جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ظرفیت گردشگری بزرگترین زمین لغزش دنیا

تاریخ بروزرسانی :
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۲/۸ – خرم آباد – خبرگزاری مهر: لرستان به عنوان زادگاه بزرگترین زمین لغزش دنیا قابلیتهای مهمی در حوزه “زمین گردشگری” دارد، موضوعی که این استان را به عنوان پایتخت “ژئوتوریسم” کشور مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان به قابلیتهای منحصر به فرد در حوزه زمین شناسی یکی از استانهای مطرح در این بخش است، استانی که به دلیل توپوگرافی خاص خود می تواند زمین گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

استاندار لرستان با اشاره به قابلیتهای این استان در حوزه ژئوتوریسم در گفتگو با مهر اظهار داشت: در این راستا پنج استان کاندیدای انتخاب به عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران بودند که در این راستا لرستان با توجه به پتناسیلهای موجود این عنوان را به خود اختصاص داد.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه لرستان در حوزه زمین گردشگری حرفهای زیادی برای گفتن دارد ادامه داد: زمین لغزش سیمره در استان لرستان دارای ۱۱ هزار سال قدمت است.

وی از زمین لغزش سیمره به عنوان یک زمین لغزش منحصر به فرد در دنیا یاد کرد و گفت: مقایسه حرکت های زمین در لرستان با دیگر استانها نشان دهنده ظرفیتهای موجود در این حوزه است.

استاندار لرستان خواستار انجام پژوهشهای جدی در حوزه زئوتوریسم در استان شد و گفت: تاکنون کدام دانشگاه و یا پژوهشگر در این زمینه پژوهش و یا تحقیقاتی انجام داده است.

بازوند با بیان اینکه توجه به بحث گردشگری و توریسم میل به سرمایه گذاری در استان را افزایش خواهد داد، عنوان کرد: علاوه بر اینکه صنعت گردشگری خود یک صنعت درآمدزا محسوب می شود، رونق این بخش می تواند در جذب سرمایه گذران بخش خصوصی به استان موثر باشد.

استاندار لرستان خواستار سوق دادن پژوهشهای صورت گرفته در دانشگاهها و مراکز علمی استان به این سمت شد و گفت: پژوهشها باید کاربردی و دارای قابلیت استفاده برای ایجاد رونق اقتصادی در استان باشند.

بنابر این گزارش ابرزمین لغزش سیمره در دامنه شمال خاوری کبیرکوه در مرز استان های لرستان و ایلام و میان دو شهر پلدختر و دره شهر رخ داده است.

سیمره بزرگ ترین و گسترده ترین زمین لغزش جهان است. این لغزش نزدیک به ۱۱ هزار سال پیش روی داده و به نظر می رسد یک زمین لرزه بزرگ ورقه ای به ستبرای ۳۰۰ متر و درازای ۱۴ کیلومتر از آهک آسماری را به ناگهان از روی یال شرقی کبیرکوه به پایین سُر داده است.

این توده گران پس از برخورد با زمین و متلاشی شدن، به پیرامون پرتاب شده و تکه های آن که گاه به ۲۰ متر مکعب نیز می رسیده در پهنه ای بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع پراکنده شده است.

این توده کم و بیش ۱۹ کیلومتر را پشت سر گذارده است و از روی تاقدیس میله کوه جهیده و به آن سو فرو افتاده است. در آن هنگام با بسته شدن رودخانه های کشکان و سیمره، دریاچه بزرگی که ۱۸۰ متر طول و ۱۳۰متر ژرفا داشته پدید آمده بود که اکنون بازمانده های آن به صورت تالابهایی در منطقه دیده می شوند.

توده بزرگ لغزیده ناشی از زمین لغزش را اکنون در راه پلدختر به دره شهر و همچنین پیرامون تنگ فنی می توان دید که به ریخت یک توده درهم از گران سنگ ها، خاک و دیگر موارد خرد شده هستند.

زمین لغزش سیمره یک رویداد بی همتا در جهان است که گونه های زیادی از پدیده های لغزش را نمایش می دهد و یکی از شگفتی های زمین شناختی ایران محسوب می شود که ظرفیت جذب زمین گردشگران زیادی را دارد.

منظره ایجاد شده توسط مصالح لغزیده زمین لغزش سیمره به صورت گورستانی پوشیده از بلوک های سنگی است و علیرغم گذشت هزاران سال پوشش گیاهی قابل ملاحظه ای در آن ایجاد نشده است.

IMG20074222 ظرفیت گردشگری بزرگترین زمین لغزش دنیا

IMG20074199 ظرفیت گردشگری بزرگترین زمین لغزش دنیا

IMG20074277 ظرفیت گردشگری بزرگترین زمین لغزش دنیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *