رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

غار تودیو گناوه

لینک این مطلب کپی شد!

غار تودیو گناوه یکی از جاذبه های گردشگری و باستانی بندر گناوه می باشد که در روستای مال قائد واقع شده است. ساحل صخره ای هم یکی از مناطق دیدنی بند گناوه است. زیباترین ساحل صخره ای در تمام جنوب کشور در مال قائد دیده می ‌شود. موج‌ های ساحل حفرهها و غارهایی در ساحل ایجاد کرده اند که هر کدام از آنها چندین تن را در خود جای می ‌دهد و نظر هر بیننده ای را جلب می کنند. در شمال روستا بر روی صخره ای بلند پناهگاه صخره ای مال قائد قرار دارد که در آن دو دهنه غار مانند به موازات همدیگر وجود دارد. در انتهای یکی از غارها حفره ای وجود دارد که به صورت مورب رو به پایین رفته و به غاری دیگر وصل می ‌شود. هنوز هدف از ساخت این غارکه توسط انسان انجام گرفته، مشخص نشده است.

برای آشنایی بیشتر با بندر گناوه پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در بندر گناوه را مطالعه بفرمایید.

موقعیت جغرافیایی

توی دیو نام غاری است که در پنج کیلومتری شمال شرقی روستای مال قائد قرار دارد. وقتی از جاده گناوه به دیلم بروی در سمت راست و در محدوده یاد شده به خوبی نمایان است. بومیان به آن توی دیو یعنی خانه دیو می‌ گویند. این غار احتمال دارد که دخمه ای بوده که از زرتشتیان به یادگار مانده است. زیرا آنها مردگان خود را در معرض باد، باران و پرندگان قرار می ‌دادند که گوشت آنها بعد از مدتی تکیده می‌ شد و استخوان‌ ها را در چاهی می ‌انداختند. گویا اهالی روستا نیز در این محوطه خرده استخوان ‌های زیادی دیده اند.

غار تودیو گناوه

نظریه‌ دیگری نیز وجود دارد! بومیان که این غار را «تودیو» به معنای خانه‌‌ دیو می‌ خوانند. در میانشان، افسانه ‌ای رواج دارد و بر این باور هستند که غار توی دیو در گذشته‌ های دور پناهگاه دو دیو بوده اند. زمانی که یکی از دیوها در غار در خواب ‌به سر می ‌برده و دیگری در بیرون از غار در پی شکار بوده، مردم از فرصت استفاده نموده و دیو خوابیده را می ‌کُشند. دیو دیگر از ماجرا با خبر می ‌شود و ترس تمام وجودش را فرا می ‌گیرد. تصمیم به گریز می ‌گیرد و با رفتن خود، به کابوس خوفناک دیوها در میان بومیان پایان می ‌بخشد.

غار تودیو گناوه

ساختار غار تودیو گناوه

برای رسیدن به خانه‌ دیو نیاز است که صخره را دور زده و از قسمت پشت وارد آن شوید. غار دارای گودالی به طول ۳/۴۰ سانتیمتر و عرض ۱/۶۰ سانتیمتر است. دهلیز اصلی غار به طول ۵ متر و عرض ۲/۵ متر، دارای چهار طاق می ‌باشد. نخستین طاق با گودی ۲ متر، عرض ۱/۵ متر و ارتفاع ۱/۸۰ متر و دومین طاق با عرض ۲ متر، طول ۱/۶۰ متر و ارتفاع ۱/۸۰ متر است. با توجه به تشابه تقریبی اندازه ‌ها می ‌توان به مصنوعی بودن آن پی برد. غار تودیو تشکیل شده از سنگ‌ های رسوبی است. ارتفاع دهانه‌ غار با سطح پایین صخره ۵/۵ متر می ‌باشد. در قسمت پایانی غار، دریچه‌ دیده ‌بانی به طول ۲/۵۵ و پهنای ۱/۸۰ متر وجود دارد. بازدید کنندگان را به تماشای منظره‌ بی‌ نظیر خلیج فارس فرا می ‌خواند.

غار تودیو گناوه

جاهای دیدنی اطراف غار

این غار در نزدیکی روستای مال قائد واقع شده است. شما عزیزان می ‌توانید از دیگر آثار تاریخی و طبیعی روستا همچون قلعه‌ خان، چاه زکی خان، ساحل صخره ‌ای و آتشکده‌ باباکلو دیدن نمایید.

نحوه دسترسی به غار تودیو گناوه

این غار در کنار جاده‌ گناوه به دیلم و در پنج کیلومتری شمال شرقی روستای مال قائد، در صخره‌ای که ۸۲ متر عرض دارد واقع شده است

غار تودیو گناوه

غار تودیو گناوه

غار تودیو گناوه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *