلس شورای ملی هزینه ساخت راه‌آهن را از عایدات قند و شکر در سال ۱۳۴۵، تصویب کرده بود. بنای ایستگاه مرکزی راه‌آهن، با الهام از عظمت و شوکت معماری ایران باستان‌، توسط مهندسان آلمانی ساخته شد و با استفاده از شیوه اکسپرسیونیسم آرمان‌گرا و ویژگی‌هایی که آلمان زمان هیتلر در ساخت بناها و حفظ عظمت آلمان به کار می‌برد بنایی هر چند ساده‌، اما عظیم و با صلابت به وجود آمده است‌.
نحوه دسترسی
مسیر مترو
ایستگاه مترو راه آهن در خط سه مترو تهران در مقابل این مجموعه قرار دارد.

آدرس : تهران، خیابان ولی عصر، میدان راه آهن

 

مجموعه میدان راه آهن 1 مجموعه میدان راه آهن تهران

منابع:
بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد