رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ آبان ۱۴۰۱

طرز تهیه بهترین غذاها و دسرها مخصوص شب یلدا

اشتراک گذاری

با توجه به نزدیک شدن شب یلدا در این مطلب طرز تهیه بهترین غذاها و دسرها مخصوص شب یلدا را آورده ایم تا امسال که کمی با وجود واکسیناسیون ایمنی ایجاد شده و می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی و تعداد اندک دورهمی شب یلدا برگزار کرد . این غذاهای خوش رنگ و لعاب را درست کنید و در کنار عزیزانتان لذت ببرید . شاید از خودتان می‌پرسید «شام شب یلدا چی درست کنم؟»با ماهمراه باشید تا حسابی خانواده‌اتان را به وجد بیاورد.

مرغ ناردونی (بهترین غذای شب یلدا)

برای شام شب یلدا یک پیشنهاد عالی داریم؛ مرغ ناردونی یا مرغ اناری. بسیاری از افراد این غذای خوشمزه را با انار تازه در شب یلدا درست می‌کنند. شک نکنید این خورش شمالی خوشمزه در سفره‌ی شب یلدا هوش را از سر همه خواهد برد. همه‌ی ما از قدیم شب چله را با انار می‌شناسیم. چیزی که این خورش را به بهترین انتخاب برای این شب طولانی تبدیل می‌کند، وجود انار، آب انار و رب انار در آن است.

مواد لازم برای مرغ ناردونی

مرغ: ۳ تکه بزرگ
آب انار طبیعی: ۱.۵ پیمانه
انار: ۱ عدد
رب انار: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۳ حبه بزرگ
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

طرز تهیه مرغ ناردونی

برای شروع مرغ‌ها را به زردچوبه، نمک و فلفل آغشته کنید تا مزه‌دار شوند.سپس مرغ‌ها را در تابه با روغن و کره سرخ کنید. مرع‌ها را پشت‌ورو کنید تا هر دو طرف آن‌ها سرخ شود.پس از این که مرغ‌ها سرخ شدند، آن‌ها را از تابه خارج و پیازهایی را که به صورت نگینی ریز خرد کرده‌اید به تابه اضافه کنید. پیازها را تا جایی که کاملا طلائی شوند، تفت دهید.سیرها را له یا رنده و بعد از طلائی شدن پیاز به تابه اضافه کنید.بعد از این که سیر کمی تفت خورد و عطر آن بلند شد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و سیر، پیاز و رب گوجه فرنگی را با هم کمی تفت دهید. سپس رب انار را اضافه کنید. در طول این مدت حرارت شعله را زیاد نکنید چرا که رب انار اصلا نیازی به تفت دادن ندارد و حرارت بالا باعث خراب شدن طعم آن می‌شود.

پس از اضافه کردن رب انار، بلافاصله آب انار را اضافه کنید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن باید میزان نمک، ترشی و شیرینی خورش را در این مرحله تنظیم کنید. در صورتی که رب انار شما خیلی ترش بود یا مایل بودید طعم خورش ملس باشد، می‌توانید کمی شکر به خورش اضافه کنید تا طعم متعادل‌‌تری داشته باشد.بعد از تنظیم ترشی خورش، مرغ‌ سرخ شده را به آن اضافه کنید. مرغ‌ها را به آرامی داخل تابه بچینید تا آب خورش دور آن‌ها را بگیرد.

در تابه را ببندید و اجازه دهید مرغ‌ها در سس برای ۲ تا ۳ ساعت با حرارت ملایم بپزند و خورش جا بیفتد. در حین پخت مرغ‌ها را برگردانید تا همه جای آن‌ها به سس آغشته شود. قبل از سرو انار را که از قبل دانه کرده‌اید به خورش اضافه و بعد از ۱۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. دقت کنید که دانه‌های انار نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه حرارت ببینند، در غیر این صورت رنگ قرمز زیبای خود را از دست می‌دهند و سفید می‌شوند.

غذاهای شب یلدا

مرغ ترش شمالی

اما اگر به هر دلیل تصمیم گرفتید این غذا را نپزید، یک گزینه‌ی جایگزین بسیار خوب به شما معرفی می‌کنیم؛ مرغ ترش شمالی. خورشی خوشمزه و اصیل که حتی اسمش دهان‌تان را آب می‌اندازد. وجه تمایز اصلی این خورش با دیگر خورش‌های ایرانی مغز گردو، سبزی مخصوص و رب انار در کنار هم است. طعم خوشی که رب انار به این خورش می‌دهد آن را به یک غذای مناسب برای شب یلدا تبدیل می‌کند.

مواد لازم برای خورش مرغ ترش شمالی

مرغ: ۱ عدد کوچک
گردو آسیاب شده: ۴ قاشق غذاخوری
سبزی مرغ ترش: ۲۵۰ گرم
رب انار: ۳ قاشق غذاخوری
پیاز: ۱ عدد درشت
سیر: ۱ حبه بزرگ
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه مرغ ترش شمالی

برای شروع سبزی مخصوص مرغ ترش را در روغن سرخ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. سبزی‌مرغ ترش مخلوطی از سبزی‌های محلی شمال است که می‌توانید به صورت آماده از سبزی فروشی‌ها یا سوپرمارکت‌ها تهیه کنید.برای طبخ مرغ ابتدا آب را درون یک قابلمه جوش بیاورید و سپس مرغ‌ها را به همراه ۲ عدد هل درون آب در حال جوش بیندازید و پس از ۳ الی ۴ دقیقه از آب خارج کنید. با این کار بوی زهم مرغ گرفته می‌شود. بعد از خارج کردن مرغ‌ها از آب اجازه دهید که آب آن‌ها کمی گرفته شود، سپس در روغن آن‌ها را سرخ کنید.

برای تهیه پیاز داغ پیازها را رنده کنید و سپس در کمی روغن تفت دهید تا به اصطلاح سبک شوند.بعد از این که رنگ پیازها کمی تغییر کرد به آن‌ها زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و سیر له شده را اضافه کنید و دوباره کمی تفت دهید تا ادویه‌ها حرارت داده شوند و پیازها زرد طلایی شوند.در این مرحله گردو آسیاب شده را به همراه سبزی سرخ شده به پیازها اضافه کنید و همه مواد را با حرارت ملایم کمی تفت دهید.سپس رب انار را به آن‌ها اضافه کنید.

پس از اضافه کردن رب انار، ۲ لیوان آب جوش به آن‌ها اضافه کنید. درب ظرف را ببندید، حرارت شعله را کم کنید و به آن یک ساعت زمان دهید تا سبزی و گردو خوب بپزند و روغن بیندازند.بعد از این که سبزی و گردو پخت مرغ‌های سرخ شده را به آن اضافه کنید. حالا درب ظرف را دوباره ببندید و حرارت شعله در کمترین حالت قرار دهید و اجازه دهید خورش مرغ ترش شما خوب جا بیفتد و آب آن کشیده شود.

غذاهای مخصوص یلدا

خورش کدو حلوایی

پیشنهاد دیگر ما برای شام شب یلدا، خورش کدو حلوایی با آلو بخارا است. در این فصل سال با کدو حلوایی می‌توانید انواع غذا، پیش‌غذا و دسر را تهیه کنید. خورش کدو حلوایی با آلو بخارا یک خورش شیرین و خوش طعم و عطر است که می‌تواند گرمای دوست‌داشتنی و لذیذی را به سفره‌ی شام شب یلدایتان بدهد. این خورش متفاوت را برای شام شب یلدا تهیه کنید تا تجربه‌ی متفاوتی برای شما و خانواده باشد.

مواد لازم برای ۴ نفر

کدو حلوایی: ۷ تکه بزرگ
گوشت خورشتی: ۲۵۰ گرم
آلو بخارا: ۱۲ عدد
پیاز: ۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران: به میزان لازم
کره: ۲۵ گرم
لیمو ترش: ۱ عدد
ادویه کاری، دارچین، زردچوبه، پودر هل، نمک و شکر: به میزان لازم

طرز تهیه خورش کدو حلوایی

پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلائی شود.زمانی که پیاز طلائی شد، گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. زردچوبه، پودر کاری و دارچین را اضافه کنید و تفت دهید. سپس تا جایی که روی گوشت‌ها را بگیرد آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید برای ۲ ساعت گوشت در قابلمه با در بسته بپزد. اگر حین پخت گوشت آب آن کم شد، به میزان لازم آب جوش به آن اضافه کنید.در حین پخت گوشت دو طرف تکه‌های کدو حلوایی برش داده شده را در کره و مقداری روغن تفت دهید و از تابه خارج کنید.

بعد از خارج کردن کدوها از تابه، رب گوجه فرنگی را در همان تابه با روغن و کره‌ی باقی‌مانده به مدت ۵ تا ۶ دقیقه تفت دهید.وقتی گوشت کاملا پخت، رب گوجه فرنگی تفت داده شده را به آن اضافه و میزان آب خورش را تنظیم کنید. حالا نمک، نوک قاشق چای‌خوری پودر هل، آب لیمو ترش، کمی شکر و به دلخواه ۱ قاشق غذاخوری گلاب به مواد اضافه کنید. وقتی به طعم دلخواه رسیدید، اجازه دهید سس خورشت به جوش بیاید.

نکته: طعم این خورش باید ملس باشد، ولی نباید به آن زیاد شکر اضافه کنید چون خود کدوها شیرین هستند. همچنین باید مراقب باشید طعم هل قالب نباشد.

وقتی غلظت و طعم خورش کاملا تنظیم شد، کدوهای سرخ شده و آلو بخارا را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه با در بسته بپزند. دقت کنید که کدوها بیش از حد نپزند و له نشوند.خورش کدو حلوایی آماده شده را در ظرف سرو ریخته و به دلخواه تزئین کنید. نوش جان!

غذاهای مخصوص یلدا

خورش انار مسما

مواد لازم:

مرغ ۱ عدد
پیاز متوسط ۲ عدد
دانه انار ۱ پیمانه
رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
رب انار ۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
زعفران دم کرده به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا پیازها را خرد کرده و تفت دهید. مرغها را می توانیم درسته سرخ نمایید و هم چند تکه بکنید و در روغن همراه با پیاز تفت دهید.در این مرحله انارهای دانه شده همراه با نمک، فلفل، زعفران دم کشیده و رب گوجه فرنگی را اضافه میکنیم و تفت میدهیم. و در آخر آب اضافه میکنیم و می گذاریم به مدت ۴۵ دقیقه کاملاً جا بیفتد.بعد از اینکه خوب جا افتاد رب انار را اضافه میکنیم و بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می توانید خورش را برای سرو آماده کنید.خورش اناردانه مسما باید غلیظ و کم آب باشد.می توانید کمی شکر به این خورش انار بیافزایید تا طعم آن شیرین تر شود.

خورش انار و بادمجان

خورش انار و بادمجان

مواد لازم برای دو نفر :

گوشت مرغ ۴۰۰گرم
دانه انار ۱پیمانه
آب انار ۲ پیمانه
پیاز متوسط ۱عدد
روغن ۲ق س
بادمجان قلمی ۳ عدد

روش تهیه:

پیاز را پوست کنده و ریز خرد کنید؛بعد در تابه ای مقداری رروغن بریزید و روی حرارت بگذارید وقتی روغن داغ شد پیاز را سرخ کنید و پس از برشته شدن آن را از روغن دراورده به کناری بگذارید.مرغ را در روغن داغ در تابه گذاشته و سرخ کنید بهتر است هنگام سرخ کردن درتابه را بگذارید تا مرغ بهتر سرخ شود میتوانید کمی نمک و فلفل هم به مرغ اضافه کنید تا طعم دار شود.پس از سرخ شدن مرغ دانه های انار را هم به تابه اضاافه کنید و پس از کمی تفت دادن پیاز سرخ شده را هم افزوده و خوب مخلوط کنید.حالا نوبت اضافه کردن ادویه نمک و فلفل سیاه است پس از کمی تفت دادن مواد داخل تابه،میتوانید آب انار را اضافه کرده و در ظرف را بگذارید تا با حرارت کم آرام آرام بپزد و جا بیفتد.

بادمجان ها را پوست کنده ،نمک زده و کناری بگذارید.بعد از حدود ۲۰ دقیقه آنها را با دستمال خشک کنید و در تابه ای با مقداری روغن سرخ کنید.۲۰ دقیقه مانده به آخر پخت ،بادمجانهای سرخ شده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.
*اگر آب انار در دسترس نبود مبتوانبد ۲ قاشق سوپخوری رب انار غلیط اضافه کنید.
**ادویه خورشی شامل زیره سیاه زنجبیل جوز هندی فلفل قرمز زردچوبه و فلفل سیاه است همینطور اگر دانه های انار ترش بود میتوانید کمی شکر به آن اضافه کنید.

پیش‌غذای شب یلدا

کمی بعد از صرف تنقلات مخصوص شب یلدا، اعضای خانواده آرام آرام گرسنه می‌شوند و چشمانشان از روی شیرینی، آجیل و انار به سمت میز شام خیره می‌شود. قبل از سرو غذا، بهتر است که پیش‌غذا و سالاد را سرو کنیم. ما برای پیش‌غذای شب یلدا چند پیشنهاد خوب داریم.

سالاد شب یلدایی مخصوص با انار (بهترین پیش‌غذای شب یلدا)

سالاد مخصوص شب یلدا باید ترکیبی از خوردنی‌های محبوب فصل سرد مثل انار و لبو باشد. سالادی که ما برای پیش‌غذای شب یلدا پیشنهاد می‌کنیم ترکیبی از رنگ‌های سبز، بنفش و قرمز را دارد و جلوه‌ی خاصی به میز شام شب یلدا خواهد داد. این سالاد علاوه بر ظاهر زیبا، طعمی بسیار خوشمزه هم دارد. این سالاد ترش و شیرین است و می‌توانید آن را هم به عنوان یک پیش‌غذا و هم در کنار با غذای اصلی سرو کنید.

مواد لازم

مغز کاهو: ۱ عدد
پیاز قرمز: ۱ عدد کوچک
چغندر پخته: ۱ عدد بزرگ
دانه‌ی انار: ۱ عدد کوچک
رب انار: یک قاشق چای‌خوری (نسبت به غلظت)
لیمو ترش: ۱ عدد
روغن زیتون: یک چهارم پیمانه
چاشنی سالاد: یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه سالاد شب یلدایی

مغز کاهو را یکدست و خرد کنید.
پیاز را به صورت خلال خرد کنید.
چغندر قرمز را به صورت باریک خرد کنید.
همه‌ی سبزیجات را در ظرف سالاد قرار بدید و دانه‌های انار را روی آن بریزید.
برای تهیه سس سالاد روغن زیتون، رب انار، آب لیمو ترش، چاشنی سالاد، نمک و فلفل را در یک ظرف باهم مخلوط کنید.
سس را روی سالاد بریزید و کمی ادویه‌ی سالاد هم روی آن بپاشید.
نوش جان.

غذاهای مخصوص شب یلدا

آش انار

هیچ چیز بیشتر از یک آش گرم و لذیذ در شب‌های سرد سال، به ما ایرانی‌ها نمی‌چسبد. آش انار شاید بهترین پیش‌غذا برای شب یلدا باشد. این آش با رب انار، آب انار و دانه‌های زیبا و قرمز انار تهیه می‌شود و طعمی ملس و ترش دارد. آش انار در شهرهای مختلف ایران مانند شیراز، گیلان، یزد و…، با گوشت یا بدون گوشت تهیه می‌شود. با تهیه این آش می‌توانید یک پیش‌غذای فوق‌العاده برای شام شب یلدا داشته باشید و همه‌ی اعضای خانواده را خوشحال کنید.

مواد لازم برای ۱۰ کاسه

سبزی آش: ۵۰۰ گرم
دانه‌ی انار: ۱ عدد
برنج: ۱ پیمانه
پیاز: ۳ عدد
آب انار: ۱ تا ۲ پیمانه
لپه: ۲ قاشق غذاخوری
رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
چغندر قرمز: ۳ عدد متوسط
نعنا خشک: ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه آش انار

لپه را در آب ریخته و اجازه دهید با درب بسته بپزد. لبوها را هم با کمی آب در یک قابله دیگر بپزید.دو عدد از پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه تفت دهید تا عسلی شود. سپس زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را به آن اضافه کنید. حالا برنج را به همراه سه لیتر آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید با درب بسته و حرات ملایم بپزد تا کاملا پخته و شکفته شود.بعد از اینکه برنج پخت، سبزی آش را اضافه کنید تا ۳۰ دقیقه با درب بسته بپزد. در مرحله‌ی بعد، نوبت اضافه کردن لپه و لبوی پخته شده به همراه آب لبو است. لبوها را قبل از اضافه کردن، خرد کنید.

بعد از این نوبت اضافه کردن آب انار، رب انار و به دلخواه دانه‌های انار وتنظیم نمک آش است. سپس اجازه دهید آش بجوشد.یکی از پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و پیاز داغ درست کنید. پس از سرخ شدن، پیاز را از روغن خارج کنید و نعنا خشک را در همان روغن داغ بریزید و حرارت را خاموش کنید.وقتی آش شما جا افتاد، نعنا داغ و پیاز داغ را به آن اضافه کنید.

غذاهای مخصوص یلدا

سالاد فتوش

پیشنهاد ما برای شب یلدا سالاد فتوش است. یکی از سالادهای مدیترانه‌ای خوشمزه که خاستگاه اصلی آن لبنان است و در چند سال اخیر در بسیاری از کشورها خصوصا ایران معروف و محبوب شده. فتوش یک پیش‌غذای اشتها آور است و می‌تواند اشتهایتان را حسابی باز کند، چرا که در سس آن رب انار و سماق به کار می‌رود.

مواد لازم برای سالاد فتوش

مغز کاهو: ۱ عدد
خیار: ۲ عدد
گوجه گیلاسی: ۱۲ عدد
نعنا: ۱۰۰ گرم
جعفری: ۲۰۰ گرم
تربچه: ۵ عدد
پیازچه: ۶ عدد
نان پیتا: ۲ عدد
رب انار: ۳ قاشق غذاخوری
سرکه: ۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون: نصف لیوان
لیمو ترش: ۱ عدد
سیر: ۲ حبه
سماق: ۱ قاشق غذاخوری
نعنا خشک: ۱ قاشق مرباخوری
نمک: به میزان لازم

طرز تهیه سالاد فتوش

ابتدا نان‌های پیتا را با استفاده از چاقو یا پیتزابر به شکل دلخواه برش بزنید. برای مثال می‌توانید آن‌ها را به صورت مربع یا مثلث ببرید.در یک تابه کمی روغن زیتون بریزید و تکه‌های برش‌زده‌ی پیتا را در آن سرخ کنید تا رنگ آن‌ها طلائی و کاملا برشته شوند. همچنین می‌توانید کمی روغن زیتون به نان‌ها بمالید و آن‌ها را در فر تست کنید تا سالم‌تر باشند. حتی می‌توانید به جای نان پیتا از نان تست استفاده کنید و این مراحل را با نان تست انجام دهید.

برای تهیه کردن سس، در یک کاسه رب انار را با سیر له‌شده، سماق، نمک، آب ۱ عدد لیموترش، نعنا خشک، سرکه و روغن زیتون مخلوط کنید.گوجه‌های گیلاسی را برش بزنید. می‌توانید آن‌ها را طبق سلیقه‌ی خود به ۲ یا چهار قسمت تقسیم کنید.خیارها را هم به شکل و اندازه‌ی دلخواه برش بزنید.کاهو، جعفری و پیازچه را هم به شکل دلخواه برش بزنید. نعنا را به همان شکل نگه دارید و فقط برگ برگ کنید چون نعنا بعد از برش زدن سیاه می‌شود.

تربچه‌ را هم مانند تصویر یا به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید.در نهایت تمام سبزیجات را در ظرف باهم مخلوط، سس را به آن‌‌ها اضافه و با نان‌های برشته شده سرو کنید.

سالاد مخصوص یلدا

آش دوغ

پیشنهاد بعدی ما برای پیش‌غذای شب یلدا، باز هم یک آش است. آش دوغ محلی سرعین که بسیار خوش طعم و محبوب است. احتمالا اگر تجربه‌ی سفر به اردبیل و خوردن آش دوغ در هوای سرد این استان را داشته باشید، متوجه می‌شوید که چرا این آش را به عنوان گزینه‌ای برای پیش‌غذای شب یلدا پیشنهاد داده‌ایم. مزه‌ی اصلی این آش را دوغ محلی یا پاستوریزه ایجاد می‌کند و نسبت به آش‌های دیگر سبزی کمتری دارد. این آش را هم می‌توانید بدون گوشت یا با گوشت قل‌قلی تهیه کنید.

مواد لازم (مناسب برای ۶ نفر)

برنج: سه چهارم پیمانه
نخود خام: ۱ پیمانه
دوغ ترجیحا محلی: ۲ لیتر
سبزی آش دوغ: ۴۰۰ میلی‌گرم
سیر: ۱ بوته
تخم مرغ: ۱ عدد
آرد: ۱ قاشق غذاخوری
نعنا خشک: ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه آش دوغ

برنج، تخم مرغ و آرد را در قابلمه بریزید.هر سه مواد را خوب با هم مخلوط کنید.حالا دوغ را اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و مدام هم بزنید تا مخلوط برنج و دوغ به جوش بیاید و دوغ نبُرد.در این مرحله می‌توانید نسبت به ترشی دوغ و غلظت آش، تا یک لیتر آب هم به قابلمه اضافه کنید.بعد از به جوش آمدن برنج و دوغ، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج در دوغ بپزد. در این مرحله لازم است هر ۱۰ دقیقه برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از پخته شدن برنج، سبزی آش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید سبزی ۳۰ دقیقه بپزد. سبزی آش دوغ نباید خیلی ریز خرد شده باشد و این آش نباید سبزی زیادی داشته باشد.

نکته: سبزی آش دوغ شامل گشنیز، تره، برگ سیر و شوید است. اگر برگ سیر نبود، می‌توانید از سیر حبه‌ای استفاده کنید. دقت کنید این آش جعفری ندارد و شوید هم بسیار کم در آن ریخته می‌شود. می‌توانید اسفناج و نعنا هم به آن اضافه کنید که در صورت اضافه کردن نعنای تازه، نیازی به ریختن نعنا داغ داخل آش نیست.

وقتی سبزی پخت، نخودهایی که از روز قبل خیس کرده و پخته‌اید را با نمک و فلفل به آش اضافه کنید.سیر داغ و نعنا داغ را تهیه کنید و نیمی از سیر را به صورت رنده شده برای داخل آش نگه‌دارید. برای تهیه‌ی نعنا داغ باید به محض ریختن نعنا در روغن داغ، ظرف را از روی حرارت بردارید تا نعنا تلخ نشود.نیمی از نعنا داغ و سیر خام رنده شده را به آش اضافه کنید و هم بزنید. آش شما حاضر است.

آش دوغ

دسر شب یلدا

پس از صرف شام و کنار رفتن از میز شام، همه دوباره به سمت میز تنقلات بر می‌گردند و به دنبال یک خوراکی شیرین به عنوان دسر می‌گردند. احتمالا تا الان همه‌ی اهل خانه به اندازه‌ی کافی انار و رب انار خورده‌اند، بنابراین پیشنهاد ما دو نوع دسر است که انار ماده‌ی اصلی آن‌ها نباشد.

دسر ۳ رنگ یلدایی (بهترین دسر شب یلدا)

دسر ۳ رنگ یلدایی یک دسر خوشمزه و با ظاهری زیبا و وسوسه‌کننده برای شب یلدا است. در تهیه‌ این دسر از هیچ رنگ مصنوعی استفاده نمی‌شود و رنگ‌های آن را از لبو و اسفناج می‌گیریم که مخصوص این فصل هستند و فواید زیادی هم دارند. این دسر به آسانی تهیه می‌شود و به شما قول می‌دهیم که همه‌ی اعضای خانه دوستش خواهند داشت.

مواد لازم برای ۲ نفر

زرده‌ی تخم مرغ: ۲ عدد
شکر: یک سوم پیمانه
نشاسته‌ی‌ ذرت: ۳ قاشق غذاخوری
شیر سرد: ۲ پیمانه
پنیر خامه‌ای: ۱۰۰ گرم
خامه‌ی صبحانه: ۱۰۰ گرم
بیسکوییت پتی‌بور: ۲ بسته
لبو: ۲ عدد
اسفناج: چند برگ تازه
وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
کره: ۲۵ گرم

طرز تهیه دسر ۳ رنگ یلدایی

ابتدا لبوها را در آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بپزند. بعد از پختن، آب لبوها را با قاشق بردارید.چند برگ اسفناج را به همراه کمی آب در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید تا رقیق و یکدست شود. حالا آن را از صافی ریز رد کنید و کنار بگذارید.
زرده‌ی تخم مرغ‌ها را به همراه شکر، نشاسته‌ی ذرت و کمی از شیر مخلوط کنید و با استفاده از همزن دستی هم بزنید. سپس مابقی شیر را اضافه کنید و هم بزنید تا مایه یکدست شود و بعد ظرف را روی حرارت قرار دهید و به صورت ملایم هم بزنید تا به غلظت برسید. در این مرحله، کره و وانیل را اضافه کنید و بعد از آب شدن کره مایه، را از روی حرارت بردارید.

پنیر خامه‌ای و خامه‌ی صبحانه را به مایه اضافه کنید و هم بزنید تا مایه کرمی و یکدست شود.مایه را به ۳ قسمت تقسیم کنید؛ یک قسمت را با کمی آب لبو و یک قسمت را با آب اسفناج ترکیب کنید. حالا شما ۳ رنگ دسر خوشمزه دارید.
کف ظرف سرو را یک لایه بیسکوییت پودر شده بریزید و صاف کنید. سپس به ترتیب یک لایه کرم سبز، یک لایه سفید و یک لایه صورتی بریزید و بین کرم‌ها، یک لایه پودر بیسکوییت قرار دهید.این دسر چند رنگ و چند لایه را می‌توانید با کمی دانه‌ی انار و پسته تزیین کنید.

دسر شب یلدا

دسر کدو حلوایی

یکی از بهترین دسرهایی که می‌توان در این فصل تهیه کرد چیزی نیست جز دسر کدو حلوایی. دسری سبک با طعم شیرین ملایم و بافت لطیف که بعد از پرخوری شب یلدا بسیار دلچسب است. این دسر می‌تواند حسن ختامی برای طولانی‌ترین شب سال در کنار حافظ‌ خوانی آخر شب باشد.

مواد لازم برای دسر کدو حلوایی

کدو حلوایی: ۴۰۰ گرم
عسل یا شکر: به میزان لازم
شیر: ۴۰۰ میلی‌لیتر
خامه صبحانه: ۲۰۰ گرم
پودر ژلاتین: ۳۰ گرم (۴ قاشق غذاخوری)
گلاب: یک سوم لیوان
زعفران: به میزان دلخواه
پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
پودر وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
دارچین: ۱ قاشق مرباخوری
خلال پسته و خلال بادام برای تزیین

طرز تهیه دسر کدو حلوایی

در ابتدا کدوها ار با نصف لیوان آب و کمی شکر بپزید.ژلاتین را درون یک ظرف با ۲۰ قاشق غذاخوری آب خنک مخلوط کنید.آب و ژلاتین را آنقدر هم بزنید تا مانند تصویر پفکی شود.یک کتری آب روی گاز قرار دهید و وقتی جوش آمد شعله‌ی آن را کم کنید. ظرف ژلاتین را روی بخار کتری قرار دهید تا ژلاتین به روش بن ماری آب شود.

کدو حلوایی پخته شده را از قابلمه خارج کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس آن را داخل مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید تا پوره شود.شیر، خامه، زعفران، دارچین، پودر هل، پودر وانیل، گلاب و به میزان لازم عسل یا شکر را به آن اضافه کنید و همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.در این مرحله ژلاتین آب شده را اضافه کنید و باز هم همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید.ظرفی که برای دسر در نظر گرفته‌اید را کمی چرب و سپس دسر را به آن منتقل کنید. دسر را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید برای ۳ الی ۴ ساعت در یخچال بماند تا خودش را بگیرد.

بعد از ۳ الی ۴ ساعت می‌توانید دسر را از یخچال خارج و دور آن را به آرامی از ظرف جدا کنید. سپس ظرف را چند دقیقه در آب داغ قرار دهید تا قسمت زیری دسر هم از ظرف جدا شود. حالا می‌توانید قالب را در ظرف سرو برگردانید.روی دسر را با دارچین، خلال پسته و بادام، انار و شکلات رنده شده تزیین کنید.

دسر شب یلدا

شیرینی شب یلدا

برای تکمیل شدن پذیرایی مراسم شب یلدا به شیرینی یا کیک هم نیاز خواهید داشت. ما سه پیشنهاد خوب برایتان داریم.

نان خامه‌ای

برای شروع به سراغ یک شیرینی خوشمزه می‌رویم که اگر بگوییم محبوب‌ترین شیرینی تر در ایران است، دروغ نگفته‌ایم؛ نان خامه‌ای که بعضی‌ها به آن نارنجک می‌گویند! معمولا در مناسبت‌های مهم سال همه در شیرینی‌فروشی‌ها به دنبال نان خامه‌ای می‌گردند و ممکن است خیلی‌ها موفق نشوند که آن را پیدا کنند. با استفاده از دستور پخت نان خامه‌ای ما،می‌توانید به راحتی در خانه نان خامه‌ای درست و کنار چای در شب چله سرو کنید.

مواد لازم برای نان خامه‌ای

آرد سفید: ۲۵۰ میلی‌لیتر
تخم مرغ: ۴ عد
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
خامه قنادی: ۲۵۰ گرم
کره: ۵۰ گرم
آب: ۲۰۰ میلی‌لیتر
بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری
وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
نمک: نصف قاشق چای‌خوری
ماسوره سایز بزرگ و سایز کوچک

طرز تهیه نان خامه‌ای

برای شروع آب را با شکر، نمک و کره در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید.به محض این که آب و کره جوش آمد، حرارت گاز را کم و آرد سفید را که از قبل الک کرده‌اید یکجا به آن اضافه کنید. مواد را به مدت ۵ دقیقه به صورت خیلی سریع هم بزنید تا آرد گلوله نشود.خمیر را از تابه خارج و به یک ظرف دیگر منتقل کنید تا کاملا خنک شود.

بعد از خنک شدن خمیر، آن را در غذاساز یا یک کاسه‌ی بزرگ بریزید و تخم مرغ‌ها را یکی یکی به آن اضافه کنید. با اضافه کردن هر تخم مرغ مواد را برای یک دقیقه با دور متوسط هم بزنید. وانیل را هم همراه با تخم مرغ‌ها به خمیر اضافه کنید و هم بزنید.
نکته: تخم مرغ چهارم را کم کم اضافه کنید تا خمیر به غلظت دلخواه برسد. خمیر کلمی یا خمیر نان خامه‌ای نه باید خیلی شل باشد که از قاشق شره کند و نه باید خیلی سفت باشد.
وقتی خمیر به غلظت مورد نظر رسید، بیکینگ پودر را به آن اضافه کنید.

کف سینی فر را کاغذ روغنی قرار دهید و سطح آن را با کره یا روغن جامد کمی چرب کنید. خمیر را در قیف قنادی بریزید و با استفاده از ماسوره‌ی سایز بزرگ شکوفه‌هایی با سایز دلخواهتان روی سینی فر درست کنید. برای این که بدانید غلظت خمیر شما مناسب است دقت کنید که (مانند تصویر) شیارهایی که توسط ماسوره در شکوفه‌ها ایجاد می‌شود نباید از بین برود و تخت شود.فر را باید از ۳۰ دقیقه قبل گرم کنید. فرهای گازی را با ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد و فرهای برقی را با ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد داغ کنید. سپس نان‌های خامه‌ای را با همین دما داخل فر قرار دهید و به آن ۲۵ دقیقه زمان دهید تا کاملا بپزد و پف کند.

نکته

در حین پخت به هیج وجه درب فر را باز نکنید.

در این بین خامه‌ی قنادی را از فریزر خارج کنید تا یخ آن آب شود و حالت خمیر پیدا کند. سپس آن را با دور تند همزن هم بزنید تا فرم بگیرد و آنقدر سفت شود که وقتی ظرف را برمی‌گردانیم از آن بیرون نریزد.در مرحله‌ی آخر وقتی نان‌ها را از فر خارج کردید و خنک شدند، یک شیار در کف آن‌ها ایجاد کنید. ماسوره‌ی سایز کوچک را درون قیف قرار دهید، خامه را در قیف بریزید و سپس نان‌ها را از خامه پر کنید. بعد از این کار اجازه دهید نان خامه‌ای چند ساعت در یخچال بماند.

در نهایت می‌توانید نان‌های خامه‌ای را با سس شکلات و ترافل رنگی تزئین کنید.

شیرینی شب یلدا

کیک سیب و دارچین

یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید برای شب چله آماده کنید، کیک سیب و دارچین است که خوردن آن در هوای سرد در کنار چای و قهوه لذتی زیادی دارد. اگر دوست دارید در شب یلدا عطر خوش سیب و دارچین در خانه‌تان بپیچد و تا چند ساعت باقی بماند، حتما این کیک را درست کنید.

مواد لازم برای کیک سیب و دارچین

آرد: ۲ پیمانه
تخم مرغ: ۴ عدد
روغن مایع: نصف پیمانه
کره: ۵۰ گرم
ماست شیرین: ۱ پیمانه
شکر قهوه‌ای: نصف پیمانه
شکر سفید: نصف پیمانه
سیب: ۴ عدد
دارچین: ۱ قاشق غذاخوری
وانیل: نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک سیب و دارچین

برای شروع شکر قهوه‌ای، شکر سفید، روغن و کره‌ای را که در دمای محیط نرم شده است، ۲ الی ۳ دقیقه در غذاساز یا با همزن برقی هم می‌زنیم. در صورتی که به شکر قهوه‌ای دسترسی ندارید می‌توانید به جای آن تنها از شکر سفید استفاده کنید؛ در این صورت به ۱ پیمانه شکر سفید احتیاج خواهید داشت.بعد از ۲ الی ۳ دقیقه هم زدن، ماست شیرین را به مواد اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

تخم مرغ‌ها را یکی یکی به مواد اضافه کنید و پس از اضافه کردن هر کدام مخلوط را ۱ دقیقه هم بزنید. سپس وانیل را به مخلوط اضافه کنید و دوباره هم بزنید.آرد، بکینگ پودر و نیمی از دارچین را در ظرفی دیگر با هم مخلوط و در چند مرحله روی مواد الک کنید. در این بین مواد را با استفاده از همزن دستی هم بزنید.

پس از اضافه کردن تمام آرد، مواد را تا جایی که کاملا با هم مخلوط شوند با استفاده از همزن دستی هم بزنید.پوست ۲ عدد از سیب‌ها را بکنید و آن‌ها را به صورت نگینی ریز خرد و به مایه‌‌ی کیک اضافه کنید. پس از اضافه کردن سیب‌ها نیاز به هم زدن مواد نیست و فقط کافی است سیب‌ها کمی با دیگر مواد مخلوط شوند. سپس مواد را درون قالب کیک خود بریزید و روی آن را با قاشق صاف کنید.

۲ عدد سیب باقی مانده را به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید. ۲ قاشق کره‌ی آب شده و مابقی دارچین را در یک ظرف مخلوط کنید و سیب‌های برش زده را داخل آن‌ها بغلطانید. سپس آن‌ها را به شکل دلخواه خود روی مایه‌ی کیک بچینید.
طبق معمول فر را از ۱۵ دقیقه قبل داغ کنید و سپس قالب کیک را داخل فر قرار دهید. در صورتی که فر گازی دارید دمای فر را روی ۱۸۰ درجه و در صورتی که فر شما برقی است دمای آن را روی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و به آن ۴۵ دققه زمان دهید.

کیبک مخصوص یلدا

 

باقلوای ترکی

آخرین پیشنهاد ما برای شیرینی شب یلدا، گزینه‌ی محبوبی است که در کنار چای در شب‌های سرد سال، طرفداران بسیاری دارد. باقلوای ترکی یکی از شیرینی‌های محبوب ما ایرانی‌هاست. اگر در شرایط کنونی بیرون رفتن از خانه و گشتن برای خرید این شیرینی محبوب برایتان دشوار است، باید بدانید که می‌توانید باقلوا را در خانه، با خمیر یوفکا و به راحتی درست کنید. مطمئن باشید از طعم خوب آن، شگفت‌زده خواهید شد.

مواد لازم (برای ۱ کیلو)

خمیر باقلوا (یوفکا): ۱ بسته ۶۰۰ گرمی
شکر: ۲ پیمانه
کره: ۱۰۰ گرم
روغن مایع: ۵۰ گرم
آب: ۱٫۵ پیمانه
گلاب: ۳ قاشق غذاخوری
پودر پسته یا گردو: ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم
لیمو ترش: نصف یک عدد
چوب دارچین: ۱ عدد
هل: ۲ عدد

طرز تهیه باقلوای ترکیه (استانبولی) و شربت مخصوص

برای تهیه کردن شربت باقلوا، شکر و آب را همراه هل، چوب دارچین و پوست لیمو ترش روی حرارت متوسط قرار دهید.زمانی که شربت باقلوا شروع به جوشیدن کرد، آب نیمی از لیمو ترش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بجوشد و کمی قوام پیدا کند. یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن یک باقلوای ترد یا کریسپی و با کیفیت غلظت شربت است. پس از اینکه شربت اندکی غلیظ شد حرارت را خاموش و گلاب را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید نوک قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده هم به شهد اضافه کنید. در آخر چوب دارچین، هل و پوست لیمو را از شربت خارج کنید و اجازه دهید کاملا خنک شود.نکته: غلظت شربت باقلوای خنک باید مانند غلظت عسل داغ باشد.

خمیر باقلوا

خمیر باقلوا یا همان خمیر یوفکا را شب قبل از فریزر به یخچال منتقل کنید. روز پخت خمیر را از یخچال خارج کنید و روی آن را با دستمال تمیز نمدار بپوشانید تا در مجاورت هوا خشک نشود.کره را به روش بن‌ماری روی بخار کتری ذوب و روغن مایع را به آن اضافه کنید. اضافه کردن روغن مایع از سوختن کره در دمای بالا جلوگیری می‌کند. حالا یک لایه خمیر یوفکا روی میز کار قرار دهید، با قلمو آن را کمی چرب کنید، لایه‌ی بعدی خمیر را روی آن قرار دهید و دوباره کره بمالید.زمانی که دو لایه خمیر را کره‌مالی کردید، مغز پسته را روی کل خمیر بپاشید. سپس مانند تصویر با استفاده از یک نی یا سیخ نازک دو طرف خمیر را روی هم بیاورید و رول کنید. در آخر با فشار دادن دو طرف خمیر، باقلوا را جمع کنید.

نکته

به سلیقه‌ی خودتان می‌توانید پسته‌ی کمتر یا بیشتری استفاده یا اگر دوست داشتید گردوی آسیاب‌شده را جایگزین پودر پسته کنید.

یک قالب با ابعاد ۲۶ در ۲۶ سانتی‌متر را با کره چرب کنید. باقلواها را به صورت فشرده در قالب بچینید و روی آن‌ها را یک لایه کره بمالید. فر را از قبل گرم کنید و سپس باقلواها را به مدت ۳۰ دقیقه با دمای ۱۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد در طبقه‌ی وسط آن بپزید.وقتی روی باقلواها طلائی شد، قالب را از فر بیرون بیاورید و همان لحظه شربت خنک شده را روی باقلواها بریزید. حداقل ۳ ساعت صبر کنید تا شربت کاملا به خورد باقلوا برود.
نکته: در طول مدتی که شربت به خورد باقلوا می‌رود روی ظرف را نپوشانید. همچنین نیاز نیست ظرف را در یخچال قرار دهید.در پایان برای تزئین روی باقلواها را پودر پسته یا گردو بریزید.

شیرینی مخصوص یلدا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *