جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هاستل چیست و چه امکاناتی دارد

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

در بعضی از کشورهای جهان اقامتگاه‌هایی با نام هاستل (Hostel) وجود دارند که در بعضی مناطق با نامه‌های هوستال، بک پکرز و پانسیون هم شناخته می‎شود. هاستل از ترکیب دو واژه انگلیسی Host (مهمان کردن) و Hotel (هتل) ساخته شده است. هاستل‌ها اقامتگاهی اجاره‌ای با فضایی گرم و صمیمی‌اند که در آن تخت‌های یک اتاق به مسافرین اجاره داده می‌شود. بدین ترتیب که یک اتاق بین چند مسافر مشترک است. به طور معمول در هر اتاق ۲ تا ۸ تخت قرار دارد و سرویس‌های بهداشتی مثل حمام و توالت و همچنین آشپزخانه‌ها نیز بیرون از اتاق‌ها قرار دارند و به طور مشترک استفاده می‌شوند.

هاستل 5 هاستل چیست و چه امکاناتی دارد

مزیت های هاستل نسبت به هتل
۱. قیمت مناسب هاستل
۲. موقعیت مکانی هاستل
۳. داشتن آشپزخانه
۴. فضای عمومی هاستل و آشنایی با سایر مسافرها
۵. پذیرش هاستل

سایر ویژگی های هاستل و نکاتی که باید به آن توجه کنیم
۱. انواع اتاق ها در هاستل
۲. انواع تخت در هاستل
۳. سرویس بهداشتی
۴. کمد یا لاکر
۵. هاستل هایی با باغ و حیاط و استخر
۶. حیوان خانگی در هاستل
۷. وای فای و اینترنت
۸. تابلو اعلانات
۹. بار و رستوران در هاستل
۱۰. صبحانه هاستل
۱۱. وسایل حمام داشته باشید
۱۲. مقررات سکوت رو رعایت کنید
۱۳. خجالتی نباشید
۱۴. امنیت هاستل
۱۵. ساعت خاموشی یا کرفیو (Curfew)
۱۶. گوش گیر (Ear Plug) داشته باشید
۱۷. شستشوی لباس
۱۸. غذا در دورمیتوری
۱۹. استفاده اضافه از هاستل
۲۰. بیعانه
۲۱. مالیات شهر
۲۲. تفاوت قیمت رزرو آنلاین و پرداخت بدون رزرو
۲۳. آسانسور
۲۴. کمپینگ در هاستل
۲۵. سایر امکانات

هاستل 2 هاستل چیست و چه امکاناتی دارد

هاستل چیست و چه امکاناتی دارد ؟
چون توی ایران ما خیلی کم هاستل داریم بهترین جایی که بخوام با هاستل مقایسش کنم خوابگاه دانشجویی هست.توی هاستل مثل خوابگاه شما یک تخت دارید، یک اتاق دربست برای خودتون ندارید.وقتی قصد رزرو کردن یک تخت در هاستل رو دارید معمولا بهتون گفته میشه اتاقی که دارید یک تختش رو رزرو میکنید در کل چند تا تخت داره. من اتاق هاستل از دو تخته دیدم تا ۳۰ تخته و حتی جایی که اصلا نمیشد تخت هاش رو شمرد!هاستل با مسافرخانه فرق داره، مسافرخانه یک هتل خیلی ارزون و معمولا نه چندان تمیزه که در نهایت شما اتاق اختصاصی خودتون رو دارید. در حقیقت تفاوت اصلی هاستل با هتل و مسافرخانه همین مشترک بودن اتاق با مسافرهای دیگه هست.با توجه به اینکه در هاستل یک اتاق رو با مسافرهای دیگه شریک میشیم، قیمت و هزینه هاستل از هتل کمتره.

البته با توجه به امکانات جانبی هاستل ممکنه در شهری بشه مسافرخانه با قیمت کمتر از هاستل پیدا کرد.تا یادم نرفته بگم که در هاستل ممکنه اتاق اختصاصی یا پرایوت هم باشه، همونطور که در برخی هتل های ارزان قیمت ممکنه اتاق اشتراکی مثل هاستل بشه پیدا کرد.

هاستل اسم های دیگری هم داره؟
بله، درسته که خیلی جاها بهش هاستل گفته میشه اما بهتره با اسم های دیگری مثل هوستال، بک پکرز و پانسیون هم آشنا باشید.دربعضی کشورها کلمه یوث هاستل یا هاستل جوانان بکار میره ولی این دلیل نمیشه که فقط جوانان میتونند به هاستل برند. بعضی از اقامتگاه ها هم ترکیبی از هتل و هاستل هستند. یعنی هتل هستند که تعدادی از اتاق هاشون رو بصورتی تختی اجاره می دهند.

مزیت های هاستل نسبت به هتل

۱. قیمت مناسب هاستل
برای کسانی که به روش ارزان، کوله گردی و بک پکری سفر میرند و لذت بردن از شهر و طبیعت مقصدشون مهمتر از محل خوابشون هست، قطعا انتخاب هاستل گزینه بهتری نسبت به هتل هست.قیمت هاستل بسته به شهر و تاریخ سفر شما متفاوته. من در هاستل هایی از شبی ۱ دلار تا شبی ۳۰ دلار اقامت داشتم و میدونم هاستل هایی با قیمت یک تخت بیش از ۵۰ دلار هم هست.

۲. موقعیت مکانی هاستل
نکته بسیار مهمی که کمتر کسی بهش توجه میکنه موقعیت هاستل هاست که معمولا مرکز شهر هستند. این باعث میشه برای دیدن جاذبه های شهر نیاز به استفاده از تاکسی و حتی حمل و نقل عمومی نداشته باشیم.بله میدونم هتل در مرکز شهر هم میشه پیدا کرد ولی هتل های مرکز شهر معمولا گران هستند، در حالیکه فلسفه وجودی هاستل اینه که وسط شهر باشه، یعنی اصلا هاستلی که مرکز شهر نباشه به درد نمیخوده.

۳. داشتن آشپزخانه
اکثر هاستل ها آشپزخانه دارند. این هم یکی از نکاتی هست که موقع رزرو و انتخاب هاستل باید بهش دقت کرد.علاوه بر داشتن آشپزخانه، وسایل و امکانات آشپزی هم مهمه که با خواندن کامنت مسافرهای قبلی میتونید به این مورد پی ببرید.یک سری قانون برای آشپزخانه تقریبا در همه هاستل ها مشترک است . مهمترینش اینه که هر کس از هر وسیله ای استفاده میکنه بعدش باید اون رو بشوره و سر جاش بذاره. یک قانون دیگه اینه که باید اسمتون رو روی خوراکی هاتون (چه بیرون چه داخل یخچال) بنویسید و گرنه بقیه اجازه دارند اون رو بخورند.

بعضی هاستل ها قسمت غذای مجانی (Free Food) دارند که شامل ادویه جات و مواد اولیه آشپزی بعلاوه مواد خامی که بقیه مسافرها اونجا گذاشتند میشه. معمولا برنج و ماکارونی و حبوبات اینجا میتونید پیدا کنید. خیلی از هاستل ها چایی و قهوه رایگان برای استفاده مسافرهاشون دارند.

۴. فضای عمومی هاستل و آشنایی با سایر مسافرها
هاستل ها معمولا یک فضای عمومی (Common area) دارند که شبیه لابی هتل هست ولی خیلی ساده تر و با فضای خودمونی تر. توی هتل سر صحبت باز کردن با یک مسافر غریبه خیلی مرسوم نیست ولی توی هاستل اگر این کار رو نکنی غیر عادیه.مسافرهای جوانی که از سراسر دنیا هستند معمولا دوست دارند با هم صحبت کنند، از برنامه سفر هم بپرسند، اطلاعات سفرشون رو تبادل کنند و حتی ممکن ادامه مسیر سفرشون رو با هم برند. معاشرت با سایر مسافرها و توریست ها در هاستل یکی از منابع اصلی من برای گرفتن اطلاعات و برنامه ریزی ادامه سفرم هست.

هاستل 1 1 هاستل چیست و چه امکاناتی دارد

۵. پذیرش هاستل
افرادی که در هاستل کار می کنند معمولا جوان و خودشون مسافرهایی هستند که در ازای دریافت مکان خواب رایگان مدتی رو در هاستل کار می کنند. این افراد با رسپشن و کارمندان هتل که خیلی رسمی اتاق رو تحویلتون میدند فرق دارند. بسیار خونگرم تر هستند و تقریبا هر سوالی داشته باشید جواب میدند.رسم بر این هست که موقع ورود و پذیرش نقشه شهر رو به شما میدند و کلیه نقاط دیدنی شهر بعلاوه سوپر مارکت و رستوران های خوب و مناسب اطراف هاستل رو براتون علامت می زنند.

سایر ویژگی های هاستل و نکاتی که باید بهش توجه کنیم
۱. انواع اتاق ها در هاستل
همونطور که قبلا گفتم اتاق های هاستل معمولا از نوع مشترک هست که به اون دورمیتوری یا دورم (Dormitory) گفته میشه. مسلما اتاق های با تخت کمتر بهتره و قیمت هاش هم معمولا (نه همیشه) بیشتر هست.بعضی وقت ها اتاق های با تعداد تخت پایین خیلی کوچک و خفه هستند طوری که ممکنه ترجیح بدم اتاق با تعداد تخت بیشتر (شلوغ تر) بگیرم.

اتاق های هاستل از یک جهت دیگه هم تقسیم بندی میشند: اتاق مخصوص خانم ها و اتاق میکس. تعداد بسیار بسیار کمی هاستل هستند که اتاق نوع سوم یعنی اتاق های مخصوص آقایان داشته باشند. معمولا هاستل های وابسته به کلیسا یا خیریه های مذهبی دو نوع دورمیتوری مخصوص آقایان و خانم ها دارند و اتاق میکس ندارند.

۲. انواع تخت در هاستل
تخت ها در هاستل ها بطور کلی به دو دسته یک طبقه و دو طبقه (Bunk bed) تقسیم میشند. بعضی از هاستل ها نوع تختشون رو مینویسند ولی اگر اشاره نکردند هم توی عکس میشه دید.
تقسیم بندی بعدی تخت جنسش هست، چوبی و فلزی. با عوض شدن هر مسافر ملحفه اون تخت هم عوض میشه. در صورت حساس بودن میتونید ملحفه خودتون رو داشته باشید.

نکته دیگه ای که خیلی مهمه اینه که کنار هر تخت پریز برق و لامپ مطالعه باشه یا نه. هاستل های خوب این دو مورد رو حتما دارند. در هاستل های بد ممکنه در کل یک اتاق ده تخته، دو تا پریز برق باشه!

۳. سرویس بهداشتی
دستشویی و حمام در هاستل مشترک هست. مثلا فرض کنید یک هاستل ۷ تا اتاق ۶ تخته داشته باشه، ۵ تا دستشویی و ۴ تا حمام هم داره که همه استفاده می کنند.بعضی از هاستل ها سرویس بهداشتی خانم ها و آقایان جدا هست. بعضی از هاستل ها هم داخل هر دورم سرویس بهداشتی داره، این اتاق ها رو سعی می کنم انتخاب نکنم چون معمولا سر و صدای افراد موقع استفاده از سرویس بهداشتی و حمام زیاده. مورد دیگه ای که برای من اهمیت داره اینه که دستشویی و حمام کنار هم باشند.تعداد حمام و دستشویی مهمه که در صورت کم بودن ترافیک زیادی ایجاد میشه. این رو از کامنت مسافرهای قبلی میشه فهمید. همینطور عکس هایی که خود هاستل میذاره میتونه معیاری برای تشخیص تمیز بودن سرویس بهداشتی هاستل باشه.

۴. کمد یا لاکر
خیلی از نگرانی ایرانی ها در مورد هاستل امنیت وسایلشون هست. تقریبا همه هاستل ها لاکر (Locker) دارند. کمد که سایزش در هاستل های مختلف فرق داره و میتونه جعبه کوچکی باشه که فقط وسایل ارزشمندتون توش جا بشه یا اونقدر بزرگ باشه که کوله پشتی و چمدان هم توش جا بشه.این لاکر ها معمولا قفل ندارند و تهیه قفل بر عهده مسافر هست. تقریبا همه بک پکر هایی که هاستل میرند یک قفل کوچک همراه خودشون دارند. در صورت نداشتن قفل میشه از هاستل خرید که من توصیه نمی کنم.بهترین لاکرها اون هایی هستند که داخلشون پریز برق داره.

۵. هاستل هایی با باغ و حیاط و استخر
ممکنه یک هاستل امکاناتی مثل فضای باز پشت بام، حیاط، تراس با منظره عالی و حتی استخر باشه، ولی این هاستل ها تعدادشون خیلی کمه.اگر هاستل حیاط و درخت داشته باشه معمولا شب ها نسیم خنک داره ولی پشه هاش هم زیادتره.

هاستل 4 هاستل چیست و چه امکاناتی دارد


۶. صبحانه هاستل

اگر دیدید صبحانه هم جزو قیمت هاستل بود خیلی انتظار بالایی ازش نداشته باشید. معمولا صبحانه هاستل ها کورن، شیر، نون، کره و مربا هست. البته که هاستل با صبحانه خیلی خوب هم هست ولی تعدادشون خیلی کمه!

۷. خجالتی نباشید
وقتی میبینید چند نفر توی لابی با هم صحبت می کنند یا بازی می کنند، برید خودتون رو معرفی کنید و بهشون بپیوندید، این کار مرسومه. این رو هر سری به خودم میگم چون من خجالتی هستم.

۸. گوش گیر (Ear Plug) داشته باشید
بزرگترین مشکل من با هاستل افرادی هست خر و پف می کنند. متاسفانه اگر چیزی داخل گوشم بذارم هم خوابم نمیبره. در شرایط خیلی حاد میرم شخصی که خر و پف میکنه رو بیدارش میکنم و ازش میخوام با عوض کردن موقعیتش خر و پف نکنه …

توصیه امنیتی برای اقامت در هاستل:
بهتراست وسایل ارزشمندتون رو جلوی چشم نگذارید و آنها را به مسئول هاستل تحویل دهید.
هاستلی را برای اقامت، انتخاب نمایید که مجهز به کمد مجزا برای هر مهمان باشد. در اینصورت قادر خواهید بود وسایل اصلی و مهم خود را در کمدی که به شما اختصاص داده شده، قرار دهید و از امنیت آنها اطمینان حاصل کنید.
کوله یا چمدانی را برای سفر انتخاب کنید که بتوان آن را قفل کرد، بدین ترتیب حتی اگر هاستلی که در آن اقامت می‌کنید کمدی به شما اختصاص ندهد، وسایل همراهتان از امنیت نسبی برخوردارند.

هاستل در ایران چگونه است؟

در ایران به مکانهای اقامتی ارزان قیمت شبانه روزی، مهانخانه، مهمانپذیر و نیز مسافرخانه گفته می‌شود. در نیمه اول قرن چهاردهم خورشیدی، ساخت مسافرخانه‌های ارزان‌قیمت در شهرهای مختلف ایران گسترش یافت و در شهرهای مختلف این مکان‌ها، در میادین اصلی شهر، دروازه‌های ورودی و نیز در مجاورت گاراژهای مسافرتی ساخته شدند. در دهه‌های اخیر، علاقه بیشتری به ساخت و اقامت در هتل به وجود آمده‌است. به همین دلیل، بسیاری از مسافرخانه‌های قدیمی تغییر کاربری داده‌اند. در دوره‌های قدیمی‌تر، کاروانسراها نقش مهمانخانه را بر عهده داشته‌اند. امروزه اکثر هاستل‌ها در ایران فقط به مسافران خارجی خدمات ارائه می‌دهند. یکی دیگر از گزینه‎های مناسب برای اقامت ارزان در ایران که هم به مسافران داخلی و هم به مسافران خارجی خدمات می‌دهند، اقامتگاه‎های بومگردی یا خانه‎های محلی هستند.

هاستل 3 هاستل چیست و چه امکاناتی دارد

هاستل 7 1 هاستل چیست و چه امکاناتی دارد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد