رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ تیر ۱۳۹۴

طرز تهیه کردن قاووت

لینک این مطلب کپی شد!

قاووت، که در لهجه کرمانی به آن قُووِتو می‌گویند، از سوغاتی‌های شهرهای مختلف ایران از جمله کرمان است که قدمتی طولانی دارد. این پودر خوراکی که در واقع باید آن را نوعی شیرینی به حساب آورد در انواع مختلفی تولید می‌شود و طعم‌های متفاوتی دارد. یک نوع آن ترکیب نخود، نارگیل و شکر است، نوع دیگر به جای نخود از پسته استفاده می‌شود. اما معروفترین و کاملترین نوع قووتوی کرمان قهوه‌ای رنگ است و معمولاً شامل قهوه، شکر، تخم خرفه، خشخاش، جو، بذر کتان، گشنیز،، روپاس، سیاه‌دانه، جدوا، هل باد، هل رسمی، موردانه، کنجد، تخم کاهو می‌باشد.برخی از این مواد را برشته کرده و سپس آنها را مخلوط و آسیاب می‌کنند.

برای تهیه قاووت مخلوطی از آرد نخودچی ، پودر قند ، هل ، تخم گشنیز ، رازیانه ، تخم خرفه ، سیاه دانه ،تخم کتان ، قهوه و تخم کاهو استفاده می شد و با اضافه کردن پودر پسته و بادام و مغزها به قاووت از مادر نوزاد هم پذیرایی میکردند.

امروزه نوع آماده قاووت در بازار یافت میشود و کمتر کسی خود آنرا تهیه میکند .

برای تهیه قاووت رنگی با طعم های متفاوت، میتوان ادویه ها و مواد افزودنی به آرد نخودچی و پودر قند را جداگانه اضافه کرد .اگر به آرد نخودچی و پودر قند ، پودر پسته فراوان اضافه کنید سبز رنگ میشود . برای رنگ قهوه ای پودر کاکائو و یا قهوه اضافه کنید . با اضافه کردن پودر رازیانه و یا دارچین و سیاه دانه و هل و تخم گشنیز … رنگ ها و طعم های متفاوتی را در قاووت ایجاد کنید.

kkkkkkkkkkkkkkk طرز تهیه کردن قاووت

kljhkhjkkkkkkkkkkkkkkkkkk طرز تهیه کردن قاووت

           
 

نظر کاربران :

  • فرنوش

    ممنون بابت مطالبتون
    من برای اولین بار میخوام قاووت درست کنم
    فقط نیاز نیست آن را بپزیم یا روی گاز بزاری تا پخته شود؟

    ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نسترن حبیب الهی

    قاووت (قوتو) از شیرینی های مقوی و مفید کرمان است که به صورت پودری است و از آسیاب شدن دانه ها و ادیه ها و بذرهای مختلف تهیه و آماده میشه، انواع مختلف داره و من از طعم قهوه، خشخاش و چهل گیاه بیشتر لذت می برم

    ۱۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    قووتو را يا با قاشق در دهان مي ريزند و يا در آب جوش يا شير داغ حل مي كنند و نوع چهل گياه آن عموميت بيشتري دارد

    ۱۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • جاذبه های گردشگری ایران

    سلام سایت کاملی دارید
    ممنون از مطالبتون

    ۲۱ اسفند, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *