رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ آذر ۱۴۰۱

طرز تهیه غذاهای ساده با روغن زیتون

اشتراک گذاری

طرز تهیه غذاهای ساده با روغن زیتون را دراین مطلب آورده ایم . برای تهیه غذاهایی با طعم عالی می توان از روغن زیتون فرابکر استفاده کرد که کمتر بو می دهد و خاصیت فراوانی دارد . معمولاً تا زمانی که دمای پخت غذا بیشتر از ۲۲۰ درجه سانتی گراد نباشد می‌توانید از انواع روغن زیتون فرابکر برای پخت و پز و آشپزی استفاده کنید. این روغن یکی از بهترین روغن ها برای سرخ کردن و تفت دادن انواع غذاها محسوب می شود. تنها نکته ای که باید برای سرخ کردن مواد روغن زیتون در نظر بگیرید این است که شعله گاز را بیش از اندازه زیاد نکنید.

کاربردهای روغن زیتون

این روغن گزینه فوق العاده ای برای طعم دار کردن گوشت و مرغ است.
عطر و طعم مخصوص این روغن موجب شده تا به عنوان یک طعم دهنده لذیذ در کنار سیر و ادویه جات در نظر گرفته شود.
از طرف دیگر شما می توانید از این روغن برای جلوگیری از خشک شدن مرغ در فر و یا گوشت کبابی گریل شده نیز استفاده کنید.
روغن زیتون برای طعم دار کردن و همچنین آماده کردن ماکارونی و پاستا نیز بسیار مناسب است.
شما می توانید از این روغن برای تهیه سس و یا طعم دار کردن انواع سالاد استفاده کنید. درواقع طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست اضافه کردن آن به سالاد است.
از این روغن برای طعم دار کردن ساندویچ و سوپ استفاده کنید.
برای نرم و طعم دار کردن نان تست از این روغن استفاده کنید.
برای درست کردن کیک و انواع شیرینی از این روغن استفاده کنید.

اسپاگتی با سس روغن زیتون، فلفل قرمز و سیر

مواد لازم

اسپاگتی: ۴۰۰ گرم
روغن زیتون فرابکر: ۲۰۰ میلی لیتر
سیر: ۳ حبه
فلفل قرمز: ۱ عدد
جعفری خرد شده: نصف لیوان فرانسوی دسته دار
طرز تهیه
در اولین مرحله از طرز تهیه اسپاگتی با روغن زیتون، سیر و فلفل قرمز باید مقداری آب جوش داخل قابلمه بریزید. یک قاشق مرباخوری نمک به آب اضافه کنید و اجازه دهید به جوش بیاید. سپس اسپاگتی ها را به آب در حال جوش اضافه نمایید.در این مرحله همانند طریقه مصرف روغن زیتون در برنج بهتر است مقداری از این روغن نیز داخل قابلمه بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا اسپاگتی به طور کامل نرم و آماده خوردن شود. سپس آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.
در این مرحله از طرز تهیه غذا با این روغن باید یک ماهیتابه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید. مقداری روغن زیتون به ماهیتابه اضافه کنید. سپس سیرها را خرد کنید و یک تا ۲ دقیقه تفت دهید. ۲ قاشق غذاخوری آب به ماهیتابه اضافه کنید. سپس فلفل قرمز و جعفری خرد شده را نیز به سیر اضافه نمایید. کمی نمک به مواد بزنید و این ترکیب را برای ۳ دقیقه خوب تفت دهید.
بعد از اینکه مواد سس به خوبی آماده شد آن را با اسپاگتی هایی که از قبل آبکش کرده بودید ترکیب کنید. سپس مواد را داخل ماهیتابه بریزید و برای یک دقیقه دیگر تفت دهید. بعد از این مدت اسپاگتی و لذیذ و خوشمزه شما آماده است. می توانید آن را در بشقاب سرو کنید و با کمی جعفری تازه تزیین نمایید.

غذاهای ساده با روغن زیتون

سیب زمینی اسپانیایی با روغن زیتون

مواد لازم

پیاز بزرگ: ۱ عدد
سیب زمینی متوسط: ۴ عدد
فلفل سبز درشت: ۱ عدد
سرکه: ۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون: ۲۰۰ میلی لیتر
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه این غذای ساده و خوشمزه با روغن زیتون باید همه مواد را خرد کنید. پیازها را به صورت خلالی خرد نموده و سیب زمینی را به صورت ورقه های یک سانتیمتری برش بزنید. فلفل سبز را به ورقه های نازک خرد کنید و همه مواد را با هم ترکیب نمایید. سپس کمی نمک، فلفل سیاه و سرکه به مواد بزنید تا مزه دار شود.
بعد از ترکیب کردن مواد با هم باید در یک ماهیتابه بزرگ مقداری از این روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شود. سپس همه سبزیجاتی را که با هم مخلوط کرده بودید داخل ماهیتابه بریزید و برای حدود ۲۰ دقیقه آن ها را تفت دهید. مواد را هم بزنید تا تمام بخش‌ های سبزیجات به خوبی سرخ شوند. توجه داشته باشید که برای درست کردن این غذا سبزیجات باید نرم باشند و خیلی برشته و ترد نشوند.

غذاهای ساده با روغن زیتون

خوراک لوبیا سبز با روغن زیتون

مواد لازم

لوبیا چیتی: ۵۰۰ گرم
لوبیا سبز: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
گوجه فرنگی: ۲ عدد
روغن زیتون: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه غذا با روغن زیتون باید لوبیا سبزها را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. سپس گوجه فرنگی را نیز پوست گرفته و نگینی خرد کنید. پوست پیاز را هم جدا کنید و به صورت ریز خرد نمایید.لوبیا چیتی ها را برای حدود دو ساعت تا یک روز در آب خیس کنید. سپس آب لوبیاها را دور بریزید و آن ها را به همراه آب داخل قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید تا نیم پز شوند. به اندازه دو قاشق غذاخوری از این روغن داخل ماهیتابه بریزید. سپس پیاز خرد شده را به روغن اضافه کنید و اجازه دهید به خوبی سرخ شود.

بعد از این که پیازها به خوبی سرخ شدند، لوبیا سبز خرد شده را نیز به آن اضافه کنید. چند دقیقه لوبیا سبز را همراه با پیاز داغ تفت دهید. سپس گوجه فرنگی نمک، شکر را نیز به آن ها اضافه کنید و کمی تفت دهید.تمام سبزیجات مزه دار شده و تفت داده شده را به لوبیا چیتی نیم پز اضافه کنید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم نمایید اجازه دهید مواد به خوبی پخته شوند. دو قاشق از این روغن باقی مانده را به مواد اضافه کنید و برای ۵ دقیقه دیگر صبر کنید. زمانی که آب این غذا کمتر شد و همه مواد خوب پخته شدند می تواند آن را سرو کنید.

غذاهای ساده با روغن زیتون

دیپ با روغن زیتون

مواد لازم

سیر: ۳ حبه
کیپر یا هندوانه کوهی خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
پونه کوهی خشک: نصف قاشق چای خوری
رزماری تازه خرد شده: ۲ قاشق چای خوری
آویشن تازه خرد شده: ۲ قاشق چای خوری
پنیر پارمزان رنده شده: ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
فلفل قرمز خرد شده: به مقدار لازم
روغن زیتون فرابکر: نصف لیوان فرانسوی دسته دار
نان تست خرد شده مربعی: به مقدار لازم

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه این دیپ با این روغن باید سیر و کیپر را به صورت ریز خرد کنید. سپس آن ها را داخل کاسه بریزید. پونه کوهی، رزماری، آویشن و پنیر رنده شده را به آن اضافه کنید.کمی نمک و فلفل به مواد بزنید و با پشت قاشق شروع به هم زدن و میکس کردن مواد کنید. حالا می توانید این دیپ روغن زیتون خوشمزه را همراه با مکعب ‌های نان تست سرو کنید.

غذاهای ساده با روغن زیتون

سس پستو با روغن زیتون

مواد لازم

برگ ریحان: ۵۰۰ گرم
مغز گردو: ۱۰۰ گرم
سیر: ۳ حبه
پنیر پارمزان: ۱۰۰ گرم
لیموترش: ۲ عدد
روغن زیتون فرابکر: نصف لیوان فرانسوی دسته دار
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

داخل یک کاسه برگ های تازه ریحان، سیر، پنیر پارمزان رنده شده و مغز گردو را با هم مخلوط کنید. سپس آن ها را داخل مخلوط کن بریزید و خوب ترکیب نمایید. حالا لیموترش تازه را به آن اضافه کنید بعد از ترکیب کردن همه مواد نوبت اضافه کردن روغن زیتون است. بعد از آماده کردن این روغن، نمک و فلفل سس را اندازه کنید. سس ‌پستوی شما آماده است. می توانید از این سس برای طعم دار کردن انواع پاستا، کباب، سالاد و ساندویچ استفاده کنید.

غذاهای ساده با روغن زیتون

جامبوشلز با روغن زیتون

مواد لازم

پاستا جامبوشلز: یک بسته
برگ اسفناج: ۳۰۰ گرم
پنیر خامه ‌ای: ۵۰ گرم
روغن زیتون فرابکر: یک قاشق غذاخوری
پنیر پارمزان رنده شده: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه این غذا باید اسفناج ها را به خوبی بشویید و سپس آن ها را در مقداری آب بجوشانید تا نرم شود. حالا اسفناج های پخته را کمی ساطوری و خرد کنید. سپس اسفناج خرده شده را با پنیر خامه ای، نمک و روغن ترکیب نمایید. پاستاها را در آب جوش بریزید و نیم پز کنید سپس ترکیب اسفناج و پنیر را داخل پاستا قرار دهید.
در این مرحله پاستاها را داخل یک ظرف یا قالب مناسب قرار دهید و روی ظرف را با فویل بپوشانید. سپس آن را برای چند دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد در فر قرار دهید. در انتها می توانید روی پاستاها مقداری پنیر پارمزان رنده شده بپاشید.

غذاهای ساده با روغن زیتون

حمص با روغن زیتون

مواد لازم

نخود پخته شده: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار
آرد: ۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون فرابکر: ۳ قاشق غذاخوری
آب لیموترش تازه :یک و نیم قاشق غذاخوری
سیر: یک حبه
نمک: یک قاشق چای خوری
فلفل سیاه: نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه غذا با روغن زیتون باید نخود های پخت شده را با ارده، روغن ، آب لیموترش تازه، سیر، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید. مواد را داخل مخلوط کن بریزید و برای ۵ دقیقه خوب ترکیب نمایید. ترکیب شما باید کاملاً نرم و یک دست باشد.
بعد از این که مواد را خوب میکس کردید و مقداری از آن را بچشید و در صورت نیاز کمی نمک، فلفل لیموترش به آن اضافه کنید. حمص را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. سپس مقداری گشنیز و جعفری خرد شده به همراه روغن زیتون به آن اضافه نمایید.

غذاهای ساده با روغن زیتون

پنیر پرورده با روغن زیتون

مواد لازم

روغن زیتون فرابکر
پنیر
فلفل سیاه
پودر سبزی خشک

طرز تهیه
برای درست کردن پنیر پرورده با روغن زیتون می توانید از هر نوع پنیری که دوست دارید استفاده کنید و آن ها را به صورت مربعی برش بزنید. سپس روغن ، فلفل سیاه و پودر سبزی خشک را با هم ترکیب کنید. پنیر را داخل روغن بریزید.طرز استفاده از این روغن در این غذا به گونه ای است که پنیر کاملاً در روغن قرار بگیرد و سطح آن را بپوشاند. بهتر است این پنیر پرورده را بعد از ۲ تا ۳ روز استفاده کنید تا کاملاً خوش طعم و لذیذ شود.

غذاهای ساده با روغن زیتون

تفاوت روغن بکر و فرابکر

شیوه تولید و فرآوری‌های مختلف روغن در کارخانه‌جات و کارگاه‌های تولیدی علاوه بر‌اینکه بر عطروطعم و غلظت روغن زیتون تاثیرگذار است، در میزان غلظت اسیدیته و قیمت روغن زیتون بکر یا سایر انواع آن نیز اثر دارد. روغن بکر و فرابکر با توجه به میزان خلوص آنها و اینکه فاقد مواد افزودنی هستند، به اکسیر سلامتی شهرت دارند و مصرف آنها به عنوان یک روغن گیاهی منحصربه‌فرد در انواع رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود. انواع روغن‌های زیتون در دو نوع تصفیه‌نشده و تصفیه‌شده به بازار عرضه می‌شوند. روغن‌های تصفیه‌نشده در دو نوع فرابکر و بکر به بازار عرضه شده‌اند که وجه تمایز این دو مدنظر ماست.
روغن زیتون

لازم به ‌ذکر است که خواص روغن زیتون‌های گروه تصفیه‌نشده تفاوت چندانی با هم ندارد. همه روغن‌ها ویتامین‌هایی نظیر A,B,E,K، اسیدچرب امگا۳، آهن، فیبر، پروتئین، کالری، مس، سدیم، اسید‌اولئیک و فنولیک، انواع آنتی‌اکسیدان‌، کلسیم، چربی‌های مفید اشباع‌نشده و سایر املاح معدنی و آلی دارند که مصرف آن در برنامه غذایی روزانه برای سلامت بدن لازم و ضروری است. حال می‌خواهیم تک‌تک مواردی که روغن‌ها را از هم متمایز می‌کند، بررسی کنیم و تفاوت روغن بکر و فرابکر را به تفکیک بیان کنیم.

تفاوت به لحاظ شیوه تولید

اولین تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر در نوع تولید آن است. معمول‌ترین نوع استخراج روغن از دانه‌های زیتون، تحت فشار قراردادن و له‌کردن آنهاست. درواقع همان‌طور که از نام تصفیه‌نشده برمی‌آید، این روغن‌ها تصفیه نمی‌شوند؛ بلکه با استفاده از فرآیندهای طبیعی عمل استخراج روغن صورت می‌گیرد و در ساختار تری‌گلیسیریدها تغییری حاصل نمی‌شود. در‌واقع در مراحل تولید روغن، تغییری در ماهیت اصلی زیتون ایجاد نمی‌شود. تنها اقداماتی که قبل از روغن‌گیری روی زیتون‌های ناب انجام می‌شود، شستن زیتون‌ها، جداسازی برگ‌ها و دانه‌های ناسالم و آسیب‌دیده، صاف‌کردن و هدایت محصولات سالم و استاندارد به سمت دستگاه جداسازی هسته و استخراج روغن است.

مایع خمیری شکلی که پس از له‌شدن دانه‌ها به‌ دست می‌آید، با فشار و کمپرس سرد روغن‌گیری می‌شود. روغن  بکر، ویرجین یا (virgin olive oil) نیز با استفاده از فرآیندهای فیزیکی تهیه می‌شود و هیچ‌گونه عوامل شیمیایی در آن دخیل نیستند. در تهیه این روغن نیز از گرما و مواد افزودنی استفاده نمی‌شود و کیفیتی شبیه به روغن فرابکر دارد. فشردن میوه زیتون به صورت سرد و خلوص بالا عطروطعمی ‌مانا و ویژه از زیتون‌های ناب به مشام انسان می‌رساند.

تفاوت به لحاظ میزان غلظت اسیدیته

روغن زیتون بسیار ارزشمند و پر از خواص درمانی و دارویی است. روغن فرابکر سطح اولئیک اسید آزاد کمتری نسبت به سایر انواع روغن زیتون دارد. هر ۱۰۰ گرم از این روغن محتوی ۸ دهم گرم اسید اولئیک است. روغن زیتون فرابکر برای پخت و پز همچنین در انواع غذاهای سرد و سالادها بسیار کاربرد دارد و فوق‌العاده خوشمزه است. تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر این است که در روغن زیتون بکر سطح اسید اولئیک کمی ‌‌بیشتر از نوع قبلی است. در هر ۱۰۰ گرم از این روغن حدود ۲ گرم اسید اولئیک وجود دارد.

این روغن نیز بیشتر به صورت سرد و برای پخت و پز استفاده می‌شود. بهتر است هیچ‌کدام از این دو نوع روغن برای سرخ‌کردنی‌ها با درجه حرارت بالا استفاده نشود. در کل میزان اسیدیته روغن فرابکر و بکر از روغن زیتون‌های معمولی و تصفیه‌شده پایین‌تر است. به لحاظ مقایسه رنگ این دو روغن زیتون باید گفت روغن زیتون فرابکر به رنگ سبز طلایی تیره است و روغن بکر رنگ روشن‌تری را به‌ خود اختصاص می‌دهد. در ایران بیش از ۲۶ منطقه به کشت و تولید انواع زیتون اشتغال دارند که در این بین فراوانی و خواص زیتون رودبار در استان گیلان معروف‌تر از سایر مناطق است.

تفاوت به لحاظ طعم و عطر

زیتون‌ها با فشرده‌شدن و بدون استفاده از مواد، حلال‌های شیمیایی و حرارتی تهیه می‌شود. عطر و طعم ناب زیتون را در روغن فرابکر بسیار بیشتر از نوع بکر حس می‌کنید. نشانه اصلی روغن فرابکر طعم گس، تلخی و تندی آن است که هنگام خوردن در ته گلو و انتهای حلق طعم تند روغن احساس می‌شود و بسیار زود نیز از ‌بین می‌رود. بسیاری از افراد قدیمی ‌و کسانی که طالب طعم‌های خاص هستند، این خلوص و غلظت شگفت‌انگیز روغن زیتون را دوست دارند. اگر طعم‌ تند، غلظت عطر و رنگ تیره را در روغن زیتون مشاهده کردید، بدانید که روغنی مرغوب و باکیفیت از نوع فرابکر یافته‌اید.

در بین انواع روغن زیتون خارجی و ایرانی روغن فرابکر باکیفیت‌ترین نوع روغن زیتون شناخته‌شده است. تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر در طعم و عطر آن است. برای جذب سلایق همه افراد روغن زیتون بکر عطروبوی پایین‌تر و غلظت کمتری دارد. طعم ملایم‌تر این روغن طرفداران بسیاری دارد و جوان‌پسندتر است. به دلیل مشتریان زیاد در برخی مواقع یافتن روغن بکر کمی‌‌ سخت‌تر و نایاب‌تر از سایر انواع است.

قیمت روغن زیتون بکر و فرابکر

با وصف تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر باید به ارزش‌گذاری آنها در بازار سرمایه نیز توجه کنید. آیا قیمت این دو نوع روغن با هم متفاوت است؟ در پاسخ باید بگوییم بله! در بازار ایران قیمت انواع روغن زیتون بکر کمی ارزان‌تر از روغن فرابکر است. البته برای مقایسه قیمت، فاکتورهای دیگری مانند نوع برند، تازگی محصول و ارگانیک‌بودن انواع زیتون را نیز باید اضافه کنید. اما به‌صورت کلی روغن فرابکر با نام تجاری اکسترا ویرجین (Extra virgin olive oil) یا فوق بکر یکی از مهم‌ترین، خالص‌ترین و گران‌ترین روغن‌ها به ‌شمار می‌رود.

روغن‌های بکر و فرابکر عطر ناب زیتون را به یدک می‌کشند؛ اما روغن های تصفیه‌شده و معمولی در شیوه تولید بدون بو می‌شوند. همین عامل سبب می‌شود که بخشی از ویتامین‌های زیتون در حین تولید کاسته شود. در خرید انواع زیتون به این نکته مهم توجه کنید که در جو تقلب و سوءاستفاده فروشندگان سودجو قرار نگیرید و محصولات دیگر را به جای روغن ممتاز فرابکر و بکر خریداری نکنید.

خواص روغن‌های فرابکر و بکر

همان‌طور که گفته شد روغن زیتون خواص و فواید بسیاری برای سلامت جسمی‌ دارد. تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر در هنگام خرید و از روی ظاهر محصول مشخص نیست و تمایز این دو تاثیر چندانی در خواص آن ندارد. در صورتی‌که روغن زیتون به صورت اصل و طبیعی تهیه و میزان مصرف آن در برنامه غذایی کنترل شود، از مزایا و خواص روغن زیتون بهره‌مند می‌شوید:
– این روغن آکنه و جوش‌های سرسیاه، سرسفید و منافذ باز پوستی را برطرف می‌کند.
– سیاهی اطراف چشم و چین‌و‌چروک‌های پوست را ازبین می‌برد.
– این روغن در پاکسازی پوست و تاثیر بسزایی دارد.
– فولیکول‌ها و پیاز مو را تقویت می‌کند.
– درمان موخوره، شپش، شوره و پوسته مو با این روغن امکان‌پذیر است.
– مسکن، ضدعفونی‌کننده و برطرف‌کننده التهاب است.
– به کبد کمک‌ کرده و دفع سموم و مواد زائد از بدن را تسهیل می‌کند.
– رفع عارضه‌های جانبی، رفع یبوست و تقویت روده و معده را انجام می‌دهد.
– تقویت‌کننده و انرژی‌دهنده به اعضای فعال بدن مانند قلب و مغز است.
– از آلزایمر و حملات قلبی و انسداد عروق جلوگیری می‌کند.
– قندخون و سایر فاکتورهای سلامت بدن را تنظیم می‌کند.
– خواص روغن‌های فرابکر و بکر

در صنعت روغن‌سازی و استخراج روغن از دانه‌های زیتون، روغن فرابکر و بکر را در دسته روغن‌های تصفیه‌نشده جای می‌دهند. در بین انواع روغن زیتون ایرانی هر دو نوع روغن فرابکر و بکر از مرغوب‌ترین زیتون‌های ایرانی به ‌دست می‌آید. روغن بکر و فرابکر برخلاف سایر روغن‌های تصفیه‌شده که با فرآیندهای شیمیایی تولید و به بازار عرضه می‌شود، ارزش تجاری و قیمت بسیار بالاتری دارد. هردو نوع این زیتون‌ها از نوع بودار است؛ اما میزان عطروبو و همچنین قیمت روغن  بکر کمی‌ پایین‌‌تر از روغن فرابکر است.

در پایان پیشنهاد می کنم مطلب آیا روغن زیتون مناسب سرخ کردن یا پخت و پز می باشد؟ را نیز مطالعه بفرمایید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *