رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

طرز تهیه انواع نان خانگی

لینک این مطلب کپی شد!

طرز تهیه انواع نان خانگی را در این مطلب می خواهیم برایتان شرح دهیم. گاهی اوقات بهتر است نان مصرفی خود را در خانه تهیه کنیم چرا که پخش شدن بوی نان خانگی در خانه بسیار دلنشین و لذت بخش است . اگر کودکی دارید و میخواهید سرگرم شود می توانید در درست کردن و ورز دادن خمیر هم از او استفاده کنید. نان در سبد غذایی خانواده های ایرانی بسیار مهم است و ایرانی ها روزانه مقدار زیادی نان می خورند و متاسفانه به دلیل پخت بد نانهای ماشینی مقدار زیادی هم دور ریخته می شود در صورتیکه وقتی در خانه نان تهیه شود می توان گفت اصلا دور ریز ندارد و تا تکه ی آخر مصرف می شود . پس با ما باشید.

-خانگی طرز تهیه انواع نان خانگی

طرز تهیه نان خانگی تابه ای

مواد لازم :
آرد نانوایی یا آرد سفید: ۲ الی ۲٫۵ پیمانه
پودر خمیر مایه: ۱٫۵ قاشق مرباخوری
روغن مایه: ۳ قاشق غذاخوری
شکر: ۱ قاشق مرباخوری
نمک: ۲ قاشق چای‌خوری
آب ولرم: ۱ پیمانه

 طرز تهیه انواع نان خانگی

طرز تهیه مایه خمیر

برای شروع مایه خمیر را همراه شکر در یک پیمانه آب ولرم بریزید و کاملا حل کنید. بهتر است از یک کاسه‌ی بزرگ برای این کار استفاده کنید.مقداری از آرد را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که مایه مانند تصویر غلظتی شبیه مایه‌ی کیک پیدا کند. حالا ظرف را با یک دستمال تمیز بپوشانید و برای ۱۰ دقیقه آن را در جای نسبتا گرم قرار دهید تا مایه خمیر فعال شود و حباب‌های اولیه در آن به وجود بیاید.

اگر مایه خمیر بعد از ۱۰ دقیقه فعال نشد و حبابی در خمیر به چشم نخورد، احتمال دارد مایه خمیر کهنه یا خراب باشد.زمانی که مایه خمیر فعال شد، آرد را به آرامی به آن اضافه کنید تا خمیر شکل بگیرد. نیمی از روغن را هم در کنار آرد به خمیر اضافه کنید. برای جلوگیری از سفت شدن خمیر نان، آرد را به آرامی و کم‌کم اضافه کنید، چون آرد زیاد باعث سفت شدن نان می‌شود.

طرز تهیه خمیر نان

مهم‌ترین نکته در پخت نان این است که به اندازه‌ی مناسب آرد به خمیر اضافه کنید، تا جایی که با فشار دادن، خمیر به دست نچسبد. دقت کنید که اگر وقتی دستتان را روی خمیر نگه می‌دارید بعد از چند لحظه خمیر به دست می‌چسبد نیازی به اضافه کردن آرد بیشتر نیست؛ این چسبندگی با ورز دادن از بین می‌رود.

-1 طرز تهیه انواع نان خانگی

ورز دادن خمیر

سطح میز یا تخته کار را آرد بپاشید و خمیر را برای ۱۰ دقیقه روی آن ورز دهید. مابقی روغن را در این مرحله کم‌کم به خمیر اضافه کنید.بعد از ورز دادن، کف و دیواره‌های یک کاسه‌ی بزرگ را چرب کنید و خمیر را در آن بگذارید. روی خمیر را با سلفون و سپس یک پارچه بپوشانید و آن را در جای نسبتا گرم قرار دهید. اجازه دهید خمیر شما بین ۱ تا ۱٫۵ ساعت استراحت کند. بعد از این که خمیر خوب پف کرد روی آن را بردارید و با دست پف آن را بگیرید.سطح میز یا تخته کار را آردپاشی و خمیر را روی آن به ۶ چانه‌ی مساوی تقسیم کنید. روی چانه‌ها را دوباره با سلفون و پارچه بپوشانید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه‌ی دیگر استراحت کنند.

-2 طرز تهیه انواع نان خانگی

سلفون‌ها را دور نریزید، بعد از ۱۵ دقیقه چانه‌های خمیر را بردارید و با وردنه روی سطح آردپاشی شده به ضخامت ۲ الی ۳ سانتی‌متر باز کنید. سپس با همان سلفون‌ها دوباره روی آن‌ها را بپوشانید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه‌ی دیگر هم استراحت کنند.

تابه‌ی نچسب خود را روی حرارت متوسط رو به زیاد داغ کنید. خمیری که باز کردید را داخل تابه قرار دهید و اجازه دهید بپزد. وقتی روی نان شروع به حباب زدن کرد، آن را برگردانید. چند بار دیگر این کار را تکرار کنید تا دو طرف نان به طور یکدست طلائی شود.وقتی نان‌ها پختند آن‌ها را از تابه خارج کنید و در یک پارچه‌ی تمیز بپیچید تا خشک نشوند.

-3 طرز تهیه انواع نان خانگی

طرز تهیه نان تافتون خانگی

نان تافتون از آن نان‌های همه‌پسند و خوشمزه‌ای است که تقریبا همه آن را دوست دارند و تقریبا با هر غذا و وعده‌ای هم قابل‌خوردن است. طرز تهیه نان خانگی تافتون هم بسیار ساده است و بدون نیاز به امکانات خاص می‌توانید آن را بپزید.

مواد لازم برای نان تافتون

۱ لیوان شیر گرم؛
۱ لیوان آب؛
نصف لیوان روغن گیاهی؛
مایه خمیر؛
۱ قاشق غذاخوری شکر؛
نمک؛
نصف قاشق غذاخوری بیکینگ‌پودر.
نکته: آردی که در هنگام پخت نان استفاده می‌شود باید چقدر باشد؟ آرد را کم‌کم بریزید تا خمیر به دست و تخته نچسبد. به‌طور کلی، به‌ازای هر یک کیلو آرد به نیم‌ لیتر آب نیاز است.

طرز تهیه نان تافتون در خانه

تمام موادی که در قسمت قبلی عنوان شد، با هم مخلوط کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا به حال خود بماند. بعد از ۱۰ دقیقه، آرد گندم را آرام‌آرام به مخلوط اضافه کنید و هم‌زمان هم بزنید. بعد دست‌ها را بشویید و خمیر را روی تخته بگذارید و با آرد ورز بدهید. آن‌قدر ورز دهید تا خمیر به دست و تختهٔ کار نچسبد.

حالا باید خمیر را مجددا به ظرف برگردانید و روی آن را با پارچه‌ای بپوشانید و اجازه بدهید که به مدت یک‌ ساعت در همان حال باقی بماند. بعد خمیر را از ظرف خارج و چانه‌های ۸۰ گرمی از خمیر درست کنید. تا جایی که می‌شود، چانه‌ها را با وردنه، نازک و صاف کنید. بعد از آن، هر خمیر پهن و صاف‌شده را راهی ماهیتابه یا ساج داغ کنید. نان به‌راحتی پخته می‌شود و طعم خیلی خوبی هم پیدا می‌کند.

-تافتون طرز تهیه انواع نان خانگی

طرز تهیه نان بربری خانگی

مواد لازم برای تهیه نان بربری برای ۴ قرص نان
حدود ۲ و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری خمیرمایه خشک فعال؛
۱ قاشق چای‌خوری شکر؛
۲ و نیم قاشق چای‌خوری نمک؛
۴ پیمانه آرد نان و کمی بیشتر برای پاشیدن روی سطح آن؛
۲ قاشق چای‌خوری آرد همه‌کاره؛
۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین؛
۱ قاشق چای‌خوری روغن گیاهی؛
۲ قاشق چای‌خوری کنجد سفید و سیاه.

نحوه پخت نان بربری خانگی

شکر، خمیرمایه و یک و سه‌چهارم پیمانه آب گرم را با هم ترکیب کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه به این ترکیب زمان بدهید تا حالت پُف‌دار پیدا کند.نمک و ۴ پیمانه آرد نان را به مخلوط اضافه کنید و با هم‌زن تنظیم‌شده روی درجهٔ کم و متوسط هم بزنید تا مخلوط کاملا یکدست شود.برای یکدست‌شدن ترکیبی که ساخته‌اید، درجهٔ هم‌زن را روی متوسط تنظیم کنید و با آن ترکیب را هم بزنید تا به خمیری یکدست و منسجم برسید.خمیر را به سطحی پوشیده‌شده از آرد منتقل کنید و آن را ورز دهید. ورزدادن را به مدت ۴ دقیقه ادامه بدهید و اگر نیاز بود، آرد بیشتری اضافه کنید تا خمیر حالت ارتجاعی داشته باشد و چسبندگی‌اش به دست و سطح را از دست بدهد.
کاسه‌ای بزرگ را با روغن گیاهی چرب کنید و خمیر را داخل آن بیندازید. سپس روی کاسه را پلاستیک بکشید.ظرف را به‌ مدت ۶۰ تا ۷۵ دقیقه در جایی گرم قرار بدهید تا حجمش افزاش و پُف کند.خمیر را به دو بخش تقسیم و دو شونه خمیر به آنها تهیه کنید. روی خمیرها آرد بپاشید که چسبندگی پیدا نکنند و بگذارید تا حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بماند و پُف کند.در فاصله‌ای که خمیر مشغول پف‌کردن است، آرد همه‌کاره، جوش‌شیرین و یک قاشق چای‌خوری روغن را به همراه دو-سوم پیمانه آب در قابلمه‌ای کوچک روی حرارت متوسط مخلوط کنید. ترکیب را آرام‌ هم بزنید تا غلیظ شود. این کار را به مدت ۳ دقیقه انجام بدهید و بعد اجازه بدهید تا محتویات قابلمه سرد شود.

اگر فِر داشته باشید که بسیار راحت خواهید بود. در این بخش از کار با وجود داشتن فِر می‌توانید سنگ پیتزا یا سینی فِر را در قسمت پایینی آن بگذارید و آنها را در حدود ۲۰ دقیقه تا ۴۵۰ فارنهایت یا ۲۳۰ سانتی‌گراد داغ کنید. این مرحله به شما کمک می‌کند تا از برشته‌شدن نان‌تان مطمئن شوید.

یکی از چانه‌ها را روی سطح موردنظرتان پهن کنید و روی خمیر آرد بپاشید. نمک و کنجد را در کاسه‌ای ترکیب کنید. انگشت‌های‌تان را درون کاسهٔ آب ببرید و روی سطح خمیر برش‌هایی عمودی مانند آنچه در نان بربری‌های نانوایی می‌بینید، ایجاد کنید. بعد با روغن گیاهی و برس مخصوص روغن، روی نان را چرب کنید و نیمی از مخلوط کنجد و نمک را روی خمیر بپاشید.

خمیر را به مدت ۱۵ تا ۱۸ دقیقه در فِر بپزید تا روی آن طلایی شود. بعد از آن می‌توانید نان را به سینی یا ظرفی دیگر منتقل کنید تا سرد شود و آن را نوش‌جان بفرمایید.

اگر فِر ندارید هم اشکالی ندارد. قابلمه‌ای چدنی را روی گاز بگذارید. داخل قابلمه باید نچسب باشد. قبل از انتقال خمیر به قابلمه، حدود ۵ دقیقه زیر آن را روشن کنید تا کاملا داغ شود. قابلمه را اندکی چرب و بعد خمیر را با وردنه یا چیزی شبیه آن (مثلا بطری روی سطحی صاف پهن کرده‌اید) روی کف قابلمه پهن کنید. حالا باید حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید تا خمیر شروع به پخته‌شدن از سمت پشت کند و روی آن حباب‌هایی ظاهر شود.

بعد خمیر را برگردانید و اجازه بدهید که سطح رویی آن بپزد. پس از پخت نان‌ها هم می‌توانید به دو طرف آن کره بزنید و برای مرحله بعدی یعنی نوش‌جان‌کردن پیش بروید.

-بربری-خانگی طرز تهیه انواع نان خانگی

طرز تهیه نان سنگک خانگی

مواد لازم برای نان سنگگ

آب نیم گرم : ۲/۵ پیمانه
آرد کامل :۲پیمانه
مایه خمیر فوری : ۱ قاشق غذاخوری
کنجد برای روی نان
نمک ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع به میزان لازم

طرز پخت نان سنگک خانگی

برای تهیهٔ نان سنگک به تعدادی سنگ‌ریزه هم نیاز دارید تا شکل و شمائل نان را به نمونه‌ای نزدیک کنید که از نانوایی می‌خرید. البته اگر بخواهید امکان حذف سنگ از فرایند پخت‌وپز هم وجود دارد ولی سنگ‌ها می‌توانند بافت و شکل نان را اصیل‌تر و جذاب‌تر کنند.برای شروع فرایند پخت نان خانگی باید کاسه‌ای در اندازهٔ متوسط بیاورید و مایه خمیر را به همراه یک-چهارم پیمانه آب ترکیب کنید. بگذارید که این ترکیب به اندازهٔ ۵ دقیقه به حال خود بماند. نمک و یک و نیم پیمانه آب را هم به آن اضافه کنید و اجازه بدهید که حدود ۱۰ دقیقهٔ دیگر هم بماند. سپس به‌تدریج، آب و آرد باقی‌مانده را به آن اضافه کنید. همهٔ اینها را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا خمیری یکدست ایجاد شود.

کاسه‌ای بزرگ‌تر بیاورید و کف آن را با روغن چرب کنید. حالا خمیر را به این کاسه منتقل کنید و روی آن را با پارچه مرطوب بپوشانید. بگذارید تا خمیر یک شب در ظرف بماند و پُف کند. البته جایی که ظرف را قرار می‌دهید باید گرم و تاریک باشد.
اگر فِر آشپزی در اختیارتان است، درجهٔ آن را روی بیشترین دما تنظیم کنید. اگر سنگ‌های کوچک دارید هم باید آنها را روی سطح سینی فر بگذارید تا به‌ اندازه کافی داغ شوند. زمانی که فر در حال داغ‌شدن است، دست‌هایتان را با روغن چرب کنید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خمیر را ورز دهید. برای اینکه خمیر چسبندگی نداشته باشد، می‌توانید محیطی را که روی سطح آن، مشغول ورزدادن نان هستید هم چرب کنید. سپس از خمیر، شش چانه بگیرید. یعنی خمیر را به قسمت‌های کوچکی درآورید که در نانوایی به چانه معروف است.

هر چانه را پهن و صاف کنید، به‌طوری‌که ضخامت خمیر به حدود ۲ سانتی‌متر برسد. یادتان باشد که لازم نیست نان به‌شکلی دقیقا یکپارچه صاف و پهن شود. اگر خمیر نان سنگک دارای پستی‌ها و بلندی‌هایی باشد، ظاهر آن بهتر خواهد شد و به شکل اصلی آن در نانوایی‌ها شباهت بیشتری پیدا می‌کند. دانه‌های کنجد را هم روی خمیر نان بپاشید.

نان را به مدت‌ یک‌ دقیقه در فر بپزید و بعد آن را برگردانید و طرف دیگر را برای حدود ۳ دقیقه بپزید. سپس دوباره نان را بگردانید و بگذارید تا سطح اولیهٔ آن ۲ دقیقهٔ دیگر پخته شود. بعد از این مراحل‌، نان را از فِر بیرون بیاورید و سنگ‌ها را از آن جدا کنید.

-خانگی طرز تهیه انواع نان خانگی

طرز تهیه نان باگت خانگی

مواد لازم برای نان باگت خانگی

آرد نانوایی یا آرد سفید :۳ پیمانه
شکر : یک قاشق غذاخوری
مایع خمیر فوری : یک قاشق غذاخوری
نمک : یک قاشق چایخوری
آب ولرم : یک پیمانه
روغن مایع ۱/۴ پیمانه (پیمانه ما لیوان دسته دار فرانسوی است که در هر خانه ای وجود دارد .)

مواد رومال نان باگت
زرده تخم مرغ : یک عدد
روغن : یک قاشق سوپخوری
شیر : یک قاشق سوپخوری
کنجد و سیاه دانه : به میزان لازم

طرز پخت نان باگت خانگی

مایه خمیر و شکر را در کاسه ای بزرگ ریخته آب ولرم را اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم. روی کاسه رو با پارچه ای پوشانده و در جای تاریک و دمای اتاق میگذاریم تا عمل بیاید.در کاسه کوچکی نمک و روغن را با هم مخلوط کنید و به مایع داخل کاسه بزرگتر اضافه کنید و کمی هم بزنید.اکنون آرد را کم کم اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم. پس از اضافه کردن سه پیمانه آرد اگر کمی چسبندگی داشت سعی کنید بیشتر خمیر رو ورز بدید. یادتون باشه اضافه کردن آرد بیش از اندازه بافت خمیرتون راخشک میکند.

وقتی خمیرتان منسجم شد و چسبناک نبود داخل ظرفی رو چرب کنید و خمیر رو داخلش بگذارید و سطح خمیر رو با دستتون کمی چرب کنید. روی آنرا با سیلفون و پارچه بپوشانید و بگذارید یک ساعت در دمای اتاق و کمی گرم استراحت کند.بعد از استراحت خمیر را برداشته پفش را بگیرید. خمیر رو پنج قسمت کنید. یک تیکه را برداشته سطح کار رو کمی آرد پاشی کنید و خمیر رو گرد کرده و با دست مثل نان همبرگر حالت بدید.

برای نان باگت معمولی و دراز اول خمیر رو بیضی کنید و بعد با دست کمی پهن کرده و حالا با وردنه نازک پهنش کنید به شکل بیضی. اول از مرکز رول کنید و بعد از سمت چپ و راست همینطور تا انتها‌. هربار رول میکنید خووب بچسبونیدش به خمیر. در آخر یه نان بیضی بلند دارید. داخل فیلم ببینید راحت تر است .

داخل سینی فر کمی آرد بپاشید و نان ها را بگذارید روی سینی. و حدودا بیست دقیقه استراحت بدید.در این مدت فر رو گرم کنید. بعد استراحت دوم با تیغ دو تا شیار روی نان های بیضی بکشید.روی نان ها کنجد یا سیاهدانه بپاشید و بعد سینی نان را داخل فر بگذارید. با دمای ۲۰۰ درجه حدودا نیم ساعت زمان پخته. البته شما دقت کنید هروقت نون پخت و طلایی شد برش دارید. دمای فرها متفاوت می باشد .

-باگت-1 طرز تهیه انواع نان خانگی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *