رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ تیر ۱۳۹۹

لالک بادمجان شیراز

لینک این مطلب کپی شد!

لالک بادمجان شیراز یکی از غذاهای بی نظیر شیراز است .تنوع غذایی در سراسر استان‌ها و شهرهای ایران بسیار جالب و شگفت‌انگیز است. غذاهایی که ممکن است تنها اسم آن‌ها به دلیل گویش محلی و همچنین سبک تهیه‌ی مردم آن خطه، متفاوت به نظر آید. دانه‌های خرد شده‌ی گندم (بلغور گندم) که در شهر کازرون استان فارس به لالک (للک، گمنه) و در گویش مردم استان خوزستان به درشته معروف است، یکی از مواد غذایی مفید و لذیذ برای تهیه‌ی انواع غذاهای بومی و سنتی به شمار می‌‌رود.

-بادمجان-شیراز-2 لالک بادمجان شیراز

از آن جایی که استان های فارس و خوزستان در همسایگی یکدیگر هستند، بسیاری از غذاهای محلی آنها مشترک است. به همین علت در خوزستان نیز پخت لالک با اندکی تفاوت و گاه با نام گمنه رواج دارد.غذاهای بومی استان فارس یکی از ظرفیت‌های گردشگری این استان به شمار می رود، مجموعه ای از غذاهای لذیذ که خوردن آنها تجربه‌ای کم نظیر برای گردشگران رقم خواهد زد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان گردشگری و غذایی استان فارس بیش از ۲۵۰ نوع غذای محلی و بومی در این استان شناسایی شده است.

لالک‌ بادمجان یکی از غذاهای سنتی استان فارس محسوب می‌شود که بسیار لذیذ و خوشمزه به نظر می‌رسد. اغلب مردم شهر کازرون این خوراک لذیذ را تهیه کرده و در کنار اعضای خانواده‌ی خود میل می‌کنند. آن‌ها با ترکیب موادی مانند لالک، برنج، بادمجان، هویج، مرغ، شوید، روغن، سیر، ترخون، ریحان، نعناع و سیر سبز این غذای سنتی را تهیه می‌کنند. البته مواد اولیه‌ی این غذا به تناسب ذائقه‌ی افراد خانواده حذف یا اضافه می‌شود.

لالک چیست

لالک در واقع همان بلغور گندم است. یعنی دانه های خرد شدۀ گندم که جزئی جدایی ناپذیر از معاش و غذای کشاورزان قدیم بوده است.

-بادمجان-شیراز لالک بادمجان شیراز

مواد لازم

لالک، پیاز، سیر تازه، شوید، نعناع، ترخون، ریحون و بادمجان موادی هستند که برای تهیۀ لالک به کار می روند اما گاهی می توان به این محتویات مرغ، هویج و سیب زمینی نیز اضافه کرد.

طرز تهیه

یکی از نکات مهم برای آماده کردن لالک بادمجان، آن است که از لالک ریز استفاده شود. این لالک ها را ابتدا مانند تخمه و دانه های دیگر درون یک قابلمۀ مناسب بو می دهند.وقتی لالک به خوبی برشته شد (که البته این برشتگی نباید به مرز سوختن برسد) در یک ظرف دیگر مقداری پیاز داغ درست می کنند و بعد سیر تازه را به آن می افزایند. سپس نوبت به سبزی های معطر یعنی شوید، ریحون، نعناع و ترخون می رسد که یکی یکی وارد غذا می شوند.
نمک و ادویه نیز کم کم در جریان پخت غذا قرار می گیرند. بعد لالک را به این مخلوظ اضافه کرده، مقدار کمی آب می ریزند و به غذا فرصت می دهند تا در محیط دربسته با خود خلوت کنند و به مرحلۀ پایانی طبخ برسد.در این فاصله بادمجان ها را سرخ می کنند و پس از پخت کاملِ لالک، آنها را کنار بشقاب گذاشته و با لالک میل می کنند.
یکی از همراهان همیشگی این لالک بادمجان ، ترشی های محلی به ویژه ترشی بادمجان است.
گاهی به جای بادمجان سرخ شده لالک را با مرغ به همراه هویج پخته یا سیب زمینی می خورند که اگرچه عناصر جدیدی برای این غذا به شمار می آیند اما چیزی از لطف آن به عنوان یک غذای سنتی و لذیذ کم نمی کند.

-بادمجان-شیراز-3 لالک بادمجان شیراز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *