رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ دی ۱۳۹۲

فلیکر معیارجدید برای سنجش محبوبیت مقصدهای گردشگری

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۲۷ – سایت “فلیکر” یکی از بزرگترین وب سایت‎های اشتراک گذاری عکس است ،باتوجه به تعداد عکس‎های تگ شده از مقصدهای گردشگری جهان از سوی کاربران، به عنوان معیاری برای اندازه گیری محبوبیت مقصدهای گردشگری جهان توجه محققان را بخود جلب کرده است.

به گزارش یونایتدپرس، به نقل از گروهی از محققان امریکایی، تصاویری که گردشگران از مراکز تفریحی و طبیعی در دوران تعطیلات خود گرفته و با هدف اشتراک گذاری به سایت فلیکر ارسال می‎کنند، می‎تواند به عنوان منبعی برای ارزیابی میزان محبوبیت نواحی طبیعی و چشم انمدازهای تفریحی و گردشگری جهان در اختیار موسسات و محققان در حوزه گردشگری جهانی قرار گیرد.

این گروه از دانشمندان از دانشگاه استنفورد کالیفرنیا یادآور شده‌اند که اطلاعات جمع آوری شده از این سایت می‎تواند کمک خوبی برای اندازه گیری محبوبیت و توجه جهانی به یک مکان گردشگری و نیز ارزیابی منافع مالی و معنوی باشد که این مناطق عاید مردم خود می‎کنند.

فلیکر یکی از بزرگترین وب سایت‎های اشتراک گذاری عکس است که در سال ۲۰۰۴ توسط” لودکرپ “تاسیس شد و در سال ۲۰۰۵ کمپانی معروف یاهو آن را خریداری کرد . این وبسایت که تا سال ۲۰۱۱ بیش از ۵۱ میلیون عضو ثابت را داشته است این امکان را به همگان می‎دهد که به راحتی تصاویر خود را به اشتراک بگذارند تا کاربران بتوانند آن ها را مشاهده کرده و درباره آن نظر دهند. باتوجه به این که بخش بزرگی از عکس‎های اشتراک گذاری شده دراین سایت‌ مربوط به گردشگران و چشم اندازهای طبیعی ومقصدهای گردشگری مختلف است، اکنون این سایت توجه محققان وموسسات آماری و پژوهشی در صنعت گردشگری را بخود جلب کرده است.

طبق همین گزارش پیش از این گفته می‎شد که یافتن آماردقیق ازسهم منابع طبیعی دردرآمدهای گردشگری بسیار دشوار است و نواحی طبیعی همانند پارک‎های حفاظت شده یا سواحل و جنگل‎ها تنها ۶ میلیارد در اقتصاد جهانی سهم دارند.

داده‎های جدید اما به محققان امکان داده است که با کمک رسانه‎های اجتماعی و اطلاعاتی که هرروز درآن‎ها ثبت می شود، فرصت تازه‎ای برای مقایسه آمارهای تحقیقاتی خود بدست آورند. محققان در مورد سایت فلیکر به طور خاص قادر به کسب اطلاعات جالبی براساس ۱.۴ میلیون تصویر تنها از چشم اندازهای طبیعی وزمینی هستند که در این سایت تگ می‌شود وبا استفاده از پروفایل کاربران مرتبط با این تصویرها نیزمی توان تاحدی تعداد افرادی را که به آن منطقه رفت وآمد دارند، محاسبه کرد .

“آنه گوری” یکی دیگر از محققان این پروژه نیز می‎گوید که تا کنون هیچ راه حل دیگری برای یافتن ومحاسبه نرخ بازدیدها و ارزش مالی این مناطق طبیعی برای صنعت گردشگری دراختیار محققان نبوده و اکنون بدون توجه به داده‎های قابل استخراج از این سایت‎ها،این بررسی‎ها کامل نیست.

تاپیش از این محققان تنها متکی به آمارهای محلی منتشر شده ازسوی مقامات محلی وسرشمار‎ی‎های معمول بودند. استفاده از رسانه‎های اجتماعی برای فهم این که چه مناطقی ازجهان بیشتر دیده می‎شود و میزان رشد کدام منطقه بالاتروسریع‎تر است بسیار بهتر و کم هزینه‎تر از قبل شده است. این سایت‎ها در نگاه بهتر به تغییرات درطول زمان و مکان، امکانات بدیعی را دراختیار محققان قرار داده‎اند.
IMAGE635195850718611505 فلیکر معیارجدید برای سنجش محبوبیت مقصدهای گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *