جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تعطیلات اربعین کجا بریم

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

شاید برای شما هم با نزدیک شدن به تعطیلات این سوال پیش بیاید که تعطیلات چکار کنیم؟ تعطیلات فرصت مناسبی است برای اینکه حال و هوایمان عوض شود و از خستگی و دغدغه‌های فکری و کاری دور شویم؛ دراین ایام برایتان این سوال آشناست تعطیلات اربعین کجا بریم ؟این روزها افراد بسیاری علاقه‌مند سفر به کربلای معلی هستند؛ برخی افراد به‌صورت پیاده اقدام به این سفر می‌کنند که اصطلاحا پیاده‌روی اربعین گفته می‌شود و برخی دیگر هم به‌صورت هوایی.هر سال جمعیتی چندین میلیونی از شیعیان پای در راهی کویری و سخت می نهند به امید آن که قدری در غم بزرگ اهل حرم و بازماندگان حادثه کربلا سهیم باشند. تا شاید کمی رنج و اندوه سهمگین واقعه کربلا را دریابند، سفری چند روزه، با پای پیاده و تهی از آذوقه در میان دو شهر نجف و کربلا.
سالیان سال است که شیعیان عراقی رسم قدیم خود را با شور و علاقه به جای می آورند و رنج راه را به جان می خرند تا به زیارت امام حسین برسند. شیعیان ایرانی نیز مدتی ست به این رسم علاقه مند شده اند و هر اربعین خود را مهیای سفری سوگوارانه می کنند. از آن جا که سفری سه روزه در میان دو شهر کویری اتفاقی بدیع است، کارناوال بر آن شده تا راهنمایی برای این سفر سه روزه ارائه دهد.
دسترسی به نجف و کربلا
برای آن که در پیاده روی چند روزه اربعین شرکت کنید، ابتدا باید به شهر نجف بروید. برای رسیدن به شهر نجف، دو راه در پیش دارید:
هوایی: شما از شهرهایی چون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، شیراز، ساری، کرمان، یزد و آبادان می توانید به صورت مستقیم به نجف پرواز کنید.
زمینی: برای سفر زمینی به نجف، می توانید از پایانه های مرزی مهران، شلمچه، چزابه و خسروی عبور کنید. مسافران پیاده عمدتا از مرزهای مهران و خسروی عبور می کنند. پس از عبور از مرز با استفاده از ماشین های گذری که زیاد هستند، خود را به شهر نجف برسانید. سال ۹۶ بر خلاف سال های پیش، برای عبور از مرزها یک تقسیم بندی بر اساس استانِ محلِ سکونت زائران انجام شده است. البته باید بدانید که این تقسیم بندی در سال پیش هم ابداع شده بود، اما محدودیت ها برای عبور، چندان جدی به نظر نمی رسید. به هر حال آگاهی از این دسته بندی خوب است که در ادامه آورده ایم.

مرز مهران: مهم ترین و شلوغ ترین مرز است که در جنوب استان ایلام قرار دارد. از این مرز تا نجف حدود ۴ تا ۶ ساعت راه در پیش دارید.
استان ها: تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، ایلام و همدان
مرز شلمچه: در استان خوزستان قرار دارد و از این مرز تا شهر نجف ۵ تا ۸ ساعت راه پیش روی شماست.
استان ها: تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان
مرز چزابه: این مرز نیز در استان خوزستان قرار داشته و با شهر نجف فاصله ای ۴ تا ۷ ساعته دارد.
استان ها: تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، یزد، سمنان و خراسان شمالی
مرز خسروی: این مرز در استان کرمانشاه قرار گرفته و با نجف فاصله ای ۵ تا ۷ ساعته دارد. (موقتا و به دلایل امنیتی بسته است.)
استان ها: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه
+ برای عبور زمینی از مرز، اغلب با شلوغی و حجم بالای زائران رو به رو خواهید شد، بنابراین توصیه می شود طوری حرکت کنید که صبح زود به مرز برسید. در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید شب را در مرز بگذرانید.
پیاده روی تعطیلات اربعین کجا بریم

سفر رفتن مزایای بسیاری دارد، حتی سفرهای کوتاه هم حسابی حال و هوایمان را عوض می‌کند.اما برای کسانی که نمی توانند به این پیاده روی بروند پیشنهاد می کنیم که ایران کشور زیبایمان جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که با گشت و گذار در طبیعت و ماجراجویی در شهرها و روستاها می‌توانید به تجربه‌ای متفاوت از ایرانگردی برسید.ما در اینجا به چند نمونه اشاره خواهیم داشت .

سفر به کیش؛
سفر به کیش کاملا لذت‌بخش و به یادماندنی است. جزیره کیش یکی از جزایر زیبای جنوب کشور است که در شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان قرار دارد. کیش جاذبه‌های گردشگری مختلف و زیادی دارد که در کنار ساحل‌های تمیز و آرامش بخش آن می‌توانید به گردش در این جزیره زیبا بپردازید.کشتی یونانی یکی از نمادهای جدا نشدنی این جزیره است. از دیدنی‌های کیش می‌توان به ساحل‌های زیبای کیش از جمله ساحل مرجان اشاره کرد، شهر زیرزمینی کاریز، اسکله بزرگ تفریحی کیش، آب انبار سنتی، شهر باستانی حریره، مجموعه درخت سبز، پارک دلفین و باغ پرندگان از دیگر جاذبه‌های گردشگری کیش است. اگر به دنبال تفریح و هیجان هستید سافاری جزیره و پاراسل سواری سفر شما را متفاوت خواهد کرد.

سفر به قشم؛
برای کسانی که علاوه بر تفریح قصد خرید هم دارند گزینه مناسبی است. قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است. خدمات و امکانات اقامتی و تفریحی تور قشم قابل مقایسه با کیش نیست ولی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیری را در قشم خواهید دید که اینجا را به بهشت طبیعت‌گردان تبدیل کرده است.این جزیره مقصد گردشگری بسیاری از ایرانی‌ها و حتی توریست‌های خارجی است؛ علاوه بر مراکز خرید ارزان و متنوع، قشم پر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.
از جاذبه‌های دیدنی جزیره قشم می‌توان جزایر ناز، دره ستاره‌گان، جنگل‌های حرا، تنگه چاه کوه، بام قشم، دره تندیس‌ها و… است.در این فصل هم آب و هوای کیش و قشم بسیار مطبوع و بهاری است .

سفر به مشهد؛
یکی از محبوب‌ترین سفرها در میان ایرانیان سفر به شهر زیارتی مشهد است. مشهد مقصدی مذهبی است و زیارت حرم امام رضا (ع) حال و هوایمان را به کلی عوض می‌کند. علاوه بر اینها در تور مشهد امکانات اقامتی و همچنین خدمات تفریحی ویژه‌ای برای مسافران فراهم شده است.مشهد جاذبه‌های تاریخی و تفریحی بسیاری دارد؛ وجود جاذبه‌هایی چون مقبره بزرگان، موزه‌ها، پارک‌های درون شهری و برون شهری، پارک‌های آبی، مراکز خرید مدرن و باغ گیاه‌شناسی انگیزه سفر به مشهد را بیشتر کرده است.

پارک ملی کویر
پارک ملی کویر در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران و در غرب کویر مرکزی ایران و شرق دریاچه نمک قرار دارد. اراضی مسطح پارک ملی کویر با پوشش گیاهی کویری و نیمه کویری است، در ناحیه کوهستانی بخش شمالی پارک، کل و بز و قوچ و میش به سر می‌برند، پرندگان چون کبک و تیهو بومی این منطقه هستند ولی هر ساله پرندگان مهاجری چون فلامینگو، آنقوت، سر سبز و خوتکا به آب‌بندهای این منطقه می‌آیند از دیگر حیوانات موجود در منطقه می‌توان به جبیر، غزال ایرانی، انواع عقاب، جرد، انواع مار، انواع شاهین، عقاب طلایی، لاشخور، گربه شنی، کبک، تیهو، فلامینگو، آنقوت، سمور سنگی، جوجه‌تیغی، روباه شنی اشاره کرد. جاذبه‌های گردشگری پارک ملی کویر به دو بخش جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تقسیم می‌شود.
جاده سنگفرش به‌عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین آثار تاریخی از جاذبه‌های این منطقه است، به‌طوری که این جاده امکان عبور کاروان‌ها را از میان اراضی باتلاقی و شوره‌زارهای حاشیه دشت کویر فراهم می‌کرده است. بنای مشهور قصر بهرام که در واقع یک کاروانسرای شاه عباسی است و کاروانسرای عین الرشید، آبراه سنگی سیه کوه که آب مورد نیاز قصر بهرام را تأمین می‌کرده، بقایای ساختمان حرمسرا، کاروانسراهای سفیدآب و لکاب و آب انبار قیلوقه از دیگر جاذبه‌های تاریخی این منطقه است.
با اینکه نام این پارک را کویر گذاشته‌اند لیکن بخش‌های وسیعی از آن حالت بیابانی دارد و دارای رستنی‌های فراوان است، در این پارک کوه‌های دوازده امام و سیاه کوه قرار دارند، در ضمن پارک کویر دارای چشمه‌ها و نهرهایی است. از جمله آنها می‌توان به چشمه سفیدآب در نزدیکی محیط بانی سفیدآب، چشمه آبشار نمکی در نزدیکی ملک‌آباد و چشمه سیاه کوه در نزدیکی محیط بانی سیاه کوه اشاره کرد. مناسب‌ترین راه ورودی منطقه از طریق راه آسفالته ورامین، پیشوا تا یک کیلومتری ایستگاه راه آهن ابردژ ادامه دارد و از مسیر جاده شنی قلعه بلند، عسگرآباد، حصار گلی به پاسگاه محیط‌بانی مبارکیه می‌رسد و وارد پارک ملی کویر می‌شود.

پارک کویر ملی 1 تعطیلات اربعین کجا بریم

پارک کویر ملی تعطیلات اربعین کجا بریم

دریاچه نمک خور

کویر طبقه یا دریاچه نمک خور بزرگ‌ترین دریاچه نمک فصلی ایران است. زمین نمکی این منطقه باعث شده است که از هرگونه پوشش گیاهی و زندگی جانوری خالی باشد. اما شکل شگفت‌انگیز کویر طبقه آن را به جاذبه‌ای شگفت‌انگیز بدل کرده است. زمین کویر طبقه پوشیده از اشکال پنج ضلعی نمک است که در زمستان و با مخلوط شدن با خاک رس به رنگ سیاه و در تابستان به رنگ سراسر سفید درمی‌آید. نمک این دریاچه قدیمی‌ترین نمک سراسر ایران است.
شهرستان خور و بیابانک به‌صورت جلگه و دشت همواری است که عوارض پراکنده‌ای در جنوب، شمال، غرب و مشرق آن به چشم می‌خورد. این دریاچه در قسمت مرکزی تا جنوبی کویر مرکزی ایران گسترش دارد و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد به‌طور متوسط ۷۰۷ متر است. عمق نمک در این دریاچه برخلاف سایر دریاچه‌های نمک مشابه در فلات مرکزی ایران بسیار نازک بوده به‌طوری که از ۵ سانتیمتر تا ۱۰ متر متغیر است. علت این تفاوت حرکت دائمی سفره‌های آب‌های شور زیرزمینی و لجن‌های سیاه لایه‌های زیرین است که از شکل‌گیری و تراکم سکوهای نمکی جلوگیری می‌کند. زمین‌های اطراف این دریاچه در مناطق غربی، شرقی و شمالی به‌شدت باتلاقی با درصد چسبندگی زیاد و در مناطق جنوبی به‌صورت زمین‌های پف‌کرده است.
آب‌وهوای منطقه بسیار گرم و خشک و میزان ریزش باران در دریاچه به‌صورت میانگین ۲۰ میلی‌متر در سال است. در هنگام بارش و ورود سیلاب‌های زمین‌های اطراف به دریاچه سطحی از آب سطح دریاچه را فرا می‌گیرد. هرز آب‌های ورودی به دلیل شوری کویرهای اطراف اشباع از نمک هستند و به دلیل گرمی بالای هوا به سرعت تبخیر شده نمک خود را در دریاچه باقی می‌گذارند. دمای هوا در گرم‌ترین زمان به ۵۵ درجه و در سردترین زمان (شب) به ۲۵ درجه می‌رسد میزان رطوبت هوا در فصول گرم در حدود بسیار ناچیزی کاهش می‌یابد.
اختلاف زیاد درجه حرارت در روز و شب باعث شکسته شدن لایه نمک سطحی گشته و لایه‌های مرطوب زیرین از شکست‌های ایجاد شده رطوبت خود را از دست می‌دهند که این عامل باعث شکل‌گیری چندضلعی‌های نمکی (پلتفرم‌های نمکی) می‌گردد. مسیر اصلی مسیر آسفالته شهرستان خور به طبس بعد از طی مسافت ۵۰ کیلومتر به قسمت جنوبی دریاچه می‌رسد. به علت باتلاقی بودن زمین‌های اطراف و گاه خود دریاچه مسیر دیگری پیشنهاد نمی‌گردد. در صورتای که قصد حرکت با خودرو بر روی دریاچه را دارید حتما از راهنمای محلی استفاده کنید.

دریاچه خور تعطیلات اربعین کجا بریم

تالاب میقان

تالاب دیدنی میقان که در گذشته به نمک‌زار فراهان مشهور بوده، در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی اراک، جنوب غربی داودآباد و در دشت فراهان استان مرکزی واقع‌شده است. مساحت این تالاب در محدوده ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومترمربع متغیر است و حدود ۱۶۵۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب دریاچه شور است. تالاب میقان شامل سه جزیره به نام کریستالین یک و دو در وسط، قسمت کویری و دشت‌های اطراف می‌شود. دریاچه از لحاظ آب‌وهوایی دارای زمستان‌های معتدل است؛ همین ویژگی سبب شده است که در پاییز و اوایل زمستان زیستگاه پرندگان به‌ویژه پرندگان مهاجر از مناطق شمال ایران و مناطق سردسیری باشد. . برای دسترسی به این تالاب باید از سه راه خمین به سمت کمربندی شمالی حرکت کرد. پس از آن به میدان تره بار خواهیم رسید، همچنان باید مسیر را مستقیم در پی گرفت، حدود یک الی دو کیلومتر بعد از میدان تره‌بار به یک جاده فرعی در سمت راست جاده می‌رسیم. در ابتدای جاده تابلوی بزرگ قرمز رنگی وجود دارد، پس از وارد شدن به داخل این جاده فرعی و عبور از پل روگذر به کارخانه تولید سولفات‌سدیم می‌رسیم که در سمت راست جاده نمایان است. با ادامه این مسیر، پس از حدود سه الی چهار کیلومتر به انتهای تالاب میقان خواهیم رسید.

میقان تعطیلات اربعین کجا بریم

کلوت شهداد

در ۲۵ کیلومتری شرق شهداد، شهری وجود دارد شاهد مناظر بدیع، حیرت آور و شگفت انگیزی از زاییده‌های طبیعت هستیم. این شهر شهر کلوت‌ها است. کلوت‌ها از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش در دنیا بی‌نظیرند و اسرار بی‌شماری درباره اصول و خواص پیدایش آن‌ها وجود دارد. اگر هنگام طلوع یا غروب آفتاب در میان کلوت‌ها باشید، محال است چیزی جز تحسین این شگفتی به ذهنتان خطور کند. آفتاب که رو به غروب می‌گذارد، آرام آرام ستاره‌ها پیدا می‌شوند تا پهنه‌ی سیاه آسمان را به زیبا‌ترین تصویر در دنیا بدل کنند. به هنگام شب خیلی ساده می‌توان در آسمان شهر کلوت‌ها غرق شد و دسته دسته ستاره چید. با ایستادن بر بلندای این کلوت‌ها واقعیت و خیال در هم می‌آمیزند، زمان و مکان گم می‌شوند و تجربه‌ای عمیق و فراموش‌نشدنی را رقم می‌زنند.
کلوت شهداد تعطیلات اربعین کجا بریم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • rahmangasht

    یکی از زیبا ترین مکان های زیارتی کربلا میباشد که هر مسلمانی خواهان زیارت این مکان نورانی است

    ۲۰ آبان, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد