رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ آبان ۱۳۹۲

« فیس‌بوک » شبکه محبوب گردشگران

لینک این مطلب کپی شد!

«فیس‌بوک از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا است که گردشگران براساس ایده‌ها و نظرات موجود در این شبکه، برای سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنند.»

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همایش «گردشگری الکترونیکی ایران» از صبح امروز در هتل آزادی تهران آغاز شد تا در پنل‌های تخصصی به چالش‌ها و نیازهای گردشگری الکترونیکی ایران پرداخته شود. در این همایش دو روزه، مقاله‌هایی درباره‌ی نقش تجهیزات الکترونیکی هوشمند در توسعه‌ی گردشگری، راهکارهای امنیت در گردشگری الکترونیکی، نقش تجارت الکترونیک در بهبود گردشگری ایران، تأثیر امکانات IT هتل و وب‌سایت بر نظر کاربران، چالش‌های خدمات الکترونیکی در کسب‌وکارهای گردشگری، نقش اینترنت در جذب گردشگر، گردشگری الکترونیکی ایران: روند‌های جهانی و چشم‌انداز، پیش‌بینی نگرش دانشجویان صنعت گردشگری نسبت به خدمات الکترونیکی، تحلیل ساختار اطلاعات گردشگری جنوب شرق، تبلیغات الکترونیکی در صنعت گردشگری و زیرساخت‌های گردشگری الکترونیک ارائه می‌شوند.

همچنین در پنل‌هایی، چالش‌های هتل‌داری و میزبانی الکترونیکی، مقاصد گردشگری الکترونیکی، خدمات مسافرتی و تورگردانی الکترونیکی بررسی می‌شود.

اشکان بروج – کارشناس ارشد حوزه‌ی گردشگری – در این همایش با بیان این‌که در نخستین صفحه‌ی گوگل با جست‌وجوی واژه‌ی «سفر به ایران» هیچ سایت ایرانی پیدا نمی‌شود که اطلاعاتی درباره‌ی گردشگری داشته باشد، اظهار کرد: در نخستین صفحه‌ی گوگل، اولین مطلبی که پیدا می‌شود، به اخطارهای وزارت خارجه‌ی برخی کشورها درباره‌ی سفر به ایران مربوط است. پس از آن، مطلب ویکی‌تراول دیده می‌شود و بعد هم ماجراهای مربوط به وقایع پس از انتخابات سال ۱۳۸۸. البته بعد از همه‌ی این مطالب به سایت Irantrip می‌رسیم که اطلاعات آن بسیار ضعیف است و برای گردشگران خارجی که می‌خواهند بدانند چطور می‌توانند به ایران سفر کنند یا چگونه باید هتل یا بلیت هواپیما رزرو کنند، هیچ جذابیتی ندارد.

او سپس به موضوع‌هایی که در کنفرانس گردشگری که به‌تازگی در کشور مالزی برگزار شد، اشاره و بیان کرد: نوآوری، بهره‌ بردن از تکنولوژی و همراهی دولت‌ها، سه موضوعی بودند که در آن کنفرانس روی آن‌ها تأکید شد. در واقع، ما از دو بخش آخر (بهره‌ بردن از تکنولوژی و همراهی دولت‌ها) تقریبا بی‌بهره هستیم و باید بگویم، مسوولان لطفا به این مسائل توجه کنند.

این کارشناس گردشگری همچنین به گزارشی که سال ۲۰۱۲ با عنوان آینده‌ی دیجیتال در آمریکا تهیه شده است، اشاره کرد و گفت:‌ براساس این گزارش، در سال ۲۰۱۲ میلادی ۸۶ درصد مردم آمریکا از اینترنت استفاده می‌کردند و ۷۸ درصد خریدها به‌صورت آن‌لاین انجام می‌شد. این دنیایی است که با آن روبه‌رو هستیم. براساس اطلاعات همین گزارش، از میان ۱۰ محصولی که خرید آن‌ها آن‌لاین انجام شده «سفر» با ۶۶ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. این آمارها به‌خوبی جایگاه گردشگری الکترونیک را نشان می‌دهند.

بروج در ادامه‌ی سخنرانش که مقاله‌ای را با موضوع «تجهیزات الکترونیکی هوشمند در توسعه‌ی گردشگری» ارائه می‌کرد، افزود:‌ در این همایش، باید روی چهار محور محتوا، ارتباطات گروهی و متقابل، شبکه‌های اجتماعی و تجهیزات هوشمند متمرکز شویم، چون این‌ها آینده‌ی گردشگری دنیا را رقم می‌زنند.

او سپس با توضیح درباره‌ی هریک از این محورها، به دو شبکه‌ی اجتماعی که از دیدگاه او، از جمله‌ی محبوب‌ترین شبکه‌ها برای ایده‌ دادن به گردشگران هستند، اشاره و اظهار کرد: Tripadvaisor از محبوب‌ترین این شبکه‌ها است و ۹۳ درصد گردشگران بین‌المللی براساس ایده‌ها و نظرات این سایت، برای سفر تصمیم می‌گیرند و ۹۰ درصد همان گردشگران به‌نظر بقیه‌ی کاربران درباره‌ی ایده‌ها، مقاصد و خدمات، بویژه در بخش هتل، اعتماد می‌کنند.

وی ادامه داد: «فیس‌بوک» نیز یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای گردشگران است که متأسفانه دسترسی ما در ایران به آن سخت است. این شبکه از محبوب‌ترین شبکه‌هایی است که سازمان‌ها و وزارتخانه‌های گردشگری بسیاری از کشورها از جمله آلمان، اتریش و سوییس در آن صفحه‌ای ویژه برای سفر دارند. این موضوعی است که باید به آن توجه کنیم.

او همچنین به وجود شبکه‌ی اجتماعی دیگری برای کاربران چینی اشاره کرد و گفت:‌ sinavaibel شبکه‌ای است که ۱ / ۲ میلیون نفر کاربر چینی، برنامه‌های سفر خارجی خود را براساس اطلاعات آن تنظیم می‌کنند.

این راهنمای تورهای گردشگری تأکید کرد: دیگر، دوره‌ی ایمیل‌ فرستادن گذشته است، باید در برنامه‌های دیگری که ارتباط ما را با گردشگران برقرار و دائمی می‌کند، حاضر باشیم. دیگر، محتوای وب‌سایت‌ها برای ما کافی نیست، بلکه باید محتوایی را ایجاد کنیم که قابل جابه‌جایی در میان ابزارهای ارتباطی باشد.

بروج در ادامه‌ی سخنانش با تمرکز روی موضوع تأثیر smartphon‌ها و تبلت‌ها در بازاریابی دنیا و همچنین جذب مخاطب و گردشگران، اظهار کرد: براساس تحقیقی که سال ۲۰۱۳ انجام شد، ۷۰ درصد بازار در اختیار این ابزارهای هوشمند است که روزبه‌روز هم رشد می‌کنند و باید مسوولان ما حواس‌شان به آن‌ها باشد. باید وب‌سایت‌ها طوری طراحی شوند که نسخه‌ی موبایلی داشته باشند و برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شوند که در تمام ابزارهای هوشمند قابل نمایش باشند.

او سپس به تحقیق دیگری که در دو قطب گردشگری الکترونیک دنیا، یعنی آمریکا و انگلیس انجام شده است، اشاره و بیان کرد: تحقیقی که روی میزان استفاده از موبایل (تبلت، فبلت و smartphon) در این کشورها انجام شده است، نشان می‌دهد در آمریکا هشت درصد مردم از تبلت و پنج درصد آن‌ها از تلفن‌های موبایل هوشمند و در انگلیس پنج درصد مردم از تبلت و سه درصد از تلفن‌های موبایل هوشمند برای اهداف گردشگری خود استفاده می‌کنند.

بروج با نگاهی به وضعیت ایران در این حوزه، افزود: در ایران، کارهایی آغاز شده که برای ادامه‌ی آن‌ها فقط به حمایت و کمی سرمایه‌گذاری از سوی دولت نیاز داریم. ۷۵ نرم‌افزار و برنامه‌ی فارسی در زمینه‌ی سفر وجود دارند که لازم است تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، نصرالله جهانگرد – معاون وزیر و رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات – نیز در این همایش با اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری با کارگزاران گردشگری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌منظور تهیه طرحی در حوزه گردشگری الکترونیک، گفت: ما حاضریم امکانات پرسرعتی را به آژانس‌ها و کارگزاران گردشگری که در این حوزه فعالیت می‌کنند، اختصاص دهیم.

او در ادامه اظهار کرد: به‌عنوان یک شهروند، وقتی به بسیاری از سایت‌های اینترنتی برای گرفتن خدماتی مانند رزرو بلیت هواپیما و هتل مراجعه می‌کنم، معمولا با اطلاعاتی ناقص یا ناکافی مواجه می‌شوم، به همین خاطر باید کیفیت این بخش افزایش یابد.

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات با اشاره به سفر حدود یک‌میلیارد نفر گردشگر در جهان، این پرسش را مطرح کرد که سهم ما از این تعداد چقدر است؟ و در ادامه گفت: فکر می‌کنم ما بیشتر، کشوری گردشگرفرست هستیم و باید برای این موضوع، فکری کنیم.

او در ادامه، به پوشش موبایلی در دنیا اشاره کرد و افزود: درصد زیادی از کشورهای دنیا، پوشش کامل موبایلی پیدا کرده‌اند، البته شاید مناطق محرومی باشند که پوشش موبایلی نداشته باشند. تقریبا نیمی از مردم جهان هم به اینترنت دسترسی دارند و در ایران نیز با وجود مشکلات تکنیکی و سرعت، بیش از ۶۰ درصد جمعیت، یعنی بیش از ۴۵میلیون نفر کاربر به اینترنت دسترسی دارند، این یعنی امکانات لازم برای بازاریابی اینترنتی وجود دارد. در برنامه‌ی دولت نیز افزایش پهنای باند در دستور است.

جهانگرد ادامه داد: در گردشگری با کمبود منابع اطلاعاتی مواجه هستیم و فکر می‌کنم می‌توانیم به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جامعه‌ی تخصصی گردشگری الکترونیکی برای ارتقای بازار و تولید کمک کنیم و پیشنهاد می‌کنم جامعه‌ی تخصصی دنبال پروژه‌هایی باشد که منابع اطلاعاتی وسیع‌تری را تولید کنند تا سبب رونق این کسب‌وکار و بهره‌مندی از خدمات گردشگری شود.

وی همچنین به نقص فروش‌های اینترنتی بلیت هواپیما و قطار اشاره کرد و گفت: این بخش نیز به ارتقا نیاز دارد. به هر حال قرار است در فضای اینترنتی و کانکشن‌ها، به سطح بالاتری متصل شویم و تلاش می‌کنیم سرویس وب ۲ را که یک نسل بالاتر از اینترنت است، در فضای بازار ایران فعال‌تر کنیم تا همه‌ در گوشی‌های موبایل خود، خدمات بهتر و کامل‌تری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، محمدحسین ایمانی‌خوشخو – رییس دانشگاه علم و فرهنگ و رییس کمیته‌ی علمی کنفرانس گردشگری الکترونیک ایران – نیز در این مراسم اظهار کرد:‌ شاید مشکلاتی در کشور وجود دارد که اجازه نمی‌دهد از حوزه‌ی IT بیشتر و بهتر در گردشگری استفاده کنیم.

او سپس به ضعف‌های موجود در گردشگری الکترونیکی اشاره و اضافه کرد: نبود شبکه‌ی یکپارچه در کشور، نبود امکانات قوی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، کمبود افراد متخصص در حوزه‌ی مربوط، تجربه‌ی کم مدیران سیاست‌گذار در گردشگری مخصوصا گردشگری الکترونیکی از جمله‌ی این ضعف‌ها است که باید برطرف شوند.
Facebook-Logo « فیس‌بوک » شبکه محبوب گردشگران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *