رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ شهریور ۱۳۹۹

مجموعه سرهنگ خیابان پارس

لینک این مطلب کپی شد!

مجموعه سرهنگ خیابان پارس ، مجموعه ای نسبتا بزرگ از هنرکده، تماشاخانه، کافه، رستوران، گلفروشی و کتابفروشی است.این که نخستین کافه کتاب، ابتکار چه کسی بود یا در کجا به وجود آمد، چندان مهم نیست، مهم این است که امکاناتی در شهر ما وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانیم به دانسته هایمان اضافه کنیم.
کتابخانه ی دنج و دوست داشتنی خانه ی سرهنگ واقع در خیابان پارس شهر تهران که می توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید، کتاب بخوانید و در صورت نیاز کتاب بخرید.

مجموعه سرهنگ

یکی از اتفاقات خوبی که این روزها در قلب پایتخت شاهد آن هستیم، احیای خانه‌های قدیمی ‌و ارزشمند تاریخی به دست نسل جوان و تحصیلکرده است.این افراد با حضور و پیگیری‌های خود در منطقه شرایط احیای هویت تهران قدیم را در قالب بناهای ارزشمند فراهم و با تبدیل این بناها به مجموعه‌های فرهنگی و هنری اعم از کافه، گالری و مجموعه‌های بومگردی زمینه ارتقای فرهنگی و اجتماعی منطقه را ایجاد کرده‌اند.

خیابان پارس در محله فردوسی را همه قدیمی‌ها به نام خانه سرهنگ می‌شناسند. این خانه این روزها توسط یک گروه استارت‌آپی ۱۷ نفره از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های هنر، تهران و خوارزمی تبدیل به خانه فرهنگ یا خانه گفتمان شهری شده است. خانه متعلق به سرهنگ «فردوس‌نجف‌آبادی» رئیس سابق شهربانی اصفهان بوده است. حالا یکی از نوادگان او به نام علی با جلب رضایت وراث توانسته با تبدیل این خانه به خانه فرهنگ و هنر به وصیت پدربزرگ جامه عمل بپوشاند.

مجموعه سرهنگ خیابان پارس

علی نجف‌آبادی می‌گوید: «از یک سال گذشته با جمع دوستان در قالب یک گروه استارت‌آپی، کار احیای خانه‌های قدیمی ‌و تبدیل آنها به خانه فرهنگ و هنر را آغاز کردیم. برای شروع تصمیم گرفتیم خانه سرهنگ را که برای اهالی ‌شناخته بود، احیا کنیم. این خانه هم از نظر شهرت و هم به خاطر معماری زیبا و منحصربه‌فردش اولویت ما شد و توانستیم با اخذ مجوز مؤسسه چند منظوره فرهنگی و هنری بستر برگزاری نشست‌های نقد فیلم، ورکشاپ‌های هنری و… را در این خانه فراهم کنیم.»
خانه‌ای که این گروه ۱۷ نفره در خیابان پارس محله فردوسی احیا کرده‌اند ۴۰۰‌متر وسعت دارد و در ۴ طبقه شامل بخش‌هایی چون سالن آمفی‌تئاتر، کتابخانه و سالن جلسات است؛ خانه‌ای زیبا که حالا ۳۰ جوان زیر سقفش به کسب و کار مشغولند. علی می‌گوید: «اهالی محله و سایر شهروندان تهرانی می‌توانند از فضای آرام و زیبای این خانه فرهنگی به رایگان استفاده کنند.»
بناهای تاریخی ارزشمندند و پس از مرمت با تعریف کاربری‌های فرهنگی و هنری می‌توانند میزبان مردم شوند. این کار هم زمینه انتقال میراث گذشتگان را فراهم می‌کند و هم سبب اشتغال می‌شود.

مجموعه سرهنگ خیابان پارس

تولد دوباره خانه سرهنگ یک اتفاق رنگی و دوست داشتنی است تو این روزهای خاکستری تهران.خانه نود ساله‌ای که مثل خیلی از خانه‌های دیگر خیابان پارس و تمدن از املاک مصطفی هنجنی ملاک محله فردوسی بوده و آدم‌های مختلفی مثل سفیر انگلیس درآن نفس کشیده‌اند و خاطره ساخته‌اند.
خانه دوطبقه‌ای که نورگیر مشبکش سال‌ها توجه هر رهگذری را به خودش جلب می کرد. خانه‌ای که از اوایل دهه هشتاد و بعد از فوت مالک سی‌ساله‌اش سرهنگ فردوس پورقاسمی نجف آبادی، رئیس وقت شهربانی اصفهان ، خالی و بی سکنه مانده بود.
این خانه یک نجات یافته است. نه فقط به خاطر معماری ویژه و زیبایش بلکه به دلیل داشتن مالکانی نیک‌اندیش‌ که طبق وصیت سرهنگ خانه را به‌جای کوبیدن تبدیل به یک فضای فرهنگی هنری کرده‌اند. خانه سرهنگ یادگاریست از دهه بیست که بعد از هشتاد سال زنده و پابرجاست و ما را به گرمی دعوت به همنشینی در یک مجموعه فرهنگی و هنری می‌کند. مجموعه‌ای که شامل کتابخانه، تماشاخانه، مهمانخانه، اتاق بازی و کافه است و ایده‌های جالبی هم دارد.

نحوه دسترسی به مجموعه سرهنگ

آدرس: انقلاب، میدان فردوسی، خیابان پارس، پلاک ۲
ساعت کاری: ۱۱.۳۰ تا ۲۳:۳۰

مجموعه سرهنگ خیابان پارس

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *