رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ آبان ۱۴۰۲

طرز تهیه گداخته اصفهانی خوشمزه و مقوی

اشتراک گذاری

گداخته اصفهانی در اصل یکی از غذاهای مقوی مخصوص استان اصفهان است که معمولا برای کسانی که از درد کمر و پا رنج می برند و همچنین برای خانمهای که به تازگی زایمان کرده اند درست می کنند تا تقویت شوند.طرز تهیه این غذای تقویتی و کمکی که بسیار مفید است را در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد.

گداخته اصفهانی

مواد لازم :

مغزیجات گرم:۴۰۰ گرم
پودر نارگیل چرب:۱۸۰ گرم
کنجد پوست کنده خام:۱۰۰ گرم
آب جوش:۳ و نیم لیوان
آرد برنج یا آرد گندم:۴ قاشق غذاخوری
جوز هندی:۲ عدد
فوفل: ۱ عدد
قرص کمر:۳ تا ۴ عدد
روغن محلی یا کره:۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده:به مقدار کافی
نبات:به مقدار کافی
پودر زنجبیل و پودر دارچین:نصف قاشق چایخوری

گداخته اصفهان

طرز تهیه گداخته اصفهانی:

برای اینکه گداخته مقوی اصفهانی را درست کنیم لازم است ابتدا قرص کمر را با کوشتگوب خرد کرده تا مغز آن را بتوان جدا کرد. سپس فوفل را به همراه جوز هندی کوبیده تا از هم باز شوند، بعد مغز قرص کمر را به همراه فوفل و جوز هندی درون غذاساز بریزید. حالا با دور تند غذاساز مواد را میکس کرده تا با هم یکدست شوند، سپس آن را درون الک ریخته و ۲ مرتبه الک کنید. در ادامه مغزیجات را درون غذاساز ریخته، سپس میکس کرده تا حالت پودری پیدا کنند.
مرحله بعد پودر نارگیل را همراه با کنجد به مغزیجات اضافه کرده، سپس مجددا با دور تند غذاساز میکس کنید تا مواد با هم ترکیب و یکدست شود.  مخلوط مغزیجات را به مخلوط قرص کمر اضافه کنید. این مخلوط مغزیجات را درون یک ظرف درب دار بریزید و می توانید مدت طولانی درون یخچال نگهداری کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده، سپس روغن محلی یا کره را درون قابلمه بریزید.
حالا آرد برنج یا آرد گندم را درون تابه اضافه کرده و مدام هم بزنید تا رنگ آرد قهوه ای شود. در ادامه دو سوم لیوان از مخلوط مغزیجات درون قابلمه اضافه کرده، سپس به تفت دادن ادامه دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

اضافه کردن ادویه ها

آب جوش را به قابلمه اضافه کرده، سپس تند تند هم بزنید تا مواد گلوله نشود. در ادامه زعفران دم کرده یا زردچوبه را درون قابلمه ریخته و بسته به سلیقه به مقدار دلخواه نبات اضافه کنید.
برای طعمی بهتر پودر زنجبیل و پودر دارچین را اضافه کرده، سپس مخلوط کنید و درب قابلمه را قرار داده و اجازه دهید تا جوش بزند.
در این مرحله وقتی گداخته به غلظت فرنی رسید، آن را از روی حرارت بر دارید. توجه داشته باشید وقتی گداخته را درون یخچال قرار می دهید غلظت آن بیشتر می شود، پس اجازه ندهید گداخته روی حرارت غلظت زیادی پیدا کند.

در نهایت توجه داشته باشید گداخته برای کمر درد و پادرد معجزه است، ولی اگر برای زایمان یا قاعدگی درست می کنید حتما به جای زعفران، زردچوبه اضافه کنید. در ادامه گداخته را درون ظرف مورد نظر بریزید و با آجیل تزیین کنید. نوش جان.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *