جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خورش کدو حلوایی

تاریخ بروزرسانی :
۳ فروردین ۱۴۰۰

یکی از خورش های خوشمزه که در شهرهای مختلف از شمال تا جنوب ایران طبخ می شود خورش کدو حلوایی است .خورش کدو حلوایی یا کدو تنبل مجلسی با مرغ یا گوشت و حتی بدون گوشت به صورت گیاهی از آن غذاهای بسیار مفید مخصوص پاییز و زمستان است که فرصت پخت آن را به هیچ وجه نباید از دست داد. هرچند خود کدو حلوایی مزه چندانی ندارد اما با ادویه‌ها و چاشنی‌های در دسترس می‌توان از آن یک خورش کدو حلوایی خوش‌رنگ و خوش طعم ساخت.

خورش کدو حلوایی1 خورش کدو حلوایی

مواد لازم

کدو حلوایی: ۵۰۰ گرم
فیله مرغ: ۵۰۰ گرم
پیاز: یک عدد متوسط
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان کافی
شکر: ۱ قاشق غذا خوری
آبلیمو: ۱ قاشق غذا خوری
آلو: به اندازه دلخواه

طرز تهیه

بعد از آنکه کدوها را شستید، پوست و هسته آن را جدا و به شکل دلخواه، نگینی یا هلالی یا خلالی، خرد کنید. کدوها را با مقداری روغن سرخ کنید تا موقع پخت، شکل خود را حفظ کنند.پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید و در روغن تفت بدهید. فیله مرغ را خرد کنید و با پیاز حدود دو دقیقه تفت بدهید. رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید تا سرخ و طعم خام آن گرفته شود. نمک، فلفل، زردچوبه و آلو را اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید. به مواد داخل قابلمه، ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید تا مرغ به خوبی بپزد.
بعد از ۳۰ دقیقه، کدوها را به مایه مرغ اضافه کنید. ۱۰ دقیقه قبل از خاموش کردن اجاق گاز، آبلیمو و زعفران دم کرده را به خورش کدو حلوایی اضافه کنید.

خورش کدو حلوایی2 خورش کدو حلوایی

فوت و فن‌ های پخت خورش کدو حلوایی مجلسی با مرغ

اگر می‌خواهید خورش کدو حلوایی با مرغ شما طعم ملس متمایل به ترش داشته باشد، دو قاشق غذاخوری آب­غوره یا آب­لیمو به خورش اضافه کنید.
درصورتی که به خورش‌­های شیرین علاقه­مند هستید، با اضافه کردن آلو یا یک قاشق غذاخوری شکر، طعم خورش‌ را شیرین‌تر کنید.
طرز تهیه خورش کدو حلوایی با رب انار نیز دقیقا مشابه دستور غذایی است که در بالا آوردیم، فقط باید به جای آبلیمو از رب انار استفاده کنید.
زمان پخت کدو حلوایی کوتاه است پس حواستان باشد که کدو حلوایی‌هایتان، له نشوند.
این غذا با برنج (پلو) سرو می‌شود.
معمولا خورش کدو حلوایی با مرغ را زیادی آبدار نمی‌پزند. هر چه آب این غذا کمتر و غلیظ‌تر باشد، خوشمزه‌تر خواهد بود.
می‌توانید از نخود فرنگی و هویج هم در خورش کدو حلوایی‌تان استفاده کنید.

خواص مفید کدو حلوایی

از آن‌جایی که خورش کدو حلوایی یک غذای زمستانی است، در برخی مناطق در شب یلدا سرو می‌شود. از کدو حلوایی می‌توان در تهیه ترشی کدو حلوایی، بورانی کدو حلوایی، تارت کیک کدو حلوایی، مربا کدو حلوایی، پنکیک کدو حلوایی، سوپ کدو حلوایی، کوکو کدو حلوایی و انواع دسر مثل چیز کیک کدو حلوایی و پودینگ کدو و … استفاده کرد اما علاوه بر طعم خوبی که کدو حلوایی دارد، خواص آن هم بسیار زیاد است.

کدو حلوایی با وجود اینکه طعم شیرین و بافت نرمی دارد، بسیار کم کالری است، به طوری که در هر ۱۰۰گرم از آن، تنها ۲۰ کالری وجود دارد پس برای کسانی که رژیم غذایی دارند هم مفید است.

عصاره کدو حلوایی، روی پوست در برابر فاکتورهای محیط زیستی دیگر مثل آلودگی، استرس، اضطراب و دود سیگار، لایه محافظتی ایجاد می‌کند.

تخمه‌های کدو حلوایی هم به‌خاطر عنصر روی و اسیدهای چرب امگا۳، در بالا بردن توان مغز مفید و موثر عمل و به تقویت استخوان کمک می‌کنند.

از دیدگاه طب سنتی، طبع کدو حلوایی سرد و تر است اما سردی آن از بقیه کدوها کمتر است، به همین دلیل برای افرادی با طبع گرم، مفید است.

فواید کدوتنبل برای همه انواع پوست، به خصوص پوست آسیب دیده و یا پوست حساس است. در این بخش از نمناک ابتدا خواص و فواید کدوتنبل برای پوست آورده شده است.

خورش کدو حلوایی 800x450 خورش کدو حلوایی

کدو حلوایی برای درمان پوست

اگر پوست چربی دارید، می توانید با مخلوط کردن ۱ قاشق سوپ خوری کدوتنبل با یک قاشق چای خوری سرکه سیب، یک پک صورت را امتحان کنید. این ترکیب را روی صورت مرطوب بمالید و تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خشک شود. اول آب ولرم بشویید و سپس با آب سرد بشویید. بعد از آن می توانید از مرطوب کننده مناسب برای نوع پوست خود استفاده بکنید.

برای پوست خشک، دو قاشق چای خوری پخته شده، نصف قاشق چای خوری عسل، ۱/۴ قاشق چای خوری شیر و ۱/۴ قاشق چای خوری خامه غلیظ را با هم مخلوط کنید.این مخلوط را به طور مساوی روی صورت خود بمالید، به غیر از ناحیه چشم، اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. این ماسک درخشندگی، تغذیه و مشکل پوست شما را پوشش می دهد.با آب گرم بشویید و از مرطوب کننده برای نوع پوست خود استفاده بکنید.

کدوتنبل منبع خوبی از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی است و همچنین حاوی بتا کتروتن دارد که به جلوگیری از آسیب UV و بهبود بافت پوست کمک می کند.این کار به ارتقا تولید کلاژن کمک می کند در نتیجه باعث بهبود بافت و کشش پوست شما می شود.پوست را از آسیب شدید محافظت می کند، که مسئول ایجاد چین و چروک و حتی سرطان پوست است.

برای محو کردن نقاط تیره، ۱ قاشق سوپ خوری کدوتنبل، یک قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری لیمو و یک قاشق چای خوری روغن ویتامین E را مخلوط کنید.این مخلوط را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی صورت مرطوب بمالید و بعد از خشک شدن با آب ولرم بشویید.

فواید کدوتنبل برای مو
علاوه بر فواید آن در مراقبت از پوست، کدوتنبل به خاطر ارزش غذایی غنی اش فواید زیادی برای مو نیز دارد. همانطور که همه می دانیم، کیسه های ترشحی مو به تامین کافی مواد مغذی برای رشد و سلامت بهینه خود نیاز دارند.کدوتنبل در راه های زیر برای موهای شما مفید است.

کدوتنبل منبع غنی از مواد معدنی از جمله پتاسیم و روی است.پتاسیم به حفظ سلامتی مو کمک می کند و رشد مجدد را بهبود می بخشد.روی، به حفظ کلاژن کمک می کند و در نتیجه نقش مهمی در ترویج موهای سالم ایفا می کند.شامل فولات است، یک ویتامین B مهم که رشد مو را با بهبود گردش خون تحریک می کند.

اگر موهای خشک دارید، می توانید یک نرم کننده مو ساده را با استفاده از کدوتنبل آماده کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که دو فنجان کدوتنبل خرد شده و پخته شده را با ۱ قاشق سوپ خوری روغن نارگیل، ۱ قاشق سوپ خوری عسل و ۱ قاشق سوپ خوری ماست. کدوتنبل و ماست را در یک مخلوط کن و یا بلندتر ریخته و آن را به پوره تبدیل کنید. سپس روغن نارگیل و عسل را به مخلوط آرام اضافه کنید. آن را به موهای مرطوب کننده بمالید، یک کلاه حمام پلاستیکی بپوشید و به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید بماند.

فواید سلامتی کدوتنبل
این رنگ روشن و درخشان کدوتنبل ناشی از مواد مغذی است و آن را از دیدگاه سلامتی گیاهی بسیار باارزش می سازد.این یک منبع خوب ویتامین A, ویتامین C, و سرشار از آنتی اکسیدان هاست، مثل اکسانتین ها کاروتن ها و لوتئین ها.همچنین منبع خوبی از ویتامین های B کمپلکس, مانند فولات, نیاسین, پریدوکسین, و پانتوتنیک اسید و تیامین است.این مواد معدنی غنی از آهن, مس, پتاسیم, کلسیم و فسفر هستند. مزایای سلامتی کدو حلوایی، عبارتند از:

کدو حلوایی یک منبع غنی از بتا کاروتن
رنگ نارنجی درخشان کدوتنبل نشان می دهد که یک منبع غنی از بتا کاروتن است. افرادی که رژیم غذایی غنی از بتا کاروتن هستن، کم تر مستعد ابتلا به سرطان هستند. بتا سیپتوکسانتین و کاروتنویید موجود در کدوتنبل خطر سرطان ریه در افراد سیگاری را کاهش می دهند.

کدو حلوایی برای کاهش حملات آسم
خواص آنتی اکسیدانی کدوتنبل از سیستم تنفسی از عفونت ها محافظت می کند که باعث کاهش حملات آسم می شود.

کدو حلوایی منبع غنی از پتاسیم
پتاسیم یک ماده معدنی مهم برای عملکرد درست قلب و ماهیچه ها است. یک وعده کدوتنبل حدود ۵۵۰ گرم پتاسیم دارد، یکی از بزرگ ترین منابع پتاسیم است. شما می توانید کدوتنبل را به میان وعده غذایی خود یا وعده غذایی اضافی برای افزایش پتاسیم اضافه کنید.

کدو حلوایی برای کاهش خطر بیماری های قلبی 
کدوتنبل به خلاص شدن از شر میدودیت شریانی و کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته کمک می کند.مقدار زیادی آنتی اکسیدان های موجود در کدوتنبل همچنین از تصلب شریان (سختی شریان) جلوگیری می کند. خطر فشار خون بالا را به حداقل می رساند. کدوتنبل دارای مقدار زیادی فیتوسترول است که بسیار شبیه به کلسترول انسانی است.

سطح کلسترول را به یک سطح سالم تبدیل می کند.

کدو حلوایی برای بهبود سیستم ایمنی
کدوتنبل مقادیر زیادی منیزیم برای حفظ عملکرد ماهیچه ها و تقویت سیستم ایمنی دارد.با افزایش تولید گلبول های سفید خون در بدن, سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. این باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلفی از عفونت ها مانند سرما, انفلانزا و تب می شود.

کدو حلوایی برای جلوگیری از زخم معده
کدوتنبل یک غذای سم زدایی فوق العاده است.

یک ادرار آور طبیعی است که برای دفع سموم و مواد زائد از بدن مفید است. خواص دارویی کدوتنبل دستگاه گوارش را آرام می کند و از زخم معده جلوگیری می کند.

 کدو تنبل منبع غنی از فیبر
کدوتنبل، یک منبع غنی از فیبر است. یک فنجان کدوتنبل پخته شده حاوی ۳ گرم فیبر است که حدود ۱۱ درصد از نیاز روزانه شما است.این، به هضم و جلوگیری از یبوست کمک می کند. همچنین شکم را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه می دارد.

کدو تنبل (حلوایی) برای کاهش استرس و افسردگی
کمبود تریپتوفان در بدن اغلب منجر به افسردگی می شود. کدوتنبل سرشار از تریپتوفان است که افسردگی و استرس را کاهش می دهد. خواص مسکن کدوتنبل در درمان بی خوابی بسیار موثر است.

۱۸. کدو تنبل برای منبع غنی ویتامین A:
کدوتنبل یک منبع عالی ویتامین A است. این ماده مغذی برای سالم نگه داشتن چشم و حفظ دید خوب لازم است. زاکسانتین موج در کدوتنبل دارای حفاظت از اشعه uv است که آنها در شبکیه چشم را فیلتر می کند. این امر از بیماری های بینایی با افزایش سن در افراد مسن محافظت می کند.

عوارض کدو تنبل چیست؟

منبع غنی ویتامین a است
۱۹.کدو حلوایی برای پیشگیری از بیماری های التهابی:
مصرف منظم کدوتنبل همچنین خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند ورم مفاصل را کاهش می دهد.

۲۰. کدو حلوایی برای حفاطت از سرطان پروستات:
مقدار بالای کارتونویید و روی موجود در کدوتنبل در برابر سرطان پروستات محافظت می کند. از بزرگ شدن پذوستات و تحریک هورمون های مردانه که باعث مشکلات پروستات می شوند، جلوگیری می کند.

۲۱. کدو حلوایی منبع غنی ویتامین K:
کدو حلوایی یا کدوتنبل یکی از بهترین منابع ویتامین K است. شامل حدود ۴۰ % از مصرف روزانه توصیه شده هستند.ویتامین K برای سلامتی استخوان ها و قلب بسیار مفید است.ویتامین C موجود در کدوتنبل برای رشد مناسب و ترمیم بافت های بدن لازم است.یک وعده کدو تبیل حاوی ۲۰ % از مصرف توصیه شده است.

خواص عالی کدو حلوایی

حفاظت از سرطان پروستات با کدو حلوایی
عوارض جانبی عمده کدوتنبل و زیاده روی در مصرف کدو حلوایی
همانطور که در ادامه این بخش از سلامت تغذیه در نمناک خواهیم گفت کدو حلوایی علاوه بر خواص قابل توجهی که دارد ؛ زیاده روی در خوردنش عوارض جدی به همراه خواهد داشت که شامل:

۱.زیاده روی در مصرف کدو حلوایی باعث افزایش وزن می شود:
خوردن منظم کدوتنبل برای افرادی که در رژیم کاهش وزن هستند، بسیار مفید است. این منفعت به طور عمده به خاطر مقدار کالکروفیک کم کدوتنبل است. افراد می توانند بدون نگرانی در مورد افزایش وزن از کدوتنبل لذت ببرد.اگر از خود کدوتنبل یا تیموتی اش به همراه شکر زیاد مصرف کنید، این کار باعث افزایش وزن می شود.

۲. زیاده روی در مصرف کدو حلوایی برای سیستم دستگاه گوارشی خوب نیست:
مصرف منظم و متعادل کدوتنبل برای شکم ما بسیار مفید است و به حفظ سلامت سیستم گوارشی کمک می کند. این فواید کدوتنبل عمدتاً به خاطر حضور مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، فیبر رژیمی و غیره است. فیبر رژیمی که در کدوتنبل وجود دارد به عنوان ملین طبیعی عمل می کند، حرکت روده را بهبود می بخشد و حذف مواد زائد را از بدن ما تضمین می کند.اما اگر زیادی مصرف شود، باعث سوهاضمه یا هضم نادرست،درد سکم، سوزش سردل، گاز معده، نفخ روده و غیره می شود.

۳. ماه مه هیپوگلیسیمی:
لازم به ذکر است که کدوتنبل برای بیماران دیابتی مفید است. این فواید کدوتنبل عمدتاً به خاطر مقدار قند کم (کربو هیدرات ) و فیبر موجود در آن ها است. مصرف کدوتنبل در یک میزان منظم میزان جذب قند در جریان خون را کاهش می دهد و این کمک به کنترل دیابت کمک می کند. اما اگر زیادی مصرف شود، باعث افت قند خون یا هیپوگلیسمی می شود که نشانه های بدون گیجی،گرسنگی شدید،عرق زیاد دارد.

عوارض مصرف زیاد کدو حلوایی

عوارض جانبی زیاده روی در مصرف کدو حلوایی
۴. باعث افت فشار خون:
مصرف منظم کدوتنبل در حفظ کنترل فشار خون بسیار موثر است و در نتیجه خطر فشار خون بالا یا فشار خون بالا را کاهش می دهد. این فواید کدوتنبل عمدتاً به خاطر حضور پتاسیم حیاتی در آن است. پتاسیم ماده ای معدنی حیاتی است که به عنوان و ازودیلاتور عمل می کند و رگ های خونی ما را آرام می کند و گردش خون در بدن ما را بهبود می بخشد.بهتر است با پزشکتان درباره مصرف کدوتنبل صحبت کنید تا هیچ گونه تداخلی با داروهایتان نداشته باشد و ممکن سن باعث افت فشار خون شوید.

۵. دریافت بیش از حد اکسیدانها بد است:
کدوتنبل منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین C، ویتامین A و دیگر ترکیبات انتی اکسیدانی مانند فیتوناتریشن ها، مواد فوتو شیمیایی و غیره است که تعدادی از مزایا را فراهم می کنند. این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد بدن ما مبارزه می کنند و بدین ترتیب مانع آسیب اکسیداتیو به سلول های بدن ما می شوند. با انجام این کار, نه تنها خطر انواع مختلف سرطان ها را کاهش می دهد, بلکه تولید کلاژن را نیز افزایش می دهد که به نوبه خود به حفظ استخوان ها, ناخن ها, دندان ها و ماهیچه ها، حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می کند.مصرف زیای انتی اکسیدان ها ممکن است هم از سلول های سرطانی جلوگیری کرده و حتی ممکن است آن ها را ارتقا دهند. مثلا مصرف زیاد ویتامین e (آنتی اکسیدانی) خطر خون ریزی را افزایش می دهد. برای مادران حامله و شیرده خوب نیست.

۶. مصرف زیاد کدو حلوایی برای زنان باردار یا شیرده خوب نیست:
کدوتنبل یک منبع خوب از بسیاری از مواد مغذی مثل ویتامین ها, مواد معدنی, آنتی اکسیدان ها هستند و این برای مادران باردار و شیرده بسیار سودمند است. اول اینکه اگر دارو مصرف می کنید, پس با پزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که مصرف کدوتنبل در مصرف دارو دخالت نمی کند.

عوارض کدو حلوایی برای زنان باردار

عوارض مصرف زیاد کدو حلوایی برای زنان باردار
۷. مصرف زیاد کدو تنبل می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود:
مصرف متعادل کدوتنبل خوب است و فواید سلامتی مانند حفظ سلامت قلبی و عروقی, تنظیم فشار خون, تنظیم سطح قند, حفظ سلامت هاضمه, تقویت متابولیسم, تقویت سیستم ایمنی دارد.با این حال اگر به کدوتنبل حساسیت داشته باشید بهتر است که به طور کامل از کدوتنبل اجتناب کنید، حتی از لمس کردنش، چون در غیر این صورت ممکن است به واکنش های آلرژیک مانند خارش, درماتیت, گرفتگی بینی, مشکل تنفسی, تنگی نفس, تورم لب ها و تورم صورت افزایش پیدا کند.

چگونه می توانیم کدوتنبل را انتخاب و نگهداری کنیم؟
انتخاب:

کدوتنبل در اشکال مختلف، اندازه ها و رنگ ها موجود هستند.آن ها می توانند تا ۱۰۰ پوند رشد کنند اما کدوتنبل های کوچک با گوشت ترد و رنگ آتشین برای مصرف مناسب هستند. اولین قدم این است که ساقه اش را چک کنید. ساقه را فشار دهید تا مطمئن شوید که محکم و سفت وصل شده است. ساقه نرم نشان می دهد که کدوتنبل تازه نیست. کل کدوتنبل را برای نقاط نرم بررسی کنید و اگر هر نقطه نرمی پیدا کردید، سراغ بعدی بروید.

تا جایی که به رنگ مربوط می شود، باید یکنواخت باشد. تکه هایی از رنگ سبز نشان می دهند که این کدوتنبل برای انتخاب مناسب نیست و احتمال دارد که خوب رسیده نباشد. شکل کدوتنبل به اولویت شخصی شما بستگی دارد. کدوتنبل هایی را که عاری از لکه ها، کبودی ها و نقاط هستند را انتخاب کنید چون ممکن است باعث شوند کدو به سرعت فاسد شوند. از نزدیک به پایین کدوتنبل را نگاه کنید. کپچ در کدوتنبل نشان می دهد که در حال حاضر در حال پوسیدن است و حشرات شروع به خوردن کدوتنبل کرده اند. کدوتنبل باید کوچک و سنگین باشند چون گوشت ترد و خوش طعمی دارند.

انتخاب کدو تنبل و نگهداری کدو تنبل

نحوه انتخاب و نگهداری کدو حلوایی
ذخیره سازی و روش صحیح نگهداری کدو حلوایی ( کدو تنبل):
کدوتنبل باید در یک مکان خنک، تاریک، خشک نگهداری شود، ترجیحاً یک اتاق زیر شیروانی یا اتاق اضافی در دمای ۴۵ تا ۶۰ درجه فارنهایت. کدوتنبل می تواند تا یک ماه دوام بیاورد و به مدت ۳ ماه در یخچال نگهداری شود.

کدوتنبل پخته می تواند تا ۱۶ ماه به صورت یخ زده یا کنسرو شده نگهداری شود.برای افزایش عمرش، پوست کدوتنبل باید با این ماده کاملا شسته شود، مخلوط یک قاشق غذاخوری کلر با یک گالن آب .این کار باعث ضد عفونی شدن پوست و جلوگیری از تشکیل کپک و پوسیدگی است.خشک شدن فوری برای جلوگیری از کپک و خرابی مهم است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد