رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ آبان ۱۴۰۱

قلعه جنی کیش و حقایق آن

اشتراک گذاری

قلعه جنی کیش و حقایق آن را در این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم . این قلعه یکی از جاذبه های گردشگری کیش به شمار می رود که داستانها و افسانه های ترسناکی را با خود همراه دارد . که به باور بسیاری از افراد، این افسانه‌های محلی فقط داستان نیستند و ریشه در واقعیت دارند. این قلعه در گذشته به‌عنوان پاسگاه هنگ مرزی مورد استفاده بود؛ هرچند گزارش‌های مکرر درباره مشاهده جن و مرگ مشکوک چهار سرباز باعث تخلیه آن شد و دیگر کسی جرئت استفاده از قلعه را نداشت. بازدید از این قلعه در شب واقعا رعب و وحشت ایجاد می‌کند. هیچ‌کس از مردم محلی حاضر نیستند در این بازدید شما را همراهی کنند. آنها معتقدند این قلعه توسط جن‌ها تسخیر شده است.

قلعه جنی کیش

داستان های قلعه جنی کیش

داستان‌ها و روایات ترسناکی درباره قلعه جنی مطرح است که از آن جمله می‌توان به مرگ چهار سرباز اشاره کرد. در اوایل دهه ۴۰ هجری شمسی، از این قلعه به‌عنوان ژاندارمری و پاسگاه کیش استفاده می‌شد. علاوه بر داستان‌های ترسناکی که راجع به قلعه گفته می‌شد، در طول شب صدای خش‌خش و همهمه از داخل و اطراف قلعه به گوش سربازان و درجه‌داران می‌خورد که ترس و واهمه آن‌ها را در پی داشت و با این ادعا که قلعه تسخیر شده است، به فکر ترک‌ آن افتاده بودند.این همه ماجرا نبود؛ در همان دوره، چهار سرباز برای کشیک شبانه در پاسگاه مانده بودند. در ساعات اولیه صبح که نوبت تعویض شیفت نگهبانی بود، آن‌ها با بدنی بی‌جان، چشمان بهت‌زده و صورت کبود پیدا شدند.پس از آن اتفاق دیگر کارکنان پاسگاه حاضر به ماندن در آنجا نبودند. اما افسران مافوق و مسئولان، این قضیه را باور نمی‌کردند اجازه تخلیه پاسگاه را نمی‌دادند. آنها ترس و وحشت پرسنل را بی‌دلیل می‌دانستند. با گذشت زمان، این ترس و وحشت نه‌تنها کم نشد، بلکه روزبه‌روز بر آن افزوده می‌شد. تا جایی که دیگر مسئولان پاسگاه نتوانستند مقاومت کنند و به بهانه قدیمی‌بودن ساختمان، آن را تخلیه و پاسگاه را به مکان دیگری منتقل کردند.

قلعه جنی کیش

تا چندین سال کسی به سراغ قلعه جنی نرفته بود؛ تا اینکه حادثه دیگری در این قلعه اتفاق افتاد. گفته می‌شود که یکی از رانندگان تاکسی کیش مسافری را برای بازدید کشتی یونانی برده بود و از آنجا که قلعه در مسیر کشتی یونانی قرار دارد، راننده در زمان انتظار برای بازگشت مسافر، به قلعه جنی می‌رود. در حوالی غروب که به قلعه نزدیک می‌شود، گروهی را در یک مراسم عروسی مشاهده می‌کند که به‌جای پا، سم داشتند. او با ترس ماشین را خاموش می‌کند و در ماشین پنهان می‌شود تا عروسی تمام شود.
با وجودی که داستان‌های ذکرشده مبنای مستندی ندارند، برخی افراد تصور می‌کنند که این افسانه‌ها ریشه در واقعیت دارند و بی‌دلیل مطرح نشده‌اند.همچنین جو سنگین قلعه، فضا را برای آنها وهم‌انگیز کرده بود. این داستان‌ها آن‌قدر در بین مردم پیچیده و رواج پیدا کرده که به جزئی از باور آنها تبدیل شده است.

قلعه جنی کیش

تاریخچه قلعه جنی

اطلاعات دقیقی درباره تاریخچه و قدمت قلعه جنی در دست نیست؛ با این حال، آن را به پرتغالی‌ها نسبت می‌دهند. در زمان اشغال جنوب ایران توسط پرتغالی‌ها، آن‌ها اقدام به ساخت قلعه‌هایی برای حفاظت از این منطقه کردند که به احتمال زیاد قلعه جنی یکی از این قلعه‌های تاریخی بوده است.

معماری قلعه جنی

ساختمان قلعه، پلانی مستطیلی شکل دارد و دو برج بزرگ در دو طرف آن خودنمایی می‌کنند که برای حفاظت از قلعه ساخته شده بودند. پنجره‌های کوچکی دورتادور این برج‌ها وجود دارد که برای دیده‌بانی در برابر حمله دشمنان به کار می‌رفتند. با توجه به دیوارهای بسیار ضخیمی قلعه، نفوذ به آن کار آسانی نبوده است. همچنین باغچه کوچکی در وسط قلعه به چشم می‌خورد.این قلعه با وجود فرازونشیب روزگار همچنان پابرجا مانده است. در حال حاضر، قلعه جنی کیش به‌دلیل عدم رسیدگی و بی‌توجهی، از نظر ظاهری شرایط خوبی ندارد و تا حدودی رو به ویرانی است. بسیاری از مردم بومی این محل را نفرین‌شده و جن‌زده می‌دانند و از همین رو، جرات نزدیک‌شدن به قلعه را ندارند.

قلعه جنی کیش

دلیل نامگذاری قلعه جنی کیش

از آنجا که داستان‌ها و افسانه‌های زیادی درباره حضور جن در این قلعه وجود دارد؛ احتمالا به همین دلیل نام آن به قلعه جنی معروف شده است.

آیا امکان بازدید از قلعه جنی کیش وجود دارد؟

در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز می‌توانید به رایگان از این قلعه دیدن کنید. با این حال، بهتر است هنگام غروب آفتاب نزدیک این قلعه نشوید؛ زیرا داستان‌های ترسناکی درباره آن وجود دارد و همین موضوع می‌تواند باعث توهم و ایجاد تصاویر ناخواسته در ذهن شما شود. قلعه جنی هیچ نگهبانی ندارد و تنها ورودی آن مسدود شده است؛ گرچه می‌توان از میان بلوک‌ها رد شد و به داخل ساختمان رفت.

قلعه جنی کیش

جاهای دیدنی اطراف قلعه جنی

کشتی یونانی

از شاخص‌ترین جاذبه کیش است که به‌خصوص در پایان روز می‌توانید غروب‌ آفتاب زیبایی را از کنار آن مشاهده کنید. کشتی یونانی در چهار مرداد ۱۳۴۵ هجری شمسی در نزدیکی روستای باغو به گل نشست و برای همیشه در آب‌های خلیج فارس ماندگار شد. تلاش‌های بسیاری برای نجات کشتی از آب صورت گرفت؛ اما هیچ نتیجه ای حاصل نشد. تا به امروز هیچ‌کس دلیل به گل نشستن کشتی یونانی را کشف نکرده و این بخش از سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام است. در کنار تماشای کشتی می‌توانید در ساحل آن، شترسواری و اسب‌سواری را تجربه کنید.

روستای باغو

فضای روستای باغو با خانه‌های گلی، به جزیره قشم یا هرمز شباهت دارد و ضمن گشت‌وگذار در آن می‌توانید با ساکنان بومی معاشرت کنید که با گویش مخصوص خود صحبت می‌کنند. از جاذبه‌های روستای باغو می‌توان به مسجد این روستا و درخت لور اشاره کرد. جالب اینکه نام این روستا احتمالا از نام پیرزنی ۱۰۰ ساله به نام باغو گرفته شده است. او در زمان تصرف کیش به دست پرتغالی‌ها، در اینجا می‌زیست و سربازان برای اشاره به روستا، از نام این پیرزن استفاده می‌کردند.

اوشن پارک

یکی دیگر از جاهای دیدنی کیش است که با خودرو حدود هفت کیلومتر با قلعه جنی فاصله دارد. این پارک آبی که بزرگ‌ترین پارک آبی روباز ایران و تنها پارک آبی روباز ویژه خانم‌ها محسوب می‌شود، انتخاب بسیاری از گردشگران در سفر به کیش است. استخر، سونا و جکوزی‌، امکانات موج‌سواری، سیستم گرمایشی برای فصول سرد، رالی راید ماساژ و اسپا و… تجربه جذابی از یک تفریح آبی فوق‌العاده را برایتان می‌سازند.

قلعه جنی کیش

نحوه دسترسی به قله جنی کیش

قلعه جنی از مقاصد و جاذبه های گردشگری هرمزگان است که در غرب جزیره کیش و نزدیک کشتی یونانی قرار دارد. پس برای بازدید از آن باید به غربی‌ترین نقطه جزیره بروید. سپس به‌سمت جاده جهان حرکت کنید و نرسیده به کشتی یونانی و قبل از آخرین میدان، قلعه جنی پیش روی شما قرار می‌گیرد.

آدرس: استان هرمزگان، کیش، جاده جهان، نرسیده به کشتی یونانی، قلعه جهان

قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *