رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ مرداد ۱۳۹۳

فتح تهران پس از ۱۵۰سال روایت می شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ – تهران – ایرنا- با برگزاری نشست خبری واقعه فتح تهران و رونمایی از این کتاب به مناسبت سالگرد امضای فرمان مشروطیت در کاخ نیاوران اعلام شد که روز چهارشنبه فتح تهران پس از ۱۵۰سال توسط راویان روایت می شود.

به گزارش ایرنا، اردشیر صالح پور در نشست خبری رونمایی از کتاب فتح تهران درباره این کتاب، گفت: بازنمایی به معنای رونمایی نیست بلکه به معنای یک تغییر جدی است که به مخاطب کمک می کند از زاویه تازه ای به شئی ماندگار در موزه نگاه کند.

وی افزود: گاهی اوقات تغییر مکان یک اثر در موزه می تواند باعث توجه دوباره مخاطب به آن شود و ما قرار است در برنامه بازنمایی فتح تهران در حاشیه رونمایی از کتاب «فتح تهران»، تابلوی فتح تهران را که یک اثر مهم اما کمتر دیده شده این کاخ است را بازنمایی کرده و به همراه نقالی، به شرح این واقعه مهم و تاثیرگذار در فرآیند مشروطه بپردازیم.

صالح پور درباره نقش فتح تهران در مشروطه نیز تاکید کرد: فتح تهران در حقیقت نقطه اوج یک فرآیند دراز مدت است که امروز عنوان مشروطه به خود گرفته و به نظرم بهترین مکان برگزاری چنین برنامه ای در موزه نیاوران است چرا که کاخ نیاوران محل پادشاهی احمد شاه بوده؛ شاهی که از آن به عنوان اولین شاه منتخب مشروطه خواهان نام می برند.

در این نشست آفرین امامی مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با بیان اینکه یکی از اهدافی که در برنامه ریزی های برگزاری ویژه برنامه های این واقعه تاریخی دنبال می شود احیای فرهنگ سنتی و هنرهای آیینی کشوراست، توضیح داد: از این رو نمایش نامه ای برای تابلو فتح تهران نگاشته شده و دو نقال در روز افتتاحیه به شیوه پرده خوانی درویشی به روایت تابلو خواهند پرداخت.

وی گفت: همچنین دو خواننده، ترانه های حماسی فولکولور دوران فتح تهران را به صورت زنده اجرا خواهند کرد.

بازنمایی تابلوی فتح تهران به همراه نقالی یک زوج نقال بختیاری، رونمایی کتاب «فتح طهران» نوشته اردشیر صالحپور، اجرای موسیقی سنتی بختیاری، پخش دقایقی از فیلم ستارخان کاری از زنده یاد علی حاتمی و سخنرانی پژوهشی با سخنرانی سید محمدبهشتی، حسن طالبیان، محیط طباطبایی، صالح پور و امامی از جمله برنامه های بزرگداشت واقعه فتح تهران است.

بازگشایی اتاق های اسناد کاخ صاحبقرانیه پس از مرمت با دو نمایشگاه “آیینه تبریز” و “مشروطه در صاحبقراینه”، برپایی نمایشگاه “آرام نگاره های بختیاری در تکیه میر اصفهان” اثر مهدی تمیزی، برپایی نمایشگاه “فتح تهران در تصویر” از مجموعه دار خصوصی کامران نجف زاده و برگزاری نمایشگاه «اعلامیه های دوره مشروطه» دیگر برنامه ها را تشکیل می دهند.

ویژه برنامه فتح تهران از سوی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و با همکاری ایکوم، مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی، موزه مشروطه تبریز و انجمن مجموعه داران ایران برگزار می شود.

آیین افتتاح ویژه برنامه های ˈفتح تهرانˈ بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۵ مرداد با حضور جمعی از مسئولین و مدیران کشوری از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار خواهد شد.

81258470-5859053 فتح تهران پس از 150سال روایت می شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *