رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

سیری در بندر گناوه ، دوبی ایران

اشتراک گذاری

سیری در بندر گناوه می خواهد شما را با این بندر مهم و پر جنب و جوش آشنا سازد. بندر گناوه از جمله شهرهای شمالی بوشهر است که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از شمال بوشهر و مابین بندر دیلم و بوشهر واقع شده است. بنابراین این بندر از سمت شمال شرقی با فارس، شمال غربی با شهرستان دیلم، از سمت شرق با شهرستان دشتستان، از سمت غرب با خلیج فارس و از جنوب نیز با شهر بوشهر ارتباط دارد. بندر گناوه که در شهرستان گناوه قرار گرفته یکی از مراکز تفریحی است که دارای بازارهای بسیاری بوده و گردشگران بیشتر با هدف خرید از بندر گناوه به بوشهر سفر می‌کنند. به همین سبب در بین گردشگران به دوبی ایران معروف شده است.

مراکز خرید بندر گناوه بهترین انتخاب برای خرید لوازم خانگی و برقی هستند اما این تنها بخش کوچکی از مزایای این بندر است.گناوه با بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت، داستان‌های بسیاری برای گفتن دارد که هنوز نشنیده‌اید، تنها کافی است گوشه‌ای نشسته و به آوای خوش موج‌های دریا و هیاهوی مردم در بازار گوش دهید.

سیری در بندر گناوه

معرفی شهر بندر گناوه

نام گناوه در کتب قدیمی با نام‌های گنفه، گنابا، جنابا و جنابه آمده است. از گناوه قدیم هنوز نقاطی باقی مانده که در حال حاضر به آن تیرسول به معنای شن فشرده، تل گوری، تل گنبد، تل امام‌زاده و تل مناره می‌گویند. در اطراف گناوه می‌توان گوپال‌های زیادی دید. گوپال در اصل گِل پخته‌ای به شل استوانه یا سفالی زرد و سرخ بوده که در قدیم از آن به‌عنوان منجنیق یا گلوله استفاده می‌کردند. در درون حفره‌ها و گودال‌های زیر پی عمارت ویرانه بندر گناوه، گاهی سکه‌ها و مصنوعات سفالی و سنگی کشف می‌شود.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۷۳٬۴۷۲ نفر (۱۹٬۹۷۷ خانوار) بوده‌است. در این بندر شغل اصلی مردم تجارت وماهیگیری می باشد و مرغوبترین میگو ها و ماهی ها صید می شود.

سیری در بندر گناوه

جاذبه های گردشگری بندر گناوه

مروارید خلیج فارس

یکی از نکات مثبت و قابل در مورد توجه شهر بندری گناوه این است که در ساحل زیبای خلیج فارس قرار گرفته است و از منظره آبی بیکران و نیلگون این دریا برخوردار است. سواحل اینجا از زیباترین سواحل کشور هستند و می‌توانند دلیل بسیار خوبی برای سفر شما به این شهر باشند.

سیری در بندر گناوه

بندر ریگ

یکی از مناطق ساحلی خلیج فارس بندر ریگ است. این بندر کوچک و آرام در ۱۵۵ کیلومتری بوشهر و ۱۷ کیلومتری بندر گناوه قرار دارد. بازار و فروش اجناس خارجی با قیمت مناسب، انگیزه بسیاری از مردم را برای سفر به این نقطه از کشور در فصول مختلف به ویژه در فصل زمستان و بهار فراهم کرده است.
این بندر توریستی فاصله کمی با بندر گناوه دارد و احداث جاده‌ای ساحلی بین این دو شهر هر دو را به هم نزدیک‌تر کرده است. قدمت بندر ریگ به دوره قاجاریه و صفویه بازمی‌گردد. «سیستم کاشت انگور» در روستای کوهک یکی از بهترین جاذبه‌های این بندر است و قدمت آن به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال پیش بازمی‌گردد.

سیری در بندر گناوه

امامزاده سلیمان بن علی

این امامزاده ، زیارتگاه بی‌مره (محله امامزاده گناوه)، تل گوری، برج خان گناوه و شاه صدرالدین، غار تودیو (در نزدیکی روستای قائد حیدر)، پناهگاه صخره‌ای مال قائد (در ۱۰ کیلومتری شمال غربی بندر گناوه)، پارک گردشگری ساحلی و جزیره جنوبی میرمهنا نزدیک بندر ریگ از مجموعه‌ی مکان‌های دیدنی این بندر به حساب می‌آیند. در ساحل بندر گناوه به تازگی پارکی ساخته شده که ساحل این بندر را بیش از پیش زیباتر کرده است.در جوار آن هتل‌های ممتاز گناوه قرار دارند که میزبان همیشگی گردشگران هستند. امامزاده مذکور از پر اهمیت‌ترین مرکز‌های مذهبی استان بوشهر محسوب می‌شود. در معماری این امامزاده از طرح پلکانی استفاده شده است که نمای آن را بسیار جذاب می‌سازد این امامزاده در حاشیه جاده‌ی گناوه دیلم قرار گرفته.
گنبد این بنا با کاشی‌های آبی فیروزه‌ای ‌رنگ پوشیده شده و در بخش ساقه گنبد تزئینات کاشیکاری لوزی‌شکل سفید و لاجوردی دیده می‌شود.

سیری در بندر گناوه

جزیره میرمهنا

در سفر به بندر گناوه پیشنهاد می کنیم حتما از جزیره شگفت انگیز میرمهنا نیز دیدن کنید. این جزیره یکی از جزایر غیرمسکونی در خلیج فارس است که در جنوب بندر ریگ واقع شده است. انگور و انجیر این میرمهنا از دیرباز معروف بوده است و در آن یک درخت کنار بزرگ و گنبدی به نام قدمگاه وجود دارد که گمان می‌رود امام علی مدت‌ها پیش از این جزیره عبور کرده است. این جزیره به نام یکی از راهزنان محلی به نام میرمهنا که به کریم خان زند و هلندی‌ها حمله کرد، نامگذاری شد.
میرمهنا در زمان کریم خان زند به دنیا آمد و پدرش میرناصر ریگی در آخرین سال‌های حکومت نادرشاه حاکم بندر ریگ بود. در دهه‌های بعد مردم بوشهر درختی به یاد او کاشتند و آن را درخت را کُنار مهنا نامیدند. اعتقاد بر این بود که این درخت قدرت معجزه آسایی دارد و می‌تواند بیماران را شفا دهد و مشکلات مردم را حل کند.

سیری در بندر گناوه

تالاب حله

یکی دیگر از جاهای دیدنی و معروف بندر گناوه تالاب حله است. این تالاب در منطقه‌ای به همین نام و در محل تلاقی دو رودخانه دالکی و شاپور قرار گرفته است. تالاب حله یکی از باارزش‌ترین گنجینه‌های منطقه است زیرا پرندگان بومی، مهاجر و حیات وحش متنوعی را در خود جای داده است. به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تالاب حله در بندر گناوه می‌توان به تنوع پوشش گیاهی و وجود رودخانه اشاره کرد. تالاب با گیاهان آبزی فراوان، مرتع مهمی برای آبزیان و پرندگان است.

سیری در بندر گناوه

برج خان بندر گناوه

سیری در بندر گناوه بازدید از برج خان در بندر ریگ را به شما توصیه می‌کند. بنای برج خان متعلق به خانعلی‌خان حیات داوودی است که قدمت آن به ۲۳۰ سال پیش می‌رسد. معماری منحصر به فرد این برج از سبک بیت میلانی الهام گرفته شده است. ساختمان از دو بخش تشکیل شده است؛ داخلی و خارجی. اتاق‌ها دور تا دور حوض وسط حیاط هستند.
سبک ساختمان برج خان را می‌توانید در کشورهای حاشیه خلیج فارس و ساختمان‌های قدیمی شهر پیدا کنید. هنگام گشت و گذار در ساختمان دو طبقه، از بالکن‌ها عبور کنید و از طبقه دوم برج خان، منظره چشم نوازی از شهر را ببینید. در سقف چوبی برج خان از نوعی چوب که از هند و مومباسا آورده شده استفاده شده. علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده در بالا، می‌توانید جاذبه های دیگری مانند هلال‌های رنگی، تزئینات گچ بری داخلی، چوب لباسی‌ها و تزئینات چوبی دم شکل را نیز مشاهده کنید.

سیری در بندر گناوه

ساحل شنی

ساحلی بودن شهر گناوه یکی بهترین جذابیت‌های آن محسوب می‌شود. سفر به شهری ساحلی چون گناوه واقعاً بی‌نظیر است و قدم زدن در ساحل بهترین تفریح آن محسوب می‌شود. اگر با این نظر موافق هستید در سفرتان به گناوه سری به ساحل شنی آن بزنید و حسابی روی شن‌های نرم آن قدم بزنید.

سیری در بندر گناوه

غارتو دیو

در شمال روستا بر روی صخره ای بلند پناهگاه صخره ای مال قائد قرار دارد که در آن دو دهنه غار مانند به موازات همدیگر وجود دارد که در انتهای یکی از غارها حفره ای وجود دارد که به صورت مورب رو به پایین رفته و به غاری دیگر وصل می ‌شود و هنوز هدف از ساخت این غارکه توسط انسان انجام گرفته، مشخص نشده است. توی دیو نام غاری است که در پنج کیلومتری شمال شرقی روستای مال قائد قرار دارد و وقتی از جاده گناوه به دیلم بروی در سمت راست و در محدوده یاد شده به خوبی نمایان است, بومیان به آن توی دیو یعنی خانه دیو می‌ گویند.
این غار احتمال دارد که دخمه ای بوده که از زرتشتیان به یادگار مانده است؛ زیرا آنها مردگان خود را در معرض باد، باران و پرندگان قرار می ‌دادند که گوشت آنها بعد از مدتی تکیده می‌ شد و استخوان‌ ها را در چاهی می ‌انداختند و گویا اهالی روستا نیز در این محوطه خرده استخوان ‌های زیادی دیده اند.

سیری در بندر گناوه

بازارهای بندر گناوه

بندر گناوه بازارهای مختلفی دارد که در هر کدام از آن‌ها محصولات متنوعی به فروش می‌رسد. این محصولات که بیشتر بدون گارانتی و ضمانت‌نامه هستند، قیمت پایین‌تری در مقایسه با دیگر شهرها داشته و به همین دلیل نیز بسیاری از خانواده‌ها برای خرید به این مراکز مراجعه می‌کنند.
بازار اصلی گناوه
معروف‌ترین و شلوغ‌ترین بازار گناوه‌، بازار اصلی این بندر است که تقریباً می‌توانید هر محصولی که نیاز دارید را در آن پیدا کنید. در این بندر تعداد زیادی دست‌فروش هستند که محصولات محلی می‌فروشند.
بازار بندر دیلم
بازار معروف دیلم در فاصله ۶۸ کیلومتری غرب بندر دیلم قرار گرفته و می‌توانید برای رفتن به آن رانندگی کنید. مدت زمانی که در مسیر هستید تنها ۵۰ دقیقه خواهد بود. بازار بندر دیلم در فاصله بسیار کمی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه اهواز قرار گرفته که شامل امارات و کویت است. در این بازار بزرگ می‌توانید محصولاتی از کشورهای تایلند، چین و سنگاپور را خریداری کنید. قیمت و کیفیت محصولات عرضه شده در این بازار بسیار مناسب است.
سیری در بندر گناوه

بازار ماهی فروشان

بازار ماهی فروشان که در بلوار ملوان قرار گرفته یکی از بازارهای معروف گناوه است که در آن انواع ماهی جنوب، کوسه، خرچنگ و ماهی مرکب به فروش می‌رسد. بسیاری از مسافران و محلی‌ها برای خرید ماهی به این بازار می‌آیند. هر روز می‌توانید ماهی‌هایی که تازه از دریا صید شده‌اند را خریداری کنید.
بازار سیف گناوه
بازار سیف که در میدان امام خمینی قرار گرفته یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین بازارهای لوازم خانگی در گناوه است. لازم به ذکر است که اکثر کالاهای برقی این بازار بدون ضمانت‌نامه هستند بنابراین در زمان خرید دقت کنید. علاوه بر بازارها می توان به مراکز خریدی همچون پاساژ ملت ، نادر ، آزادگان ، زیتون هم اشاره داشت.

سیری در بندر گناوه

روستاهای بندر گناوه

روستای چاهک

چاهک روستایی ساحلی در ناحیه “حیات‌داوود” بندر گناوه است با جمعیتی کمتر از ۱۱ خانوار. روستای چاهک که به زبان محلی به “چَهَک” تلفظ می‌شود، به دلیل ساحل بسیار چشم‌نوازش شهره شده است. دیدن این روستا و ساحل معرکه و خوش‌رنگش را به تمامی طبیعت‌گردان توصیه می‌کنیم.

سیری در بندر گناوه

روستای مال قائد

بخش مرکزی شهرستان گناوه دارای چندین روستای توریستی با جاذبه های مختلف طبیعی، تاریخی و فرهنگی است که هر ساله نزدیک به یک میلیون گردشگر از این روستاها در تعطیلات عید نوروز دیدن می کنند و یکی از آنها نیز دهکده توریستی مال قائد با قدمتی به بلندای قدمت شهر گناوه است. این روستا از شمال به باغ‌های سرسبز و خرم مرکبات و نخلستان و روستای قلعه حیدر و از جنوب به روستای مال خلیفه، سربست و شهر گناوه منتهی می‌شود و چون بر بلندی واقع شده دارای چشم کاملا به شهر گناوه مشرف است.
روستای مال قائد دارای آثار باستانی و اماکن دیدنی بسیاری است که از جمله آنها می توان به ساحل صخره ای آن اشاره کرد که بی شک زیباترین ساحل صخره ای در تمام جنوب کشور در مال قائد دیده می شود. امواج خشمگین با تاخت و تاز خود حفره ها و غارهایی در ساحل ایجاد کرده اند که هر کدام از آنها چندین تن را در خود جای می دهد و دیدن آنها خالی از لطف نیست.

سیری در بندر گناوه

غذاهای محلی بندر گناوه

قیمه بوشهری

با توجه به اسم قیمه بوشهری می‌توان با اطمینان گفت که این نوعی خورشت است. اما آن طور که پیداست این نوع قیمه با قیمه‌های معمولی که تابحال خورده‌ایم فرق دارد. گوشت در قیمه معمولی تکه تکه می‌شود اما در قیمه بوشهری بعد از پخت کامل، توسط گوشت کوب به شدت له می‌شود به حدی حالت کش سانی پیدا می‌کند. این کار تأثیر بسزایی روی مزه خورشت می‌گذارد و مزه‌ای فوق‌العاده به خورشت می‌دهد.

سیری در بندر گناوه

میگو پلو

اگر گذرتان به بندر گناوه افتاد، حتماً میگو پلوی آن را امتحان کنید. میگو پلو از محبوبیت خاصی برخوردار است و راز خوشمزه بودن آن در دستور پخت قدیمی و سنتی آن نهفته است. البته پخت این غذا در برخی نقاط کشور نیز مرسوم است اما نسخه میگو پلوی گناوه با سایر نسخه‌ها فرق دارد. این غذا طبعی تند دارد و تمبر هندی چاشنی بی‌نظیر آن است.

سیری در بندر گناوه

یتیمک

راهنمای سفر به بندر گناوه توصیه می‌کند، در این سفر غذایی به نام یتیمک را نیز امتحان کنید. این غذا با ترکیباتی چون لوبیا چشم بلبلی، بادمجان، فلفل، پیاز و البته تمرهندی درست می‌شود و مزه خاص آن نه تنها مردم بومی بلکه گردشگران را به ولع می‌اندازد.

سیری در بندر گناوه

دوقوس ماهی

دوقوس ماهی غذای لذیذ دیگری است که در استان بوشهر، بندر گناوه و اکثر شهرهای جنوبی کشور طبخ می‌شود. این غذای محبوب با ماهی حلوای سفید آن هم از نوع مرغوب درست می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

سیری در بندر گناوه

هتل های بندر گناوه

هتل ستاره خلیج فارس گناوه

در خیابان ساحلی بندر گناوه و در محوطه‌ای سرسبز این هتل واقع شده‌است. این هتل در سال ۱۳۸۴ تأسیس شده و در سال ۱۳۹۵ آخرین بازسازی آن انجام شده‌است. هتل خلیج فارس دارای سه طبقه و ۲۴ باب اتاق می‌باشد که برخی از اتاق‌ها، نمای رو به دریا دارند.از نکات مثبت اقامت در هتل دو ستاره ستاره خلیج فارس، می‌توان دسترسی آسان مهمانان گرامی به مراکز خرید و فضای آرامش‌بخش هتل را نام برد.
آدرس: بوشهر ،گناوه، خیابان ساحلی ، بلوار خلیج فارس

سیری در بندر گناوه

هتل خور گناوه

هتل ۲ ستاره خور گناوه با ۲ طبقه، ۳۳ واحد اقامتی و ۷۷ تخت در سال ۱۳۸۶ بنا شد و در سال ۱۳۹۴ جهت ارتقای خدمات و تجهیزات مورد بازسازی قرار گرفت. از جمله مزیت های این هتل می توان به دسترسی آسان آن به مراکز تجاری و مراکز خرید اشاره کرد، بنابراین اگر علاقه‌مند هستید زمان زیادی را به خرید در بندر گناوه بگذرانید، اقامت در هتل خور به شما پیشنهاد می‌شود.
آدرس:گناوه-بلوار بسیج غربی

سیری در بندر گناوه

هتل آپارتمان دهدشتی گناوه

هتل آپارتمان دهدشتی گناوه در سال ۱۳۸۶ به منظور ارائه خدمات به گردشگران فعالیت خود را آغاز کرد. این هتل در یک طبقه بنا شده‌است و دارای ۱۰ باب اتاق و سوئیت می‌باشد. موقعیت مکانی مناسب هتل آپارتمان دهدشتی، امکان دسترسی به ساحل دریا را با فاصله ۱.۵ کیلومتر فراهم ساخته است.
آدرس: گناوه-خیابان بسیج – -رو به رو بانک ملت

سیری در بندر گناوه

سوغات بندر گناوه

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های گناوه، رطب و خرما است. خرماهای این شهر بسیار خوشمزه و لذیذ و در عین حال محبوب بوده و همگی حاصل نخل‌های گسترده‌ای هستند که در جای‌جای بندر گناوه قرار گرفته‌اند. علاوه بر خرما، شیرینی مسقطی و نان محلی بلبلی را نیز می‌توان از دیگر سوغاتی‌های گناوه برشمرد. با توجه به اینکه ماهیگیری از شغل‌های اصلی اهالی بندر گناوه است، بنابراین مرغوب‌ترین ماهی‌ها و میگوها در این منطقه صید می‌شود. ماهی شور دریای خلیج فارس و ماهی خشک نیز از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های این شهر به حساب می‌آیند.

خرما

درختان نخل و خرماهای روی آنهایکی از سوغاتی‌های محبوب و خوشمزه بندر گناوه، خرمای درجه یک آن است. بندر گناوه با توجه به آب‌وهوای گرم و مناسبی که دارد دارای نخلستان‌های گسترده‌ای است؛ و سالانه خرمای شیرین و زیادی از این شهر تولید و روانه بازار می‌شود.

سیری در بندر گناوه

شیرینی مسقطی

شیرینی مسقطی ساده و زعفرانی با تزیین گلحلوا یا شیرینی مسقطی از شیرینی‌های زعفرانی لذیذ و سنتی ایران است. این شیرینی که از شیرینی‌های اصیل و سوغاتی‌های خوشمزه بندر گناوه به شمار می‌رود دارای بافتی نرم بوده و حالت ژله‌ای دارد. مسقطی از آب، گلاب، نشاسته و شکر تهیه می‌شود و با خلال بادام، پسته و گل محمدی تزیین‌شده و در میهمانی‌ها و دور همی‌ها به ویژه در شب‌های یلدا برای پذیرایی استفاده می‌شود.

سیری در بندر گناوه

نان محلی بلبلی

بل بل جیکه یا نان محلی بلبلینان محلی بلبلی یا به زبان محلی‌ها، بل بل جیکه نوعی نان خوشمزه بومی است که در بیشتر شهرهای بوشهر ازجمله در گناوه طبخ می‌شود. جیکه گیاهی است که دارای چند برگ بلند و باریک بوده و ساقه ندارد. این گیاه در بیشتر مزارع گندم و زمین‌های بیابانی یافت می‌شود و بوی خاصی دارد و باعث خوش طعم و خوشمزه شدن غذاها به ویژه نان محلی می‌شود.

سیری در بندر گناوه

ماهی جنوب: حلوا، شوریده، سرخو، هامور

یکی از مهم‌ترین محصولات گناوه مانند دیگر بنادر جنوب کشور، انواع ماهی است. اما گردشگران شهرهای دیگر نمی‌توانند ماهی تازه را به‌عنوان سوغات همراه ببرند. بنابراین در این شرایط بهترین انتخاب ماهی شور و ماهی خشک خواهد بود. تور ماهیگیری یکی دیگر از سوغاتی است که می‌توانید از بندر گناوه خریداری کنید. این تورها دست‌بافت هستند و به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی استان شناخته می‌شوند.

سیری در بندر گناوه

صنایع دستی بندر گناوه

حصیربافی

یکی از جذاب‌ترین صنایع دستی و سوغات بندر گناوه که می‌توانید با خود به یادگار بیاورید، محصولات حصیری است. صنایعدستی حصیربافی در طرح‌ها و انواع مختلف در بیشتر مناطق ایران وجود دارند. بندر گناوه نیز ازجمله شهرهای سرآمد در این صنعت است. محصولات حصیری این شهر که از الیاف گیاهان به ویژه درخت خرما ساخته می‌شوند، بسیار متنوع و منحصربه‌فرد هستند. جارو، انواع سبدها و زنبیل‌ها را می‌توانید به عنوان سوغات از بازارهای گناوه به ویژه بازارهای ته لنجی این شهر خریداری کرده و برای خودتان یادگاری از این شهر زیبا داشته باشید.

سیری در بندر گناوه

قالی بافی و گلیم بافی

صنعت قالی بافی و گلیم بافی از دیرباز در بین مردمان این شهر رایج است. گلیم‌های بافته شده در این شهر بسیار متنوع و خوش‌رنگ بوده و طرح و نقش به کار رفته در بافت آن‌ها برگرفته از طرح‌های محلی و قدیمی است. قالی و گلیم‌های گناوه از پشم مرغوب بافته می‌شوند و از ارزش بالایی برخوردار هستند و به عنوان سوغات و هدیه نفیس بسیار مورد توجه گردشگران و مسافران هستند.

سیری در بندر گناوه

عبا بافی

میز عبا بافیعبا بافی یکی از منسوجات دستی معروفی است که از پشم گوسفند یا شتر ساخته می‌شود. این صنایع دستی قدمتی دیرینه دارد و بیش از ۵۰۰ سال است که در ایران به‌ویژه استان بوشهر رایج است. بندر گناوه نیز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای بوشهر است که هنر عبا بافی یکی از صنایع دستی زیبا و محبوب این شهر محسوب می‌شود. عباهای بافته شده در گناوه در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و توسط مردمان هنرمند با دقت و ظرافت تمام تولید می‌شوند که نشان دهنده هنر اصیل ایرانی هستند.

سیری در بندر گناوه

گبه بافی

یکی از برجسته‌ترین صنایع دستی بندر گناوه گبه بافی است. گبه یا گلیم خرسک زیرانداز یا فرشی از جنس قالی است که به وسیله دست بافته می‌شود اما نسبت به قالی اندازه کوچکتری دارد. گبه‌ها در اوایل بدون طرح و نقش و به صورت ساده تهیه می‌شدند اما امروزه بافندگان با الهام از اطراف و طبیعت یا با استفاده از طرح‌های ذهنی گبه‌هایی در طرح‌های مختلف می‌بافند. حتماً در سفرتان به بندر گناوه از گبه که زیباترین صنایع دستی این شهر است به عنوان یادگاری و سوغات تهیه کنید.

سیری در بندر گناوه

قایق سازی یا لنج سازی

قایق چوبی نیمه کارهلنج سازی یا قایق سازی یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی شهرهای ساحلی ایران محسوب می‌شود. در بندر گناوه نیز به دلیل قرار گفتن این بندر در امتداد آب‌های خلیج فارس و اهمیت دریا برای اهالی این شهر و همچنین نیاز مبرم آن‌ها به قایق و لنج برای گذراندن امور زندگی، قایق سازی به یکی از صنایع محلی مردم این منطقه تبدیل شده است. این صنعت قدمت دیرینه دارد و سابقه آن به دوره افشاریه می‌رسد. در گذشته لنج سازی به وسیله دست و با استفاده از ابزارهای دستی ساخته می‌شدند اما با پیشرفت تکنولوژی این صنعت نیز دچار تغییر و تحول شده و امروزه قایق‌هایی در اندازه بزرگتر با استفاده از ابزارها و ماشین آلات برقی در مدت زمان کمتر ساخته می‌شوند.

سیری در بندر گناوه

سفالگری

صنعت سفالگری یکی از مهم‌ترین منسوجات دستی بشر است که از دیرباز در میان مردم رایج بوده است. بندر گناوه نیز از قدیمی‌ترین بنادر فعال است که در زمینه سفالگری قدمت بالایی دارد. در این هنر زیبا سفالگر اشیای سفالی مختلفی را با استفاده از خاک رس در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف و با هنرمندی و ظرافت تمام درست می‌کند. قلیان سفالی، کوزه و مشک آب از جمله صنایع دستی منحصر به فردی هستند که در بازارهای گناوه به چشم می‌خورند. اگر قصد خرید سوغاتی را دارید ظروف سفالی گناوه که همگی به وسیله دست ساخته می‌شوند بهترین گزینه برای هدیه دادن به شمار می‌روند.

سیری در بندر گناوه

گیوه دوزی

گیوه یکی از زیباترین و برجسته‌ترین منسوجات دستی بندر گناوه محسوب می‌شود. این صنایع دستی نوعی پاپوش تابستانی سبک و بادوام است که از آن برای پیاده‌روی استفاده می‌شود. قسمت رویه گیوه از نخ پنبه، نخ ابریشم و یا نخ قالی ساخته می‌شود و برای قسمت زیره نیز معمولاً از چرم، پلاستیک یا پارچه استفاده می‌کنند. گیوه قدمت طولانی دارد و به علت سبک بودن از دیرباز توسط اهالی مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیری در بندر گناوه

رستوران های بندر گناوه

رستوران گلستان

این رستوران در بندرگناوه و در بلوار پاسداران این شهر واقع شده است. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی بازار بندر گناوه می باشد . قبل یا بعد از خرید خود می توانید به این رستوران رفته و غذایی نوش جان کنید.
آدرس: استان بوشهر، بندر گناوه، بلوار پاسداران، بین جمهوری اسلامی ۱۱ و خیابان طالقانی

سیری در بندر گناوه

رستوران سنتی شبستان

در این رستوران علاوه بر لذت بردن از فضایی سنتی و زیبا می توانید از غذاهای متنوع و خوشمزه هم لذت ببرید.
آدرس: گناوه، شبستان،خيابان شيلات ، فرعی بالاتراز مسجدنبی ،جنب تامين اجتماعی سابق

سیری در بندر گناوه

سفره خانه سنتی سلطانیه گناوه

سفره خانه و رستوران سنتی سلطانیه یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب رستوران در بندرگناوه می باشد . پیشنهاد می کنیم به این رستوران رفته و از خوردن غذاهای متنوع و خوشمزه همچنین فضای زیبای آن بهره ببرید.
آدرس: بندر گناوه ، بلوار جمهوری اسلامی

سیری در بندر گناوه

بهترین زمان سفر به بندر گناوه

آب و هوای گرم جنوب، بندر گناوه را نیز پوشش داده است. بنابراین جای تعجب نیست اگر بگوییم که رطوبت هوای این شهر بندری ممکن است شما را هم کمی اذیت کند. این گرما در فصل تابستان بسیار بالاتر از سایر فصول است و به حدی گرم و مرطوب می‌شود که ممکن است لباس‌تان کاملاً خیس ‌شود. پس بدون نیاز به هر توضیحی مشخص است که فصول گرم سال برای آن دسته از کسانی که تحمل چنین هوایی را ندارند، اصلاً زمان خوبی برای سفر به گناوه نیست.
توصیه ما این است که از اواسط آبان ماه تا اوسط فروردین برنامه سفر خود را به گناوه تنظیم کنید. هوای بندر در این ایام بسیار مطلوب و دلچسب می‌شود و طبیعت و دشت‌های اطراف آن هم پوشیده از گل‌های رنگارنگ می‌شوند.

سیری در بندر گناوه

روش های سفر به بندر گناوه

مسیر گناوه از تهران

برای رفتن به گناوه از تهران، ابتدا باید تا قم رانندگی کرده و سپس مسیر شهرهای اراک، بروجرد، خرم‌آباد، دزفول، اهواز، ماهشهر و سپس گناوه را طی کنید. این راه دسترسی از تهران به گناوه حدود ۱۱ ساعت زمان می‌برد. مسیر دیگری نیز برای رفتن به بندر وجود دارد که از شهر اصفهان می‌گذرد. بنابراین پس از اصفهان به سمت شهررضا رانندگی کرده و سپس مسیر شهرهای سمیرم، گچساران و سپس بندر گناوه را در پیش بگیرید.

مسیر گناوه از شیراز

برای رفتن به بندر گناوه از شیراز، باید از شهر شیراز به سمت قائمیه رانندگی کرده و سپس از قائمیه به شبانکاره و سپس به بندر بروید. این راه دسترسی از شیراز به گناوه حدود ۵ ساعت زمان می‌برد.

مسیر گناوه از اهواز

برای رفتن به بندر گناوه از اهواز باید ابتدا به بندر ماهشهر رفته و سپس از ماهشهر به سمت هندیجان، بندر دیلم و سپس بندر گناوه رانندگی کنید. این مسیر دسترسی از اهواز به گناوه حدود ۴ ساعت زمان می‌برد.

مسیر گناوه از بندر عباس

فاصله بندر گناوه تا بندر عباس حدود ۸۰۸ کیلومتر است و اگر بخواهید این مسیر را با خودروی شخصی طی کنید، حدود ۱۰ ساعت در راه خواهید بود. شاید به نظرتان عجیب برسد اما فاصله تهران تا گناوه، ۱۱ ساعت است.

سفر به بندر گناوه با هواپیما

پرواز مستقیم به سمت گناوه وجود ندارد. فرودگاه بندر گناوه حدود ۵۰ سال است که تعطیل شده و فعالیتی ندارد. فرودگاه بوشهر، نزدیکترین فرودگاه به این بندر است. از فرودگاه بوشهر تا گناوه با خودرو حدود ۱٫۵ ساعت در راه خواهید بود.

سفر به بندر گناوه با قطار

بندر گناوه ایستگاه قطار مستقیم ندارد و نزدیک ترین ایستگاه قطار به گناوه، ایستگاه قطار بندر ماهشهر است. از ایستگاه قطار بندر ماهشهر تا گناوه حدود ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه در راه خواهید بود.

بندر گناوه در کدام استان واقع شده است ؟

این بندر در استان بوشهر قرار دارد.

بهترین زمان سفر به بندر گناوه چه موقع است؟

زمان مناسب برای سفر به بندر گناوه اوایل فروردین، پاییز و زمستان است.

بهترین جاهای دیدنی بندر گناوه کجاست؟

غروب زیبای سواحل خلیج فارس، تپه‌های باستانی بندر گناوه، غار دیوها و دهکده توریستی مال قائد و…

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *