رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ بهمن ۱۳۹۲

مردم – هتل ؛ فاصله ای که هر روز بیشتر می شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۴ – تهران – ایرنا – وقتی تصمیم به مسافرت می گیریم؛ محل اقامت مهمترین مولفه ای است که در ذهنمان نقش بر می بندد و چنانچه راهی برای آن پیدا نکنیم مسافرت و سفر را به لقایش می بخشیم تا شاید وقتی دیگر.

محل اسکان مهمترین بخش مسافرت و گردشگری است و موفقیت بسیاری از کشورها در صنعت گردشگری به شیوه و میزان ایجاد این امکانات بستگی دارد.

هتلداری و گردشگری دو مقوله به هم پیوسته است و آنها را نمی توان جدا از هم دید بنابر این برای رشد این دو صنعت باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین و اجرا کرد.

با این حال فارغ از برنامه ریزی در این مقوله صنعت هتلداری در ایران به شدت به هزینه و قیمت استفاده از این مکان ها وابسته است بطوریکه این موضوع میزان عرضه و تقاضا را تعیین می کند.

هر چند قیمت هتل ها با توجه به تعداد ستاره های آن متفاوت است اما در سال های اخیر گرانی این مکان ها باعث شده که بسیاری از مسافران از اقامت در هتل ها منصرف شوند.

با اینکه ظرفیت هتل ها در روزهای تعطیل به ویژه نوروز و تابستان پر است اما این مکان ها در طول سال مشتری چندانی ندارد.

گرانی هتل ها بسیاری از گردشگران و مسافران را از اقامت در هتل ها بازداشته و آنان به ناچار به چادر خوابی و اجاره اماکن شخصی روی می آورند که طبق تعریف گردشگری هیچ کمکی به صنعت گردشگری نمی کند.

مردم می گویند اقامت در هتل ها مقرون به صرفه نیست و در این شرایط ترجیح می دهند یا به مسافرت نروند و یا از این مکان ها استفاده نکنند.

این تفکر و اقدام هم به روح و روان مردم آسیب می رساند و هم صنعت گردشگری را از رشد باز می دارد.

به گفته کارشناسان در ایران بخش هتل سازی و از آن مهم تر هتل گردانی با مشکل که نه با بحران روبه رو است. هتل های درجه یک ما در شهرهای بزرگ اکثرا بیش از ۴۰ سال عمر دارند و ایجاد این مکان ها در سال های بعد از انقلاب به جز چند مورد انگشت شمار در مشهد و یا اصفهان مورد دیگری وجود ندارد.

از آن گذشته نرخ بالای یک شب اقامت در ایران اصلا مقرون به صرفه نیست و این مشکل بزرگی است که همیشه مسافران در انتخاب محل اسکان خود با آن روبرو بوده اند. مسافران و گردشگران داخلی که یکی از استانهای کشور را برای تعطیلات برگزیده اند اگر مجبور به گرفتن هتل باشند مجبورند با نرخ های بسیار بالای هتل ها خود را سازگار کنند و گرنه باید به اقامت گاه های اجاره ای شخصی پناه ببرند که اصلا هیچ نفعی به حال صنعت گردشگری ملی ندارد. در این شرایط پایین بودن ظرفیت اشغال هتل های کشور نیز منجر به بالا بردن قیمت تمام شده ی اتاق هتل ها شده است.

** آشتی مردم با کاهش قیمت ها

کارشناسان می گویند کاستن از تشریفات ویژه هتل ها می تواند قیمت ها را بشکند تا مردم بیشتری بتوانند از این فضاها استفاده کنند. این عامل می تواند به استفاده مطلوب مردم و همچنین رونق هتل ها منجر شود.

دولت هم می تواند با دادن وام ها و امکانات مختلف، ضمن رونق بخشیدن به هتلداری، به مردم نیز خدمت کند. اگر مسافران بیشتری بتوانند در طول سفر خود از هتل هایی با امکانات و خدمات در حد نیاز برخوردار شوند، هم رضایت عمومی بالاتر می رود و هم امکانات به صورت عادلانه تری در اختیار اکثریت مردم قرار می گیرد.

برگزاری تورهای ارزان با تامین سه فاکتور مهم سفر یعنی غذا و نوشیدنی، اقامت و امنیت برای گردشگران در قالب سفرهای گروهی، یکی از بهترین روش های معرفی ظرفیت های گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی و جذب به سمت اقامت در هتل ها است.

رتبه و درجه هتل ها در کشورهای مختلف با نشان ستاره (Star) و الماس (Diamond) نمایش داده می شود. در کشور ما درجه بندی هتل ها با نمایش ستاره و از ۱ تا ۵ ستاره می باشد و بالاترین درجه موجود در کشور ایران هتل هایی با ۵ ستاره است.

پایین بودن ظرفیت اشغال هتل های کشور منجر به بالا بردن قیمت تمام شده ی اتاق هتل ها می شود. هتل های کشور با ارائه نرخ های سنگین اقامت در اتاق ها، در کیفیت خدمات دهی بسیار پایین تر از هتل های دنیا عمل می کنند.

** ایجاد هتل در مناطق عشایری اشتباه است

اسماعیل کاویانی کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز چهارشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: معمولا افراد محل اقامت، کمپین و هتل را براساس توانایی مالی خود انتخاب می کنند و بخش اعظم هزینه مسافرت او نیز صرف محل اسکان و اقامت می شود.

وی افزود: به نظر می رسد چون نتوانستیم شمار گردشگران را در سنوات مختلف افزایش دهیم به همان نسبت به قیمت محل های اقامت و خواب افزودیم تا کمبود گردشگر و در آمد را جبران کنیم.

این کارشناس گفت: ظرفیت خالی هتل ها در طول سال بسیار زیاد است؛ گردشگران هر چند در طول سال به مناطق مختلف سفر می کنند اما این تعداد فقط در روزهای تعطیلات مثل نوروز و تابستان زیاد است و ظرفیت هتل ها نیز تنها در این روزها پر می شود.

وی افزود: هتل ها در روزهای نوروز و تابستان با خیل عظیمی از مسافران و گردشگران روبرو می شود و برای جبران روزهای خالی هتل ها، معمولان قیمت ها را بالا می برند.

کاویانی برای رفع این مشکل دو راهکار پیشنهاد کرد و گفت: با افزودن به شمار گردشگران می توان هزینه های هتل ها را سرشکن کرد تا همه بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

وی در توضیح راهکار دوم نیز گفت: ایجاد کمپین، متل، سوئیت و هتل آپارتمان راه دیگری است که می توان صنعت هتلداری و گردشگری را در کشور توسعه داد.

این کارشناس تصریح کرد قرار نیست ما در همه نقاط کشور مانند روستاها و مناطق عشایری و .. هتل بسازیم که این راهکار اشتباهی است بلکه باید امکانات اقامت و اسکان براساس فرهنگ بومی باشد.

وی توضیح داد برای مثال در مناطق عشایر ایجاد هتل اشتباه است زیرا گردشگر برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم به این مناطق سفر می کند و آنان باید در کنار عشایر به گردشگری خود بپردازند.

کاویانی گفت: باید در این مناطق براساس فرهنگ بومی به ایجاد اقامتگاه ها اقدام کنیم که هم هزینه احداث این اماکن اندک است و هم هزینه استفاده از این مکان ها نیز بسیار کم خواهد بود.

وی تصریح کرد چنانچه مایلیم صنعت گردشگری در مناطق روستایی و عشایری توسعه یابد باید اقامتگاه های متناسب با منطقه و براساس فرهنگی بومی در این مناطق ایجاد شود.

کاویانی گفت: گردشگران معمولا از خانه های خود که مانند هتل است به این مناطق می آیند و اگر ما امکانات هتل را نیز برای این افراد در مناطق عشایری و روستایی فراهم کنیم این موضوع هیچ تاثیری در رشد گردشگری و همچنین آشنایی او با آداب و رسوم این مناطق نخواهد داشت.

وی افزود: باید محل های اقامت در این مناطق ساده ساخته شود هر چند در احداث این مکان ها باید به ایجاد امکاناتی مثل امور بهداشتی توجه نشان دهیم.

کاویانی درادامه گفت: شمار گردشگران در بیابان، جنگل ها و اقلیم های مختلف کشور متفاوت است و امکان دارد در همه ایام سال در این مناطق گردشگر وجود نداشته باشد و در برخی روزها این تعداد افزایش یابد که برای ایجاد امکانات برای این افراد همانطور که برای حوادث غیرمترقبه ستاد بحران داریم و مشکلات اسکان را برطرف می کنیم برای روزهای پرتعداد گردشگر نیز ستاد شبیه آن در کشور ایجاد کنیم تا مشکلات این افراد رفع شود.

وی افزود: ایجاد اقامتگاه های ساده مثل برپایی چادرهای ضد آب ازجمله این راهکارها است که می توان مشکلات را به سرعت برطرف و در اسرع وقت نیز چادرها را جمع آوری کرد.

کاویانی به تجربه سفر خود به کشور آلمان اشاره کرد و گفت:در سفر به این کشور متوجه شدم که برخی از ایرانی های مقیم خانه های خود را برای اجاره در اختیار هموطنان قرار می دهند که در این مکان ها غذاهای حلال که مشکل اصلی این نوع سفرها است ارایه می شود.

وی افزود: در این خانه ها با توجه به اینکه فرهنگ کشورما مورد توجه قرار می گیرد مسافر قرابت بیشتری احساس می کنند و از سفر نیز استفاده کافی می برد.

** مشکل گردشگری و راهکارها

برای تحقق برنامه توسعه ۲۰ ساله در صنعت گردشگری ۱۵ سال دیگر باقی مانده این در حالی است که بسیاری از کارشناسان همصدا معتقدند در پنج سالی که گذشت پیشرفت قابل توجهی در جذب گردشگری به کشور نشده است.

نبود امکاناتی چون هتل های ارزان قیمت، رستوران های بین راهی با خدمات دهی استاندارد و .. از دلایلی است که نباید در کمی ورود گردشگر به ایران نادیده گرفته شود.

به عقیده کارشناسان صنعت گردشگری، یکی از مهمترین تاسیساتی که دولت باید در سالهای آینده توجه ویژه ای به آن داشته باشد ساختن هتل های ارزان قیمت است.

این دسته از هتل ها مستقیما برای گردشگرانی است که تنها قصدشان از سفر گردشگری و سیاحت و لذت بردن از مناطق مختلف جهان است و این دسته از افراد را اقشار متوسط جوامع مختلف تشکیل می دهند.

با اینحال اگر هتلداران کمی از قیمت هتل های خود بکاهند در تمامی فصول سال مسافران به هتل هایشان هجوم آورده و هیچگاه اتاق خالی نخواهند داشت.
81040872-5494874  مردم - هتل ؛ فاصله ای که هر روز بیشتر می شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *