جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غذاهای محلی خراسان شمالی

تاریخ بروزرسانی :
۳ آبان ۱۳۹۷

خراسان شمالی مردمانی از نژاد فارس، کرمانج، ترک، ترکمن و تات دارد به همین خاطر غذاهای محلی خراسان شمالی از تنوع زیادی برخوردار است .غذاهای محلی درخراسان شمالی با آداب و رسوم خاص خود تهیه می‌شود و با توجه به سبزی‌های محلی که در هر فصل از سال می‌روید، غذاهای خود را خوش طعم می‌کنند؛ به‌طوری که بوی غذاهای آنان تا چند خانه آن طرف‌تر می پیچید. آش و انواع آن یکی از اصلی‌ترین غذاهای محلیخراسان شمالی به حساب می‌آید که به‌خصوص در فصل سرما طرفداران بسیاری دارد. مواد تشکیل دهنده غذاهای سنتی آنان از مواد طبیعی است، به همین خاطر غذاهای آنان سرشار از انرژی و بسیار مقوی است.در این مقاله سعی داریم شمارا با این غذاها آشنا سازیم .

آش یارمه

آش یارمه نوعی آش محلی در بجنورد است که اغلب با نوعی سبزی کوهی به نام «چریش» (cherish) که در فصل بهار در کوه‌ها می‌روید، تهیه می‌شود. این آش را می‌توان با اسفناج هم درست کرد و مواد تشکیل‌دهنده آن بلغور گندم، نخود، دوغ، پیاز و نعناع خشک است.

یارمه غذاهای محلی خراسان شمالی

برای آشنایی با طرز تهیه این غذا لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

نان محلی قطاب

همانطورکه گفته شد، چریش یکی از سبزی‌های محلی بجنورد در فصل بهار است که در بسیاری از دستورات غذایی آنان وجود دارد؛ اصلی‌ترین مواد داخلی نان محلی قطاب نیز این نوع سبزی است که در کنار سیب‌زمینی، عدس و برنج به همراه مقدار اندکی ادویه مواد داخلی این قطاب را تشکیل می‌دهد. در آخرین مرحله آن‌ها را همانند قطاب در خمیری که حاضر شده پر می‌کنند و می‌پزند.

قطاب غذاهای محلی خراسان شمالی

برای آشنایی با طرز تهیه این غذا لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

شله ماش بجنوردی

شله ماش یک غذای بجنوردی است که غذایی ساده، ولی مقوی‌ است و طرز تهیه آن بسیار راحت است. موادی که برای تهیه این آش لازم است ماش، برنج، گوشت قورمه شده، پیاز داغ و ادویه به همراه کمی زیره است. این آش را معمولا کمی تند درست می‌کنند.

شله ماش غذاهای محلی خراسان شمالی

برای آشنایی با طرز تهیه این غذا لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

قروتو بجنورد

قروتو یا آب کشک یکی دیگر از غذاهای محلی بجنورد است که از کشک، ماست، گردوی خرد شده، سبزی خورد شده متشکل از تره، جعفری و ترخون، شیرین بیان و کمی ادویه و نمک و زردچوبه تهیه می‌شود. قروتو را هم می‌توان مانند آبگوشت با تکه‌های نان خورد یا به‌صورت سوپ نوش جان کرد. مردم محلی بجنورد به این غذا علاقه‌ی بسیاری دارند و ماهی چند بار می‌توان آن را بر سر سفره‌هایشان دید.

قروتو غذاهای محلی خراسان شمالی

برای آشنایی با طرز تهیه این غذا لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

آش قلیه

آش «قلیه» یکی از سنتی‌ترین غذاهای بجنوردی است که طبق ذائقه با کشک یا رب سرو می‌شود.این آش یکی دیگر از آش‌های محلی بجنورد است که قدمتی چندین ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین غذاهای محلی بجنورد است. این آش لذیذ از گوشت چرخ کرده، عدس، لوبیای سفید، لوبیا چیتی، رشته آشی، نخود، پیاز داغ، کشک و ماست و اندکی ادویه تهیه می‌شود. این آش طبق ذائقه با کشک یا با رب سرو می‌‌شود.

آش قلیه غذاهای محلی خراسان شمالی

زیره تو (کاچی بجنوردی)

این میان‌وعده در بجنورد با طعم و عطر متفاوتی نسبت به کاچی معمولی تهیه می‌شود و آن هم به‌خاطر ادویه «زیره تو» است که مختص این کاچی استفاده می‌شود. برای تهیه آن از آرد برنج و روغن حیوانی استفاده می‌شود که طعم محلی‌تری به آن می‌بخشد. برای شیرینی آن نیز از نبات یا شکر استفاده می‌شود که اندازه آن با توجه به ذائقه افراد متفاوت است. بسیاری نیز به جای شکر و نبات از شیره انگور و عسل استفاده می‌کنند که آن را مقوی‌تر می‌کند.

زیره تو غذاهای محلی خراسان شمالی

برای آشنایی با طرز تهیه این غذا لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

اُجِز (Ojez) یا اشکنه

اُجِز، اسم ترکی اشکنه است. این غذا را در بجنورد در شب ‌های سرد پاییز و زمستان به جای سوپ درست می‌ کنند. می‌ شود گفت این غذا، نوعی کنسومه است.این نوع اشکنه در فصل سرد پاییز و زمستان در بجنورد و اغلب به جای سوپ تهیه می‌شود. این غذا بسیار آسان است و از موادی نظیر کره، پیاز، آرد، تخم مرغ، مرزه و ادویه تهیه می‌شود و به نوعی غذای اقتصادی محسوب می‌شود. مدت زمان کمی برای تهیه آن لازم است و می‌توان آن را با نان میل کرد.

اشکنه غذاهای محلی خراسان شمالی

برای آشنایی با طرز تهیه این غذا لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

آش جوشواره

آش جوشواره، شبیه راویولی ایتالیایی است.این غذای محلی در اصل شکلی شبیه آش ندارد و جالب است بدانید که شبیه یکی از غذاهای ایتالیایی به آن راویولی (Ravioli) است. برای این غذا گوشت‌چرخ کرد ، عدس، اسفناج و نمک و زردچوبه را تفت داده و در خمیری که به‌صورت محلی درست می‌شود، مانند پیراشکی یا دامپلینگ قرار می‌دهند. دامپلینگ‌ها را داخل آب جوش می‌پزند، سپس با سسی متشکل از پیاز داغ و اسفناج آن را سرو می‌کنند.

آش گوشواره خراسانی ها 768x575 غذاهای محلی خراسان شمالی

دنی (Dani) و دیمه ‌دَنی ( Deime Dani)

دنی و دیمه دنی دو غذای محلی بجنورد است که در دو رویداد متفاوت تهیه می‌شود. دنی همان آش دندونی است که وقتی بچه دندان در می‌آورد، تهیه می‌کنند. دیمه دنی هم که به آش امام معروف است، در روز عاشورا پخته می‌شود. فرق این دو در نوعی گندمی است که استفاده می‌شود در دنی از گندم کامل و در نیمه دنی از گندم نیم‌کوب پوست کنده استفاده می‌شود.

دنی غذاهای محلی خراسان شمالی

برای آشنایی با طرز تهیه این غذا لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

قابلی (Ghabli)

قابلی، نوعی پلو بجنوردی است که بیش‌تر در فصل سرما تهیه می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن گوشت چرخ کرده به شکل کوفته ریزه، خرما هسته گرفته، رشته پلویی، لوبیا چیتی، برنج، رب، پیاز داغ و ادویه است. این غذا با مواد متفاوتی در شهرهای دیگر ایران مانند تبریز نیز تهیه می‌شود.

قابلی بجنورد غذاهای محلی خراسان شمالی

برای آشنایی با طرز تهیه این غذا لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

در این مقاله سعی شد تعدادی از غذاهای محلی خراسان شمالی را نام ببریم، مطمئنا تعداد غذاهای این شهر بیشتر از آنچه است که ذکر شد. در سفر خود به این شهر حتما غذاهای محلی و اصیل آن را امتحان کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 24 میانگین: 3.6]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • N

    من تو خراسان شمالی و هیچ کدوم از اینارو نخوردم

    ۲۸ آبان, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • مرتضی طالبی

    سلام آش لوزک و سمسمه را نام نبردین

    ۱۸ بهمن, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    یادمه سمتای بجنورد رفته بودیم یه آش محلی خوردیم با بلغور گندم بود خیلی خوشمزه بود

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    آش یارمه خیلی عالیه.فقطم بخاطر سبزیش تو ی فصل میشه خوردش.کلا غذاهای خراسان خوشمزه اس و خوش عطره

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    آش یارمه عالیه.فقطم بخاطر سبزیش تو ی فصل میشه خوردش.کلا غذاهای استان خراسان خوشمزه اس

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    من در خراسان غذايي خوردم به نام ” دم بز” كه خوراكي است گوشتي چرب و خوشمزه است

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    آش قلیه غذای محلی بجنوردی است که در زبان ترکی بجنوردی به آن ” قلیه لِه آش” می گویند.

    ۷ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    غذاهای خراسان شمالی خیلی خاصه و فقط خودشونیا دوست دارن .من که یه بار تو بجنورد یکی از غذاهای محلی رو خوردم دوست نداشتم ولی خودشون سرو دست میشکوندن براش

    ۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد