جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عمارت شهرداری قزوین

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ خرداد ۱۳۹۹

عمارت شهرداری قزوین واقع در خیابان شهرداری قزوین که برایرسیدن به آن باید از شلوغ‌ترین خیابان قزوین که خیابان خیام است وارد خیابان یک‌طرفه‌ی شهرداری شوید.عمارت شهرداری قزوین مربوط به دوره قاجار می‌باشد و در خیابان شهرداری قزوین واقع شده‌است. این بنا اولین ساختمان شهرداری در ایران است .این ساختمان در سال ۱۳۰۶ احداث شده که حدود ۹۰ سال پیش توسط یک شرکت روسی ساخته شده است. این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

عمارت شهرداری قزوین1 عمارت شهرداری قزوین

این عمارت با معماری زیبا و جذاب خود امروز آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده و به موزه بلدیه و محلی برای نمایش آثار تاریخی تبدیل شده است. این بنا توسط قوای روس در زمان جنگ جهانی دوم به منظور تالار اجتماعات هنری ساخته‌اند. عمارت شهرداری قزوین در آن زمان محل اقامت و برگزاری برخی مراسم روس‌ها بود که آنجا را برای خودشان ساخته بودند.

گفته می‌‎شود که این محل بسیار اعیانی، مخصوص سپری کرد اوقاتشان در ایران بود. شرکت شوسه روسیه که وظیفه ساخت راه تهران قزوین را بر عهده داشت، این بنا را با هدف بهره برداری اجتماعات هنری (سینما و تئاتر) برای اتباع روس احداث کرد. این بنا پس از اتمام جنگ و به دلیل محکوم شدن روسها به پرداخت غرامت به ایران، تحویل بلدیه قزوین شد. در اواخر دهه ۱۳۸۰ مرمت هایی گسترده بر روی این بنا انجام شد که تمرکز زیادی بر روی نما و نورپردازی آن داشت. در جریان این پروژه یک سالن اجتماعات به ظرفیت ۴۰ نفر و مجهز به آخرین تکنولوژی روز ایجاد شد.

عمارت شهرداری قزوین2 عمارت شهرداری قزوین

این عمارت به تازگی مرمت شده و تبدیل به موزه بلدیه (شهرداری) شده است . از جمله آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده می توان به زین اسب، دستگاه تایپ و رادیوگرام صدرالعلماء اولین شهردار قزوین، مکاتبات اداری، نامه های مردم، بیش از ۲۰۰۰ سند از حوزه های شهرداری و نیز اسنادی در خصوص شرکت های زیر مجموعه شهرداری مثل شرکت آب و برق اشاره کرد که به معرض نمایش گذاشته شده است. با بررسی این آثار نفیس می‌توانند اطلاعات بسیار مفیدی را گرداوری کنند. برای مثال می‌توان دریافت که در آن زمان نامه‌نگاری‌های اداری به چه سبک و سیاقی نوشته می‌شدند و یا کهن‌ترین سند‌ها مربوط به چه بناهایی بودند.

فضای اطراف عمارت شهرداری قزوین را سنگ‌فرش‌های بسیار زیبا احاطه کرده و هنگام ورود در آنجا چند پله سنگی و جذاب مشاهده می‌کنیم. فضای داخل عمارت شهرداری نیز بسیار ساده بوده و تغییرات فاحشی که بخواهد به اصالت کهن این بنا آسیب وارد کند نیز اعمال نشده است.
بخش ساختمان اتاق مستطیل شکلی به ابعاد تقریبی ۱۰ در ۱۹ متر است. ورودی بنا دو پله بلندتر از کف حیاط است و به صورت یک ایوان جلو آمده و دارای ۶ ستون است. اتاق ورودی که از ایوان منشعب می‌شود ساده و مربع شکل است و دارای کفی با کاشی‌هایی به رنگ سیاه و سفید و سقفی ساده و تخت است.

عمارت شهرداری قزوین3 عمارت شهرداری قزوین

در ابتدای ورود به عمارت شهربانی قزوین، اولین موردی که توجه را به خود جلب می کند، ورودی آن می باشد که بوسیله دو پله بالاتر از سطح کف ساختمان قرار گرفته و ایوان های شش گانه استونه ای نیز در ضلع جنوبی آن قرار دارند.
این بنا دارای شش ستون در ایوان جنوبی است که در حد فاصل ستون‌ها، پایه‌های سنگی چهارگوشی تعبیه شده که به جای گلدان استفاده می‌شود. این ستون‌های استوانه ای سرستون‌هایی تزیینی به شکل حلزون همراه با گل دارند و حامل سقف بنا هستند. اصلی ترین قسمت این بنا اتاقی مستطیل شکل به ابعاد تقریبی ۱۰ در ۱۹ متر است که محل برگزاری جلسات شهرداری قزوین می باشد.

عمارت شهرداری4 عمارت شهرداری قزوین
چهار مناره کوتاه آجری به صورت مکعب در بالای پیشانی ساختمان که تزییناتی از گچ روکار و آجرکاری به سبک گره چینی داراست با طاق تزیینی همراه شده‌است. در و پنجره‌های جنوبی، شرقی و غربی ساختمان، قابی تزیینی به شکل طاق یا قوس و شیشه‌های رنگی دارند. چند اتاق بزرگ و کوچک و یک سالن تقریبا“ دویست متری با تزیینات گچبری مختصری در سقف از ویژگی‌های دیگر این عمارت به‌شمار می‌روند.
عمارت شهرداری قزوین به جز روزهای تعطیل و یا مناسبت‌هایی که ادارات به طور رسمی تعطیل هستند باز بوده و می‌توانید از آن دیدن کنید. هزینه بازدید از این عمارت جذاب کاملا رایگان بوده و می‌توانید از فضای زیبای آن نهایت لذت را ببرید.

نحوه دسترسی به عمارت شهرداری قزوین

آدرس: قزوین خیابان شهرداری، بوستان مشاهیر.

عمارت شهرداری5 عمارت شهرداری قزوین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *