رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ فروردین ۱۳۹۹

غذاهای محلی گیلان به همراه دستورپخت

لینک این مطلب کپی شد!

غذاهای محلی گیلان یک سری از خوشمزه ترین و خوش طعم ترین غذاهای محلی ایرانی است که در این مطلب آنها را معرفی می کنیم.  از آنجائیکه اقلیم و آب و هوای مساعد و خاک مرغوب گیلان ،آمادگی پرورش انواع مواد خوراکی طبیعی شامل :صیفی جات ـمیوه ها ـ حبوبات و … غیره را دارد، و فور نعمت و حسن سلیقه کدبانوهایی گیلانی،باعث طبخ خوراکیهای لذیذ شده است، بطوریکه توجه مسافران زیادی را برای صرف غذاهای محلی گیلان، به این استان جلب می‌نماید. خصوصاً قرار گرفتن مخلفاتی چون انواع ترشی ، فلفل و زیتون پرورده ، در کنار این غذاها، به لذت خوردینها می افزاید.

shomaliha غذاهای محلی گیلان به همراه دستورپخت
.
فهرست و طریقه طبخ انواع خورشت‌ها:

۱ ـ مرغ فسنجان یا مرغ لاکو (Morgh – a laku)
مواد لازم: مرغابی یا اردک یا مرغ محلی ـ مغز گردو ساییده شده ـ ترشی ( رب انار ـ رب گوجهفرنگی) ـ ادویه.
ابتدا گردو را در نمیار Nemyar و با استفاده از سنگ مشته میسابند تا کاملا ً له شده و روغنش در بیاید، (امروزه از آسیابهای برقی استفاده میکنند) سپس گردو را با رب انار ، زرد چوبه و مقدار کمی آب ،بر روی حرارت ملایم قرارداده و هر از گاهی نیز مقداری آب سرد روی گردو می ریزید، تا روغن گردو در بیاید. معمولاً اگر از مرغابی یا مرغهای محلی استفاده کنند، آن را به همراه گردو می گذارندتا بپزد و اگر از مرغهای شهری استفاده شود، بعد از آب پز شدن و در انتها، مرغ را درظرف گردو می ریزند. در پایان وقتی غذا به روغن افتاد، یک قاشق مرباخوری رب گوجهفرنگی در قابلمه می ریزند که این کار باعث رنگ خوش خورشت می‌شود. در بعضی از مواقع نیز چند عدد بادمجان را که به صورت ورقه ای نازک بریده شده، سرخ نموده و جهت تزیین استفاده می کنند. در سابق ،در خورشت فسنجان همزمان با ریختن گردو، به عنوان ترشی مقدار قیسی و خرما نیز اضافه می کردند تا طعم غذا ،اندکی ترش و شیرین شود.

۲ ـ میرزا قاسمی
مواد لازم: بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویهو رب گوجه فرنگی.
ابتدا بادمجانها را روی ذغال (در حال حاضر چراغ گاز) کباب میکنند، سپس پوست سوخته’ آن را جدا کرده، با گوشت کوب و یا ساطور تخته(در سابقاستفاده می شد) می‌کوبند.آنگاه بادمجانها را با مقداری زرد چوبه در روغن تفت داده وسیر را نیز که قبلاً خرد و سرخ کرده اند، به بادمجانها اضافه می کنند. در فصولتابستان و بهار مقداری گوجه فرنگی راریز خرد کرده، به مخلوط سیر و بادمجان اضافه میکنند و در فصل زمستان از رب گوجه فرنگی استفاده می کنند. وقتی گوجه (رب) نیز تفتداده شد، تخم مرغ را اضافه می کنند.

۳ ـ باقلا قاتق (خورشت باقلی)
موادلازم: لوبیای خورشتی (پاچ باقلا)، شوید (خشک یا تر)، سیر خام ( برگ سیر)، تخم مرغ،ادویه، روغن.
ابتدا باقلی‌ها را پوست کنده (از غلات سبز و پوسته دوم جدامی‌کنند)و همراه با سیر خلال شده یا برگ سیر خرد شده، با مقداری روغن در قابلمه( یاگمج که ظرفی گلی است و در گذشته کاربرد بیشتری داشته) کمی سرخ می کنند ، سپس مقدارکمی زردچوبه وشوید به باقلی اضافه نموده و تفت می‌دهند. در انتها، یک یا دو لیوانآب به مواد اضافه نموده و بر روی حرارت ملایم می گذارند، تا وقتی که روغن غذا درسطح قابلمه بالا بیاید، آنگاه تخم مرغ را اضافه می‌کنند.

۴ ـ ترش تره:
مواد اولیه: سبزی (جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، چغندر)، برنج، سیرخام، ترشی (آبنارنج یا آب انار)، آلوچه سبز، تخم مرغ، ادویه.
ابتدا سبزیها را با ساطور، ریزخرد می کنند. سپس به اندازه یک لیوان آب و نصف لیوان برنج (برای یک کیلو سبزی خردشده) که قبلاً خیسانده‌اند، در قابلمه می‌ریزند تا سبزی و برنج کاملاً پخته شود . سپس سیر را خرد کرده ،با زردچوبه و روغن سرخ می‌کنند و به مواد داخل قابلمه اضافهمی‌کنند.سر آخر، در ترشی مورد علاقه، مقداری آرد برنج (گندم) حل کرده و به تدریج بهخورشت اضافه می‌کنند. این کار باعث لعابدار شدن خورشت می‌شود. در پایان نیزتخم‌مرغها را اضافه نموده، میل می‌کنند.

۵ ـ کویی خورش (خورشت کدو حلوایی)

مواد اولیه: کدو حلوایی، گردو، عدس ،خرما.
ابتدا کدو را پوست گرفته، بهقطعات ریز خرد نموده و با مقداری آب می‌پزند. عدس را نیزقبلاً آب پز کرده و بههمراه کدوی پخته، با هاون یا گوشت کوب می‌کوبند تا کاملاً له شود. سپس گردوی سابیدهشده را به همراه زردچوبه و روغن به مواد اضافه نموده و تفت می‌دهند و سر آخر نیزخرما را از هسته جدا کرده، به مواد ذکر شده اضافه می‌کنند.

۶ ـ سیرقلیه
نوع اول:
مواد اولیه: برگ سیر، سیر، شوید خشک، لپه، مرغ، تخم‌مرغ ، ترشی (آبغوره یا آب انار)، ادویه، روغن.
ابتدا برگ سیر را به همراه سیر رنده شدهوشوید خشک ، در روغن تفت می‌دهند. لپه آب پز شده را به مرغ آب پز شده ، آب مرغ وترشی مورد نظر اضافه کرده، به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم می‌جوشانند. بعد از جاافتادن خورشت، به تعداد مورد نظرتخم‌مرغ اضافه می‌کنند.
نوع دوم:
مواداولیه: برگ سیر، تخم‌مرغ، ترشی (آب لیمو)، مرغ یا مرغابی، ادویه.
ابتدا برگ سیررا خرد کرده، به همراه زردچوبه سرخ می‌کنند. سپس آب مرغ، ترشی و مرغ را به آن اضافهنموده و بعد از اینکه آب مرغ تبخیر شد، به تعداد مورد نیاز تخم مرغ اضافهمی‌نمایند.

۷ ـ آلو مسماء:

مواد اولیه: گوشت مرغ یا مرغابی، پیاز سرخشده، آلوی بخارایی، رب گوجه ترش (آب انار یا آب نارنج)، بادمجان، گوجه فرنگی،ادویه.
مرغ آب پز شده را به همراه پیاز سرخ شده ، رب و آلوی خیس داده شده ،درروغن و ادویه تفت می‌دهند. سپس ۲ لیوان آب مرغ، به مواد اضافه نموده و روی حرارتملایم می گذارند تا به تدریج آب مرغ تبخیر شود . در پایان نیز غذا را با بادمجان وگوجه فرنگی سرخ شده، تزیین نموده و میل می‌کنند.

سایر غذاهای محلی
دیگرغذاهای محلّی گیلان عبارتند از:
اناربیج: گوشت + گردو + پیاز + سبزی + آرد + آبانار + فلفل
شش‌انداز: بادمجان یا خیار یا کدو حلوایی + گردو + پیاز + رب انار
سیرابیج: برگ سبز سیر + تخم‌مرغ + زردچوبه
شیرین تره: اسفناج + تخم‌مرغ + سیر
خالو آبه: آرد برنج + گوجه سبز + انواع سبزی + شکر + تخم‌مرغ
چخرتمه: مرغ + پیاز + تخم‌مرغ + آب لیمو یا آب نارنج
نازخاتون: گوشت + سبزی( نعناء وجعفری )+ بادمجان + آبغوره
موتن جن: مرغ یا مرغابی + کشمش یا قیسی + گردو + ربانار + شکر
لونگی: ماهی (معمولاً سفید) + مغز گردو + سبزی جعفری + سیرتر یا خشک + پیاز + خاویار ماهی
کولی غورابیج : کولی + سبزی معطر + ترشی( آب غوره یا آبنارنج یا انار ترش) + شکر + مغزگردو
ماهی فیبیج: ماهی + کشمش + نعناع + آب انار + رب انار + گلپر + فلفل
واویشکا: دل + جگر + قلوه + پیاز + گوجه‌فرنگی
ترش شامی: گوشت + پیاز + جعفری + تخم‌مرغ + سیب زمینی + آبغوره
شامی: گوشت + پیاز + تخم‌مرغ + زرد چوبه + فلفل. (مخصوص ایام ماه رمضان)
انواع کوکو: کوکوی اشبل،کوکوی گردو، شاه کوکو و کوکوی اوزون برون و …
انواع آش: آش شلغم، آش شیر، آشخرشو (از شیر گاو تازه فارغ شده تهیه می‌شود)، آش ترش، آش قلمکار یا فاطمه الزهرا،خولی آش یا خالی آش (برنج + لوبیا چیتی) و …
انواع چاشنی: کال کباب، بورانی بادمجان، بورانی اسفناج، چغندر بورانی، زیتون پرورده، اشپل (خاویار ماهی)، ماهیشور، ماهی دودی و …

انواع شیرینی جات محلی گیلان:
– فرنی، رشته وخشکار، گل پالوده و … (عمولاً در ماه رمضان استفاده می‌شود)
– ترک حلوا،خاتون پنجره، خرش حلوا و سمنو و … (مخصوص عید نوروز)
– حلوای رقایب (خیرات درروز عید مرده‌ها)
انواع کلوچه:کلوچه فومن ـکلوچه لاهیجان و کاکا
انواع نانمحلی: نان لاکو که از آرد برنج تهیه می شود، نان کشتا (آرد برنج + کدو حلوایی + دانه’ گیاه خُرفه)
انواع ترشی: فلفل ترشی، سیرترشی، بادمجان ترشی، هفتابیجار،یارالماسی ترشی، پیاز ترشی و …
انواع رب: رب سیب ترش، رب نارنج، رب انار و …
انواع مربا: مربای بادرنگ، شقاقل، گل قند (گل محمدی)، بهار نارنج، کدو،زغال اخته، ولش (تمشک) و …
همچنین درار یا نمک سبز ، یکی از چاشنیهایی است که همراه برخی از میوه‌ها، استفاده می‌شود و از سبزیهای گوناگون + نمک تهیه میشود.

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    از غذاهاي شمالي ترشه واشه هم غذاي بسيار خوشمزه اي است. كه با سبزي و مرغ و بادمجان و گوجه فرنگي به صورت خورشت طبخ مي شود

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷
  • رها مسعودی

    لطفا مواد جاگزینشم بگین بعضی از ادویجات یا سبزی ها تو شهرهای جنوبی کمتر پیدا میشه

    ۴ دی, ۱۳۹۷
  • سعید

    سلام ما تهرانی هستیم یه خواهش داشتم اینکه اگر غذاهای گیلانی با استفاده از مواد جایگزین آموزش داده شود برای ما بهتر است و ما میتوانیم از این غذای لذیذ گیلانی استفاده کنیم با تشکر از آموزش دهنده .

    ۱۵ آذر, ۱۳۹۶
  • ناشناس

    بچه ها بچه هاااااا دعوا نگیرید,غذای دیگه…..ملت در حال جنگن,منابع طبیعی رو به اتمامه,گرما و سرمای بیش از حد محصولاتمونو داره خراب میکنه,ملت کوه و دشت دریا رو به گند میکشن,حیوانات در حال انقراضن,یه عده داعشی زدن همه چی رو بهم ریختن و… اونوقت سریه بادمجون وسبزی جروبحث میکنید

    ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۶
  • سعید

    با‌ سلام‌ خدمت‌ همه‌ عزیزان‌ من‌ فقط‌ در‌ مورد‌ میرزا‌ قاسمی‌ که‌ در‌ سایت‌ به‌ نحوه‌ طبخ‌ این‌ خورشت‌ محلی‌ و‌ محبوب‌ اشاره‌ شده‌ میگم‌ ، نحوه‌ این‌ خورشت‌ که‌ در‌ سایت‌ آمده‌ کاملا‌ صحیح‌ میباشد‌ ،آماده‌ کردن‌ بادمجان‌ به‌ ۲‌ صورت‌ امکان‌ پذیر‌ است‌ آب‌ پز‌ یا‌ کبابی‌ که‌ گزینه‌ کبابی‌ هم‌ که‌ در‌ سایت‌ بهش‌ اشاره‌ شد‌ در‌ خوشمزه‌ تر‌ شدن‌ این‌ خورشت‌ خیلی‌ خیلی‌ کمک‌ میکند‌ و‌ کاملا‌ درست‌ است‌ …

    ۱۵ فروردین, ۱۳۹۶
  • Ali

    آقا اینجامگه غذایی مثل ماکارونی یا تن ماهی یا ماهی یا شامی و ……. نیست.
    خیلی افتضاح است.

    ۲۷ بهمن, ۱۳۹۵
  • علی

    ممنون خوب بود استفاده بیش از حدی کردیم تحیقیم هم راجب این بود ممنونننن

    ۱۱ آذر, ۱۳۹۵
  • نسرین

    وای، همه خوبا جمعن اینجا!
    آلو مسما، میرزا قاسمی….

    ۱۷ مهر, ۱۳۹۵
  • آریو

    سلام من اهل خوزستانم و غذاهای گیلانی رو خیلی دوس دارم. ولی نظرم هیچ غذاهایی طعم غذاهای خوزستانو نمیده چون واقعا جنوبیا با غذا جادو میکنن.

    ۲۹ تیر, ۱۳۹۵
    • سبحان

      نظر شما نظر شماست ! غذای هر منطقه ویژگیهای خاصی داره و چون از بچگی ذائقتون رو عادت دادین مورد پسندتون هست . اگر از بچگی مادرتون حشره به خوردتون میداد مثل بعضی از کشورهای جنوب شرقی آُِا دلتون هوای حشره خواری رو می کرد .

      ۸ مرداد, ۱۳۹۵
  • سحر

    من نمیدونم چرا میگین اینجوری درست نمیشه!!! من الان ۲۹ سالمه و گیلانی هستم و میرزاقاسمی رو دقیقا” اینجوری درست میکنیم، چون کبابی طعم بهتری داره ولی با روغن افتضاح میشه و کلی روغن جذب میکنه. رب هم بهیچ عنوان نمیزنیم و گوجه استفاده میشه

    ۱۰ شهریور, ۱۳۹۴
    • شراره

      سحر جون شما تخم مرغ ها رو در آخر به بادمجون و گوجه و سیر اضافه میکنین ؟؟ یا اینکه باید تخم مرغها رو با سیر تفت بدیم ( تا به شکل تخم مرغ تمام رویی که با سیر قاطی شده در بیاد )و به بادمجون و گوجه اضافه کنیم؟؟؟ و بعد با شعله کم بزاریم دست به دست بدن و جا بیفته . اینا همون نکات ظریفی هستن که غیر گیلانی رعایت نمیکنه و غذاش بدشکل و بد طعم میشه.و غذای گیلانی خراب میشه. من کرمان زندگی میکنم اینجا تو بعضی رستورانها تازه میرزا قاسمی هم سرو میشه فقط دلم میخواد ببینید چیه . ما گیلانیها نگاش هم نمیکنیم. پس اگه قراره غذاهای محلی گیلان رو معرفی بکنیم به بهرین شکلش باشه خیلی بهتره.

      ۱۲ آبان, ۱۳۹۴
      • بهین

        موافقم … و اینکه غذا های گیلانی رو با سبزی های جایگزین درست کردن یک ابداع جدیده میشه یه اسم دیگه روش گذاشت ولی خوب چه میشه کرد بعضی ها اصرار دارن همین اسم غذا رو میل کنند. ولی خوب باید بدونن .. که دارن یچیز دیگه میل می کنند .

        ۷ اردیبهشت, ۱۳۹۵
    • داود

      سلام دوستان اتفاقی دنبال یک غذای محلی سمالی می گشتم که در قدیم مادرم درست می کرد ایشان و پدرم گیلانی هستند. به موضوع مطلب دوستان برخوردم اولا ممنوع از مسئول سایت که بدون پرده پوشی نظرات را در سایت قرار داده . در این ارتباط باید عرض کنم که در طول خطه گیلان درست کردن غذاها قدری از لحاظ روش پخت و مزه با هم فرق می کند بخصوص در طعم فسنجان (نار گردو) در میزا قاسمی ابتدا ککبابی و بعد با سایر مخلفات دگر تفت و سرخ می کنند در اصل گوجه فرنگی به ان زده می شود و اگر مقدور نبود و یا رنگ گوجه رسیده نبود اگر خواستند رب هم اصافه می کنند. من در رستوران سر راه در بنام گیلان خوراک نزدیکی های روربار که میزا قاسمی سفارش داده بودیم پرسیم گفتند ما برای این همه مسافر وقت نداریم بادمجان را کبابی کنم اون هارو با پوست آب پز می کنیم و بعد سرخ می کنیم من چند بار اینکار رو کردم و نتیجش مطلوب بود فرق چندانی با کبابی ان نداشت. امتحان کنید.

      ۲۷ آبان, ۱۳۹۵
  • طراحی سایت

    مرسی از مطالب خوبتون

    ۱۴ تیر, ۱۳۹۴
  • حسین

    وب سایت بسیار زیبا و جالبی بود لذت بردم
    http://www.asiavacuumpumps.com

    ۱۰ خرداد, ۱۳۹۴
  • مهدی

    سلام منم با نظرمرضیه موافقم

    ۲۴ آذر, ۱۳۹۳
  • مرضیه

    سلام. نمی دونم واقعا چرا همه تون یه مطلب از یه جا برمی دارید و کپی می کنید بدون اینکه بدونید درسته یا نه !!!!!
    جناب مطمئنا شما گیلانی نیستید وگرنه می دونستید که گیلانی ها میرزاقاسمی رو اینطر درست نمی کنن. این روشی که همه ایران به جز گیلانی ها میرزاقاسمی درست می کنن. واقعا وقتی نمی دونید چرا اینکارو می کنید.
    ترش تره و سیرقلیه هم اینطوری که شما گفتید درست نمیشه….
    توی چند تا وبلاگ دیدم، همه تون از یه جا کپی کردید و عین همدیگه نوشتید ، حداقل مطمئن شید که درسته بعد بذارید این مطالب رو…

    ۱۷ فروردین, ۱۳۹۳
    • نجاری

      با عرض پوزش از حضرتعالی . لطفا شما روش درست رو برای ما بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند. بهتراست به جای عصبانیت و انتقاد یکطرفه ، راهکار و جواب مسئله را نیز مطرح کنید.باسپاس

      ۱۷ فروردین, ۱۳۹۳
      • بیژن

        نخیر آقا جان من گیلانی هستم وهمینطور درست میکنم البته میتوانید بادنجانها را پوست گرفته در روغن ابتدا سرخ کنید بعد له کنید ضمنا استفاده از واژه کال کباب درست نیست در اصل کله کباب است چون سابقا بادنجانها را روی کله اتش (قبل از داشتن اجاق گاز) کباب می کردند به ان کله کباب میگویند.

        ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۳
        • شراره

          سلام من هم با نظر مرضیه موافقم خیلی از خورشهای خوشمزه گیلانی فقط و فقط با سبزیهایی که مختص خطه شمال کشور و مخصوصا گیلان هست درست میشه . ولی تو سایتها اصلا توضیحی داده نمیشه و با گشنیز و جعفری جایگزین کردن کلا طعم واقعی غذا رو عوض میکنن. میرزا قاسمی هم همینطور . کدوم گیلانی تو سیر قلیه شوید میریزه ؟؟ لطفا طعم واقعی غذاهای متنوع و خوشمزه گیلان رو با حمایتهای اشتباه زیر سوال نبرید. من گیلانی هستم ولی گیلان زندگی نمیکنم نظر مردم اکثر شهرهای ایران رو در مورد غذاهای گیلانی پرسیدم و همه عاشق طعم غذاهای گیلانی هستند پس لطفا خرابش نکنین.

          ۱۲ آبان, ۱۳۹۴
    • سایه

      با سلام تا جایی که من خواندم درست بوده البته باید بگم در گیلان از غرب گرفته تا شرق گیلان غداهای هم نام داریم که به شکل های متفاوت درست و تهیه میشه من خودم برای رشت هستم اما ساکن شرق کیلان هستم ، ما غدای هم نام داریم امام مثلا ترش ته رشتی کجا ترش تره شرق گیلانی کجا …… خلاصه اینکه بنا بر ایراد گرفتن نیست حواسمون باشه که همه غداهای اصیل ایرانی برای ما باید محترم باشه …..

      ۱۰ دی, ۱۳۹۴