رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ آبان ۱۴۰۱

خانه اعیانی کیش

لینک این مطلب کپی شد!

خانه اعیانی کیش با کاشی کاری های ستاره ای در شهر حریره قرار دارد که با توجه به نوع ساخت، آن را به دوره‌ی ایلخانیان نسبت داده اند. به نظر می سد چون رفت وآمد در کنار دریا زیاد بوده است مجبور به ساخت خانه اعیانی کیش شدند. اما ممکن است پناهگاهی برای جلوگیری از هجوم دشمن ساخته شده باشد. که وجود کانال های خروجی در قسمت های مختلف این خانه می تواند نشان دهنده پناهگاه باشد.

-اعیانی-کیش-3 خانه اعیانی کیش

معماری داخلی

اگر چه این بخش به دلیل قدمت زیاد تخریب شده است. اما قسمت هایی همچون آشپزخانه، مهمان خانه، ایوان ها، محل اسکان زنان، اتاق های متعدد همراه با پنجره هایی با کاشی کاری های ستاره را می توان به راحتی تشخیص داد. تقریبا سقف تمامی بخش های خانه از بین رفته و تنها طاق های سنگی به جا مانده است .از نظر خیلی ها چیزی که باعث شده این خانه جذاب به نظر آید. وجود ناحیه های مختلف همراه با راه پله های و راهرو های متعدد است که موجب شده. جزء های خانه به هم مرتبط شوند و همیشه راهی برای رفتن باشد و همانند خانه های امروزی به یک نقطه ختم نشود.

-اعیانی-کیش-1 خانه اعیانی کیش

معماری خارجی

مجموعه خارجی که در فاصله کمی از خانه قرار گرفته است. شامل حمام، مسجد، قنات ها و چاه های متعدد و مراکز کارگاهی است. اثری که نسبت به سایر قسمت ها بسیار چشم گیر است. حمام شهر است که در جنوب شرقی خانه اعیانی کیش احداث شده و حدود۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و دیوار خارجی آن تا بنای خانه کشیده شده است. با وجود قدمت فراوانش دارای صحن های مختلف همچون سر بینه و گرمخانه است. توسط راهروهای سرپوشیده از هم جدا شده اند که در نوع خود واقعا بی نظیر است. احتمال می رود قدیمی ترین و باستانی ترین حمام در ایران حمام شهر حریره باشد.

-اعیانی-کیش-6 خانه اعیانی کیش
دور تا دور خانه، چاه ها و قنات های مختلفی قرار دارند که قطر دهانه آن ها دو متراست و عمقی هم سطح دریا دارند. شکی نیست که از این چاه ها به عنوان به دام انداختن ماهی ها، صدف ها و مرجان ها استفاده می شده. آن ها را به عنوان آذوقه ی غذایی ذخیره می کردند.
در چند متری خانه اعیانی کیش، درست در کنار دریا، مراکز کارگاهی قرار دارند که با توجه به معماری ساخت شان نمی توان به درستی تشخیص داد. چه شغل و حرفه ای در آن بوده است،ولی نکته ی قابل تامل در این مرکز صنعتی،شیب دار بودن اتاق های کار است. که با ملاتی از پودر سنگ‌های مرجانی، آهک و نوعی ساروج پوشانده شده است.
با توجه به وسایلی که از این خانه کشف وضبط شده، می توان جریان زندگی در این خانه را اثبات نمود. مصالح به کار رفته در این اثر باستانی همچون کاشی کاری های آن مشخص می کند صاحب اصلی این بنا جزء افراد ثروتمند زمان خود بوده است. دلیل نام گذاری این اثر تاریخی هم به همین دلیل است.

-اعیانی-کیش-7 خانه اعیانی کیش

زمان بازدید

شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز و هفت روز هفته را برای بازدید از این خانه باستانی انتخاب کنید. ورودی کاملا رایگان است.

جاهای دیدنی نزدیک به خانه اعیانی

-آب انبار تاریخی کیش: برای آشنایی بیشتر با این اثر تاریخی به مقاله ی آب انبار کیش در سایت سری بزنید.این مکان در فاصله ی ۱.۵ کیلومتری از شهر حریره است
شهر زیرزمینی کاریز: برای آشنایی بیشتر با این اثر تاریخی هم به مقاله ی شهر زیرزمینی کاریز در سایت سری بزنید. این مکان در فاصله ی ۳ کیلومتری از شهر حریره است.
درخت سبز کیش: این مکان در فاصله ی ۲ کیلومتری از شهر حریره قرار گرفته است.

-اعیانی-کیش-2 خانه اعیانی کیش

نحوه دسترسی به خانه اعیانی کیش

خانه ی اعیانی ایلخانیان جزیره ی کیش یکی از جاذبه های دیدنی این جزیره است، که در شهر حریره در شمال کیش قرار دارد. برای رفتن به این بنای تاریخی منحصر به فرد ابتدا باید به بلوار میرمهنا بروید و سپس به بلورا المپیک بروید.
پس از گذشتن از مجموعه ورزشی المپیک کیش می توانید خانه ی اعیانی ایلخانیان را در شهر حریره ی کیش تماشا کنید. بهترین ساعت بازدید از خانه ی اعیانی کیش هر روز از صبح تا قبل از تاریکی هوا می باشد، و طول ساعت بازدید از این مجموعه سه ساعت می باشد.
اگر از مرکز جزیره ی کیش قصد رفتن به شهر حریره را دارید، ابتدا وارد بلوار امام شوید، سپس از میدان هرمز وارد بلوار هرمز شوید و در ادامه خیابان کرانه را تا پایان بپیمایید تا به شهر باستانی حریره برسید.

-اعیانی-کیش-4 خانه اعیانی کیش

-اعیانی-کیش-5 خانه اعیانی کیش

-اعیانی-کیش-8 خانه اعیانی کیش

-اعیانی-کیش خانه اعیانی کیش

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *